Takk for det, det høyrest bra utGrattis, min mor og søster har en hver, fornøyde de
Igår stod det en Maxus el.SUV ved veikanten, ukjent årsak, den ble henta av redningsbil. Men selv er jeg så pysete at jeg aldri ville kjøpt den.Noen kinesiske biler av litt størelse har bra linjer og proposjoner, men designen er litt for generisk. De mangler særpreg og har ikke noe dna, eller arv å føre videre.
En flott Mercedes, Alfa Romeo eller Aston Martin har design som avledet fra merket og tidligere modeller. Kia mangler helt familie preg på bilene. De endres totalt fra modell til modell. Tesla har en design hvor bilene har familie likhet. De er med å skape et merke med sin egen identitet.
Jeg synes folk som kjøper en bil av et fullstendig nytt merke er veldig modige.
Når det gjelder å stå i veikanten, eller aller helst bli sett på flaket til en bergingsbil så er vel forskjellige Audi e-tron varianter den ubestridte kongen?Igår stod det en Maxus el.SUV ved veikanten, ukjent årsak, den ble henta av redningsbil. Men selv er jeg så pysete at jeg aldri ville kjøpt den.
Grattis !!!!!!Då vart det ein brukt VW ID5 på meg med alle slags ekstrautstyr som var mogeleg å kjøpa han med. Mykje fine og dyre ting som kan gå gale, men eg satser på at det går like greit som med e-Golfen
ID4 og ID5 er same storleiken, ID5 har meir kupeform ID 7 Koster nok meir enn eg har lyst til å bruka.Grattis !!!!!!
Jeg tenker også VW, men noe mindre (ID.4), hører gjerne på erfaringer fra deg
Det virker faktisk å være veldig mye bil for pengene, en del bra utstyr standard som el seter med varme og kjøling, ratt, pedaler, ryggekamera og adaptiv cruisekontroll standard til denne prisenHadde det ikkje vore for at eg har ein viss motvilje mot kinesisk bilindustri, ville eg meint at dette ser ut som eit litt ålreit konsept:
Slik er Nammi Box, Norges billigste elbil akkurat nå - Sniktitt - Tek.no
Vi tok en kikk på råbillige Nammi Box.www.tek.no
Eg tenkjer det gjev grei cap på momentant forbruk For eigen del er eg nesten sikker på at 95 hk hadde vore meir enn tilstrekkeleg i dei aller fleste situasjonar, men det seier sikkert litt om korleis eg køyrer, også.Men 95 Hk motor
Elektromotor og 95hk er vel ikke så galt tenker jeg.Det virker faktisk å være veldig mye bil for pengene, en del bra utstyr standard som el seter med varme og kjøling, ratt, pedaler, ryggekamera og adaptiv cruisekontroll standard til denne prisen
Men 95 Hk motor
Det er ulike behov, men WLTP (særleg i den dyrare utgåva) er litt betre enn min Leaf mk I.Ren bybil. WLTP på 200 km i billigste utgave, noe som vel betyr 160 km om sommeren til bybruk, og ned mot 120 km om vinteren. Selv om den ikke var kinesisk ville den være uaktuell for meg.
Omtrent som da nordmenn gikk amok når man kunne få en ny Tesla 3 for en billig penge? Naboen trodde jo fremdeles at Tesla var noe svindyre greier.Men Dongfeng Nammi Box...? Det virker nesten som de har navngitt den med overlegg, bare for å se hva nordmenn er villige til å kjøre rundt i om det er billig nok...
Spør for ein ven, litt OT. Er dette eigentleg viktig for folk flest?Omtrent som da nordmenn gikk amok når man kunne få en ny Tesla 3 for en billig penge? Naboen trodde jo fremdeles at Tesla var noe svindyre greier.
Blir muligens god dekk-kunde du da(?) jf motor.no.Grattis !!!!!!
Jeg tenker også VW, men noe mindre (ID.4), hører gjerne på erfaringer fra deg
Skjønner ikke helt poenget her???? ..... Det er uansett billigere dekk enn BMW 730D (med 225/45r19 + 275/40r19)Blir muligens god dekk-kunde du da(?) jf motor.no.
Var en sak i Motor tidligere i uka om at flere id biler sliter med skjevt slitte dekk = de må byttes tidligere.Skjønner ikke helt poenget her???? ..... Det er uansett billigere dekk enn BMW 730D (med 225/45r19 + 275/40r19)
Vår VW T5 Multivan er som ein svær hund med hoftedysplasi. Vi har hatt mengder av reparasjonar på forstillinga. Var det ikkje Tesla S (eller X) som også hadde det problemet, men på bakhjula?Men var henvist til noen som mente skjev slitasjen kom fra design feil i hjulopphenget (som høres utrolig lite sannsynlig ut).
Eller min i5 med 235/40r21 foran og 285/35r21 bak (eller er det 235/35 foran og 285/30 bak tro?). Med slik dimensjon ville jeg tro at den spiser rekkevidde, men den går rundt 40 mil i ca 6° C og over 50 mil i ca 18-20 °C. Bedre enn det BMW oppgir.Skjønner ikke helt poenget her???? ..... Det er uansett billigere dekk enn BMW 730D (med 225/45r19 + 275/40r19)
Dekka på bilen er ikkje heilt nye, men dei ser definitivt ikkje skeivslitne ut. Kan nok ofte ha med køyremåte å gjera?Blir muligens god dekk-kunde du da(?) jf motor.no.
Mulig, men ikke noe jeg har opplevd selv. Derimot hjalp jeg yngstedatter å skifte hjul på hennes Suzuki Ignis (letthybrid) her forleden, og de sommerdekkene skal kastes før neste sesong. Vet ikke hvordan det har gått til, men ytterkanten på begge bakhjul var utslitt. Ikke spesifikt et elbil-problem.Vår VW T5 Multivan er som ein svær hund med hoftedysplasi. Vi har hatt mengder av reparasjonar på forstillinga. Var det ikkje Tesla S (eller X) som også hadde det problemet, men på bakhjula?
Toyota har fått mye tyn for sin el-bil, mye støy, design, men ser at det blir flere og flere av disse som går som drosje. Er vel Toyota og Tesla som dominerer blant drosjene i dag, i motsetning til f.eks. ID 4/ID 5 - ser lite og ingen av disse som drosje?
Kjørestil et nok den viktigste årsaken til dekkslitasje, men skeivslitte dekk er visst et kjent problem på Id-bilene, uavhengig av kjørestil, i tillegg til en mengde videoer på YT om urovekkende høyt kapasitetstap på batteriene på wv-elbiler etter relativt kort tid.Dekka på bilen er ikkje heilt nye, men dei ser definitivt ikkje skeivslitne ut. Kan nok ofte ha med køyremåte å gjera?
Etter å ha levd med e-Golf i nesten 6 år, so kan eg i praksis leva med eit batteritap på 50 prosent utan at det vert eit stort problem i seg sjølvKjørestil et nok den viktigste årsaken til dekkslitasje, men skeivslitte dekk er visst et kjent problem på Id-bilene, uavhengig av kjørestil, i tillegg til en mengde videoer på YT om urovekkende høyt kapasitetstap på batteriene på wv-elbiler etter relativt kort tid.
Men, et man fysen på en id-bil så er dette selvsagt kun bagateller, og budbringerene er idioter som ikke har skjønt noen ting.
Dekkslitasje kan også være underdimensjoner og styrke på hjuloppheng på disse EL-bilene. De er tyngre disse el-bilene og har flere hk. Men dette bør ikke være noe problem. Tesla har hatt et for svakt/feilkonstruert hjuloppheng. Jeg hadde slitasje på 5t bobilen og camber vinkel( utvendig slitasje), og da viste det seg at denne justeringshylsen ikke hadde noe graderings justering ( byttet til annen type). En annen ting er at disse El-bilene har fullt dreimoment uten noe særlig døgang. Så bare en hær omdagen som tok laust normalt, og da kvein det i dekkene. Når de skal bruke disse lavprofilerte dekke, så må de også ha en stærkere rygg. Noe som også gjør dekkene dyrere.Var en sak i Motor tidligere i uka om at flere id biler sliter med skjevt slitte dekk = de må byttes tidligere.
Skummet bare teksten, så vet ikke om de det gjelder hadde fått utført 4hjuls kontroll.
Men var henvist til noen som mente skjev slitasjen kom fra design feil i hjulopphenget (som høres utrolig lite sannsynlig ut).
Det der ser nok drøyt kult utEller min i5 med 235/40r21 foran og 285/35r21 bak (eller er det 235/35 foran og 285/30 bak tro?). Med slik dimensjon ville jeg tro at den spiser rekkevidde, men den går rundt 40 mil i ca 6° C og over 50 mil i ca 18-20 °C. Bedre enn det BMW oppgir.
Skulle selvfølgelig kjøpt litt mindre hjul, men den er veldig lekker med den dimensjonen.
Det kommer jo helt an på bruksmønsteret... min svoger har en VW E-up, som han vel har hatt i 10 år, som bil til/fra jobb (Bergen, Sotra) fungerer glimrende og god nok range, han gikk gratis på ferge lenge, ladet på jobb og hadde payback på bilen på under 2 år (tror jeg det var).....Etter å ha levd med e-Golf i nesten 6 år, so kan eg i praksis leva med eit batteritap på 50 prosent utan at det vert eit stort problem i seg sjølv
Nei, 19" - 225/40r19 både foran og bak.Det der ser nok drøyt kult ut
Har du så lav profil på vinterdekk også?
Og jeg trodde at jeg hadde dyre dekk
Egentlig en fin design på en elbil. Tesla og de andre har noe å lære hærNei, 19" - 225/40r19 både foran og bak.
Jeg er rimelig imponert over rekkevidden. De oppgir en WLTP på sommerkjøring på 51 mil. Jeg vil tro at det er med 19" felger. Med mine dekk får jeg ca 53 mil. Nå, med 6° C ute og bare småkjøring får jeg over 40 mil. Jeg kjørte 24 mil forrige helg i ca 10° og hadde fremdeles 50% strøm igjen når jeg kom hjem.
Man skulle tro at den ble litt "humpete" og bråkete med den dekkdimensjonen, men det er den ikke i det hele tatt. Svært stille og du merker svært lite til humper i veien, men så har den jo et spesielt tilpasset understell. Du får det understellet på den mindre utgaven også, men da er det ekstrautstyr til 50 000 + mva.
Sånn ser den ut med sommerdekk:
Vis vedlegget 1069089
Litt lang snute, men ellers synes jeg proposjonene er fine. Det ser ikke ut som en elbil, og det synes jeg er en fordel.