Dette er jo litt tullete - man kan jo ikke si noe basert på kun 1 år.
Avgifter slår skjevt ut og er sterkt usosiale.Milliardslukene (en del av de helt spinnville) må dekkes inn. Noe i form av skatt og mye i form av kommunale avgifter.
Det er et lite under at flytoget klarte seg greit så lenge som det gjorde. Prisene har alltid vært omtrent det dobbelte av konkurrenten, og tidsbesparelsen helt ubetydelig. Men for forretningsreisende var det enklere å dra kortet og sette seg på flytoget, enn å kjøpe en vanlig togbillett. Og så var det jo arbeidsgiver som betalte. Relativt skjør konkurransefortrinn det der.Vy og Flytoget slåes sammen for å bedre å utnytte kapasiteten. Skjønner det godt. Flytoget kjører i snitt med knapt halvfulle vogner og rådyre priser...nettopp fordi dem ikke klarer å fylle opp togene. 240,- fra hovedflyplassen inn til jernbanestasjonen, mens å kjøre tog fra Berlin Brandenburg inn til jernbanestasjonen i sentrum koster Nok 53,-.
Jeg skjønner at kostnadsnivået er noe høyere i Norge, men på langt nær 4,5 ganger.Det er rett og slett så dyrt å kjøre kollektivt i Norge at folk finner et billigere alternativ, derfor at de vanlige vognene til Vy buler mellom Gardermoen og Oslo S, mens Flytoget kjører halvtomt.
Til å begynne med var det vel 10 minutter forskjell i reisetid, men den ble etter hvert redusert og nå er det som du sier ca to minutter. Mulig det er litt større forskjell på det flytoget som ikke stopper på Lillestrøm om man bare skal mellom Gardermoen og Oslo S.Og når man reiser med familien da barn er gratis. Ofte ble det da billigere med flytoget enn vy. Ellers enig i at det er en grunnleggende misforståelse at flytoget går så fort. Er vel bare et par minutter raskere en. Vy.
Vannmålere hadde jo vært et fint tiltak. Et snev av rettferdighet - og mulighet til å påvirke forbruk selv.Avgifter slår skjevt ut og er sterkt usosiale.
Vannmålere koster mye, ergo blir forskjeller forsterket.Vannmålere hadde jo vært et fint tiltak. Et snev av rettferdighet - og mulighet til å påvirke forbruk selv.
Vel, hvis man har forsøkt et par ganger å ta Vy til Gardermoen, for så å se den ene etter andre meldingen om innstillinger og forsinkelser rulle forbi på monitorene mens flytogene går som normalt blir man litt lutret. Hvis man til slutt gir opp, drar kortet og hopper på det fjerde eller femte passerende flytoget, og så forsøker å kansellere Vy-billetten fra appen fordi det fordømte toget ikke kommer og flyet ikke vil vente, bare for å få beskjed om at Vy-billetten ikke lenger er refunderbar - da blir man såpass irritert at det blir flytoget neste gang. Uten betenkningstid.Det er et lite under at flytoget klarte seg greit så lenge som det gjorde. Prisene har alltid vært omtrent det dobbelte av konkurrenten, og tidsbesparelsen helt ubetydelig. Men for forretningsreisende var det enklere å dra kortet og sette seg på flytoget, enn å kjøpe en vanlig togbillett. Og så var det jo arbeidsgiver som betalte. Relativt skjør konkurransefortrinn det der.
Det er et lite under at flytoget klarte seg greit så lenge som det gjorde. Prisene har alltid vært omtrent det dobbelte av konkurrenten, og tidsbesparelsen helt ubetydelig. Men for forretningsreisende var det enklere å dra kortet og sette seg på flytoget, enn å kjøpe en vanlig togbillett. Og så var det jo arbeidsgiver som betalte. Relativt skjør konkurransefortrinn det der.
Hvis halvparten av dette stemmer er det faen meg helt sjukt.I påvente av ankesaken til den slagferdige politimannen fra Kongsberg virker politiet ganske gretne (og det som verre er).
- Trakasseres av politiet
Sara (37) og Habib (41) Ishaq hevder de blir systematisk trakassert av politiet fordi politiets voldsoffer Kevin Simensen leier bolig hos dem.www.dagbladet.no
Her har du en side av saken, og så subjektivt som det kan få blitt. Simensen er en meget tvilsom type og jeg tenker mitt om de utleierne. Også subjektivt selvsagt. Søppelavisa Dagbladet lager en konkluderende overskrift.I påvente av ankesaken til den slagferdige politimannen fra Kongsberg virker politiet ganske gretne (og det som verre er).
- Trakasseres av politiet
Sara (37) og Habib (41) Ishaq hevder de blir systematisk trakassert av politiet fordi politiets voldsoffer Kevin Simensen leier bolig hos dem.www.dagbladet.no
Men du hadde heller tatt det andre toget for halve prisen …. spesielt når det ville gi deg tidligere ankomst .. som skjer kanskje 50 % av gangene.For meg er det totalopplevelsen, bruker i lange perioder flytoget ei gang i uka, Gardermoen-Skøyen t/r, hyppige avganger, drar kortet, kvittering dukker opp i appen nedlastbar i riktig format, prioritet igjennom oslotunnelen, lite trengsel, moderne og behagelige togsett. Dette er et meget godt produkt.
Prisen på den flytogbilletten spiller absolutt ingen rolle den, så lenge en vet at en rekker flyet, eller evt en avtale, om det er andre veien en skal.Men du hadde heller tatt det andre toget for halve prisen …. spesielt når det ville gi deg tidligere ankomst .. som skjer kanskje 50 % av gangene.
Her er nok krumpspringene jevnt fordelt da skinnegangen er den samme.Prisen på den flytogbilletten spiller absolutt ingen rolle den, så lenge en vet at en rekker flyet, eller evt en avtale, om det er andre veien en skal.
Mange som reiser i yrke har ikke anledning til å ta høyde for allverdens krumspring fra det helvetes Vy.
Ehh, nei. Jeg vil ha en togavgang som går når rutetabellen sier den skal gå. Der har Vy, og diverse andre skramleselskaper litt å gå på. (Selvfølgelig godt hjulpet at de som eier skinnene. Hvem det nå enn er for tiden.)Her er nok krumpspringene jevnt fordelt da skinnegangen er den samme.
Du er vel en av de som fortsatt holder liv i Flytoget, men dere blir stadig færre.
Stappfullt lokaltog fra/til Eidsvoll eller Lillehammer på morgen eller ettermiddag er for meg ikke samme produkt, har testa det ut. Så det blir flytoget for meg så lenge det eksistererMen du hadde heller tatt det andre toget for halve prisen …. spesielt når det ville gi deg tidligere ankomst .. som skjer kanskje 50 % av gangene.
Det både kan- og har enkelte kommuner løst slik at man ikke får et direkte utlegg på montering.Vannmålere koster mye, ergo blir forskjeller forsterket.
Nå er jo det (i byer) et uttalt motiv om at dette skal bidra til å redusere bilbruk, selvom det er dårlig kamuflert at det også dreier seg om å dra inn penger til kommunene. Usosialt - ja, spesielt ved at el-biler har lavere satser. Vegavgift burde vært erstattet med en bruksavgift (km-avgift) selvom jeg er usikker på egnet modell.Det er tanken om at avgifter skal finansiere som må bort. Bompenger, feks; de med godt betalte jobber og mulighet for hjemmekontor slipper unna, mens de som er nødt til å benytte bil ikke gjør det. Sterkt usosialt.
Såfremt man snakker om flate, statiske avgifter som ikke er relatert til forbruk, så er jeg enig. Utover det, så er forbruksbaserte avgifter rettferdige nok.Skattesystemet er det som skal dekke alt som nå er avgifter, siden det er det eneste som er rettferdig; yt etter evne, få etter behov.
Når ble sitteplass bling? Vi kan øke kapasiteten i og rundt Oslo med 40% med 2 etasjers tog, så det er ingen grunn til å rasere et tilbud som fungerer.Flytoget er et kapasitetssluk.
Det er selvfølgelig imponerende å se reneste Orientekspressen/Concorde-innsjekken for intetanende turister på OSL (de får også bekreftet skrekkhistoriene om kostnadsnivået i Norge), men i konkurransen bling mot overordnet effektivitet på et belastet skinnenett bør bling tape. Beklager, gullkortgjengen.