Det er sikkert mye som kunne vært gjort bedre i Norge ja. Jeg har ikke mye erfaring fra helsevesenet her, men har følelsen av en del kunne vært gjort bedre. Jeg hadde en opplevelse av tsjekkisk helsevesen i helga, så de som har erfaring kan kanskje sammenligne:
Jeg har vært i Praha (kom hjem for 30 min siden). Natt til fredag fikk jeg kraftige smerter i magen. Tenk kolikksmerter^2 (minst). Det sto på i flere timer. Det roet seg noe, men det fortsatte og festet seg litt i ryggen. Var usikker på hva det kunne være og bestemte meg for å dra til legevakten på sykehuset. Dro til det nærmeste sykehuset til der min sønn bor (Militærsykehuset). Regnet med å bli sittende lenge, Praha har tross alt 1,5 mill innbyggere (2,7 hvis du regner med de nærmeste landsbyene rundt).
Kom dit 0930. Ble mottatt i resepsjonen av en ung dame som snakket flytende engelsk. Hun ba om pass og europeisk helsekort. Og så måtte jeg betale 40 NOK. Deretter skulle jeg sette meg å vente ved Rom 1. Etter 10 min kom en pleier som fikk beskrivelse av det som hadde skjedd og tok blodprøver. 10 min etter det kom legen som sendte meg til RTG ogUltralyd. Tilbake til legen som så sendte meg til CT.
Kl. 11 kunne han fortelle at jeg hadde nyrestein, men den var såpass liten at den ville forsvinne ut av seg selv. Hadde den vært for stor ville de satt inn en stent (heter det det?) med det samme. Ikke noen venting for operasjon - det kunne de gjøre samme dag.
Fikk med meg resept på medisiner som jeg hentet i sykehusapoteket (ca. 300 NOK).
Så var det bare å gå og betale, men nei, det trengte jeg ikke. Jeg hadde jo europeisk helsekort. Hadde jeg ikke hatt det hadde jeg måttet betale ca 2600 NOK.
Total kostnad for meg 340 NOK og under 2 timer.
Er det slik det foregår i Norge også?
PS: I Praha (gjelder SVJV bare i Praha) tar de seg også råd til billig kollektivtransport. Mødre i følge med barn under 3 år går gratis. Barn og ungdom opp til 15 år reiser gratis. Studenter og eldre over 60 år får halv pris, og eldre over 65 reiser gratis. Det hadde vært noe for de norske større byene, ikke sant?