Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.434
    Torget vurderinger
    1
    For meg kostet det 100 kr mer i mnd å forsikre en 2013 Kia Picanto enn en 2022 Ioniq 5. Samme villkår på begge. Forstå det den som kan. En ny lykt til I5 koster vel mer enn hele Kia'n.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    2.992
    Er vel sikkert ikke så mye logikk involvert, er vel en algoritme som setter prisen basert på ulike risikofaktorer og kostnader basert på historikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.562
    Antall liker
    10.809
    Sted
    Trondheim
    Ja, forsikring er underlig. For meg koster det over det dobbelte å forsikre en BMW 330e enn en BMW i5 M60. Samme kjørelengde, samme dekning. i5 koster nesten det dobbelte av 330e
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    858
    Antall liker
    853
    Sted
    Rogaland
    Hadde en Kia sephia, svært dyre deler igjennom dem. Men det var en Mazda 323 under, så man kunne klare seg
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.434
    Torget vurderinger
    1
    Vi ser jo nu at kinesiske elbilprodusenter som risikerer straffetoll i EU nu åpner el planlegger fabrikker innenfor EU, og på den måten skal unngå straffetoll ettersom bilen da ikke er produsert i Kina.
    Men, om feks Xpeng og Nio lager litt biler i Tyskland og Frankrike så hindrer vel ikke dette Xi Jinping å evt fortsette og overføre litt milliarder til Xpeng og Nio i Kina, slik at den skeive konkurransen kan fortsette?
    Tror Kina er smartere enn EU jeg ass.
     
    Sist redigert:

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    425
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Det spekuleres i om ulykken på Sandvika Storsenter skyldes at bilen akselererte på egen hånd. Det er ikke publisert hvilken bil dette gjelder men ser at Volvo og Nissan Leaf har vært tilbakekalt for denne feilen.
    Vi vet foreløpig ikke om dette er årsaken eller om det dreier seg om en av disse bilene men det er jo et tankekors at det kan være farlig, tildels livsfarlig, å kjøre ny el-bil.
    Man får jo etter hvert som det stappes mer og mer elektronikk og datakraft i bilene mindre og mindre kontroll over dem. Bremsepedal er ikke lenger mekanisk, heller ikke styring, selvkjørende busser, drosjer, budbiler, etc. er på full fart inn.
    Fly går jo mye på autopilot men kanskje ikke så lurt i bytrafikk eller på motorvei?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.242
    Antall liker
    6.845
    Denne taxisjåføren mistet lappen i lengre tid etter at teslaen akselererte vilt på Torgalmenningen i Bergen, han fikk kunn igjen lappen for at etterforskningen dro ut i tid. Det ble påstått førerfeil, men jeg er ikke så overbevist.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.434
    Torget vurderinger
    1
    Onkelen min med sin nå ex-Kia EV6 opplevde også at watt-pedalen løp løpsk ved en anledning, og det var en hard konkurranse mellom watt-pedalen og fullt trykk på bremsepedalen. Trykk på bremsepedalen skal jo også slå av watt-pedalen, men det skjedde heller ikke.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    858
    Antall liker
    853
    Sted
    Rogaland
    Da nermer det seg 3 mnd eierskap av en TM3 Highland RWD.
    Er ganske fornøyd enn så lenge, men det er noen punkt som ikke er bra:
    1. Regnsensor virker egentlig ikke. Vil roughly estimere den fungerer som normalt 35% av drifttid, om det.
    2. Ved cruicecontroll + avstandmåler så kan den finne på å bremse kraftig ned når en bil foran skal kjøre av på et nedstigningsfelt. Når det er sagt, så sa min kollega at dette gjør hans Volvo V90 også.
    3. En designfeil? ved hengerfesteluka. Kjører man med hengerfeste, er det en luke på størrelse med en 14" skjerm borte i understellet. Skal man kjøre henger på vinteren kan man kanskje risikere det fyller seg med sludd, snø i bakfangeren på bilen. Nå kommer ikke jeg til å kjøre henger vinterstid, men alikevel.
    4. Ved bortreise i 5 dager så er batteriet gått fra omtrent 96% til rundt 53%, om det er bare slik det er vet jeg ikke. Men da er 2 ukers ferie utelukket om vi parkerer på flyplassen :LOL:

    Ellers overrasket lydanlegget meg, det er mer enn godkjent og jeg personlig kjenner ikke behov for subwoofere som AWD-pakken gir. Vil si lyden er det beste jeg har hørt bortsett fra mitt eget lydanlegg i bil i ungdommen.
    Skjermen bak er genial for oss med små barn. Sette på netflix når samboer skal innom butikken kjapt o.l. Eller for å holde hun minste våken når vi kjører hjem fra bestemor. Ved lengre turer tar vi pauser med skjermen. "Nå er kinoen stengt". Men som et verktøy i en hektisk hverdag, er skjermen bak et must. Jeg og samboer kan prate i fred, mens de små ser tegnefilm for lyden spilles kun bak, osv osv. (Vi er oppmerksomme på skjermtid og er sparsommelige, tro det eller ei.)
    270HK eller hva det er oppleves som nok for meg, forbikjøring er lekende lett og bilen er GØY å kjøre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.562
    Antall liker
    10.809
    Sted
    Trondheim
    Nei, der er det åpenbart noe feil. Min i5 kan stå lenge uten endring i batterikapasitet. I sommer var jeg borte i 5 uker. Da jeg kom hjem hadde batteriet samme nivå som da jeg dro.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.914
    "Vampire drain" har Tesla hatt problemer med siden 2013, men det du beskriver her er da litt i voldsomste laget. Har du på sentry mode? Den spiser batteri så det holder.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.914
    har sentrymode på ja
    Ja, prøv uten og se. Mulig det finnes andre "sparefunksjoner" på bilen din også. Jeg har en fra 2017 og en helt annen generasjon MCU, så ikke sikker på hva de nye har. Selv har jeg fått ned forbruket til et minimum med å slå av alarm også, samt ikke la tredjepartsapper vekke den hele tiden.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    2.992
    45% på et relativt voksent batteri er unormalt, også for tesla, selv med sentry aktivert
     

    noen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    147
    Antall liker
    29
    4. Ved bortreise i 5 dager så er batteriet gått fra omtrent 96% til rundt 53%, om det er bare slik det er vet jeg ikke. Men da er 2 ukers ferie utelukket om vi parkerer på flyplassen :LOL:
    Sentry, varme, kjøling (overoppheting), posisjon eller åpen app som poller bilen eller noe tilsvarende ?
    Når min y står parkert uten noen av de tingene på kan den stå i ukevis uten problemer ift batteritap.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.768
    Antall liker
    6.617
    Har et spørsmål til allviterne, vedrørende service: Jeg har som nevnt før en Kia EV6, som skal inn på første gangs service (30k/2år). Bertel O. Steen tar 7.490,- for dette, mens NAF Senter tilbyr seg å gjøre servicen for 2.790,- Det er en temmelig stor prisforskjell og siden sistnevnte er NAF bedyrer de at alt blir gjort etter boka med tanke på dokumentasjon og garantirett. Så spørsmålet er naturlig nok; har det noen hensikt å bruke merkeverkstedet? Jeg har primært to usikkerheter: For det første at hvis det blir en konflikt om garanti, så vil jeg kunne risikere at NAF sitter på begge sider av bordet som både min representant og min motpart. Og det andre er oppdateringer. Det er vel ikke alt som kan oppdateres OTA (?) og når merkeverkstedet gjør service oppdaterer de også all software. Hvis jeg tar servicen hos NAF må jeg presumptivt levere inn bilen for oppdatering separat (hvis det er noe vesentlig som ikke blir oppdatert OTA, det vet jeg ikke). Og da må fuglarna vite hva det koster. Noen tanker?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Spør begge om servicepunktene. Altså innholdet i servicen.

    Merkeverksted kan gjøre endel ekstra, en klassiker er sjekk av dreneringshull og smøring av soltak. Det gjøres aldri av tredjeparts verksteder og derav billigere pris.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.750
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Eller sjekk av dekktrykk - på en bil som er utstyrt med dekk overvåking...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.246
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fordelen med NAF er verkstedtjenestene ikke er deres primærfunksjon. De har ingenting å tjene på å finne på masse ekstra ræl slik andre verksteder ofte kan være glad i å finne på når de vil tjene mer.
    NAF vil også stå i fare for å få NAF-advokat på nakken , noe som ville vært så ironisk at det ville skapt veldig mye festlige overskrifter over alt. Det er de ikke tjent med.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.691
    Antall liker
    11.861
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bare gode erfaringer med NAF. Reddet meg ut av ei knipe mot BOS (Mercedes).
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.434
    Torget vurderinger
    1
    Så rart. På min Ioniq skulle NAF ha mer for servicen enn merkeverkstedet.
    Men det er jo sånn at garanti ikke faller bort ved bruk av uavhengig verksted dersom det kan dokumenteres at det er utført samme service iht boka.
    (Men litt innside info: samboeren til sønnen til dama mi jobber på bos, og hun har fortalt at bos selger så lite biler og til så lav fortjeneste for tiden, at de overpriser servicen for å holde butikken levende)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Mht oppdatering av programvare så gjør merkeverkstedet garantert ikke dette uten at de har fått beskjed om det fra importør/fabrikk. Biler i dag har en masse enheter som må oppdateres separat med individuell Firmware på så mange som 6-8 individuelle enhet i tillegg til hoved programvare. Dette er en omfattende jobb og kan ta opp til en dag. Men om noen skal oppdateres ved service, så vet bare merkeverksted dette og har nødvendig utrustning.

    Jeg ville snakket med forhandler og hørt hva de sier når du presenterer dem prisen til NAF og om dette påvirker garantien å ta service der. Om de bare trekker på skuldrene og bilen ikke har noen unoter, ville jeg valgt NAF. Jeg har alltid brukt merkeverksted så lenge bilen har garanti, men ikke for en hver pris..
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.562
    Antall liker
    10.809
    Sted
    Trondheim
    Litt interessant i Trondheim:

    For 6 uker siden ble elbilene kastet ut av kollektivfeltet. Da ble det brukt ganske mye midler for å skilte om dette, og det har vært flere politikontoller for å sjekke at dette ble overholdt.
    Nå er resultatet kommet: I snitt bruker nå bussene litt lenger tid ut av byen (2 sek i gjennomsnitt) og litt kortere tid inn (12 sek). Var disse sekundene verdt alt oppstyret og kostnaden?
    Grunnen til at det tar lenger tid for bussen er jo at kollektivfeltet er til høyre (selvfølgelig) og køen står i venstre felt. Når bussen da skal til venstre i et kryss må den presse seg inn i køen og blir stående der til den kommer fram til krysset (det burde man jo egentlig ha forutsett - dårlig planlegging). På sideveiene er det jo sjelden eget kollektivfelt, så der spiller jo vedtaket ingen rolle.
    Det argumenteres nå med at bilistene står mer i kø og bruker mer tid, noe som på sikt vil få dem til å bytte til buss, men hvor realistisk er det? For et par dager siden var det en artikkel omkring økningen av bompengene i Trondheim, der elbiler nå skal få 30% rabatt mot 60% rabatt i dag. En pendler sier at det er uaktuelt for ham å bruke buss. Med bil tar det 18 min å reise til jobb, med buss tar det 1 t 20 min. Så han taper 2 timer hver dag ved å bytte til buss, noe som selvfølgelig er uaktuelt for ham.

    PS: For meg spiller det ingen rolle. Jeg har aldri kjørt i kollektivfeltet og kjører nesten aldri i rushtrafikken uansett, så jeg merker ingen endring.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.246
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da de gjorde det samme i og rundt Oslo, var det uansett ikke snakk om at man kunne sette opp flere busser for å ta i mot eventuelle trafikanter som ønsket å kjøre kollektivt pga mer kø for privatbiler og mindre kø for bussene.
    Nå vet jeg ikke hvordan dette gikk i praksis, for det er så mye annet trafikalt krøll i Osloområdet uansett, at jeg ikke vet om fjerning av elbiler fra kollektivfeltet faktisk har skapt så mye krøll. Jeg kjøpte elbil _etter_ at kollektivfeltet var sperret for elbiler, så jeg har gått fra diesel i vanlig trafikk til elektrisitet i vanlig trafikk.
    Kan ikke si at jeg merker så stor forskjell egentlig på hvor mye kø det er.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    2.992
    Litt interessant i Trondheim:

    For 6 uker siden ble elbilene kastet ut av kollektivfeltet. Da ble det brukt ganske mye midler for å skilte om dette, og det har vært flere politikontoller for å sjekke at dette ble overholdt.
    Nå er resultatet kommet: I snitt bruker nå bussene litt lenger tid ut av byen (2 sek i gjennomsnitt) og litt kortere tid inn (12 sek). Var disse sekundene verdt alt oppstyret og kostnaden?
    Grunnen til at det tar lenger tid for bussen er jo at kollektivfeltet er til høyre (selvfølgelig) og køen står i venstre felt. Når bussen da skal til venstre i et kryss må den presse seg inn i køen og blir stående der til den kommer fram til krysset (det burde man jo egentlig ha forutsett - dårlig planlegging). På sideveiene er det jo sjelden eget kollektivfelt, så der spiller jo vedtaket ingen rolle.
    Det argumenteres nå med at bilistene står mer i kø og bruker mer tid, noe som på sikt vil få dem til å bytte til buss, men hvor realistisk er det? For et par dager siden var det en artikkel omkring økningen av bompengene i Trondheim, der elbiler nå skal få 30% rabatt mot 60% rabatt i dag. En pendler sier at det er uaktuelt for ham å bruke buss. Med bil tar det 18 min å reise til jobb, med buss tar det 1 t 20 min. Så han taper 2 timer hver dag ved å bytte til buss, noe som selvfølgelig er uaktuelt for ham.

    PS: For meg spiller det ingen rolle. Jeg har aldri kjørt i kollektivfeltet og kjører nesten aldri i rushtrafikken uansett, så jeg merker ingen endring.
    The proof is in the pudding. En ting er sikkert, det er blitt mye jævligere å kjøre bil til jobben i byen. Jeg vil jo tippe at biltrafikken vil gå noe ned, om ikke annet i rushen. For alle oss som har fleksibelt oppmøte på arbeidsplassen så vil vi hvertfall endre reisemønster eller bare bli hjemme.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    452
    Antall liker
    119
    Sted
    Halden
    Joda, hos land Rover og Toyota land cruiser. Men enig i menneskebilens verden. Det sagt, når ting virker, og ikke sier feks secondary air pump…
    Naboen på hytta har landcruiser. Subaruen er ikke noe dårligere på vinterføre. Ta en titt på youtube.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    601
    Antall liker
    1.162
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Naboen på hytta har landcruiser. Subaruen er ikke noe dårligere på vinterføre. Ta en titt på youtube.
    Har hatt forester XT. Veldig god på vinterføre. Veldig god på å være på verksted også.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.636
    Antall liker
    1.345
    Tør jeg tippe at den hadde 2,5-liters bensinmotoren eller diesel?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.434
    Torget vurderinger
    1
    Tror en del mennesker som bytter ut fossilbil mot elbil som ikke er Tesla får seg en stor overraskelse over hvor dyrt det kan være å drifte en elbil etter hvert.
    At det selges Hyundaier må bero på at selgere holder kjeft om servicekostnader på de bilene. Var hos BnH og spurte og gravde om den oppgraderte Ioniq 5, og hvilke servicer den skal ha ila 5 år. Han dro litt på det, men når jeg sa jeg kan smøre bremser og bytte kupéfilter selv ble han mer velvillig. For de som ikke gjør noe selv blir det følgende kostnader:
    1. år - Bremseservice (smøre glidebolter) (3200 kr)
    2. år - Serviceservice, se på lakken, sjekke lufttrykket i hjulene, prøvekjøre, kupéfilter (8500 kr)
    3. år - Bremseservice/smøring og eCall-batteri (5000 kr)
    4. år - Bremseservice/smøring, se på lakken, sjekke lufttrykket i hjulene, prøvekjøre, kupéfilter, kjølevæske til HV-batteriet (13.500 kr)
    5. år - Bremseservice (3200 kr)
    Evt SW-oppdateringer er selvfølgelig inkl, men kritiske SW-oppdateringer er uansett gratis, og OTA på 2025 Ioniq 5 er nå på Tesla-nivå.
    Skulle bli 33.400 kr på fem år det, og med snill prisøkning er det bare å sette av 6-700 kr pr mnd i snitt til kommende servicer.

    Selv betalte jeg 5000 kr for årsservice på min enkle 2021-Ioniq på torsdag uten kupéfilter og bremseservice, men med eCall-batteri til 1300 kr (som er oppladbart og hvor bilen selv varsler dersom det konker ut)
    Loggen i appen viser at bilen er prøvekjørt i 4 minutter, så parkert. Så startet og kjørt noen få meter (startet og stoppet innenfor 1 minutt). Så går det 19 minutter og bilen blir kjørt opp på parkeringsplassen der jeg hentet den. Alt innenfor 25 minutter fra første start til siste stopp.
    5 timer etterpå kommer SMS om at bilen nå er klar.
    Resultatet av all denne 'fysiske og materielle jobben' er en dokumentasjon som sier at bilen har et bittelite steinspruthakk på panseret, at dekkdrykket er 2,5 bar på alle 4 hjul og faktisk også reservehjulet (som ikke finnes), og dermed stempel i serviceheftet. Dersom en ikke tar denne 'servicen' så termineres all garanti på bilen, også for HV-batteriet, som de for øvrig ikke bruker ett sekund på under 'servicen'. -og dette er en nøktern og billig elbil.

    Tesla er i alle fall ærlige på at elbiler i realiteten trenger svært lite service, og unngår denne melkeku-ordninger til bla Hyundai/Mobile/BnH og Møller med VAG-bilene sine, men Tesla anbefaler fornuftig nok at bremsene får en årlig oppsmøring.
    Kanskje folk velger Tesla fordi de bærer mer preg av en engangskostnad og uten en importør/forhandler som har deg og lommeboka di i skrustikka de neste 7 år?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.657
    Antall liker
    11.667
    ^ De summene du viser til er rene skogturen i forhold til en Mercedes i god stand. Den kostet meg kr. 200,- pr. kjørte mil i rene vedlikeholdskostnader. Deretter kommer drivstoff, forsikring og verditap.
    Jeg er rimelig sikker på at driftskostnadene på min Nissan Leaf vil være rene bagateller i forhold. 5000,- i service på år, ikke 15 - 20 000,-
    Nye bremser 8 000,- ikke 24 000,-. Osv.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.434
    Torget vurderinger
    1
    Forklar hvordan din Mercedes kostet 200 kr pr mil i servicekostnader. 12000 km = 1200 mil = kr 240.000,- på årlig service?
    Eller slo du på stortromma og kjørte 1600 mil og betalte 320k på den årlige servicen?
    Vi snakker om service innenfor garantitiden, ikke om en dinosaur av enkleste sort innen elbilverdenen, noe Leaf må sies å være.
    Nye bremser på Leafen jeg hadde skulle koste 16.000 kroner forresten, i 2018.
     
    • Haha
    Reaksjoner: ptb

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.562
    Antall liker
    10.809
    Sted
    Trondheim
    Jeg betalte 11500 for 6 års serviceavtale på min i5 hos BWM.
    Jeg betalte vel ca 8600 for 4 års avtale på min 330e. Hadde siste service på avtalen på den i forrige uke, så det blir vel mer å betale etter hvert.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.657
    Antall liker
    11.667
    Forklar hvordan din Mercedes kostet 200 kr pr mil i servicekostnader. 12000 km = 1200 mil = kr 240.000,- på årlig service?
    Eller slo du på stortromma og kjørte 1600 mil og betalte 320k på den årlige servicen?
    Vi snakker om service innenfor garantitiden, ikke om en dinosaur av enkleste sort innen elbilverdenen, noe Leaf må sies å være.
    Nye bremser på Leafen jeg hadde skulle koste 16.000 kroner forresten, i 2018.
    Sneik seg inn en 0 for mye.
    20 pr/mil.
    2000 kjørte mil, 40 000,- i servicekostnader og skifting av slitedeler.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.098
    Antall liker
    3.187
    Torget vurderinger
    1
    Det var en sak på NRK Nyheter for noen dager siden om dette med de dyre reservedelene på dagens nybiler. Og da særlig elbiler, der man opererte med helt opp mot 1 million kroner for et nytt hovedbatteri, langt mindre enn hele bilen koster. Det er jo dritskummelt, som ungdommen ville sagt. Skal ikke rare bulken til på en PKK før du sitter der med verdiløs bil. Det ble ikke sagt noe om hvilken bil det gjaldt, men uansett begynner det å bli steika dyre forsikringer på bil.

    Har sagt det før og sier det igjen: kan noen lage noen enkle elbiler uten statement-design og uten sensorikk/brukergrensesnitt beregnet på en måneferd. Noen av oss skal bare ha en grei bil. Jeg tror salget hadde gått overraskende bra.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn