Tror en del mennesker som bytter ut fossilbil mot elbil som ikke er Tesla får seg en stor overraskelse over hvor dyrt det kan være å drifte en elbil etter hvert.
At det selges Hyundaier må bero på at selgere holder kjeft om servicekostnader på de bilene. Var hos BnH og spurte og gravde om den oppgraderte Ioniq 5, og hvilke servicer den skal ha ila 5 år. Han dro litt på det, men når jeg sa jeg kan smøre bremser og bytte kupéfilter selv ble han mer velvillig. For de som ikke gjør noe selv blir det følgende kostnader:
1. år - Bremseservice (smøre glidebolter) (3200 kr)
2. år - Serviceservice, se på lakken, sjekke lufttrykket i hjulene, prøvekjøre, kupéfilter (8500 kr)
3. år - Bremseservice/smøring og eCall-batteri (5000 kr)
4. år - Bremseservice/smøring, se på lakken, sjekke lufttrykket i hjulene, prøvekjøre, kupéfilter, kjølevæske til HV-batteriet (13.500 kr)
5. år - Bremseservice (3200 kr)
Evt SW-oppdateringer er selvfølgelig inkl, men kritiske SW-oppdateringer er uansett gratis, og OTA på 2025 Ioniq 5 er nå på Tesla-nivå.
Skulle bli 33.400 kr på fem år det, og med snill prisøkning er det bare å sette av 6-700 kr pr mnd i snitt til kommende servicer.
Selv betalte jeg 5000 kr for årsservice på min enkle 2021-Ioniq på torsdag uten kupéfilter og bremseservice, men med eCall-batteri til 1300 kr (som er oppladbart og hvor bilen selv varsler dersom det konker ut)
Loggen i appen viser at bilen er prøvekjørt i 4 minutter, så parkert. Så startet og kjørt noen få meter (startet og stoppet innenfor 1 minutt). Så går det 19 minutter og bilen blir kjørt opp på parkeringsplassen der jeg hentet den. Alt innenfor 25 minutter fra første start til siste stopp.
5 timer etterpå kommer SMS om at bilen nå er klar.
Resultatet av all denne 'fysiske og materielle jobben' er en dokumentasjon som sier at bilen har et bittelite steinspruthakk på panseret, at dekkdrykket er 2,5 bar på alle 4 hjul og faktisk også reservehjulet (som ikke finnes), og dermed stempel i serviceheftet. Dersom en ikke tar denne 'servicen' så termineres all garanti på bilen, også for HV-batteriet, som de for øvrig ikke bruker ett sekund på under 'servicen'. -og dette er en nøktern og billig elbil.
Tesla er i alle fall ærlige på at elbiler i realiteten trenger svært lite service, og unngår denne melkeku-ordninger til bla Hyundai/Mobile/BnH og Møller med VAG-bilene sine, men Tesla anbefaler fornuftig nok at bremsene får en årlig oppsmøring.
Kanskje folk velger Tesla fordi de bærer mer preg av en engangskostnad og uten en importør/forhandler som har deg og lommeboka di i skrustikka de neste 7 år?