Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    960
    Antall liker
    493
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    I Heidelberg ble jeg for 3-4 år siden sittende utover kvelden og snakke med noen ingeniører/utviklere fra Continental. Etter et par øl (for mye?) leverte jeg påstanden om at tysk bilindustri (og dermed tysk økonomi) var på vei inn i en forferdelig fremtid grunnet at de ikke henger med på utviklingen. Jeg ble litt overrasket over at de hverken ble fornærmet eller motsa meg, men nikket og var enig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.825
    Antall liker
    39.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kulturbrauerei Heidelberg? Anbefales, i så fall. Har vært der noen ganger både i jobb og privat.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.787
    Antall liker
    4.920
    Sted
    Sunnmøre
    Det funker sådär hvis man plutselig befinner seg i consumer electronics-bransjen, helt uforvarende, og konkurrerer med Silicon Valley og AS Kina.
    Absolutt.

    No skal det seiast at det er litt urettferdig med nasjonale stereotypiar; amerikanarane har laga stort, tungt og korrekt dei også, men det har nesten utan unnatak vorte utkonkurrert av «worse is better». Det er eit overflødigheitshorn av døme, men ta gjerne Windows, Microsoft Office, Unix/Linux og nesten alt som finst av protokollar på Internet. Døme på det motsette er td Ada, men eg trur det til og med er marginalisert innan forsvarssektoren etter kvart.

    Men du har rett, automotive software har bevega seg raskt i retning «consumer electronics». Så kan jo vi trafikantar tenkja det vi vil om det.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.787
    Antall liker
    4.920
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Absolutt interessant om dette kan redda VW.

    Men, @Voff,

    BMW har vært så smarte at de har brukt fossilbilplattform (i alle fall delvis) til elbil. Slik som VW gjorde med e-Golf og Audi med e-tron/Q8 e-tron....
    BMW var jo grytidleg ute med i3, og dei “elektrifiserte fossilbilane” (i4, i5, iX) er jo meir eller mindre stop-gap til NK kjem.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.825
    Antall liker
    39.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt.

    No skal det seiast at det er litt urettferdig med nasjonale stereotypiar; amerikanarane har laga stort, tungt og korrekt dei også, men det har nesten utan unnatak vorte utkonkurrert av «worse is better». Det er eit overflødigheitshorn av døme, men ta gjerne Windows, Microsoft Office, Unix/Linux og nesten alt som finst av protokollar på Internet. Døme på det motsette er td Ada, men eg trur det til og med er marginalisert innan forsvarssektoren etter kvart.

    Men du har rett, automotive software har bevega seg raskt i retning «consumer electronics». Så kan jo vi trafikantar tenkja det vi vil om det.
    Et dagsaktuelt eksempel på amerikansk software er jo Helseplattformen (Epic/IBM). Ikke mye agilt over den heller. En dinosaur på beite.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.825
    Antall liker
    39.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det lar seg også gjøre å hoppe bukk.

    VW + Rivian.

    Ja, og det sier vel alt man behøver å vite om status for deres egen Cariad-plattform når de gjør dette. Desperate.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    425
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    VW sparer inn noen kroner her og der overalt hvor det er mulig. På ID serien må du opp på dyreste utgave med el-seter for å få høydejustert passasjer sete. Det er ikke standard på basic modellene.
    Dette har normalt vært standard på alt fra billigste Polo og oppover men ikke nå lenger.
    Interiør kvaliteten er også blitt dårligere med ID serien, mye tynn og skranglete plast i forhold til f.eks. Passat GTE (Som jeg har kjørt en del)
    Så noen kroner her og noen kroner der blir jo også beløp når det dreier seg om mange tusen biler.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.178
    Antall liker
    18.477
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og det sier vel alt man behøver å vite om status for deres egen Cariad-plattform når de gjør dette. Desperate.
    Nettopp. Minner meg om B&O i hine hårde. Torben Ballegaard Sørensen var ansatt som adm.dir., på presis feil tidspunkt. Han kom fra Lego, der han hadde samarbeidet med Microsoft om integrering med "robotiserte" legosett. B&O mente at hans direktelinje til Microsoft var viktig for selskapet.

    Dessverre ble han ansatt i 2001 og ansettelsen bidro til at selskapet ble blinde for hva som skjedde med mp3, iTunes, iPod, iPhone. Den første iPhone kom i 2007. Men allerede fra årtusenskiftet hadde folk begynt å hacke iPods til å styre anlegg.

    .

    Jeg gjorde hva jeg kunne for å få B&O til å innse at Apple hadde løsninger som gikk langt forbi hva de kunne få til med Microsoft. En annen CEO hadde nok vært åpen for dette, men ikke Ballegaard Sørensen og hans C-suite (med unntak av sjefen for audio/video). Dermed tråkket B&O på med feil software og hardware, og ironien ble total. Å kjøpe top-of-the-line B&O kostet såpass at du skulle ha god årslønn for å belønne deg selv med kablet integrasjon og ingen kontakt med omverden; samtidig hadde den godt avlønnede sjefen tenåringer på sine rom som hadde suveren trådløs integrasjon med laptop/datamaskin/iPod - og senere iPhone. Og som lastet ned musikk fra Napster o.a.

    Gjorde noen fremstøt og det skal sies at B&O avsatte midler til en digitalstrategi, men Ballegaard Sørensens dager var talte da iPhone ble lansert i 2007 og Appstore kom i 2008. Det satt nok veldig tungt inne å omfavne Apple, og jeg aner ikke hva de hadde av bindende avtaler med Microsoft, så dyp innsikt fikk jeg ikke.
    MEN - om de så hadde gjort, var DG, BBC, flere konserthaller, filmproduksjonsselskap, o.a. klare til å være med på en strømmeløsning som ville vært tidlig ute.
    Finanskrisen satte stopp for videreutvikling, men alt var på plass. Netflix kom i januar 2007, og B&Os løsning kunne vært på året før.

    Kun som en kommentar til hva VW nå gjør. I det minste innser de at de har et problem, kort etter at de har gått all-in på elbiler. Og Rivians software er veldig bra.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.825
    Antall liker
    39.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yes. Jeg røsket ned restene av et B&O-anlegg da jeg overtok hytta, kablet med proprietære kontakter og det hele. Det så veldig gammeldags ut. Nå er det en Apple TV til Sonos bar + sub i det ene huset, en Chromecast til RME, Hypex og JBL i det andre, alt sammen matet fra Qobuz via mobilapper, wifi og fiber. Når jeg holder på utendørs er det gjerne fra egen Roon server hjemme via Roon Arc, 4/5G og Sony hodetelefoner. Det er dessverre ikke mulig å caste fra Roon Arc til AirPlay/Chromecast, av nokså opplagte grunner. Skal nok sette opp en lokal Roon etterhvert, men det er ikke mye plass for noe fra B&O i det landskapet. Hvis man først blir frakjørt i den bransjen er det nokså ettertrykkelig også.

    Men VW har fortsatt flere tusen egne ansatte som jobber med programvareplattformen:
    1725441503455.png
    …eller bidrag til konsernstrategiens fiasko, om man vil. Å hive den plattformen og erstatte den med Rivians blir ikke helt billig.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.178
    Antall liker
    18.477
    Torget vurderinger
    2
    Og B&O hadde flere in-house, samt grupper i India, som programmerte på livet løs for å løse mengder av bugs i deres altfor dårlige serveropplegg. Noen ganger er sunk-cost fallacy så vanskelig å komme forbi at du går ned med skipet. De innbilte seg at de hadde kundene "sperret inne" i sin proprietære løsning, men det ble altfor stort gap. iTunes for Windows kom i 2003 og selv en ihuga BeoFantast skjønte at det som foregikk på jobb-PC/Laptop slo løsningen i anlegget som B&O tilbød.

    Det var en rar tid. Enorme muligheter åpnet seg opp, men en rekke "legacy companies" klarte ikke å få seg til å gjøre overgangen. Blockbuster kunne blitt Netflix. Sony kunne gjort hva Apple gjorde med mp3.
    Og filmprodusenter var villige til å la B&Os kunder få premiere før kinoslipp, i statement hjemmekinoer; konserthaller var villige til å streame konserter, osv. Samt å la kunder følge prøveperioden før konserten, live, med flerkamera.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.825
    Antall liker
    39.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var også veldig få skrivemaskinprodusenter som fulgte med over til laptops, og produsenter av mekaniske regnemaskiner greide sjelden å lansere kalkulatorer. Selv Nokia og Ericsson ble truffet midskips av iPhone. Det er veldig vanskelig å snu en organisasjon som har sveist seg fast til en døende teknologi. Alt for mange interessenter som forsøker å holde fast på egen posisjon i kraft av gammel kompetanse.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.178
    Antall liker
    18.477
    Torget vurderinger
    2
    Det var også veldig få skrivemaskinprodusenter som fulgte med over til laptops, og produsenter av mekaniske regnemaskiner greide sjelden å lansere kalkulatorer. Selv Nokia og Ericsson ble truffet midskips av iPhone. Det er veldig vanskelig å snu en organisasjon som har sveist seg fast til en døende teknologi. Alt for mange interessenter som forsøker å holde fast på egen posisjon i kraft av gammel kompetanse.

    Arbeidet med flere finske produsenter på den tiden iPhone kom, med iittala og Amersports-gruppen, blant andre. Så det ga kontakter inn til Nokia og deres holdning til iPhone. Det var ikke noe å bry seg om, en hype som kjapt ville forsvinne.

    Jeg stod i kø i Fredrikstad for å hente to av disse, da de kom til Norge: (Var og bistod under klassisk 5m seilas. Viste seg å være kurant å bestille telefon hos Netcom i Fredrikstad, mens det var klin umulig i Oslo).


    Netcom kuppet Telenor. Sistnevnte ville "vente og se".

    OK. Back to topic: hva trenger elbilprodusenter for å gjøre spranget vekk fra fossilbiler? I Norge er utviklingen utvetydig, så markedet vil ha elbiler. Og hvor lang tid vil det ta før "fossilverkstedene" innser hva som har skjedd?

    I privatmarkedet er elbilandelen på 96,7 prosent i august, mens næringsmarkedet med 90,7 prosent har ny rekordnotering for andre måned på rad. Elbilsalget i august er 13 prosent høyere enn samme måned i fjor, mens det er solgt 65 prosent færre fossile biler. Totalt er antall solgte biler i august på nivå med fjoråret.

    .
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.787
    Antall liker
    4.920
    Sted
    Sunnmøre
    …eller bidrag til konsernstrategiens fiasko, om man vil. Å hive den plattformen og erstatte den med Rivians blir ikke helt billig.
    Om vi held fram samanlikninga med software-bransjen, så vart både Microsoft og Apple redda på 1990-talet av strategiske IP-oppkjøp; Microsoft henta Dave Cutler frå Digital (og fekk dimed eit OS som har veldig klare røter i VMS), og Apple henta tilbake Steve Jobs (og fekk NeXTStep/BSD/Objective C: dei første utgåvene av OS X var i mykje godt NeXTStep med nytt grensesnitt og ein emulator for å køyra gamal Mac-software).

    Klart det ikkje vert billig, men eg reknar med Rivian var det beste dei fann som var til sals?

    (Er det nokon som veit om ein eller anna side som forklarar korleis bil-operativsystema eigentleg verkar, og kvifor dei er så vanskeleg å få til? OS for datamaskiner kan eg ein del om, nok til at eg i si tid las "The Design and Implementation of the 4.4BSD Operating System", men desse bil-systema veit eg rett og slett ingenting om).

    Edit: Om utviklinga av Windows NT, og Cutlers rolle tilrår eg G. Pascal Zachary: Showstopper!: The Breakneck Race to Create Windows NT and the Next Generation at Microsoft (1994). https://www.amazon.com/Showstopper-Breakneck-Windows-Generation-Microsoft-ebook/dp/B00J5X5E9U
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.825
    Antall liker
    39.978
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ikke så veldig mye mer komplisert enn andre sanntidssystemer med fysiske dingser på, men det er ille nok. Tesla kjører Linux, tre separate instanser pr bil, to for å håndtere displayene i bilen og en veldig godt beskyttet instans for kontrollsystemene. Databussen i bilen har vel noen dusin små og store «devices» som på en eller annen måte må kommunisere med hverandre, CPU’en, og den menneskelige brukeren. Det vil være tidsforsinkelser og synkroniseringsutfordringer mellom devices som står forskjellige steder med muligens ulike klokkesignaler. Enhver mulig sekvens av hendelser og meldinger vil før eller siden inntreffe, men ikke nødvendigvis i den rekkefølgen utvikleren så for seg. Noe er absolutt tids- og sikkerhetskritisk, f eks å utløse airbags, annet er bare underholdning. Det er et rotterace med pes fra marketing for å få inn nye features, samtidig med at dette bare virke hver gang. I motsatt fall dør noen, og noen andre kommer i fengsel. Lett som en plett.

    Det er nok enklere å skrive et sanntids kontrollsystem for et prosessanlegg i industrien, siden man i det minste har litt kontroll på driftsbetingelsene omkring.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.787
    Antall liker
    4.920
    Sted
    Sunnmøre
    Nå er vel ix en (helt) egen elbil plattform.
    I stand corrected, eller, du har sikkert rett, sjølv om det kanskje understrekar poenget mitt: Det er kanskje ikkje elbil-plattform i seg sjølv som er problemet, men det å skulle byggja ein masterplattform for “every kinda rig that’s ever been made” for maksimal synergi?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.178
    Antall liker
    18.477
    Torget vurderinger
    2
    BMW kjøpte det meste av konkursboet for nesten nada. Spesielt kraftpakken til Think var langt framme. NG-bilen hadde fått form og innledende engineering før pengene tok slutt.
    Think-historien er en tragedie. Der kunne Norge hatt et industrieventyr, men Ford sørget for å sparke ben for muligheten, da de solgte seg ut. Den som "kjøpte" Think må ha fått ordre om å bare sitte på merket, uten å la planene man skapte bli virkeliggjort.

    Think Public serien alene kunne sysselsatt i enorm utstrekning. Jeg var i kontakt med Toll Brothers i USA omkring plattformen og mulighetene.

    "If this is road ready, then we'll order 11000 tomorrow." De ville ha dem til alle boligområdene de hadde (som regel gated communities). At bilene var stille gjorde at mannskapet som tok seg av leveranser, hagestell, vedlikehold osv. kunne rykke inn veldig tidlig om morgenen, noe som ikke gikk med fossilbiler, fordi de bråkte så mye.

    Vi brandet bilene som Think Birdsong - traffic so quiet you can hear birds sing.

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.787
    Antall liker
    4.920
    Sted
    Sunnmøre
    Think-historien er en tragedie. Der kunne Norge hatt et industrieventyr, men Ford sørget for å sparke ben for muligheten, da de solgte seg ut. Den som "kjøpte" Think må ha fått ordre om å bare sitte på merket, uten å la planene man skapte bli virkeliggjort.
    Fascinerande historie.


    Også: "The story of Think, Norway’s largest car factory" (Øystein Asphjell, Norsk vegmuseums årbok 2019)

    Nesten litt inversen av VW-historia; eit merke som var ørlite for tidleg i marknaden?

    Bonus: To tidlege prototypar frå 1973:
    1725525814197.png
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.178
    Antall liker
    18.477
    Torget vurderinger
    2
    Fascinerande historie.


    Nesten litt inversen av VW-historia; eit merke som var ørlite for tidleg i marknaden?
    Satset feil, skulle konkurrere mot biler på vanlige veier, før man hadde tilstrekkelig energikapasitet ombord. Målet skulle vært å bygge opp fabrikken og kompetansen ved å levere løsninger på steder der fart ikke var avgjørende: sykehus, universiteter, flyplasser og slike "gated communities".
    Markedet for siste er enormt (dessverre, kanskje?). 15 millioner amerikanere bor i slike og de vil ha stillhet om morgenen og et stykke ut på formiddagen, samt om kvelden -- plattformen leverte stillhet og de jeg var i kontakt med hos Toll Brothers var lyriske over Public plattformen, som kunne konfigureres til mange forskjellige oppgaver.
    Eberhard hadde arbeidet med lithium-batterier til en bærbar bokleser (tenk Kindle) og prøvde å overbevise grunnleggeren av AC Propulsion om at han burde gå over til å bruke slike fremfor vanlig blybatteri. Da denne sa nei startet Eberhard og Tarpenning Tesla og begynte å arbeide med lithium-batterier til sin første bil. Musk kom inn et stykke etter, med penger. (Og så fikk han dem kastet ut av selskapet de grunnla).

    Dette skjedde samtidig med at Think på Aurskog hadde overtatt merket etter at Ford trakk seg ut. Dvs - den som på papiret da eide Think var en Ford hadde utpekt og som etterhvert skulle vise seg å ha fått i oppdrag å sørge for at plattformen ikke kom i gang med seriøs produksjon. Det var penger til utvikling, men ikke mer.

    Public plattformen kunne gitt betydelige inntekter og muligheter til videreutvikling. Og det å bruke lithium-batterier ville vært neste steg.
    Så spørs det om man hadde klart å beholde industrien i Norge, men det er en annen sak.

    Think fortsatte å konkurrere på vanlige veier og falt gjennom der.

    LSV - Low Speed Vehicles - var en egen kategori, men uten Public-plattformens egenskaper. De som kom opp med plattformen, på Think, hadde tenkt helt rett.

    Og, som sagt, det var ikke bare Toll Brothers som ville ha dem i tusentall. Jeg var i kontakt med Walter Kulash, berømt trafikkplanlegger som bl.a. gjorde om trafikkbildet i West Palm Beach, etter "traffic calming principles". Sendte ham spec's på Thinks biler og fikk svar tilbake om at den krappe svingradiusen var ideell, fordi han alltid planla veier med krappe svinger, for å tvinge SUVer til å holde seg utenfor bysentrum. (Klok mann).

    Så, litt for tidlig ute, men helt klart med store muligheter.


    Skjermbilde 2024-09-05 kl. 09.18.59.jpg

    Skjermbilde 2024-09-05 kl. 09.18.34.jpg

    Skjermbilde 2024-09-05 kl. 09.18.13.jpg
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.568
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Volvo har gitt opp sine planer om å bare produsere elbiler fra 2030, og VW vurderer å legge ned en fabrikk.

     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.533
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Ukas batterisparetriks.
    Screenshot_20240906-213854.png

    Prikken over i'en er manglende firehjulstrekk i revers.
     
    • Haha
    Reaksjoner: SAL

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.434
    Torget vurderinger
    1
    Om selgeren ikke visste om dette er det ingen overraskelse. De vet knapt forskjell på foran og bak, og en selger fortalte meg hardnakket en gang at Golfen hadde ryggesensor både foran og bak.
    Om selgeren evt visste om skavanken med MG'n så utførte hen nok kun øvelsen 'ikke-fortell-om-uheldige-ting-dersom-kunden-ikke-spør, og-spør-kunden-så-har-du-aldri-hørt-om-det'. Det er en del av grunnopplæringen som bilselger det.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.533
    Antall liker
    18.418
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Om selgeren ikke visste om dette er det ingen overraskelse. De vet knapt forskjell på foran og bak, og en selger fortalte meg hardnakket en gang at Golfen hadde ryggesensor både foran og bak.
    Om selgeren evt visste om skavanken med MG'n så utførte hen nok kun øvelsen 'ikke-fortell-om-uheldige-ting-dersom-kunden-ikke-spør, og-spør-kunden-så-har-du-aldri-hørt-om-det'. Det er en del av grunnopplæringen som bilselger det.
    Er ikke så overrasket over at selger ikke visste det, men mer overrasket over at produsenten tyr til slike triks.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.568
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Ikke direkte elbilrelevant (i hvert fall ikke for privatbilismen), men det stiller jo en del spørsmål rundt regjeringens ønsker om å få transport vekk fra diesel:
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.746
    Antall liker
    1.255
    Torget vurderinger
    1
    Nokon her som har erfaring med ID4? Vurderer ein brukt 21-modell, trenger etterkvart litt større rekkevidde enn e-Golfen som no er snaut innkjørt med 201000 km :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.750
    Torget vurderinger
    1
    Nokon her som har erfaring med ID4? Vurderer ein brukt 21-modell, trenger etterkvart litt større rekkevidde enn e-Golfen som no er snaut innkjørt med 201000 km :)

    ID4 lader seint på hurtiglader....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.659
    Antall liker
    11.669
    Jeg har endret bilbehov, og ønsker meg overgang til en "generisk bil" á lá Nissan Leaf.
    Har kommet i god dialog med Rebil, som i hovedsak driver med bruktimport. Er det noen grunngitte synspunkter på bruktimport av elbiler? Kan man være sikker på kilometerstand? Rebil gir 1 år garanti via Gjensidige, batterigarantien er så vidt jeg vet en fabrikkgaranti. Hva med rustbehandling? Vinterpakke? Vinterdekk?

    Eksempel på aktuell bil:
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Reint teknisk burde eg nok sjå på ein Tesla 3, men Elon er ein kuk og eg har prinsipper ;)
    Hvorfor teknisk. Tesla er ikke ledende på dette lenger. Mye som fungerer bedre på andre merker nå.. Problemet til Tesla er at de skal lage alt selv mens andre kjøper av de som kan det best.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    860
    Antall liker
    856
    Sted
    Rogaland
    @Disqutabel det har vært forskjell i garanti på norske biler og bruktimporterte. Men om dette fremdeles gjelder vet jeg ikke.

    Husk også at leaf gen 2 har chademo lading. Mtp at det er en ladetype som noe avvikles.

    @palmaris , ikke vurdert Nissan aryia? Den skal vi selv mest sannsynlig gå for. Lav støy profil, gode seter, sitter høyt etc
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.659
    Antall liker
    11.669
    @Disqutabel det har vært forskjell i garanti på norske biler og bruktimporterte. Men om dette fremdeles gjelder vet jeg ikke.

    Husk også at leaf gen 2 har chademo lading. Mtp at det er en ladetype som noe avvikles.

    @palmaris , ikke vurdert Nissan aryia? Den skal vi selv mest sannsynlig gå for. Lav støy profil, gode seter, sitter høyt etc
    Kjenner godt til ChaDeMo-problematikken, vi har hatt 2 Leaf i husholdningen, vår erfaring er at de er utrolig enkle å ha med å gjøre. Chademo er vel knapt å anse som hurtiglading med sine peak 50 kW, men jeg kommer antakelig aldri til å lade utomhus, dette blir ren pendling 3 mil hver vei, og vi har dessuten flust av Type2-ladere på jobb, til en rimelig månedsavgift.
    Garantien er som nevnt 1 år, det er IKKE en importørgaranti, men en ordning gjennom Gjensidige Forsikring, jeg må forhøre meg mer om hvordan den fungerer. Men jeg aner ikke om biler levert i Frankrike er identiske med biler levert i Norge, eller om de mangler typisk vinterutstyr som vi har bruk for her nord.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn