Ny RIAA, trenger råd og innspill

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.118
    Antall liker
    9.636
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    NLE 17 og NLE 22 hvis de er å få tak i da.
    Disse kan vel @Gunnar_Brekke si ganske mye om.
    Har selv NLE 17 en fantastisk sak med hav av innstilinger. XLR ut har den også.
    Klar og ren i lyden.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.580
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For å finne riktig RIAA-forsterker til Winfeld'en, bør den matche:
    • Utgangsspenning (med forsterkerens gain)
    • Impedans (med forsterkerens inngangsimpedans)
    • Kapasitans (spesielt viktig for MM-pickuper)
    • Signal-til-støy-forhold (SNR)
    • Overload margin for å sikre at forsterkeren kan håndtere pickupens signal uten forvrengning.

    Svaret på det siste er i utgangspunktet NEI, men her er det variabler:

    En step-up trafo (SUT) brukes i sammenheng med en RIAA-forsterker for bl.a. å øke signalnivået fra en Moving Coil (MC) pickup til et nivå som RIAA-forsterkeren kan håndtere mer effektivt. Her er noen grunner til hvorfor man bruker en ekstern step-up trafo:
    • MC-pickuper har generelt svært lav utgangsspenning (ofte i området 0,2–0,5 mV), noe som er mye lavere enn utgangsspenningen fra en Moving Magnet (MM) pickup.

    • En step-up trafo forsterker signalet fra MC-pickupen opp til et nivå som er mer passende for MM-inngangen på en RIAA-forsterker som ofte er designet for pickuper med høyere utgangsspenning
      I praksis vil en ekstern SUT gjerne være påkrevet om du bruker to tonearmer (med MC-pickup på begge) og har ett riaa-trinn med to innganger og én av de er MM. Da muliggjør en ekstern SUT at du får utnyttet MM-inngangen med en MC-pickup og gir større fleksibilitet. Det samme gjelder om man har flere pickuper med høyst ulik følsomhet og impedans

    • Altså en SUT øker signalnivået fra MC-pickupen, hvis behov

    • En SUT kan i beste fall bevare signalets kvalitet. Step-up trafoer er passive enheter, og når de er av høy kvalitet, kan de øke signalnivået uten å introdusere støy eller forvrengning. Det vil også si at har du et riaa-trinn som ikke gir nok signalforsterkning, så kan en passiv step-up trafo gi en veldig ren og naturlig forsterkning av signalet, noe som er viktig for å bevare lydkvaliteten.

    • En SUT kan også bidra med å matche impedans mellom pickup og riaa-forsterker MC-pickuper har lavere impedans enn MM-pickuper, og en step-up trafo kan også hjelpe med å tilpasse impedansen mellom MC-pickupen og inngangen på RIAA-forsterkeren.Riktig impedansmatching kan forbedre lyden ved å sikre optimal signaloverføring og redusere tap.

    • En SUT "kan" forbedre støyforholdet. MC-pickuper kan være følsomme for støy når de brukes med f.eks et phono-trinn med som kan kreve mer gain. En step-up trafo gir en passiv forsterkning som kan redusere behovet for høygain-forsterkning, og dermed minimere støyen.

    • I noen tilfeller kan en step-up trafo være en mer økonomisk løsning enn å kjøpe en dedikert MC-RIAA-forsterker, spesielt hvis du allerede har en god MM-RIAA-forsterker.
    Skal man konkludere litt generelt, så vil en step-up trafo i noen sammenhenger gi muligheten til å bevare signalintegriteten og gi en bedre ytelse i forhold til støy og impedansmatching og kan være forløsende om du har et phono-trinn med iboende begrensninger, eller som ikke er 100 % optimal for pickupen.

    Det er sikkert noe jeg har glemt her, men håper at det var forståelig nok og til hjelp :)
    Jeg sier tusen takk for velformulrt og utfyllende svar. Den enkle begrunnelsen for SUT kan jeg, men du utfyller veldig godt og jeg takker for det.
    Mellom linjene leser jeg at jeg burde finne meg en RIAA jeg liker først, før jeg evt ser på SUT.

    De verdiene jeg burde ha i bakhodet vil være fine å ha med i jakten videre :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.580
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan si noe om de dyrere RIAAene jeg selv har hatt, og det over flere år. Har seff hørt mye annet, men det var hos andre, og da helt umulig å holde styr på alle variablene.

    Cary 302 mk2: bruker rør, så her er det muligheter for å tune lyden (noe). Veldig tyst, og ganske så brukervennlig, dog med lastjustering plassert bak. Jevnt over en veldig bra sak. Glatt, lineær og nøytral, uten at noe stikker seg ut, men har fortsatt den nerven som er vanlig å finne i rørprodukter. I direkte sammenligning med dens etterfølger, en Manley SH, så hang den godt med, men SH toppet den på noen parameter. Kan fint leve med den selv resten av livet.

    Manley Steelhead RC: bruker rør, så her er det muligheter for å tune lyden (noe). Veldig tyst og har et vell av justeringsmuligheter. Fungerer veldig godt som pre også - en bonus! Helt klart den mest brukervennlige RIAAen jeg har eid. Dynamisk, punchy, smekk og et herlig driv i mellombassen. Alt tipp topp ellers. Noe bløtere enn Cary 302 mk2 og EAR 324 nederst, men det kan fort være medisinen for noen. Alt i alt et herlig phono-trinn, som jeg gjerne skulle ha beholdt, men solgte siden jeg ønsket færre rør i det lille rommet mitt.

    EAR 324: Transistor. Veldig tyst på MC-inngangen, men brummer litt på MM. Gode justeringsmuligheter; flere enn Cary men klart mindre brukervennlig og færre features enn Manley. Lydmessig et eller annet sted mellom Cayy og Manley også. Herlig driv og tredimensjonalitet, finkornet, men noe mindre smekk og punch enn SH. Til gjengjeld er den noe fastere nederst. Jeg prøvde forskjellige før 324 ble den transistor-RIAAen som jeg så meg fornøyd med.

    Alle de nevnte finnes i svart, og er å regne som klassikere, dvs har vært på markedet lenge - "tried and tested" - og som fortsatt står høyt i kurs/benchmark, spesielt SH og 324 (Cary 302 finnes nå i ny utgave). Opp til deg å vurdere om RIAA-teknologien har gått fremover, eller ei.

    Andre som jeg har hørt (hos andre) ved flere anledninger, som er verdt å nevne, er EAR 912.

    Lykke til med jakten :)
    Den digitale biten av denne interessen er nok under utvikling, men jeg har en formening om at den analoge er litt mer "små steg".
    En RIAA som var god for 5 år siden er nokgod i dag også.

    Jeg har ett ganske godt behandlet rom hvor dette står i som gjør at det ikke er så dumt å ha noen komponenter som ikke er for myke og avrundet i lydet, det fikser rommet :)

    Hva features angår så er jeg ikke så opptatt av å skru, mekke og endre på ting. Helst "set and forget", men litt er det likevel alltid å gjøre når nye dingser kommer i hus.
    Du gjør ikke ønsket mitt om å høre Manely særlig mindre ;)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.780
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ligger en Audion MM på børsen 2 stk 6dj8 den spiser kirsebær med de aller beste der ute . Mvh :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.624
    Antall liker
    25.641
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Æppæppæpp! En SUT forsterker ikke signalet. Den transformerer det.
    Med et vindingsforhold på 1:10 vil spenningen på sekundærsiden (det MM-inngangen ser) være 10 ganger høyere enn hva pickupen leverer. 0,3 mV blir 3 mV eller pluss 20 dB, det samme som forskjellen i spenningsforsterkning på svært mange phonoforsterkere med både MM og MC. Signalstrømmen blir til gjengjeld redusert til 1/10.
    Anbefalt vindingsforhold til en Windfeld er høyere enn 1:10.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.153
    Antall liker
    10.075
    Sted
    Oslo
    For vinylentusiasten er riaa noko av det viktigaste å prioritere.
    Det er greitt å starte med å definere behovet du har. Har du bestemt deg for pickup, er valet mykje lettare å ha. Skal du ha låg output pickup, må du ha ein riaa som fiksar slikt. Eller du må spandere på deg ein SUT av god kvalitet i tillegg til ein god riaa.
    Skal du ha ein pickup som leverer 0,5 mV eller meir, er det langt fleire riaatrinn å velje mellom. Har du mm-pickup, kostar ein fungerande riaa ganske lite.
    Skal du ha høve til å prøve ut/eige fleire pickupar, er det viktig at riaatrinnet kan justerast, helst frå lytteposisjon, eller iallfall ikkje slik at du må opne boksen og endre på laust hengande dipswitchar.
    Eg eigde lenge ein E.A.T e glo som eg var ekstremt fornøgd med. Denne fiksa alle pickupar eg kunne få tak i, og synte fram "signaturen" til både Audio Note sine 0,01 mV så vel som Denon sine 0,3 mV, og 3-4 av mine mm-pickupar, og alt synte seg frå si beste side. No ser eg at prisen på denne har auka formidabelt sidan, så kanskje ein av dei mindre modellane er like god om du veit kva pickup du kjem til å høyre på mest i dei neste åra.
    Pickup med 0.01mV hvilken er det?
    Kanskje man kunne prøve en med 0.00 mV
    Den burde iallefall være rimelig støyfri
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    8.360
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en Ortofon Windfelt Ti som jeg er ganske fornøyd med, men jeg har bare hatt ett par billige PU fra Rega og Ortofon 2M black tidligere. 2M Black var veldig gode, men det er jo et stort sprang opp til Windfelt Ti i pris og lyd.

    Er det denne du sikter til?
    Ja, beste eg har hatt i huset.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    994
    Antall liker
    720
    Hvis jeg har forstått det rett så har Windfelt ganske lav output?
    Ja, derfor skal den ha, høj forstærkning. Ud over de 32 dB giver de fleste riaa'er omkring 40 dB. Derfor ville jeg har valgt en riaa med forskellige indstillings muligheder som f.eks Allnic. Den har jo det der svarer til 4 SUT indbygget + MM, så du kan bruge den til flere forskellige Pick upper.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.348
    Antall liker
    4.745
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke specs her er det jeg skal se etter på PU for å gjøre en kvalifisert gjetning basert på målinger på hvilke RIAA som passer?


    Og vil nær sagt enhver RIAA bli bedre med en god SUT?
    Så hvis jeg kjøper en veldig god SUT nå så vil en Allnic/Manley/EAT/BAT/Mola Mola/LAB12 (tilfeldig valgt i tilfeldig rekkefølge) bli bedre?
    I hovedsak utgangsspenningen på pickupen, men også spolemotstand (og induktans i spesielle tilfeller) og anbefalt last er verd å ha i mente. Utgangsspenningen og spolemotstanden gir pickupens signal støyforhold (forutsatt støyfri plate og snurre). 0,2 mV og 6 ohm som Winfield TI gir et signal støyforhold, etter RIAA EQ men uvektet, anslagsvis rundt 78 dB (jeg har ikke regnet på det).

    EDIT: Jeg har nå regnet på det. En 6 ohms motstand med RIAA EQ har et støynivå på 29,6 nV (20Hz - 20kHz), (ja det er «n» for nano = 1/1 000 000 000). A-vektet er støyen på 18,1 nV. Sammen med ei nominell spenning ut av pickupen på 200 µV gir det et signal støyforhold på ca 76,6 dB uvektet og ca 80,9 dB a-vektet.

    En viktig fordel med å bruke en transformator for å jekke opp spenningen fra pickupen er at selve transformeringen isolert sett er tilnærmet «støyfri» (dvs bortsett fra spolemotstand på primær- og sekundærviklingene). Ulempene med en transformator i mellom er bl.a. at transformatoren og ledningene kan være tilbøyelig til å plukke opp elektromagnetisk støy fra omgivelsene, og samvirket mellom pickup og inngangstrinnet (lasten) på phonoforstekreren (RIAA) blir vesentlig mer komplisert og sammensatt. En transformator har også sin egen karakteristikk mht begrenset båndbredde (frekvensomfang), ev. resonans, samt frekvens, nivå og lastavhengig forvrenging. For å bruke en trafo inn på en MM-phonoforsterker er det en stor fordel om phonoforstekreren har god funksjonalitet mht variabel last/impedans på inngangen.

    Til sammnelikning er det «noe» vanskeligere å lage et elektronisk aktivt inngangstrinn for en lavnivå (0,5 mv eller lavere) og lavimpedant (10 ohm eller lavere) MC-pickup, som ikke bidrar vesentlig til et dårligere signal-støyforhold. De alle fleste av sorten er i min bok heller «middelmådige» eller til og med «dårlige» mht signal støyforhold. Med middelmådig/dårlig mener jeg at MC inngangen har et praktisk (med PU tilkoblet og med referanse til signalspenningen fra PU) signal støyforhold dårligere enn 70 dB (uvektet). En «god» MC inngang bør ha et praktisk signal støyforhold i området 70-76 dB. Et virkelig godt praktisk signal-støyforhold er i området 76-80 dB, mens bedre enn 80 dB i praksis er eksepsjonelt. Ideelt sett bør ikke phonoforsterkeren bidra til et lavere støynivå enn det selve pickupen har på egen hånd (jf anslagsvis 78 dB som jeg anslår for Winfield Ti).

    Ang Mola Mola Lupe :
    Mht ytelse og funksjonalitet er denne i nærheten av state of the art, så godt som det kan bli. Legg særlig merke til et a-vektet signal støyforhold (med 0 dBV = 1V ut) i området 84-85 dB (antar at det er målt med inngangen kortsluttet til signaljord og uten spolemotstand og induktans fra en «representativ» pickup). Et av de få punktene som ikke er nær SOTA med denne er maksimal spenning ut, som er på 8,9 V og som gir en overstyringsmargin på like under 19 dB med nominelt 1V ut). Dvs at en bør sikte mot en lavere nominell spenning ut enn 1V for å opprettholde en god overstyringsmargin (mer enn 20 dB, som gir signal ut på mindre eller lik 0,89V ut, helst nærmere 26 dB dvs signal ut på 0,445V), og følgelig et noe dårligere signal støyforhold (1-7 dB dårligere enn HFN målte med referanse til 1V ut).

    Dette med signal støyforhold i pickup og phonoforsterker kan muligens virke noe «akademisk» med tanke på at de beste platesnurrene i beste fall har et rumle nivå igjennom rillene på rundt 70-75 dB og de renste mest jomfruelige og støvfrie platene sliter med på nærme seg et signal støyforhold bedre enn 70 dB. Det handler om hvilke faktorer som begrenser praktisk oppnåelig ytelse. Se f.eks. https://www.hifinews.com/content/technics-sl-1000r-turntablearm-lab-report

    Det blei litt mer prosa og muligens noe mer «teknisk» enn det jeg hadde i tankene når jeg begynte å skrive. Ber om at målealergilkerne er overbærende.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.580
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I hovedsak utgangsspenningen på pickupen, men også spolemotstand (og induktans i spesielle tilfeller) og anbefalt last er verd å ha i mente. Utgangsspenningen og spolemotstanden gir pickupens signal støyforhold (forutsatt støyfri plate og snurre). 0,2 mV og 6 ohm som Winfield TI gir et signal støyforhold, etter RIAA EQ men uvektet, anslagsvis rundt 78 dB (jeg har ikke regnet på det).

    En viktig fordel med å bruke en transformator for å jekke opp spenningen fra pickupen er at selve transformeringen isolert sett er tilnærmet «støyfri» (dvs bortsett fra spolemotstand på primær- og sekundærviklingene). Ulempene med en transformator i mellom er bl.a. at transformatoren og ledningene kan være tilbøyelig til å plukke opp elektromagnetisk støy fra omgivelsene, og samvirket mellom pickup og inngangstrinnet (lasten) på phonoforstekreren (RIAA) blir vesentlig mer komplisert og sammensatt. En transformator har ogspå sin egen karakteristikk mht begrenset båndbredde (frekvensomfang), ev. resonans, samt frekvens, nivå og lastavhengig forvrenging. For å bruke en trafo inn på en MM-phonoforsterker er det en stor fordel om phonoforstekreren har god funksjonalitet mht variabel last/impedans på inngangen.

    Til sammnelikning er det «noe» vanskeligere å lage et elektronisk aktivt inngangstrinn for en lavnivå (0,5 mv eller lavere) og lavimpedant (10 ohm eller lavere) MC-pickup, som ikke bidrar vesentlig til et dårligere signal-støyforhold. De alle fleste av sorten er i min bok heller «middelmådige» eller til og med «dårlige» mht signal støyforhold. Med middelmådig/dårlig mener jeg at MC inngangen har et praktisk (med PU tilkoblet og med referanse til signalspenningen fra PU) signal støyforhold dårligere enn 70 dB (uvektet). En «god» MC inngang bør ha et praktisk signal støyforhold i området 70-76 dB. Et virkelig godt praktisk signal-støyforhold er i området 76-80 dB, mens bedre enn 80 dB i praksis er eksepsjonelt. Ideelt sett bør ikke phonoforsterkeren bidra til et lavere støynivå enn det selve pickupen har på egen hånd (jf anslagsvis 78 dB som jeg anslår for Winfield Ti).

    Ang Mola Mola Lupe :
    Mht ytelse og funksjonalitet er denne i nærheten av state of the art, så godt som det kan bli. Legg særlig merke til et a-vektet signal støyforhold (med 0 dBV = 1V ut) i området 84-85 dB (antar at det er målt med inngangen kortsluttet til signaljord og uten spolemotstand og induktans fra en «representativ» pickup). Et av de få punktene som ikke er nær SOTA med denne er maksimal spenning ut, som er på 8,9 V og som gir en overstyringsmargin på like under 19 dB med nominelt 1V ut). Dvs at en bør sikte mot en lavere nominell spenning ut enn 1V for å opprettholde en god overstyringsmargin (mer enn 20 dB, som gir signal ut på mindre eller lik 0,89V ut, helst nærmere 26 dB dvs signal ut på 0,445V), og følgelig et noe dårligere signal støyforhold (1-7 dB dårligere enn HFN målte med referanse til 1V ut).

    Dette med signal støyforhold i pickup og phonoforsterker kan muligens virke noe «akademisk» med tanke på at de beste platesnurrene i beste fall har et rumle nivå igjennom rillene på rundt 70-75 dB og de renste mest jomfruelige og støvfrie platene sliter med på nærme seg et signal støyforhold bedre enn 70 dB. Det handler om hvilke faktorer som begrenser praktisk oppnåelig ytelse. Se f.eks. https://www.hifinews.com/content/technics-sl-1000r-turntablearm-lab-report

    Det blei litt mer prosa og muligens noe mer «teknisk» enn det jeg hadde i tankene når jeg begynte å skrive. Ber om at målealergilkerne er overbærende.

    mvh
    KJ
    hehe
    Jeg regner meg som normalt oppegående på nær sagt alle områder bortsett fra strøm. Jeg er strømdum.
    Naboen var elektriker og har igjen og igjen og igjen prøvd å lære meg. I tre minutter klarer jeg å gjenta det, men etter ti minutter så er det borte fra hodet. Jeg har også prøvd å lese på egenhand, men har funnet ut at jeg skal velge mine kamper og dette er ikke kampen jeg behersker. :)

    Setter likevel stor pris på vilje og engasjement :D
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.187
    Antall liker
    5.113
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det rareste med seriøse phonoforsterkere for MM/MI/MP er at nesten ingen har variabel inngangsresistans og -kapasitans, mens man på MC kan variere inngangsresistans på musestegnivå og sitte der og høre på seg hallelujaopplevelser av nivåforskjeller. Audiofili. Du tror det ikke før du ser det.
    Dette med å variere inngangsmotstand og -kapasitans er egentlig ikke noe tema for MM.
    47 k Ohm og kapasitansen i kabelen er vanligvis veldig nært optimalt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.624
    Antall liker
    25.641
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dette med å variere inngangsmotstand og -kapasitans er egentlig ikke noe tema for MM.
    47 k Ohm og kapasitansen i kabelen er vanligvis veldig nært optimalt.
    @Balle Clorin har målt litt på det der. Hadde det vært så vel at det bare var kapasitansen i armkabelen vi hadde med å gjøre.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    18.656
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dette med å variere inngangsmotstand og -kapasitans er egentlig ikke noe tema for MM.
    47 k Ohm og kapasitansen i kabelen er vanligvis veldig nært optimalt.
    Manley SH, som er bygd for proffmarkedet, gir deg muligheten til å justere. Jeg hørte ikke forskjell da jeg eide den, men det skal sies at jeg ikke har gullører heller. Kan godt hende at andre er bedre stilt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    8.360
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg brukte berre aparatet, og opna det aldri. Eg har likevel ein mistanke om at det sit ein trafo eller tre i signalvegen, ettersom EAT-e-glo var fullstendig støyfri (med rør, tydelegvis)
    Grunnen til at eg etter kvart avhenda riaatrinnet, var at eg ynskte å sette min eldegamle ARC SP 10 i arbeid igjen. Dette er ein forforsterkar med eit fantastisk riaatrinn, som fiksar MC-pickupar heilt ned til 0,25 - 0,30 mV. Så leige eg spelar på Kiseki blå eller AT 33SA greier eg meg godt. SP10 er meir mot det "feite" enn EAT-e-glo, og eg likar litt saus på maten.
    SP 10 er vanskeleg å få tak i, høgt prisa, og er over 30 år gammal om du skulle komme over ein slik. Eg har hatt ein slik heilt sidan 80-talet, etter kvart av sentimentale grunnar, og ikkje greidd å skifte han ut. Men skulle eg ha nøytral allsidigheit hadde eg nok gått for EAT.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.153
    Antall liker
    10.075
    Sted
    Oslo
    Eg brukte berre aparatet, og opna det aldri. Eg har likevel ein mistanke om at det sit ein trafo eller tre i signalvegen, ettersom EAT-e-glo var fullstendig støyfri (med rør, tydelegvis)
    Grunnen til at eg etter kvart avhenda riaatrinnet, var at eg ynskte å sette min eldegamle ARC SP 10 i arbeid igjen. Dette er ein forforsterkar med eit fantastisk riaatrinn, som fiksar MC-pickupar heilt ned til 0,25 - 0,30 mV. Så leige eg spelar på Kiseki blå eller AT 33SA greier eg meg godt. SP10 er meir mot det "feite" enn EAT-e-glo, og eg likar litt saus på maten.
    SP 10 er vanskeleg å få tak i, høgt prisa, og er over 30 år gammal om du skulle komme over ein slik. Eg har hatt ein slik heilt sidan 80-talet, etter kvart av sentimentale grunnar, og ikkje greidd å skifte han ut. Men skulle eg ha nøytral allsidigheit hadde eg nok gått for EAT.
    Har du fortsatt Hiraga's LeTube?
    Ikke den mest nøytrale, ikke den mest detaljerte, ikke den mest støyfrie, men du verden for noen tonale farger.
    For meg, riaa verdens svar på Ortofon's SPU
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.153
    Antall liker
    10.075
    Sted
    Oslo
    Le tube vart (av fransknenn, naturlegvis) rekna for å vere betre enn Sp10. Det er han ikkje, men han er svært musikalsk.
    Eg var nødt av ein penibel økonomisk situasjon til å selgja mi.
    I etterhand burde eg selvfølgelig heller ha solgt ei av mine nyrar.
    Sjølv om det ville ha redusert mi moglegheit til å drekka så mykje som eg gjer

    For å sitere Cornelis:
    "Du du är fin,
    du drikker vin för njuntingens skuld,
    Men jag drikker vin, för då blir jag full
    Sånna som jag borde settas i bur
    eller hur"
     
    Sist redigert:

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.479
    Antall liker
    498
    Torget vurderinger
    2
    Dette med å variere inngangsmotstand og -kapasitans er egentlig ikke noe tema for MM.
    47 k Ohm og kapasitansen i kabelen er vanligvis veldig nært optimalt.
    Der må æ si mæ helt uenig. Bruker AT150SA og den skal ha maks 200 pf. Og den like bedre last fra ca 36 til 40K,det er veldig hørbart. Ja,MM funker med 47K. Men det gjør også MC. Ble mye mer korrekt lydbilde med 39K og rundt 100pf her. AT er jo kjent for økende nivå oppover i frekvens,dette roer seg ned med litt tyngre last og mindre kapasitans
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    7.460
    Antall liker
    21.357
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Eg bruker RIAA-trinnet i Yamaha C-70 til Ortofon MC-3000 mk II med særs godt resultat. 100ohm last, 90dB S/N og innafor 0.2dB i heile frekvensområdet.
    Ikkje akkurat ny, men veldig god.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Misunner deg ikke valget her Ynot, her er det forslag på mange gode Riaa-trinn.

    Så skal ikke si så mye mer om Whest slik sett, men relatert til den pickup du har så ser jeg at for PS40RDT SE så tester de med ulike pickuper:

    For testing and listening we used the following cartridges:
    Ortofon MC Anna
    Ortofon MC A90/A95
    Lyra Atlas
    EMT JSD6
    Ortofon Cadenza Black
    Lyra Kleos
    ++
    bl.a noen.

    Så sjekk hjemmesiden deres, de selger også ex-demo modeller som har reduserte priser slik sett, hvis det er et kriteria. Fra forholdsvis "rimelige" til nokså kostbare ( i mine øyne ), gitt dagens kronekurs :)

    Men lykke til med valget.
    Blir spennende å se hva du ender opp med. Regner med at vi får resultatet etter hvert her ;)
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    18.656
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.417
    Antall liker
    29.613
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Kanskje fordi det da vil låte som en (veldig) god digital kilde? Det sier flere som har hørt. Jeg har ikke gjort det selv, dessverre.
    Ikke at det nødvendigvis er noe galt med det, selvsagt.
    Det kan man sikkert få demat ute hos Mala, så slipper man høre på "dem som sier hørt" og det er det nok få som gjort med nye E3.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    18.656
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det kan man sikkert få demat ute hos Mala, så slipper man høre på "dem som sier hørt" og det er det nok få som gjort med nye E3.
    Skal seff gjøre det ved anledning, men det er ikke noe jeg anstrenger meg for. Er lat 😝. Det er ikke hvem som helst som har sagt det, men folk med tyngde. Jeg kan seff like DS for det .Det som er interessant, er at betydningen av arm og drivverk visstnok blir mindre med et slikt system også. Men nok OT. La nå TS få ha RIAA-jakten sin i fred 🙂
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.624
    Antall liker
    25.641
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan betydningen av arm og drivverk bli mindre? Systemet er ikke mindre mekanisk enn et med spoler og magnet.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.878
    Antall liker
    17.048
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Optisk er langt fra bare lys og glede, @ynot.
    Det er visstnok stilt spørsmålstegn til akkurat disse målingene i Hifi News på nettopp de optiske pickupene fra DS Audio. Om det er bruken av paramtriske settinger fra riaa-kurven fremfor settingene i equalizeren til DS Audio som er årsaken husker jeg ikke i detalj, men jeg har også sett måling av frekvenskurve som har en helt annen og rettere form. Dersom jeg finner tilbake til faktaopplysningene, så skal jeg belyse det på en mer korrekt måte.


    Disse DG TOS-platene som jeg har noen av ville en slik pickup hatt trøbbel med å spore.
    At sporing skal være en større svakhet på DS Audio/ optiske pickuper enn snittet av konvensjonelle, har jeg ihvertfall aldri selv opplevd, eller hørt at det har vært beskrevet som et problem. Det må isåfall være en særdeles spesiell DG-pressing kanskje?

    Kanskje fordi det da vil låte som en (veldig) god digital kilde? Det sier flere som har hørt. Jeg har ikke gjort det selv, dessverre.
    Ikke at det nødvendigvis er noe galt med det, selvsagt.
    Ja det er jo mulig. Det må jo nesten være et godt skussmål tenker jeg. Og det er jo helt riktig, at siste generasjoners optiske pickuper fanger opp mindre støy og er mer nøytrale enn mye annet. I tillegg er det fremdeles de som går rundt og tror at optisk pickup er digital og gjerne har en forestilling om lys digital klang. Jeg vil heller si tvert om med de siste generasjoner pu. Det er jo nettopp luftigheten og en tung stram bass som er en av åpenbaringene i mine øyne. Men oppfatningen av pickuper er gjerne en høyst personlig sak blant alle audiofile. Noen liker Ford, andre Opel, uansett…

    Derimot, en førstegenerasjon optiske pu for et tiår tilbake derimot, låt nok en smule crappy i de flestes ører og noe i nærheten av hva du beskriver - som en digital skarp kniv. De senere generasjoner, er faktisk relativt diamentralt motsatt og det er nesten ikke lenger mulig å skille, annet enn at optisk plukker opp mindre støy.

    Min spådom er at optiske pickuper i stor grad vil ta over for konvensjonelle pickuper - nettopp fordi teknologien er overlegen, primært ved at lys fanger opp bevegelser raskere enn coil med magneter. Det er rått parti. Men, det vil ta noe tid ettersom dagens produsenter av konvensjonelle pickuper (100 år gammel teknologi) er små og har ikke ressursene som skal til for å utvikle og omstille produksjonen. I løpet av 10 år - som er kort tid - så er teknologien allerede såpass overlegen. Håpet er at Tetsuaki Aoyagi (Aki-san) snarlig gir lisenser for OEM, eller på annen måte deler forspranget til DS Audio med andre.

    Allerede så ser vi at flere of flere begynner å produsere equalizere tilpasset optiske pickuper, herunder EMM-Labs, Solution, Meitner, Soulnote, Westminster Lab og Keces m.fl.

    (y):)
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    8.360
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan kan betydningen av arm og drivverk bli mindre? Systemet er ikke mindre mekanisk enn et med spoler og magnet.
    Brukar du tangentiarm slepp du unna antiskating som elles er ei utfordring. Du får likvel eit anna problem, korleis armen skal førast over platesida utan at denne ekstra massen skal verke inn.

    Drivverket er det som har minst innverknad på lyden. Mi erfaring er at DD-drivverk har minst eigenlyd. Men så fann eg ut at eigenlyden ikkje alltid var negativ. På min Vpi super Scotmaster med eit slags mellomhjul og spesialtallerk kunne eg fått meir nøytral lyd ved hjelp av drivreim. Men det ville eg ikkje ha.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.624
    Antall liker
    25.641
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Til @Audiophile-Arve Poenget mitt var at både DS sine optoelektriske, og konvensjonelle elektromagnetiske pickuper (Decca/London er ukonvensjonelle av slaget), er en nål i rillen montert på en dempet utkrager.

    Til @Grumpy Takk. Jeg ser jo at sporingsegenskaper, frekvensgang og kanalseparasjon har forbedret seg med årene (og nåletrykket). Absolutt en interessant teknologi som har nådd et modent nivå. En blindtest av en DS-E3 med elektronikk mot en AT-OC9EN gjennom en Cambridge Audio Alva Duo kunne vært gøy det.
     

    The Gunner

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    10.217
    Antall liker
    18.656
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja det er jo mulig. Det må jo nesten være et godt skussmål tenker jeg. Og det er jo helt riktig, at siste generasjoners optiske pickuper fanger opp mindre støy og er mer nøytrale enn mye annet. I tillegg er det fremdeles de som går rundt og tror at optisk pickup er digital og gjerne har en forestilling om lys digital klang. Jeg vil heller si tvert om med de siste generasjoner pu. Det er jo nettopp luftigheten og en tung stram bass som er en av åpenbaringene i mine øyne. Men oppfatningen av pickuper er gjerne en høyst personlig sak blant alle audiofile. Noen liker Ford, andre Opel, uansett…

    Derimot, en førstegenerasjon optiske pu for et tiår tilbake derimot, låt nok en smule crappy i de flestes ører og noe i nærheten av hva du beskriver - som en digital skarp kniv. De senere generasjoner, er faktisk relativt diamentralt motsatt og det er nesten ikke lenger mulig å skille, annet enn at optisk plukker opp mindre støy.

    Min spådom er at optiske pickuper i stor grad vil ta over for konvensjonelle pickuper - nettopp fordi teknologien er overlegen, primært ved at lys fanger opp bevegelser raskere enn coil med magneter. Det er rått parti. Men, det vil ta noe tid ettersom dagens produsenter av konvensjonelle pickuper (100 år gammel teknologi) er små og har ikke ressursene som skal til for å utvikle og omstille produksjonen. I løpet av 10 år - som er kort tid - så er teknologien allerede såpass overlegen. Håpet er at Tetsuaki Aoyagi (Aki-san) snarlig gir lisenser for OEM, eller på annen måte deler forspranget til DS Audio med andre.

    Allerede så ser vi at flere of flere begynner å produsere equalizere tilpasset optiske pickuper, herunder EMM-Labs, Solution, Meitner, Soulnote, Westminster Lab og Keces m.fl.

    (y):)
    Jeg ville ha vært mer forsiktig med å forutse det ene eller annets død, klok av skade etter at den teknologisk underlegne vinylen gjorde kraftig come back. Vi får se om perfeksjon er det folk higer etter - de har jo nesten det allerede med digitale medier - eller om det er noe annet som trigger, kanskje er det tom "vrengen" som MC-/MMene er belemret med som tiltaler?

    Gammel teknologi, ja, som dynamiske ht og rør. Det har jo ikke vært mangel på forsøk på å fjerne dem heller.

    Innen 10 år, Grumpy, da lever forhåpentligvis fortsatt vi begge 🤞:)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.889
    Antall liker
    10.312
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkte på en forkortelse, men da bommet jeg.

    MM-RIAA med SUT kan jo vurderes. En god SUT er heller ikke billig
    Jo en vintage step up til 2-5k banker alt som lages idag.Før hadde man storskalafordeler og tilgjengelige materialer , med dagens boutique produksjon må det bli dyrt og skjermingen de gamle gutta brukte utføres ikke lengre.
    Mer enn 2-5 trenger det ikke koste.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.878
    Antall liker
    17.048
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville ha vært mer forsiktig med å forutse det ene eller annets død, klok av skade etter at den teknologisk underlegne vinylen gjorde kraftig come back. Vi får se om perfeksjon er det folk higer etter - de har jo nesten det allerede med digitale medier - eller om det er noe annet som trigger, kanskje er det tom "vrengen" som MC-/MMene er belemret med som tiltaler?

    Gammel teknologi, ja, som dynamiske ht og rør. Det har jo ikke vært mangel på forsøk på å fjerne dem heller.

    Innen 10 år, Grumpy, da lever forhåpentligvis fortsatt vi begge 🤞:)
    Å ja, så enig, så enig @The Gunner. Min fremstilling var upresis, men vi deler definitivt samme oppfatning. Konvensjonelle pickuper vil nok forbli å finne i uoverskuelig framtid - og takk for det. Men, vi skal samtidig være glad for alle teknologiske fremskritt som muliggjør mangfold og i enkelte tilfeller forbedringer. Vi higer jo alle etter den siste millimeteren. Optisk avlesing av bevegelser, vil nok få en sterkere posisjon over tid, sålenge det er et marked for slikt. Jeg tror også at konvensjonelle pickuper har et utviklingspotensiale, men det får vi drøfte i en annen tråd om det skulle bli aktuelt ;-).

    🌞
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn