Bilfabrikantene tjener penger på "after sales" og må forholde seg til det.
... osv
Da er after-sales viktig, og slik er det enda, spesielt nå som antallet (reserve)deler i en bil er sterkt redusert. Og man i tillegg kan kjøpe like gode tredjepartdeler som originalens.
After Sales er ikke bare viktig - det er helt avgjørende for eksistens og overlevelse. I praksis tjener man ikke penger på salg av en ny (europeisk) bil - når man medberegner kostnadene forbundet med salg, støttefunkjoner, garantiansvar osv.
Reservedeler og servicetjenester er inntektsgrunnlaget.
Når man i tillegg konkurrerer med IAM (Independent After Market) som EU la til rette for å stimulere til gjennom BER (Block Exeption Regulations) så får man en del konsekvenser av dette.
IAM (f.eks Meca i Norge) har ikke de samme kostnader og forpliktelser som en merkeforhandler. De har noen konkurransefortrinn.
Det blir, som Fela nevner, færre reservedeler knyttet til service og ordinært vedlikehold.
I tillegg er det i hovedsak slike deler og reparasjoner som IAM har fokus på. For å tildels kunne konkurrere må merkeforhandler kjøre lavere priser og marginer på slike deler og reparasjoner.
Skadedeler er ikke like prisfølsomme, da det i de fleste tilfeller er en tredjepart (forsikringsselskap) som betaler. Men forsikringsselskapene er at deres kostnader øker - og de har 3 måter å demme opp dette på:
a) Øke premiene
b) Sette krav til mer bruk av brukte deler
c) Lobbe for krav til økt reparerbarhet
Så blir det samtidig krav til mer avanserte systemer og løsninger, spesielt i fronten på et kjøretøy. Intelligent lys er ett av disse. Dette er mer forbrukerkrav/ønske, enn lovkrav. Kjekt med et lyssystem som regulerer lysstyrke etter omgivelseslys, har cornering funksjon, automatisk individuell regulering av fjernlys ved forbikjøring osv. En slik lyspakke koster en del ekstra når du kjøper bil - og som reservedel koster de myyye mer en hovedlys med færre funksjoner.
Så har vi en rekke andre sensorer som det nå er nødvendig å ha for å tilfredsstille lovkrav om aktiv/passiv sikkerhet.
Videre er det, som tidligere nevnt, krav til å absorbere kollisjonsenergien ved deformasjon av strukturen for konstruksjonsbærende komponenter.
Med dette, pluss andre medvirkende faktorer, så blir fort konsekvensen av en tilsynelatende liten skade ganske omfattende mht hva som må repareres og pris/kostnad for dette.