Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.028
    Antall liker
    767
    De får jo ikke svingt ordentlig på en machete inne i disse trangebodde leilighetene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.892
    Antall liker
    10.422
    Virkelig i 2024, er man ikke da litt utdatert og uopplyst?

    Men på den positive siden klarte de med tilreisende bare og samle 100 stykker og det inkluderte vel også artistene, så da er det muligens større grunn til å frykte kommunistene de virker å være flere.

    At NRK refererer til filter nyheter er jo interessant, kanskje de skulle hente fra andre også…

    Veldig bra av idrettslaget å fjerne bermen fra klubbhuset. ideene som nynazistene har må ikke få grobunn for å utvikle seg
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.497
    Antall liker
    11.476
    Virkelig i 2024, er man ikke da litt utdatert og uopplyst?

    Men på den positive siden klarte de med tilreisende bare og samle 100 stykker og det inkluderte vel også artistene, så da er det muligens større grunn til å frykte kommunistene de virker å være flere.

    At NRK refererer til filter nyheter er jo interessant, kanskje de skulle hente fra andre også…

    Du tenker at de f.eks. burde få politiet til å stanse Rødts landsmøte, og sende delegatene hjem?

    Sånn ellers er det de høyreekstreme som driver mest med terror og denslags for tiden.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    2.733
    Når ble sitteplass bling? Vi kan øke kapasiteten i og rundt Oslo med 40% med 2 etasjers tog, så det er ingen grunn til å rasere et tilbud som fungerer.
    Det blei jo forkastet , for da måtte perrongene bygges om. Innsteget på slike tog er annerledes. I Italia ble alle perronger hvor det skulle gå slike tog (lokaltrafikk - s.k. regionale) bygd om på løpende bånd for noen år siden. Og ja, de går også i rute !
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    2.733
    Kommunene kaster seg på rygg for hva som helst når ordet ARBESSPLASSA dukker opp. Og så i tillegg GRØNT da !
    Tviler sterkt på 200 av det førstnevnte.

    Ellers er hu SV-dama i artikkelen litt ute og sykler.....

    Mímir Kristjánsson;


    "– Dette vil være en katastrofe for folk og bedrifter i Rogaland. For det vil drive strømprisene til himmels.
    – Vi kan ikke gjøre hele fylket vårt om til en lagringsplass for kattevideoer, sier stortingsrepresentanten."



    1726922228106.png

    Har forsøkt flere steder: Nå vil Green Mountain etablere datasenter i Sandnes – NRK Rogaland – Lokale nyheter, TV og radio
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.941
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det Grønne Skiftet, der en hver tanke og politisk holdning om fordeling forsvant. Der det er like avgifter som skal finansiere, ikke skatt. Resultatet er at DGS skiftet forsterker sosiale og økonomiske forskjeller.

    Vi har overmåte smarte politikere i dette landet...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Kommunene kaster seg på rygg for hva som helst når ordet ARBESSPLASSA dukker opp. Og så i tillegg GRØNT da !
    Tviler sterkt på 200 av det førstnevnte.
    Dersom politikere vil tildele kraft på en annen måte så må de vedta et annet regelverk. Statnett og andre nettoperatører gjør rimelig nok hva Stortinget har bestemt, det er ikke et statlig organs oppgave å overprøve nasjonens regel- og lovverk. En politisk styrt tildeling av tilgang ville for øvring omtrent garantert blitt en katastrofe av rimelig åpenbare grunner, men i de baner tenkes det selvsagt ikke i Rødt og SV. Der lever ideen om at valgte politikere vet best om alt svært sterkt, og i denne sfæren så kan man være rimelig trygg på at de respektive partiers stortingsgrupper kan absolutt ingen verdens ting om elkraft og kraftsystemer, men like fullt mener de åpenbart at de skal bestemme over dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: cox

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.078
    Antall liker
    4.506
    Det er sikkert mye som kunne vært gjort bedre i Norge ja. Jeg har ikke mye erfaring fra helsevesenet her, men har følelsen av en del kunne vært gjort bedre. Jeg hadde en opplevelse av tsjekkisk helsevesen i helga, så de som har erfaring kan kanskje sammenligne:

    Jeg har vært i Praha (kom hjem for 30 min siden). Natt til fredag fikk jeg kraftige smerter i magen. Tenk kolikksmerter^2 (minst). Det sto på i flere timer. Det roet seg noe, men det fortsatte og festet seg litt i ryggen. Var usikker på hva det kunne være og bestemte meg for å dra til legevakten på sykehuset. Dro til det nærmeste sykehuset til der min sønn bor (Militærsykehuset). Regnet med å bli sittende lenge, Praha har tross alt 1,5 mill innbyggere (2,7 hvis du regner med de nærmeste landsbyene rundt).
    Kom dit 0930. Ble mottatt i resepsjonen av en ung dame som snakket flytende engelsk. Hun ba om pass og europeisk helsekort. Og så måtte jeg betale 40 NOK. Deretter skulle jeg sette meg å vente ved Rom 1. Etter 10 min kom en pleier som fikk beskrivelse av det som hadde skjedd og tok blodprøver. 10 min etter det kom legen som sendte meg til RTG ogUltralyd. Tilbake til legen som så sendte meg til CT.
    Kl. 11 kunne han fortelle at jeg hadde nyrestein, men den var såpass liten at den ville forsvinne ut av seg selv. Hadde den vært for stor ville de satt inn en stent (heter det det?) med det samme. Ikke noen venting for operasjon - det kunne de gjøre samme dag.
    Fikk med meg resept på medisiner som jeg hentet i sykehusapoteket (ca. 300 NOK).
    Så var det bare å gå og betale, men nei, det trengte jeg ikke. Jeg hadde jo europeisk helsekort. Hadde jeg ikke hatt det hadde jeg måttet betale ca 2600 NOK.
    Total kostnad for meg 340 NOK og under 2 timer.

    Er det slik det foregår i Norge også?

    PS: I Praha (gjelder SVJV bare i Praha) tar de seg også råd til billig kollektivtransport. Mødre i følge med barn under 3 år går gratis. Barn og ungdom opp til 15 år reiser gratis. Studenter og eldre over 60 år får halv pris, og eldre over 65 reiser gratis. Det hadde vært noe for de norske større byene, ikke sant?
    Ja, er vel omtrent det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Det er sikkert mye som kunne vært gjort bedre i Norge ja. Jeg har ikke mye erfaring fra helsevesenet her, men har følelsen av en del kunne vært gjort bedre. Jeg hadde en opplevelse av tsjekkisk helsevesen i helga, så de som har erfaring kan kanskje sammenligne:

    Jeg har vært i Praha (kom hjem for 30 min siden). Natt til fredag fikk jeg kraftige smerter i magen. Tenk kolikksmerter^2 (minst). Det sto på i flere timer. Det roet seg noe, men det fortsatte og festet seg litt i ryggen. Var usikker på hva det kunne være og bestemte meg for å dra til legevakten på sykehuset. Dro til det nærmeste sykehuset til der min sønn bor (Militærsykehuset). Regnet med å bli sittende lenge, Praha har tross alt 1,5 mill innbyggere (2,7 hvis du regner med de nærmeste landsbyene rundt).
    Kom dit 0930. Ble mottatt i resepsjonen av en ung dame som snakket flytende engelsk. Hun ba om pass og europeisk helsekort. Og så måtte jeg betale 40 NOK. Deretter skulle jeg sette meg å vente ved Rom 1. Etter 10 min kom en pleier som fikk beskrivelse av det som hadde skjedd og tok blodprøver. 10 min etter det kom legen som sendte meg til RTG ogUltralyd. Tilbake til legen som så sendte meg til CT.
    Kl. 11 kunne han fortelle at jeg hadde nyrestein, men den var såpass liten at den ville forsvinne ut av seg selv. Hadde den vært for stor ville de satt inn en stent (heter det det?) med det samme. Ikke noen venting for operasjon - det kunne de gjøre samme dag.
    Fikk med meg resept på medisiner som jeg hentet i sykehusapoteket (ca. 300 NOK).
    Så var det bare å gå og betale, men nei, det trengte jeg ikke. Jeg hadde jo europeisk helsekort. Hadde jeg ikke hatt det hadde jeg måttet betale ca 2600 NOK.
    Total kostnad for meg 340 NOK og under 2 timer.

    Er det slik det foregår i Norge også?
    Av ren nysjerrighet - av hvilken grunn er du usikker på om faktisk akuttmedisin funger i Norge også? Den viktigste grunnen til at folk må vente veldig lenge på ting og tang på legevakten er jo at det ikke er noe som haster og det er ingen vits å dimensjonere systemet for å raskt ta unna ting som ikke er særlig akutt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Kjapt søk på Vy, familie på 4 helgetur Oslo Larvik pris 3400.-
    + Kostnad for å komme til og fra stasjon, ofte er taxi eneste mulighet
    25 mil i bil 15 liter bensin ca 300.-
    Det er slutt summen som teller.
    Det er bare fordi du i tilfelle engen bil regner på marginalkost og ignorerer capex, verditap, forsikring og alt det andre. Dersom du tror at din faktiske kostnad for å kjøre egen bil fra Oslo til Larvik og tilbake er 300 kroner så er det ikke så mye jeg kan gjøre for å forklare dette ytterligere for deg.

    Den faktiske kostnaden for å kjøre egen bil er et sted rundt 10 kroner pr kilometer, men om man må har bestemt seg for å kjøpe en bil så er den marginale kostnaden av å bruke den mye lavere siden mesteparten av kostnadene påløper uavhengig av bruk.

    Så mer realistisk koster turen deg et sted rundt 2500 t/r i egen bil, hvilket tilser at toget er mye billigere enn å kjøre alene men noe dyrere enn å kjøre en familie. Mener du at toget burde koste et sted rundt 40 kroner / person / vei slik at det var konkurransedyktig? Hvem skulle i så fall ha betalt for den rimelig åpenbare subsidien involvert?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.373
    Antall liker
    39.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det slik det foregår i Norge også?
    Ja, omtrent. Jeg har vært innom en tur med nyresten (kan attestere at det gjør j..g vondt), og det var raskt og effektivt. Behøvde ikke riktig så mange tester som du beskriver for å stille diagnosen.

    En annen gang var det noe som gjorde en særdeles god imitasjon av et akutt hjerteinfarkt. Det var rett inn, EKG påkoblet i ambulansen og full pakke. Først til Kalnes, så til Ullevål. Man ga seg ikke før man hadde kommet til bunns i det. Det var heldigvis ikke noe livsfarlig, men jeg ble litt bekymret da legen på Ullevål kalte til seg resten av personalet for å se noe som tydeligvis var veldig interessant på røntgenmonitoren før han sa noe om det til meg. Det er ikke alltid man har lyst til å være et undervisningskasus.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.119
    Antall liker
    10.054
    Sted
    Oslo
    Det er bare fordi du i tilfelle engen bil regner på marginalkost og ignorerer capex, verditap, forsikring og alt det andre. Dersom du tror at din faktiske kostnad for å kjøre egen bil fra Oslo til Larvik og tilbake er 300 kroner så er det ikke så mye jeg kan gjøre for å forklare dette ytterligere for deg.

    Den faktiske kostnaden for å kjøre egen bil er et sted rundt 10 kroner pr kilometer, men om man må har bestemt seg for å kjøpe en bil så er den marginale kostnaden av å bruke den mye lavere siden mesteparten av kostnadene påløper uavhengig av bruk.

    Så mer realistisk koster turen deg et sted rundt 2500 t/r i egen bil, hvilket tilser at toget er mye billigere enn å kjøre alene men noe dyrere enn å kjøre en familie. Mener du at toget burde koste et sted rundt 40 koner / person / vei slik at det var konkurransedyktig? Hvem skulle i så fall ha betalt for den rimelig åpenbare subsidien involvert?
    Om man i utgangspunktet har bil, slik flertallet av familier med barn har, da er det grensekostnaden ved en weekend tur som er relevant.
    Nå mener ikke jeg at billettene skulle kosta 40 kr. jeg bare påpeker at det å ta tog i Norge for meg ser rimelig dyrt ut.
    Det er ønskelig med miljøvennlige og kollektive måter å reise på, på andre områder har man en sterk tro på at pris kan regulere adferd
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Om man i utgangspunktet har bil, slik flertallet av familier med barn har, da er det grensekostnaden ved en weekend tur som er relevant.
    Nå mener ikke jeg at billettene skulle kosta 40 kr. jeg bare påpeker at det å ta tog i Norge for meg ser rimelig dyrt ut.
    Det er ønskelig med miljøvennlige og kollektive måter å reise på, på andre områder har man en sterk tro på at pris kan regulere adferd
    Dersom du i slike kalkyrer velger å drite i hva en bil fakisk koster så vil kollektivt alltid komme dårlig ut og egen bil vil alltid være billigere. Om bensin koster 20 koner literen eller er gratis er irrelevant i så måte.

    Hva skulle toget koste før du ville vurdere det fremfor din ide om at egen bil koster 300 kroner t/r ?

    Hvor ofte ville du brukt egen bil dersom bil funket slik at vet hver eneste tur så ble du konfrontert med den faktisk kostnaden ved å eie den? Altså at dersom du ville kjøre 5 km hver vei til matbutikken så måtte du dra kortet for en hundrings eller å kjøre barna på fotballkamp kostet 400 kroner?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.119
    Antall liker
    10.054
    Sted
    Oslo
    Dersom du i slike kalkyrer velger å drite i hva en bil fakisk koster så vil kollektivt alltid komme dårlig ut og egen bil vil alltid være billigere. Om bensin koster 20 koner literen eller er gratis er irrelvant i så måte.

    Hva skulle toget koste før du ville vurdere det fremfor din ide om at egen bil koster 300 kroner t/r ?
    Kverulant er hva du er, jeg har bare påpekt en for meg vannvittig pris forskjell, som gjør det vanskelig å ta fornuftige miljøvalg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Om man i utgangspunktet har bil, slik flertallet av familier med barn har, da er det grensekostnaden ved en weekend tur som er relevant.
    Det er et helt reelt alternativ å ikke ha bil og ordne transport på andre måter. I praksis mest relevant i urbane områder, i min engere omgangskrets i Oslo er det to som ikke eier bil og ikke har gjort det de siste ti årene og en som har latt det gå sport i å bruke så lite penger på bil som overhodet mulig og så er vi to som eier et dted rundt normal bil. Jeg vedder ganske mye på at de som ikke eier bil betaler langt mindre for bruk av kollektivtransport i løpet av et år enn din imaginære nesten gratis bilbruk der man får en tur på 250 km for tre hundrelapper.

    Og nei, det er ikke marginalkosten som er relevant. Det er totalkostnaden. Om du vil betale et sted rundt 100k i året for fleksibiliteten en bil gir deg så er det et valg du må ta, det er ikke et offentlig ansvar å tilby deg grovt underprisede aleternativer for anledningene hvor du føler for å reise kollektivt fordi det er billigere enn hva bensin koster.

    Min mest nærliggende tanke er at du ikke skjønner hva det koster å kjøre bil, siden du synes toget er så dyrt når det koster mer enn bensin.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.119
    Antall liker
    10.054
    Sted
    Oslo
    Det er et helt reelt alternativ å ikke ha bil og ordne transport på andre måter. I praksis mest relevant i urbane områder, i min engere omgangskrets i Oslo er det to som ikke eier bil og ikke har gjort det de siste ti årene og en som har latt det gå sport i å bruke så lite penger på bil som overhodet mulig og så er vi to som eier bil. Jeg vedder ganske mye på at de som ikke eier bil betaler langt mindre for bruk av kollektivtransport i løået av et år enn din imaginære nesten gratis bilbruk der man får en tur på 250 km for tre hundrelapper.

    Og nei, det er ikke marginalkosten som er relevant. Det er totalkostnaden. Om du vil betale et sted rundt 100k i året for fleksibiliteten en bil gir deg så er det et valg du må ta, det er ikke et offentlig ansvar å tilby deg grovt underprisede aleternativt for anledningene hvor du føler for å reise kollektivt.
    Okei da, ifølgje din logikk så burde månedskort i Oslo koste opp mot 2000.-
    Står deg fritt å mene det, jeg er fundamentalt uenig, fordi jeg mener det er et offentlig ansvar å tilby subsidiert kollektiv transport.
    Selv det nyvalgte byrådet i Oslo mener det også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.373
    Antall liker
    39.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dersom du i slike kalkyrer velger å drite i hva en bil fakisk koster så vil kollektivt alltid komme dårlig ut og egen bil vil alltid være billigere. Om bensin koster 20 koner literen eller er gratis er irrelevant i så måte.

    Hva skulle toget koste før du ville vurdere det fremfor din ide om at egen bil koster 300 kroner t/r ?

    Hvor ofte ville du brukt egen bil dersom bil funket slik at vet hver eneste tur så ble du konfrontert med den faktisk kostnaden ved å eie den? Altså at dersom du ville kjøre 5 km hver vei til matbutikken så måtte du dra kortet for en hundrings eller å kjøre barna på fotballkamp kostet 400 kroner?
    Spørsmålet er hva som er relevante kostnader for den beslutningen man skal ta. Det er ingen som går ut og kjøper en bil der og da for å slippe å ta toget. Heller ikke å bygge en egen jernbanelinje for å unngå bilbruk. Det er også relativt få som disponerer bil på en bil-as-a-service-modell og betaler pr kjørte kilometer. Utgangspunktet for eksempelet var at man allerede har en bil til disposisjon, eid eller leaset. (Utenfor Oslo sentrum er det en nødvendighet for de fleste.) Da løper alle faste kostnader uansett, så de er ikke relevante for beslutningen om reisemåte fra A til B. Alternativene man kan velge mellom er enten å bruke toget eller å bruke bilen. De relevante kostnadene er de inkrementelle, togbillettene + evt buss til stasjonen vs drivstoff, bompenger, parkering, forsikring og dekkslitasje for bilen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Okei da, ifølgje din logikk så burde månedskort i Oslo koste opp mot 2000.-
    Nå vet jeg ikke hva du har røyka i kveld, men et måendskort i Oslo bør vel koste et sted rundt hvor de aktuelle aktørene mener at butikken går rundt give or take litt og eventuelle politiske markeringer som pågår.

    Det er du som tror at det koster deg 300 spenn å kjøre tur/reur Oslo/Larvik med egen bil. Jeg føler ikke akkurat at jeg har et spesiet stort forklaringsbehov i denne diskusjonen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Spørsmålet er hva som er relevante kostnader for den beslutningen man skal ta. Det er ingen som går ut og kjøper en bil der og da for å slippe å ta toget. Heller ikke å bygge en jernbanelinje for å unngå bilbruk. Det er også relativt få som disponerer bil på en bil-as-a-service-modell og betaler pr kjørte kilometer. Utgangspunktet for eksempelet var at man allerede har en bil til disposisjon, eid eller leaset. Da løper alle faste kostnader uansett, så de er ikke relevante. Alternativene man kan velge mellom er enten å bruke toget eller å bruke bilen. De relevante kostnadene er de inkrementelle, togbillettene + evt buss til stasjonen vs drivstoff, bompenger, forsikring og dekkslitasje for bilen.
    Så med Hønndjevelsens logikk (og din) så kunne tog like gjerne vært gratis slik at folk skulle velge det fordi det var billigst og man har incentiver til å ta korrekte valg? Hvordan skal man konkurrere med 300 kroner t/r (eller kanskje 20 om man har elbil) for fire personer t/r Oslo-Larvik?
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    893
    Antall liker
    646
    Torget vurderinger
    2
    Problemet med bil vs kollektivt er vel at passasjerene kjører gratis i bilen, mens hele familien trenger billetter til kollektivreisen?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.941
    Antall liker
    20.693
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har du røyka, Hønnet? Burde spørre 77 om å få bomme, for det han røyker gjør vei i vellinga. Rene Høibysk, jo.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.373
    Antall liker
    39.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så med Hønndjevelsens logikk (og din) så kunne tog like gjerne vært gratis slik at folk skulle velge det fordi det var billigst og man har incentiver til å ta korrekte valg?
    Nei, men prising av kollektivtilbud må ses i forhold til hva alternativene koster. Å øke bompenger og inndra parkeringsplasser påvirker også regnestykket. Pakkepriser og familierabatter på toget likeså. Fire fullprisbilletter på tog vil nesten alltid tape vs å fylle opp en (el)bil. Det er vel en grunn til sånt som dette:
    1726946558126.png
    Det er kommersielt smart av Flytoget, men det blir vel slutt på det når de blir slukt av Vy.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.119
    Antall liker
    10.054
    Sted
    Oslo
    Har du røyka, Hønnet? Burde spørre 77 om å få bomme, for det han røyker gjør vei i vellinga. Rene Høibysk, jo.
    Hva jeg ruser meg på anser jeg som en privatsak og vil nødig inkriminere meg selv.
    Men jeg anser det som en fordel å til enhver tid ha litt styr på frontallappen.
    Imotsetning til MBH og div andre
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Men om man tror det koster 300 spenn å kjøre 250 km så kan tog like gjerne være gratis. Selv da vil man velge bilen fordi det er mer fleks osv. hele resonnementet er fundert på st man er så tett st man tror at bilen er nesten gratis.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.373
    Antall liker
    39.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men om man tror det koster 300 spenn å kjøre 250 km så kan tog like gjerne være gratis. Selv da vil man velge bilen fordi det er mer fleks osv. hele resonnementet er fundert på st man er så tett st man tror at bilen er nesten gratis.
    Tja. Jeg har Tesla Model S. Du også, så vidt jeg vet. Jeg har hatt den ganske lenge og tenker ikke å selge den med det første. Hvor mye koster det meg å kjøre til f eks Barcelona?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.119
    Antall liker
    10.054
    Sted
    Oslo
    Nei, men prising av kollektivtilbud må ses i forhold til hva alternativene koster. Å øke bompenger og inndra parkeringsplasser påvirker også regnestykket. Pakkepriser og familierabatter på toget likeså. Fire fullprisbilletter på tog vil nesten alltid tape vs å fylle opp en (el)bil. Det er vel en grunn til sånt som dette:
    Vis vedlegget 1058642
    Det er kommersielt smart av Flytoget, men det blir vel slutt på det når de blir slukt av Vy.
    Hadde vært litt gøy da om noen snakket sammen, og plutselig så reiser 25 barneskoler med elever og lærere på ekskursjon til Gardermoen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Tja. Jeg har en Tesla Model S. Du også, så vidt jeg vet. Hvor mye koster det å kjøre til f eks Barcelona?
    Primært tapt arbeidsfortjeneste kontra å fly samt et sted rundt 30 øre / km i dekkslitasje i tillegg til generell bruk av bilen og junkfood under lading. Ikke noe jeg ville vurdert akkurat.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.078
    Antall liker
    4.506
    Jeg har sans for argumentasjonen din @weld77, men tog er dyre greier. Og ikke bare i Norge. På lange turer er det lavpris-flyprisnivå.

    Som regel koster flyet mere, men man det går kanskje 3-4 ganger raskere, så man sparer både verdifull tid og matutgifter. Og. noen ganger er flybilletten også billigere.

    Togbilletter er såpass dyrt at jeg lurer på hvor miljøvennlig det egentlig er, når man tar alt i betraktning. Det er en viss sammenheng mellom utbyggingskostnader og energiforbruk. Og fotavtrykket til en jernbanetrase er betydelig.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.662
    Antall liker
    12.256
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Denne saken var stygg fra før, men om dette er riktig gjør det saken enda verre. Jeg kjenner ikke rutinene for varslingssaker, men å ikke
    snakke med varslerne virker jo rart.

    Bjørn Øglænd seier Helsetilsynet aldri prata med kvinnene som varsla.

    – Hadde dei prata med kvinnene ville saka truleg ha enda annleis i 2006, seier Øglænd.


     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.373
    Antall liker
    39.392
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Primært tapt arbeidsfortjeneste kontra å fly samt et sted rundt 30 øre / km i dekkslitasje i tillegg til generell bruk av bilen og junkfood under lading. Ikke noe jeg ville vurdert akkurat.
    Jeg har fastlønn uten overtidsgodgjørelse, ikke timelønn. Om jeg avspaserer en dag av all overtiden koster det meg ingen ting. Det er ikke et alternativ å få den utbetalt pr time i stedet. Tvert i mot, overtidstimer som ikke avspaseres blir bare strøket etter en viss tid. Use it or lose it.

    Jeg har kjørt distansen. Fin tur. :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.078
    Antall liker
    4.506
    Primært tapt arbeidsfortjeneste kontra å fly samt et sted rundt 30 øre / km i dekkslitasje i tillegg til generell bruk av bilen og junkfood under lading. Ikke noe jeg ville vurdert akkurat.
    Tapt arbeidsfortjeneste, og med mindre man setter pris på å være underveis, tapt livstid pluss kost og losji. I min verden skal det ikke mange timers ventetid til på en flyplass før jeg regner direkteruten til en tusing eller vel så det mere, som det rimeligste alternativet. Tid er penger på så mange måter … spesielt reisetid.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.119
    Antall liker
    10.054
    Sted
    Oslo
    Tapt arbeidsfortjeneste, og med mindre man setter pris på å være underveis, tapt livstid pluss kost og losji. I min verden skal det ikke mange timers ventetid til på en flyplass før jeg regner direkteruten til en tusing eller vel så det mere, som det rimeligste alternativet. Tid er penger på så mange måter … spesielt reisetid.
    Jeg fikk et ufrivillig opphold på Kastrup på 10 timer og fikk en voucher på 200kr, det var omtrent en sandwich og en kaffe.
    Tok metroen inn til Kbh og tok en hvit dag på Hviids vinstue og bodegaen Det Hvide Lam
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Jeg fikk et ufrivillig opphold på Kastrup på 10 timer og fikk en voucher på 200kr, det var omtrent en sandwich og en kaffe.
    Tok metroen inn til Kbh og tok en hvit dag på Hviids vinstue og bodegaen Det Hvide Lam
    Tenk så mye billigere det hadde vært å bli på Kastrup og faste litt.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Om du vil betale et sted rundt 100k i året for fleksibiliteten.
    Skal vi se, jeg ga 340' for min Kona, og etter 5 år får jeg igjen 170'.
    Det er omlag 34' i året i avskrivninger.
    Så er det forsikring, rundt 10' i året.
    Strøm, ca 5', dekk 2' pr år.
    Da er jeg på 51', hvilke 49' har jeg glemt (?)

    Et annet eks: kjørte i 4 år en escort pickup, den ga jeg 21' og solgte for 6'. Hadde ingen reparasjoner på den, men kjøpte et sett dekk.
    Så den hadde jeg omlag 5' i året i avskrivninger på.
    Forsikring var 3' eller så + bensin, den gikk på 0,5 på mila.
    Jeg tror at en fint kan komme langt under de 100' du nevner i årlig kostnader på bil...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Men så mye mere tilfredsstillende å være i Kbh og feste litt.
    Men det ligger vel utenfor din fatteevne?
    På ingen måte. Det er du som er opphengt i direkte kostnader og tror det koster 300 kroner å kjøre 250 Km i egen bil. Jeg har et langt mer realistisk forhold til kostnad og alternativkostnad.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Skal vi se, jeg ga 340' for min Kona, og etter 5 år får jeg igjen 170'.
    Det er omlag 34' i året i avskrivninger.
    Så er det forsikring, rundt 10' i året.
    Strøm, ca 5', dekk 2' pr år.
    Da er jeg på 51', hvilke 49' har jeg glemt (?)

    Et annet eks: kjørte i 4 år en escort pickup, den ga jeg 21' og solgte for 6'. Hadde ingen reparasjoner på den, men kjøpte et sett dekk.
    Så den hadde jeg omlag 5' i året i avskrivninger på.
    Forsikring var 3' eller så + bensin, den gikk på 0,5 på mila.
    Jeg tror at en fint kan komme langt under de 100' du nevner i årlig kostnader på bil...
    Jada faktisk kostnad kan variere mye. Men for en noenlunde ny vanlig bil er 100k pr år en grei ballpark. Noen en god del mindre, andre mer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn