Men eg meiner likevel, som forbrukar, at det er ei svakheit ved moderne bildesign at små uhell ved tilnærma gangfart skal kosta hundre tusenvis av kronar.
Ein grunn er sikkert, som du nemner, at det er forsikringsselskap som tek rekninga.
Ei anna sak er at hendelege små uhell ikkje er med i draumen når folk står i utstillingslokalet og skal kjøpa ny bil. Ting som er lett/billig å reparera er stort sett styggare enn ting som ikkje er det.
Har sjekket alt jeg kan komme over mht. Leaf og batterikapasitet, og med unntak av enkelte udde batterihavarier, viser de seg å holde til dels MYE bedre enn forutsatt, og Nissan selv gir fabrikkgaranti på 100 000 km / 8 år. Har hatt to Leaf i husholdningen, ikke hatt en eneste mikrofeil på noen av dem, batteriene ingen målbar degradering.
Bilselgere kan man naturligvis ha begrenset tillit til. Bl.a. derfor jeg forhører meg litt her, har en eller annen grunnleggende skepsis til bruktimport. Garantiene er selvsagt dårligere, på den annen side kjøper jeg ikke akkurat en ny bil (i området 5 år), så den garantien er vel stort sett gått ut uansett. Sånn sett scorer jo Rebil på at de gir 1 år garanti på en Leaf fra 2019, og bilen har dessuten ikke gått mer enn ca. 30 000 km.
Det sagt; Leaf er en billig bil, ikkeno' grunn til å innbille seg at den kvalitetsmessig er i nærheten av Mercedesen jeg kjører nå, men som koster faen meg 15 - 20 000 i service hvert jævla år.
Jeg endte med en norsksolgt Nissan Leaf 2020, 58 000 km, 100% friskt batteri. 1 år nybilgaranti gjenstår, og ettersom det er en Tekna, har den alt utstyr som leveres med Nissan Leaf. En gedigen nedtur fra Mercedes, men minst like mye billigere å eie, spesielt når den skal brukes til og fra jobb hver dag (3 + 3 mil). Det er en perfekt pendlerbil.
Nå innså jeg plutselig at jeg hadde helt glemt å fortelle om den geniale løsningen for oppbevaring av ymse skrot i den lille bilen jeg kjøpte i mai.
Som noen muligens husker gikk jeg fra Volvo V70 til BMW i3, og det er jo en ganske drastisk forskjell i oppbevaringsplass.
Det jeg ikke tenkte på var at det er jo så mye smådrit som man har lyst til å ha plass til, spesielt på en elbil. Jeg vil jo ha med ladekabler og litt småverktøy og alskens ymse. og bagasjerommet er lite nok som det er, og jeg vil jo uansett ikke ha alt mulig støff liggende løst der heller.
Løsningen kom fra en løsningsorientert tysker som har gjort bissniss på å fikse smarte løsninger til enkelte biler. Han har laget blant annet en løsning for å lage oppbevaringsplass bak i i3'en der det egentlig ikke er ment å være noe som helst plass fra fabrikken.
Det er ikke noe rom til småting under bagasjeromsgulvet i i3'en orginalt. for der sitter motoren. Men siden nesten ingen biler har range extender montert lenger, så er det plutselig litt tomrom under bagasjeromsgulvet. Og det er her den godeste Herr Wokeby fra Tyskland har ordnet en løsning.
Bestilte rett fra nettsiden hans. Frakt kosta ikke spesielt mye, og det var uproblematisk med momsing. bare betalte når jeg henta pakka på posten uten problemer.
Esken den kommer i er akkurat stor nok til å få plass baki bilen , så den må ikke pakkes ut for å få plass.
Monteringen er enkel, og kan fikses på egenhånd på kort tid og med et minimum av verktøy.
slik ble det til slutt i min bil:
Den orginale plata legges oppå, og da kan man ikke se noen forskjell. Men her har jeg altså plass til masse snadder.
Jeg har det orginale dekkreparasjonssettet som fulgte med (som opprinnelig bodde i den absolutt ikke vanntette frunken), jeg har varseltrekant her, jeg har førstehjelpssett, jeg har en liten bag med litt ymse verktøy og en startbooster (som jeg hadde fra den gamle bilen og som stort sett ble brukt til å redde andre, men om 12volts batteriet mitt bestemmer seg for å krangle en dag er det nok ikke dumt) samt litt wd40, gaffa og en latmannsarm for å få løs kjipe hjulbolter om jeg skulle få behov for å ta med et hjul til ei dekksjappe og la bilen stå. i tillegg har jeg med den digre "nødlader" kladeisen for å lade fra improviserte uttak liggende baki der, siden jeg ikke trenger den så ofte.
Edit: ser nå at det ikke er så lett å se på bildet, men det er altså en ekstra fordypning i brønnen her som går enda lengre ned, for å kunne utnytte maksimalt av tomrommet i bilen , og som passer perfekt til reparasjonssettet eller andre småting man forhåpentligvis aldri skal ha behov for, og dermed kan legge nederst, med mer dagligdags ting i "etasjen" over. Det er enklere å se på illustrasjonsbildet av brønnen sett fra bunnen:
Angående det ikke vanntette frunken, så har herr Wokeby laget en løsning for det også. Så nå har jeg et helt tørt lasterom i front hvor jeg bare hittil har den normale ladekabelen, pluss spylevæske og tørkepapir. og tørkepapiret holder seg tørt, så jeg er godt fornøyd med oppgraderingen til tett frunk.
Jeg har plass til ladekabler og alt det andre i rommet baki, men synes det er mer praktisk å ha det foran da det er lettere tilgjengelig.
Alt i alt, godt fornøyd med investeringen. Det kosta noen kroner, men gjør at jeg nå slipper å ha masse skrot liggende løst i bagasjerommet, og jeg kan bruke plassen til ting jeg vil bruke plassen til. Bare ikke regn med å lagre veldig tunge ting i bagasjeroms-fordypmingen. Den er ikke laget av panserstål akkurat, så den har en oppgitt maks på 7kg for å kunne holde vekta nede.
Har kjørt med den siden juni, og konklusjonen er at det absolutt kan anbefales.
Denne er også like stygg som Leaf osv....
Skulle vært forbud å parkere i nabolaget, hus og hager er velstelt og ryddige og så parkerer nabo`n det helvete, en container er jo vakker i forhold.
Elbil er nå tross alt av bedre enn alternativet for de fleste av oss, gitt at vi snakker norsk energimiks, fossilbilen. Disse mdg'erne og sykkelfantastene som har skrevet boka har jo en veldig tydelig og uttalt agenda, de vil selve bilen til livs.
– Problemet er at elbilpolitikken er blitt en politikk for mer privatbilisme, og en grønnvasking av personbilen, sier Jens Måge til Nettavisen.
Det er baklysene som ødelegger for meg... sur kjerring med rød leppestift... men KIA er ikke alene om dette med snodige baklys. LED teknologien har fått bilfabrikantene til å gå helt av skaftet med heldekkende striper, sore felt, rare former osv. Tyskerne er spesielt rånete her, Audi og Porsche er vel verstingene. Jo mer jo bedre synes det som. Elbil med elegante baklys; Jaguar, Tesla (model S) og et par til.
Men da kan vi jo bare fortsette å kjøre elbilene våre med samme, gode samvittighet som fossilbilforkjemperne da. Ikke bedre, ikke dårligere, man akkurat samme nivå av samvittighet.
Det er forøvrig ingen klimaforskere som sier at elbiler i seg selv vil/skal rette opp ubalansen i karbonkretsløpet mennesker har skapt ved å hente opp karbon lagret i dypet i olje, gass og kull og brenne den, en karbonlagring som har gitt det klimaet som ga gunstige levekår for organismer som trenger O2 for å leve.
Jeg har gått retro... kvittet meg med elbil og gått tilbake til bensin.
Det har gitt meg tilbake gleden (for meg) med bilhold og kjøring, liker det mekaniske aspektet med kjøretøy.
Det er baklysene som ødelegger for meg... sur kjerring med rød leppestift... men KIA er ikke alene om dette med snodige baklys. LED teknologien har fått bilfabrikantene til å gå helt av skaftet med heldekkende striper, sore felt, rare former osv. Tyskerne er spesielt rånete her, Audi og Porsche er vel verstingene. Jo mer jo bedre synes det som. Elbil med elegante baklys; Jaguar, Tesla (model S) og et par til.
Der er vi helt på linje.
EV6 har fått en face-lift.
Det betyr mer led-striper.
Tyskerne er definitivt også ute og sykler her.
Og bakfra har EV6 forbedringspotensiale.
Jeg skjønner meg ikke helt på Hyundai. Noen ganger glimter de til som med Ioniq 5 som er litt småsnasen. Deretter presenteres Ioniq 6 som er en heslighet, ser ut som en voksmodell av en relativt greit design som har vært oppbevart i et litt for varmt rom.
Jeg skjønner meg ikke helt på Hyundai. Noen ganger glimter de til som med Ioniq 5 som er litt småsnasen. Deretter presenteres Ioniq 6 som er en heslighet, ser ut som en voksmodell av en relativt greit design som har vært oppbevart i et litt for varmt rom.
Bilbomber har alltid vore ein risiko i nokre små, veldig utvalde sfærar, heilt uavhengig av framdriftssystem. Brevbomber også, for den del. For eigen del kjem dette ekstremt langt nede på lista over ting eg uroar meg for i kvardagen.
Men du har eit poeng: "Worse is better", eller med Zuckerberg: "Move fast and break things", har vore dominerande innan utviklinga av forbrukarelektronikk, programvare og for den del utviklinga av heile jævla Internet som massefenomen. Sikkerheit, integritet og autentisering (og balansen mellom dei) har vore klaska på i etterkant. Fordelen har vore ei rivande utvikling der det kanskje ikkje har vore nødvendig å tette alle hola, fordi huset likevel skulle rivast ganske snart (metaforen er openberr).
Det har også gjeve store moglegheiter for ukontrollert overvåking, alt frå NSA som installerte priviligerte datataps hjå alle tech-gigantane ((jf Prism) via kinesisk spionvare i elbilar til kommersiell overvaking (Google, Facebook og heile gjengen). For oss vanlege forbrukarar har ikkje dette vore det heilt store problemet: Fordelane har trumfa ulempene med god margin.
Det gjev oss problemet: Det er openbert fantastisk når mobilappen kan senda melding om at "du, det er openbert noko feil med fustasjeopphenget ditt, kan du koma inn ein verkstad ei av desse tidene?"; at bilen plutseleg får betre akselerasjon av ei softwareoppdatering over natta og at kartprogramvara kan forutsjå trafikkork lenge før Statens vegvesen har sjans til å melda det og leggja om ruta.
Korleis kan vi behalda denne funksjonaliteten, og unngå at bilane våre samtidig (potesielt) er rullande spiondroner? Korleis kan Statens Vegvesen verifisera at det er slik?
Ift spionasje fra egen bil (og evt terrorisme) er denne artikkelen relevant; Aftenposten
Om man kan blokkere, krasje, stoppe eller styre biler i fks andre land regner jeg med at det er av interesse.
Ift spionasje fra egen bil (og evt terrorisme) er denne artikkelen relevant; Aftenposten
Om man kan blokkere, krasje, stoppe eller styre biler i fks andre land regner jeg med at det er av interesse.
Ja, det var artikkelen @ptb lenka til (diverre bak mur).
Eg meiner det absolutt er interessant, men det framstår som ei lita gåte korleis vi kan stoppa det når bilen a) er fullstendig softwarestyrt og b) i praksis har breibandtilkopling heile tida. Det som vert sendt over denne tilkoplinga er sannsynlegvis ende-til-ende-kryptert og med ein proprietær protokoll.
Og vidare, gjeve at dette må dokumenterast på ein eller annan måte: korleis i all verda skal Statens Vegvesen verifisera at dokumentasjonen stemmer, ikkje berre for eit titals nye bilmodellar kvart år, men for kvar einaste vesle softwareoppdatering?
A Ford Motoer Company patent application filed in February and published last month proposes software that would monitor in-car conversations and other data to help serve up advertisements.
A patent application filed in July by Ford describes how photographs of speeding cars would be packaged in a report for police that includes the time, location and speed of an offending vehicle.
Artikkelen i seg selv kom ikke med så mye nytt imho, det rareste er i mine øyne at dette virket som ett privat initiativ og ikke igangsatt av Norske myndigheter.
Kortversjonen
Tor Indstøy er sikkerhetsekspert i Telenor. På fritiden utfører han tester på kinesiske biler for å avdekke sikkerhetsrisikoer knyttet til fjernstyring og spionasje.
Indstøy frykter at biler kan brukes som verktøy for overvåking og hybrid krigføring.
Det kinesiske bilselskapet Nio og Kinas ambassade avviser at data samles inn og misbrukes av kinesiske myndigheter.
Sammendraget er laget ved hjelp av kunstig intelligens (KI) og kvalitetssikret av Aftenpostens journalister.
«Du kan ikkje bevisa at vi samlar inn data, og iallfall ikkje at vi misbruker dei».
Det interessante er helst tid og aspekt av verbet: Hizbollahs personsøkjarar «eksploderer» ikkje, før dei plutseleg hadde «eksplodert». Korleis kan vi forsikra oss mot ikkje berre at dei ikkje gjer det, men at dei ikkje kan gjera det.
Og, ja, som @bambadoo har eg akkurat like lite tillit til USA som eg har til Kina i dette spørsmålet.
Alt ligger jo til rette for at all informasjon og data fra et hvert kjøretøy kan logges og misbrukes i ulike sammenheng.
I motsetning til andre innretninger der vi legger igjen spor og deler datatrafikk er det her små muligheter for å begrense, eller gjøre bevisste valg.
Funksjoner kan ikke slåes av eller blokkeres da de fleste er direkte knyttet opp til kjøretøyets driftssystemer.