Her kommer et litt langt svar.Blitt færre "hjemme hos" reportasjer i det siste.
Hvorfor?
Nå må jeg understreke at jeg hverken ble såret eller snurt av et slik utsagn, men jeg har lyst å kommentere det, ikke minst for litt kunnskapsdeling.Artig med blad og ære være dere for jobben, men det kunne vel etter hvert døpes om til «siste nytt fra Mala»…
Herlig butikk og spennende sortiment da, for all del
Det betyr flere ting: Blant annet at vi får tilgang til produkter veldig tidlig. Noen ganger før de slippes i markedet. Redaksjonen har en temperaturmåler i verdensmarkedet og kan fange opp trender før de kommer til Norge via de andre redaksjonene. Vi får tilgang til fagstoff, måleresultater og annen nyttig kunnskap, for å nevne noe.Av ren nysgjerrighet, hva innebærer det å være medlem av EISA bortsett fra at det engang i året kommer en liste som viser årets «beste» i en haug av forskjellige kategorier?
Stort sett slik det var de 15 årene jeg var hifiskribent da, med andre ordNå må jeg understreke at jeg hverken ble såret eller snurt av et slik utsagn, men jeg har lyst å kommentere det, ikke minst for litt kunnskapsdeling.
I denne utgaven har vi en artikkel om produkt fra Duet, en om produkt Njål Hanson, en om produkt fra Gjallarhorn, en trippelartikkel om produkter fra Moet Audio, og en artikkel om en høyttaler fra Ø Audio (les gjerne det som Mala) som fikk internasjonal oppmerksomhet på messen i Warszawa (noe som gjør at det er rimelig at vi også bryr oss, i tillegg er det et norskt produkt, noe vi alltid syns er moro) og et intervju av Mark Levinson som selger sine nye produkter igjennom Oslo HiFi Center. Av det får du ut at vi er et "Mala-blad"? Unnskyld, uten å mene å være frekk, men da tror jeg du bør "pusse brillene".
Generelt råd til bransjen: Hvordan får man produkter til tester i Stereo+? Ved å ta kontakt med redaksjonen og deretter handle ved å få levert produktene (og hente dem igjen, bør understreke det også). Vi kan ikke mase på i evighet på alle for å teste (vi maser egentlig skremmende mye skal sies), og vi kan heller ikke være budbil for hele bransjen.
Tilbake til vim01: Kan det tenkes at noen i bransjen er litt mer foroverlent enn andre og er litt flinkere til å legge to pinner i kors for at ting skal skje? Ja faktisk. Flere aktører er ganske flinke, (blant annet HiFi Klubben, Neby, Mono, Mala med flere), i den andre enden er det aktører vi aldri hører fra... Så undrer du over hvorfor det periodevis kan oppleves som en skjevhet, ja da har du fått svaret; produktlanseringer, hvor flinke importørene er osv. Ser man året under ett er jeg helt sikker på at vi er veldig flinke til å teste produkter fra så mange aktører vi kan sett i lys av de, tross alt begrensede, resursene vi har.
Håper du (og andre) ble litt klokere
Hadde du lest den siste siden i hvert Stereo+ ville du sett hvordan vi kommer fram til totalkarakteren. Det er ingen gjennomsnittskarakter.Det er kanskje som å banne i kjerka, men jeg har lyst til å nevne at "karakter-systemet" til Stereo+ er bortimot verdiløst. Det er særlig når de lager en "sum/gjennomsnitt" skåre at de virkelig driter seg ut. Forutsetningen for å kunne legge sammen og/eller beregne gjennomsnitts-skåre er at skalaene for Brukervennlighet, Kvalitetsinntrykk/Design og Ytelse/Pris er såkalte "kontinuerlige" variabler. Det er de ikke. En kontinuerlig variabel er en variabel hvor avstanden mellom hver gradering er helt lik. Eksempler på kontinuerlige variabler er lengde, tid og absolutt temperatur. 2 meter er nøyaktig dobbelt så langt som en meter, og en meter er like langt, selv om det er forskjellen på 2 og 1 meter, eller 101 og 100 meter. Er en forsterker som skårer 9 på en av Stereo+ sine skalaer dobbelt så god som en som skårer 4.5? Er avstanden mellom 4 og 5 like stor som den mellom 8 og 9? Neppe. Det Stereo+ bruker, er såkalte "ordinale" skalaer, dvs. at 9 er bedre enn 8, og 5 er bedre enn 4. Dette er forsåvidt helt greit, og Stereo+ forklarer også hva skalaene betyr. Men en "sumskår" at ordinale skalaer blir helt meningsløs. Et annet spørsmål er hvorvidt de tre skalaene bør ha lik "vekting", dvs. betyr Brukervennlighet like mye for totalbedømmingen som f.eks. Ytelse/Pris? De fleste vil antakeligvis helle mot at Ytelse/Pris "veier tyngre" enn Brukervennlighet.
Nå er "tallkarakterer" nokså vanlig i flere Hi-Fi tidsskrift, og det er ingen ting i veien for at Stereo+ fortsetter å bruke sine ratingskalaer, men spar oss for den fordummende "gjennomssnitt-skåren". Vær så snill! Det vil øke respekten for testene hos oss som leser tidsskriftet.
Den er grei, men det endrer ikke utgangspunktet, nemlig at man IKKE kan regne ut en gjennomsnittsverdi av tre ordinalskalaer. Jeg har ingen ting imot Stereo+, men det hadde gjort seg bedre dersom dere ville avstå fra denne villedende gjennomsnittsskåren. Den er misvisende.Hadde du lest den siste siden i hvert Stereo+ ville du sett hvordan vi kommer fram til totalkarakteren. Det er ingen gjennomsnittskarakter.
Det er som sagt ingen gjennomsnittsverdi, og vi forklarer hvordan vi regner ut totaltallet i hvert eneste nummer. Da blir det jo merkelig at du fremdeles kritiserer oss for det.Den er grei, men det endrer ikke utgangspunktet, nemlig at man IKKE kan regne ut en gjennomsnittsverdi av tre ordinalskalaer. Jeg har ingen ting imot Stereo+, men det hadde gjort seg bedre dersom dere ville avstå fra denne villedende gjennomsnittsskåren. Den er misvisende.
jeg oppfatter at dette er et ønske fra bransjen, siden det er enklere å vise til en enkeltscore enn flere når de skal referere til tester.Litt enig med Cato her. Ser ikke helt poenget med en sluttsum. Holder i massevis med enkeltskårene.
(Uansett takk for flott blad.)
Tror det er en sunn innstilling. Vi forsøker å formidle entusiasme for hobbyen vår, enten det er gjennom musikkameldelser, tester, messebesøk eller reportasjer hos produsenter eller hifi-freaker. I tillegg prøver vi etter beste evne å beskrive det vi hører og opplever med produktene vi tester.Jeg skjønner ikke problemet. Har ikke folk fått med seg at når noe er gratis så er det du som er produktet som selges ?
Jeg koser meg med bladet og tar med meg gode omtaler som inspirasjon til noe jeg vil lytte til / teste ut selv. Og ikke fasit
Hei igjen.jeg oppfatter at dette er et ønske fra bransjen, siden det er enklere å vise til en enkeltscore enn flere når de skal referere til tester.
Hei Calmati,Jeg skjønner ikke problemet. Har ikke folk fått med seg at når noe er gratis så er det du som er produktet som selges ?
Jeg koser meg med bladet og tar med meg gode omtaler som inspirasjon til noe jeg vil lytte til / teste ut selv. Og ikke fasit
Stavanger er periferien ? Ok, jeg trodde helt ærlig oljehovedstaden var et sentrum for hifi-markedetHei Calmati,
Dessverre er det slik at ikke alle bor i Oslo-området (iallefall ikke jeg). Muligheten til å lytte/teste ut selv er nokså innskrenket for oss "i provinsen". Derfor blir ofte tester i tidsskrift utslagsgivende for de produktene vi velger ut for nærmere lytting. Heldigvis finnes det forhandlere som tilbyr utstyr til hjemmelån (har gode erfaringer med både Acoustic Tuning, Mala Audio og Sound of Heaven), det er jo den mest gyldige testen. Ellers forsøker jeg å "plukke ut" en reviewer som har samme musikksmak som jeg. Da synes jeg det blir lettere å sette seg inn i hvordan et produkt lyder. Min personlige favoritt er Martin Colloms. Flere av mine "anskaffelser" (forsterkere og høyttalere ++) har skjedd etter at jeg har lyttet til produkter han har anbefalt.
Vi har noe stort i vente...Stavanger er periferien ? Ok, jeg trodde helt ærlig oljehovedstaden var et sentrum for hifi-markedet
På kundesiden altså Trodde dere var tjukke i pengerVi har noe stort i vente...
Sender pengene til Oslo...På kundesiden altså Trodde dere var tjukke i penger
Njaaa... 50% av alle utjevningsmidlene som går til små tullekommuner kommer FRA Oslo - ikke TIL.Sender pengene til Oslo...
Hadde vært perfekt hvis Stavanger kunne beholdt oljepengene.Njaaa... 50% av alle utjevningsmidlene som går til små tullekommuner kommer FRA Oslo - ikke TIL.
Klassisk distriktsmyte at Oslo får mer enn de gir.
Men bortsett fra, har jeg aldri sett noe problem med Stero+ sin poengskala