Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.704
    Antall liker
    1.191
    Torget vurderinger
    1
    Då vart det ein brukt VW ID5 på meg med alle slags ekstrautstyr som var mogeleg å kjøpa han med. Mykje fine og dyre ting som kan gå gale, men eg satser på at det går like greit som med e-Golfen :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.995
    Antall liker
    18.229
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner hvorfor han holder på med mye annet enn bil.


    Tesla CEO Elon Musk has finally said the quiet part out loud: he's worried that the vast majority of Tesla vehicles currently on the road won't be able to actually drive themselves after all, even if buyers paid extra for hardware that he claimed at the time would allow them to do just that.

    ...

    Translation: all the times Tesla has vowed that all of its vehicles would soon be capable of fully driving themselves may have been a convenient act of salesmanship that ultimately turned out not to be true.

    The good news is that existing customers who shelled out $8,000 for the Full Self-Driving package would get an upgrade "for free," Musk promised during the call. "And we have designed the system to be upgradable, so it’s really just sort of switch out the computer thing — the cameras are capable."
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Noen kinesiske biler av litt størelse har bra linjer og proposjoner, men designen er litt for generisk. De mangler særpreg og har ikke noe dna, eller arv å føre videre.
    En flott Mercedes, Alfa Romeo eller Aston Martin har design som avledet fra merket og tidligere modeller. Kia mangler helt familie preg på bilene. De endres totalt fra modell til modell. Tesla har en design hvor bilene har familie likhet. De er med å skape et merke med sin egen identitet.
    Jeg synes folk som kjøper en bil av et fullstendig nytt merke er veldig modige.
    Igår stod det en Maxus el.SUV ved veikanten, ukjent årsak, den ble henta av redningsbil. Men selv er jeg så pysete at jeg aldri ville kjøpt den.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.644
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Holmestrand
    Igår stod det en Maxus el.SUV ved veikanten, ukjent årsak, den ble henta av redningsbil. Men selv er jeg så pysete at jeg aldri ville kjøpt den.
    Når det gjelder å stå i veikanten, eller aller helst bli sett på flaket til en bergingsbil så er vel forskjellige Audi e-tron varianter den ubestridte kongen?

    Et vennepar fikk sin hentet hjemme 3 ganger i tillegg til diverse stopp ute på veien. De kranglet seg til å levere den tilbake.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Då vart det ein brukt VW ID5 på meg med alle slags ekstrautstyr som var mogeleg å kjøpa han med. Mykje fine og dyre ting som kan gå gale, men eg satser på at det går like greit som med e-Golfen :)
    Grattis !!!!!!
    Jeg tenker også VW, men noe mindre (ID.4), hører gjerne på erfaringer fra deg :cool:
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.704
    Antall liker
    1.191
    Torget vurderinger
    1
    Grattis !!!!!!
    Jeg tenker også VW, men noe mindre (ID.4), hører gjerne på erfaringer fra deg :cool:
    ID4 og ID5 er same storleiken, ID5 har meir kupeform :) ID 7 Koster nok meir enn eg har lyst til å bruka.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Hadde det ikkje vore for at eg har ein viss motvilje mot kinesisk bilindustri, ville eg meint at dette ser ut som eit litt ålreit konsept:

    Det virker faktisk å være veldig mye bil for pengene, en del bra utstyr standard som el seter med varme og kjøling, ratt, pedaler, ryggekamera og adaptiv cruisekontroll standard til denne prisen 😲
    Men 95 Hk motor 🤔🙃😟
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Trondheim
    Ren bybil. WLTP på 200 km i billigste utgave, noe som vel betyr 160 km om sommeren til bybruk, og ned mot 120 km om vinteren. Selv om den ikke var kinesisk ville den være uaktuell for meg.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.616
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Sunnmøre
    Men 95 Hk motor 🤔🙃😟
    Eg tenkjer det gjev grei cap på momentant forbruk ;) For eigen del er eg nesten sikker på at 95 hk hadde vore meir enn tilstrekkeleg i dei aller fleste situasjonar, men det seier sikkert litt om korleis eg køyrer, også.

    Hovudargumentet (reint teknisk) mitt mot noko slikt som denne er at han neppe er særleg greiare å reparera enn ein japansk/europeisk bil til dobbel pris.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.644
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Holmestrand
    Det virker faktisk å være veldig mye bil for pengene, en del bra utstyr standard som el seter med varme og kjøling, ratt, pedaler, ryggekamera og adaptiv cruisekontroll standard til denne prisen 😲
    Men 95 Hk motor 🤔🙃😟
    Elektromotor og 95hk er vel ikke så galt tenker jeg.
    Da vi gikk på ingeniørhøgskolen i Porsgrund så disponerte kameraten og jeg en Fiat 128. 1100 kubikk, 55 hk.
    Det holdt oss ikke fra å kjøre fra Porsgrund fredag kveld for å gå på jazzkonsert i Molde lørdag kveld. Hjem igjen etter at vi ble edru på søndag.
    Så 95hk holder nok til det aller meste.
    😂
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.616
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Sunnmøre
    Ren bybil. WLTP på 200 km i billigste utgave, noe som vel betyr 160 km om sommeren til bybruk, og ned mot 120 km om vinteren. Selv om den ikke var kinesisk ville den være uaktuell for meg.
    Det er ulike behov, men WLTP (særleg i den dyrare utgåva) er litt betre enn min Leaf mk I.

    Tenkjer det er det ein slik bil konkurrerer med, og Leaf er ein god bil for veldig mange. Vi køyrer ca 15k km/år med vår.

    Seier du bygdebil, er vi nok einige. Ikkje noko for lange turar på Autobahn eller E6.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    1.318
    Men Dongfeng Nammi Box...? Det virker nesten som de har navngitt den med overlegg, bare for å se hva nordmenn er villige til å kjøre rundt i om det er billig nok...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Trondheim
    Ja, som bybil er den helt sikkert OK. 95 hk holder jo i massevis til slikt bruk. Og selv 95 hk gir sikkert helt ok aksellerasjon når du har fullt dreiemoment fra 0 km/t
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.903
    Antall liker
    10.432
    Men Dongfeng Nammi Box...? Det virker nesten som de har navngitt den med overlegg, bare for å se hva nordmenn er villige til å kjøre rundt i om det er billig nok...
    Omtrent som da nordmenn gikk amok når man kunne få en ny Tesla 3 for en billig penge? Naboen trodde jo fremdeles at Tesla var noe svindyre greier.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.038
    Antall liker
    416
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Toyota har fått mye tyn for sin el-bil, mye støy, design, men ser at det blir flere og flere av disse som går som drosje. Er vel Toyota og Tesla som dominerer blant drosjene i dag, i motsetning til f.eks. ID 4/ID 5 - ser lite og ingen av disse som drosje?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Trondheim
    Ut fra erfaring med lokal leverandør av VW ville jeg aldri turt å kjøpe en av VWs ID-utgaver.
    Nå skal det sies at lokal leverandør er veldig viktig. I Trøndelag er det flere som selger VW. Jeg snakket med en som hadde en bil med noe som i mine (og hans) øyne åpenbart var en garantisak. Møller i Trondheim nektet, mens Sulland som selger VW i Verdal tok det som en garantisak. Jeg skjønner ikke hvorfor Møller Trondheim nektet, det er jo VW sentralt som betaler, ikke Møller.
    Jeg har lignende erfaringer med en Audi hos Møller i Trondheim.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.616
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Sunnmøre
    Omtrent som da nordmenn gikk amok når man kunne få en ny Tesla 3 for en billig penge? Naboen trodde jo fremdeles at Tesla var noe svindyre greier.
    Spør for ein ven, litt OT. Er dette eigentleg viktig for folk flest?

    Eg har sjølvsagt lyst på mange dyre ting (kven har ikkje det), men det er vel ikkje så mange som har lyst å visa fram for alle og einkvar at dei har brukt mange pengar? Snarare tvert imot, og vert ein “ferska” i å ha flotta seg, er det viktig å understreka at det var på tilbod, løner seg på lang sikt eller så.

    Det er mogleg slikt er individuelt, regionalt og/el sosiokulturelt betinga, men eg veit jommen ikkje om eg hadde likt å køyra rundt i Porsche eller Ferrari sjølv om eg hadde hatt råd.

    (Kanskje litt difor eg fekk litt sans for, øh, Dongfeng Nammi Box. Og tykte namnet, som får meg til å tenkja på hundemat, eller verre, hundebæsj, var litt artig).
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    811
    Antall liker
    514
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Skjønner ikke helt poenget her???? ..... Det er uansett billigere dekk enn BMW 730D (med 225/45r19 + 275/40r19)
    Var en sak i Motor tidligere i uka om at flere id biler sliter med skjevt slitte dekk = de må byttes tidligere.

    Skummet bare teksten, så vet ikke om de det gjelder hadde fått utført 4hjuls kontroll.
    Men var henvist til noen som mente skjev slitasjen kom fra design feil i hjulopphenget (som høres utrolig lite sannsynlig ut).
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.616
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Sunnmøre
    Men var henvist til noen som mente skjev slitasjen kom fra design feil i hjulopphenget (som høres utrolig lite sannsynlig ut).
    Vår VW T5 Multivan er som ein svær hund med hoftedysplasi. Vi har hatt mengder av reparasjonar på forstillinga. Var det ikkje Tesla S (eller X) som også hadde det problemet, men på bakhjula?

    Oppdaga også veldig rar/ujamn slitasje på Leaf-en, og lurte på om det også var forstilling, men min favorittmekanikar og dekkentusiast meinte det var pga eitt eller anna med eine felgen, og flytta litt rundt på hjula etter vi fekk nye dekk for å minimera problemet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Trondheim
    Skjønner ikke helt poenget her???? ..... Det er uansett billigere dekk enn BMW 730D (med 225/45r19 + 275/40r19)
    Eller min i5 med 235/40r21 foran og 285/35r21 bak (eller er det 235/35 foran og 285/30 bak tro?). Med slik dimensjon ville jeg tro at den spiser rekkevidde, men den går rundt 40 mil i ca 6° C og over 50 mil i ca 18-20 °C. Bedre enn det BMW oppgir.
    Skulle selvfølgelig kjøpt litt mindre hjul, men den er veldig lekker med den dimensjonen.
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.704
    Antall liker
    1.191
    Torget vurderinger
    1
    Blir muligens god dekk-kunde du da(?) jf motor.no.
    Dekka på bilen er ikkje heilt nye, men dei ser definitivt ikkje skeivslitne ut. Kan nok ofte ha med køyremåte å gjera?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.403
    Antall liker
    39.438
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vår VW T5 Multivan er som ein svær hund med hoftedysplasi. Vi har hatt mengder av reparasjonar på forstillinga. Var det ikkje Tesla S (eller X) som også hadde det problemet, men på bakhjula?
    Mulig, men ikke noe jeg har opplevd selv. Derimot hjalp jeg yngstedatter å skifte hjul på hennes Suzuki Ignis (letthybrid) her forleden, og de sommerdekkene skal kastes før neste sesong. Vet ikke hvordan det har gått til, men ytterkanten på begge bakhjul var utslitt. Ikke spesifikt et elbil-problem.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.292
    Antall liker
    8.718
    Torget vurderinger
    1
    Toyota har fått mye tyn for sin el-bil, mye støy, design, men ser at det blir flere og flere av disse som går som drosje. Er vel Toyota og Tesla som dominerer blant drosjene i dag, i motsetning til f.eks. ID 4/ID 5 - ser lite og ingen av disse som drosje?

    Det er nok lokale variasjoner. Ser relativt mange id4 og Skoda Enyaq som drosjer. De lader imidlertid sakte.....
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    1
    Dekka på bilen er ikkje heilt nye, men dei ser definitivt ikkje skeivslitne ut. Kan nok ofte ha med køyremåte å gjera?
    Kjørestil et nok den viktigste årsaken til dekkslitasje, men skeivslitte dekk er visst et kjent problem på Id-bilene, uavhengig av kjørestil, i tillegg til en mengde videoer på YT om urovekkende høyt kapasitetstap på batteriene på wv-elbiler etter relativt kort tid.
    Men, et man fysen på en id-bil så er dette selvsagt kun bagateller, og budbringerene er idioter som ikke har skjønt noen ting. 🙂
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.615
    Antall liker
    7.187
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    skjevslitte dekk og høy dekkslitasje er et relativt vanlig problem på elbiler. Bilenes vesentlig høyere egenvekt krever høyere dekktrykk, og nøyaktig 4-hjulskontroll.

    Det er flere merker som har hatt dette. Byd hadde dette på tidlige modeller av Tang. Fikset med nøyaktig 4-hjulakontroll og å øke dekktrykket.

    Jeg kjører med mellom 2.9 og 3 bar (Iht anbefaling). En kar på jobb kjøpte en ny en, nå nettopp, og den var levert med 2.6 bar i dekkene. Det er for lite, og medfører kort levetid på dekkene.

    Jihan-Kr
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.704
    Antall liker
    1.191
    Torget vurderinger
    1
    Kjørestil et nok den viktigste årsaken til dekkslitasje, men skeivslitte dekk er visst et kjent problem på Id-bilene, uavhengig av kjørestil, i tillegg til en mengde videoer på YT om urovekkende høyt kapasitetstap på batteriene på wv-elbiler etter relativt kort tid.
    Men, et man fysen på en id-bil så er dette selvsagt kun bagateller, og budbringerene er idioter som ikke har skjønt noen ting. 🙂
    Etter å ha levd med e-Golf i nesten 6 år, so kan eg i praksis leva med eit batteritap på 50 prosent utan at det vert eit stort problem i seg sjølv ;)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.797
    Antall liker
    1.798
    Sted
    Sunndalsøra
    Var en sak i Motor tidligere i uka om at flere id biler sliter med skjevt slitte dekk = de må byttes tidligere.

    Skummet bare teksten, så vet ikke om de det gjelder hadde fått utført 4hjuls kontroll.
    Men var henvist til noen som mente skjev slitasjen kom fra design feil i hjulopphenget (som høres utrolig lite sannsynlig ut).
    Dekkslitasje kan også være underdimensjoner og styrke på hjuloppheng på disse EL-bilene. De er tyngre disse el-bilene og har flere hk. Men dette bør ikke være noe problem. Tesla har hatt et for svakt/feilkonstruert hjuloppheng. Jeg hadde slitasje på 5t bobilen og camber vinkel( utvendig slitasje), og da viste det seg at denne justeringshylsen ikke hadde noe graderings justering ( byttet til annen type). En annen ting er at disse El-bilene har fullt dreimoment uten noe særlig døgang. Så bare en hær omdagen som tok laust normalt, og da kvein det i dekkene. Når de skal bruke disse lavprofilerte dekke, så må de også ha en stærkere rygg. Noe som også gjør dekkene dyrere.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Eller min i5 med 235/40r21 foran og 285/35r21 bak (eller er det 235/35 foran og 285/30 bak tro?). Med slik dimensjon ville jeg tro at den spiser rekkevidde, men den går rundt 40 mil i ca 6° C og over 50 mil i ca 18-20 °C. Bedre enn det BMW oppgir.
    Skulle selvfølgelig kjøpt litt mindre hjul, men den er veldig lekker med den dimensjonen.
    Det der ser nok drøyt kult ut :love: 🤠🤠
    Har du så lav profil på vinterdekk også? 😲

    Og jeg trodde at jeg hadde dyre dekk :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.706
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Etter å ha levd med e-Golf i nesten 6 år, so kan eg i praksis leva med eit batteritap på 50 prosent utan at det vert eit stort problem i seg sjølv ;)
    Det kommer jo helt an på bruksmønsteret... min svoger har en VW E-up, som han vel har hatt i 10 år, som bil til/fra jobb (Bergen, Sotra) fungerer glimrende og god nok range, han gikk gratis på ferge lenge, ladet på jobb og hadde payback på bilen på under 2 år (tror jeg det var).....

    Jeg skal kjøre Bergen - Lofoten neste sommer, og en tur til Sør Tyskland og også Bretagne på beddingen .... da holder det ikke med 250Km range, bilr VELDIG mye "stress-lading"
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.465
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Trondheim
    Det der ser nok drøyt kult ut :love: 🤠🤠
    Har du så lav profil på vinterdekk også? 😲

    Og jeg trodde at jeg hadde dyre dekk :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Nei, 19" - 225/40r19 både foran og bak.
    Jeg er rimelig imponert over rekkevidden. De oppgir en WLTP på sommerkjøring på 51 mil. Jeg vil tro at det er med 19" felger. Med mine dekk får jeg ca 53 mil. Nå, med 6° C ute og bare småkjøring får jeg over 40 mil. Jeg kjørte 24 mil forrige helg i ca 10° og hadde fremdeles 50% strøm igjen når jeg kom hjem.
    Man skulle tro at den ble litt "humpete" og bråkete med den dekkdimensjonen, men det er den ikke i det hele tatt. Svært stille og du merker svært lite til humper i veien, men så har den jo et spesielt tilpasset understell, den veier tross alt 2,5 tonn med fører. Du får det understellet på den mindre utgaven også, men da er det ekstrautstyr til 50 000 + mva.

    Sånn ser den ut med sommerdekk:

    1730042870856.png
    Litt lang snute, men ellers synes jeg proposjonene er fine. Det ser ikke ut som en elbil, og det synes jeg er en fordel.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.797
    Antall liker
    1.798
    Sted
    Sunndalsøra
    Nei, 19" - 225/40r19 både foran og bak.
    Jeg er rimelig imponert over rekkevidden. De oppgir en WLTP på sommerkjøring på 51 mil. Jeg vil tro at det er med 19" felger. Med mine dekk får jeg ca 53 mil. Nå, med 6° C ute og bare småkjøring får jeg over 40 mil. Jeg kjørte 24 mil forrige helg i ca 10° og hadde fremdeles 50% strøm igjen når jeg kom hjem.
    Man skulle tro at den ble litt "humpete" og bråkete med den dekkdimensjonen, men det er den ikke i det hele tatt. Svært stille og du merker svært lite til humper i veien, men så har den jo et spesielt tilpasset understell. Du får det understellet på den mindre utgaven også, men da er det ekstrautstyr til 50 000 + mva.

    Sånn ser den ut med sommerdekk:

    Vis vedlegget 1069089
    Litt lang snute, men ellers synes jeg proposjonene er fine. Det ser ikke ut som en elbil, og det synes jeg er en fordel.
    Egentlig en fin design på en elbil. Tesla og de andre har noe å lære hær :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn