I Heidelberg ble jeg for 3-4 år siden sittende utover kvelden og snakke med noen ingeniører/utviklere fra Continental. Etter et par øl (for mye?) leverte jeg påstanden om at tysk bilindustri (og dermed tysk økonomi) var på vei inn i en forferdelig fremtid grunnet at de ikke henger med på utviklingen. Jeg ble litt overrasket over at de hverken ble fornærmet eller motsa meg, men nikket og var enig.
No skal det seiast at det er litt urettferdig med nasjonale stereotypiar; amerikanarane har laga stort, tungt og korrekt dei også, men det har nesten utan unnatak vorte utkonkurrert av «worse is better». Det er eit overflødigheitshorn av døme, men ta gjerne Windows, Microsoft Office, Unix/Linux og nesten alt som finst av protokollar på Internet. Døme på det motsette er td Ada, men eg trur det til og med er marginalisert innan forsvarssektoren etter kvart.
Men du har rett, automotive software har bevega seg raskt i retning «consumer electronics». Så kan jo vi trafikantar tenkja det vi vil om det.
BMW har vært så smarte at de har brukt fossilbilplattform (i alle fall delvis) til elbil. Slik som VW gjorde med e-Golf og Audi med e-tron/Q8 e-tron....
No skal det seiast at det er litt urettferdig med nasjonale stereotypiar; amerikanarane har laga stort, tungt og korrekt dei også, men det har nesten utan unnatak vorte utkonkurrert av «worse is better». Det er eit overflødigheitshorn av døme, men ta gjerne Windows, Microsoft Office, Unix/Linux og nesten alt som finst av protokollar på Internet. Døme på det motsette er td Ada, men eg trur det til og med er marginalisert innan forsvarssektoren etter kvart.
Men du har rett, automotive software har bevega seg raskt i retning «consumer electronics». Så kan jo vi trafikantar tenkja det vi vil om det.
VW sparer inn noen kroner her og der overalt hvor det er mulig. På ID serien må du opp på dyreste utgave med el-seter for å få høydejustert passasjer sete. Det er ikke standard på basic modellene.
Dette har normalt vært standard på alt fra billigste Polo og oppover men ikke nå lenger.
Interiør kvaliteten er også blitt dårligere med ID serien, mye tynn og skranglete plast i forhold til f.eks. Passat GTE (Som jeg har kjørt en del)
Så noen kroner her og noen kroner der blir jo også beløp når det dreier seg om mange tusen biler.
Nettopp. Minner meg om B&O i hine hårde. Torben Ballegaard Sørensen var ansatt som adm.dir., på presis feil tidspunkt. Han kom fra Lego, der han hadde samarbeidet med Microsoft om integrering med "robotiserte" legosett. B&O mente at hans direktelinje til Microsoft var viktig for selskapet.
Dessverre ble han ansatt i 2001 og ansettelsen bidro til at selskapet ble blinde for hva som skjedde med mp3, iTunes, iPod, iPhone. Den første iPhone kom i 2007. Men allerede fra årtusenskiftet hadde folk begynt å hacke iPods til å styre anlegg.
Turn Your iPod into a Universal Remote Control Use a Pocket PC to record the “sounds” an infrared remote makes, transfer them to your iPod, and start changing channels with … - Selection from iPod and iTunes Hacks [Book]
www.oreilly.com
.
Jeg gjorde hva jeg kunne for å få B&O til å innse at Apple hadde løsninger som gikk langt forbi hva de kunne få til med Microsoft. En annen CEO hadde nok vært åpen for dette, men ikke Ballegaard Sørensen og hans C-suite (med unntak av sjefen for audio/video). Dermed tråkket B&O på med feil software og hardware, og ironien ble total. Å kjøpe top-of-the-line B&O kostet såpass at du skulle ha god årslønn for å belønne deg selv med kablet integrasjon og ingen kontakt med omverden; samtidig hadde den godt avlønnede sjefen tenåringer på sine rom som hadde suveren trådløs integrasjon med laptop/datamaskin/iPod - og senere iPhone. Og som lastet ned musikk fra Napster o.a.
Gjorde noen fremstøt og det skal sies at B&O avsatte midler til en digitalstrategi, men Ballegaard Sørensens dager var talte da iPhone ble lansert i 2007 og Appstore kom i 2008. Det satt nok veldig tungt inne å omfavne Apple, og jeg aner ikke hva de hadde av bindende avtaler med Microsoft, så dyp innsikt fikk jeg ikke.
MEN - om de så hadde gjort, var DG, BBC, flere konserthaller, filmproduksjonsselskap, o.a. klare til å være med på en strømmeløsning som ville vært tidlig ute.
Finanskrisen satte stopp for videreutvikling, men alt var på plass. Netflix kom i januar 2007, og B&Os løsning kunne vært på året før.
Kun som en kommentar til hva VW nå gjør. I det minste innser de at de har et problem, kort etter at de har gått all-in på elbiler. Og Rivians software er veldig bra.
Yes. Jeg røsket ned restene av et B&O-anlegg da jeg overtok hytta, kablet med proprietære kontakter og det hele. Det så veldig gammeldags ut. Nå er det en Apple TV til Sonos bar + sub i det ene huset, en Chromecast til RME, Hypex og JBL i det andre, alt sammen matet fra Qobuz via mobilapper, wifi og fiber. Når jeg holder på utendørs er det gjerne fra egen Roon server hjemme via Roon Arc, 4/5G og Sony hodetelefoner. Det er dessverre ikke mulig å caste fra Roon Arc til AirPlay/Chromecast, av nokså opplagte grunner. Skal nok sette opp en lokal Roon etterhvert, men det er ikke mye plass for noe fra B&O i det landskapet. Hvis man først blir frakjørt i den bransjen er det nokså ettertrykkelig også.
Men VW har fortsatt flere tusen egne ansatte som jobber med programvareplattformen:
Og B&O hadde flere in-house, samt grupper i India, som programmerte på livet løs for å løse mengder av bugs i deres altfor dårlige serveropplegg. Noen ganger er sunk-cost fallacy så vanskelig å komme forbi at du går ned med skipet. De innbilte seg at de hadde kundene "sperret inne" i sin proprietære løsning, men det ble altfor stort gap. iTunes for Windows kom i 2003 og selv en ihuga BeoFantast skjønte at det som foregikk på jobb-PC/Laptop slo løsningen i anlegget som B&O tilbød.
Det var en rar tid. Enorme muligheter åpnet seg opp, men en rekke "legacy companies" klarte ikke å få seg til å gjøre overgangen. Blockbuster kunne blitt Netflix. Sony kunne gjort hva Apple gjorde med mp3.
Og filmprodusenter var villige til å la B&Os kunder få premiere før kinoslipp, i statement hjemmekinoer; konserthaller var villige til å streame konserter, osv. Samt å la kunder følge prøveperioden før konserten, live, med flerkamera.
Det var også veldig få skrivemaskinprodusenter som fulgte med over til laptops, og produsenter av mekaniske regnemaskiner greide sjelden å lansere kalkulatorer. Selv Nokia og Ericsson ble truffet midskips av iPhone. Det er veldig vanskelig å snu en organisasjon som har sveist seg fast til en døende teknologi. Alt for mange interessenter som forsøker å holde fast på egen posisjon i kraft av gammel kompetanse.
Det var også veldig få skrivemaskinprodusenter som fulgte med over til laptops, og produsenter av mekaniske regnemaskiner greide sjelden å lansere kalkulatorer. Selv Nokia og Ericsson ble truffet midskips av iPhone. Det er veldig vanskelig å snu en organisasjon som har sveist seg fast til en døende teknologi. Alt for mange interessenter som forsøker å holde fast på egen posisjon i kraft av gammel kompetanse.
Arbeidet med flere finske produsenter på den tiden iPhone kom, med iittala og Amersports-gruppen, blant andre. Så det ga kontakter inn til Nokia og deres holdning til iPhone. Det var ikke noe å bry seg om, en hype som kjapt ville forsvinne.
Jeg stod i kø i Fredrikstad for å hente to av disse, da de kom til Norge: (Var og bistod under klassisk 5m seilas. Viste seg å være kurant å bestille telefon hos Netcom i Fredrikstad, mens det var klin umulig i Oslo).
(VG Nett) Netcom skal selge den ettertraktede mobilen her til lands.
www.vg.no
Netcom kuppet Telenor. Sistnevnte ville "vente og se".
OK. Back to topic: hva trenger elbilprodusenter for å gjøre spranget vekk fra fossilbiler? I Norge er utviklingen utvetydig, så markedet vil ha elbiler. Og hvor lang tid vil det ta før "fossilverkstedene" innser hva som har skjedd?
I privatmarkedet er elbilandelen på 96,7 prosent i august, mens næringsmarkedet med 90,7 prosent har ny rekordnotering for andre måned på rad. Elbilsalget i august er 13 prosent høyere enn samme måned i fjor, mens det er solgt 65 prosent færre fossile biler. Totalt er antall solgte biler i august på nivå med fjoråret.
Om vi held fram samanlikninga med software-bransjen, så vart både Microsoft og Apple redda på 1990-talet av strategiske IP-oppkjøp; Microsoft henta Dave Cutler frå Digital (og fekk dimed eit OS som har veldig klare røter i VMS), og Apple henta tilbake Steve Jobs (og fekk NeXTStep/BSD/Objective C: dei første utgåvene av OS X var i mykje godt NeXTStep med nytt grensesnitt og ein emulator for å køyra gamal Mac-software).
Klart det ikkje vert billig, men eg reknar med Rivian var det beste dei fann som var til sals?
(Er det nokon som veit om ein eller anna side som forklarar korleis bil-operativsystema eigentleg verkar, og kvifor dei er så vanskeleg å få til? OS for datamaskiner kan eg ein del om, nok til at eg i si tid las "The Design and Implementation of the 4.4BSD Operating System", men desse bil-systema veit eg rett og slett ingenting om).
Det er vel ikke så veldig mye mer komplisert enn andre sanntidssystemer med fysiske dingser på, men det er ille nok. Tesla kjører Linux, tre separate instanser pr bil, to for å håndtere displayene i bilen og en veldig godt beskyttet instans for kontrollsystemene. Databussen i bilen har vel noen dusin små og store «devices» som på en eller annen måte må kommunisere med hverandre, CPU’en, og den menneskelige brukeren. Det vil være tidsforsinkelser og synkroniseringsutfordringer mellom devices som står forskjellige steder med muligens ulike klokkesignaler. Enhver mulig sekvens av hendelser og meldinger vil før eller siden inntreffe, men ikke nødvendigvis i den rekkefølgen utvikleren så for seg. Noe er absolutt tids- og sikkerhetskritisk, f eks å utløse airbags, annet er bare underholdning. Det er et rotterace med pes fra marketing for å få inn nye features, samtidig med at dette bare må virke hver gang. I motsatt fall dør noen, og noen andre kommer i fengsel. Lett som en plett.
Det er nok enklere å skrive et sanntids kontrollsystem for et prosessanlegg i industrien, siden man i det minste har litt kontroll på driftsbetingelsene omkring.
I stand corrected, eller, du har sikkert rett, sjølv om det kanskje understrekar poenget mitt: Det er kanskje ikkje elbil-plattform i seg sjølv som er problemet, men det å skulle byggja ein masterplattform for “every kinda rig that’s ever been made” for maksimal synergi?
BMW kjøpte det meste av konkursboet for nesten nada. Spesielt kraftpakken til Think var langt framme. NG-bilen hadde fått form og innledende engineering før pengene tok slutt.
BMW kjøpte det meste av konkursboet for nesten nada. Spesielt kraftpakken til Think var langt framme. NG-bilen hadde fått form og innledende engineering før pengene tok slutt.
Think-historien er en tragedie. Der kunne Norge hatt et industrieventyr, men Ford sørget for å sparke ben for muligheten, da de solgte seg ut. Den som "kjøpte" Think må ha fått ordre om å bare sitte på merket, uten å la planene man skapte bli virkeliggjort.
Think Public serien alene kunne sysselsatt i enorm utstrekning. Jeg var i kontakt med Toll Brothers i USA omkring plattformen og mulighetene.
"If this is road ready, then we'll order 11000 tomorrow." De ville ha dem til alle boligområdene de hadde (som regel gated communities). At bilene var stille gjorde at mannskapet som tok seg av leveranser, hagestell, vedlikehold osv. kunne rykke inn veldig tidlig om morgenen, noe som ikke gikk med fossilbiler, fordi de bråkte så mye.
Vi brandet bilene som Think Birdsong - traffic so quiet you can hear birds sing.
Toll Brothers® is an award winning home builder that creates luxurious new construction homes in some of America's most sought-after locations. Make your dream home a reality with Toll Brothers®
Think-historien er en tragedie. Der kunne Norge hatt et industrieventyr, men Ford sørget for å sparke ben for muligheten, da de solgte seg ut. Den som "kjøpte" Think må ha fått ordre om å bare sitte på merket, uten å la planene man skapte bli virkeliggjort.
Satset feil, skulle konkurrere mot biler på vanlige veier, før man hadde tilstrekkelig energikapasitet ombord. Målet skulle vært å bygge opp fabrikken og kompetansen ved å levere løsninger på steder der fart ikke var avgjørende: sykehus, universiteter, flyplasser og slike "gated communities".
Markedet for siste er enormt (dessverre, kanskje?). 15 millioner amerikanere bor i slike og de vil ha stillhet om morgenen og et stykke ut på formiddagen, samt om kvelden -- plattformen leverte stillhet og de jeg var i kontakt med hos Toll Brothers var lyriske over Public plattformen, som kunne konfigureres til mange forskjellige oppgaver.
Eberhard hadde arbeidet med lithium-batterier til en bærbar bokleser (tenk Kindle) og prøvde å overbevise grunnleggeren av AC Propulsion om at han burde gå over til å bruke slike fremfor vanlig blybatteri. Da denne sa nei startet Eberhard og Tarpenning Tesla og begynte å arbeide med lithium-batterier til sin første bil. Musk kom inn et stykke etter, med penger. (Og så fikk han dem kastet ut av selskapet de grunnla).
Dette skjedde samtidig med at Think på Aurskog hadde overtatt merket etter at Ford trakk seg ut. Dvs - den som på papiret da eide Think var en Ford hadde utpekt og som etterhvert skulle vise seg å ha fått i oppdrag å sørge for at plattformen ikke kom i gang med seriøs produksjon. Det var penger til utvikling, men ikke mer.
Public plattformen kunne gitt betydelige inntekter og muligheter til videreutvikling. Og det å bruke lithium-batterier ville vært neste steg.
Så spørs det om man hadde klart å beholde industrien i Norge, men det er en annen sak.
Think fortsatte å konkurrere på vanlige veier og falt gjennom der.
LSV - Low Speed Vehicles - var en egen kategori, men uten Public-plattformens egenskaper. De som kom opp med plattformen, på Think, hadde tenkt helt rett.
Og, som sagt, det var ikke bare Toll Brothers som ville ha dem i tusentall. Jeg var i kontakt med Walter Kulash, berømt trafikkplanlegger som bl.a. gjorde om trafikkbildet i West Palm Beach, etter "traffic calming principles". Sendte ham spec's på Thinks biler og fikk svar tilbake om at den krappe svingradiusen var ideell, fordi han alltid planla veier med krappe svinger, for å tvinge SUVer til å holde seg utenfor bysentrum. (Klok mann).
Så, litt for tidlig ute, men helt klart med store muligheter.
Börserna i de asiatiska tidszonerna fortsätter nedgångarna från USA igår, där vi ser årslägsta långa räntor. Volvo Cars ger upp sitt elbilsmål om 100% elbilar till år 2030 och aktien föll hårda -5.88% på börsen. Samtidigt kommer besekdet att Volkswagen överväger att stänga fabriker, vilket facket ka
Om selgeren ikke visste om dette er det ingen overraskelse. De vet knapt forskjell på foran og bak, og en selger fortalte meg hardnakket en gang at Golfen hadde ryggesensor både foran og bak.
Om selgeren evt visste om skavanken med MG'n så utførte hen nok kun øvelsen 'ikke-fortell-om-uheldige-ting-dersom-kunden-ikke-spør, og-spør-kunden-så-har-du-aldri-hørt-om-det'. Det er en del av grunnopplæringen som bilselger det.
Om selgeren ikke visste om dette er det ingen overraskelse. De vet knapt forskjell på foran og bak, og en selger fortalte meg hardnakket en gang at Golfen hadde ryggesensor både foran og bak.
Om selgeren evt visste om skavanken med MG'n så utførte hen nok kun øvelsen 'ikke-fortell-om-uheldige-ting-dersom-kunden-ikke-spør, og-spør-kunden-så-har-du-aldri-hørt-om-det'. Det er en del av grunnopplæringen som bilselger det.
Mitsubishi Outlander PHEV mister vel firehjulstrekken om ladespenningen på batteriet er under et visst nivå ettersom det kun er elmotordrift på bakhjulene.
Ikke direkte elbilrelevant (i hvert fall ikke for privatbilismen), men det stiller jo en del spørsmål rundt regjeringens ønsker om å få transport vekk fra diesel:
Nokon her som har erfaring med ID4? Vurderer ein brukt 21-modell, trenger etterkvart litt større rekkevidde enn e-Golfen som no er snaut innkjørt med 201000 km
Nokon her som har erfaring med ID4? Vurderer ein brukt 21-modell, trenger etterkvart litt større rekkevidde enn e-Golfen som no er snaut innkjørt med 201000 km
Jeg har endret bilbehov, og ønsker meg overgang til en "generisk bil" á lá Nissan Leaf.
Har kommet i god dialog med Rebil, som i hovedsak driver med bruktimport. Er det noen grunngitte synspunkter på bruktimport av elbiler? Kan man være sikker på kilometerstand? Rebil gir 1 år garanti via Gjensidige, batterigarantien er så vidt jeg vet en fabrikkgaranti. Hva med rustbehandling? Vinterpakke? Vinterdekk?
Hvorfor teknisk. Tesla er ikke ledende på dette lenger. Mye som fungerer bedre på andre merker nå.. Problemet til Tesla er at de skal lage alt selv mens andre kjøper av de som kan det best.
Kjenner godt til ChaDeMo-problematikken, vi har hatt 2 Leaf i husholdningen, vår erfaring er at de er utrolig enkle å ha med å gjøre. Chademo er vel knapt å anse som hurtiglading med sine peak 50 kW, men jeg kommer antakelig aldri til å lade utomhus, dette blir ren pendling 3 mil hver vei, og vi har dessuten flust av Type2-ladere på jobb, til en rimelig månedsavgift.
Garantien er som nevnt 1 år, det er IKKE en importørgaranti, men en ordning gjennom Gjensidige Forsikring, jeg må forhøre meg mer om hvordan den fungerer. Men jeg aner ikke om biler levert i Frankrike er identiske med biler levert i Norge, eller om de mangler typisk vinterutstyr som vi har bruk for her nord.