Musikkmannen
Musikk i fokus
...hvis jeg velger å kjøre digitalt ut?
Ikke helt sånn direkte. Bruk heller pengene på en ordentlig DAC. https://www.hifisentralen.no/forume...pdif-utgang-med-målinger.109757/#post-4081430...hvis jeg velger å kjøre digitalt ut?
Dac-delen er jeg låst, jeg bruker MiniDsp flex.Ikke helt sånn direkte. Bruk heller pengene på en ordentlig DAC. https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/cd-drivverk-og-kvalitet-på-spdif-utgang-med-målinger.109757/#post-4081430
Det heller mer imot at dårlig design og utgåtte komponenter er dyrt idag, slikt man gjerne fant på fyllinga på 90-tallet da det har så mange svakheter at det er lett å høre forskjeller og en grunn til at det ikke produseres idag. Dyrt og bra finner man ikke lengre, dyrt og dårlig derimot florerer det av og PR apperatene er det som selger slikt idag. Ting som utvikles på en kjøkkenbenk er tydeligvis det beste man får idag, bare det er dyrt nok (og man hører forskjell såklart).....kan være hørbare på andre sitt- uten at man skal gå helt opposisjon mot utsagn som "du har ikke dyrt nok anlegg".
Ja, men hvorfor?Det KAN være klart hørbare forskjeller mellom drivverk - også om man bruker en god ekstern dac!
mvh
Proffen
Helt klartDet heller mer imot at dårlig design og utgåtte komponenter er dyrt idag, slikt man gjerne fant på fyllinga på 90-tallet da det har så mange svakheter at det er lett å høre forskjeller og en grunn til at det ikke produseres idag. Dyrt og bra finner man ikke lengre, dyrt og dårlig derimot florerer det av og PR apperatene er det som selger slikt idag. Ting som utvikles på en kjøkkenbenk er tydeligvis det beste man får idag, bare det er dyrt nok (og man hører forskjell såklart)..
Avslørende er ikke i positiv forstand der ihvertfall, avslørende tolkes jo gjerne som noe positivt og fullt av detaljer etc.Helt klart
Den setningen du siterte meg på var dog ment ift at det kan være forskjeller som ville vært hørbare på et mer avslørende anlegg enn jeg selv besitter.
Samme erfaring her. Det forutsetter at resten av oppsettet er transparent nok da. Hører man ikke forskjell , vel så er det ikke noe å stresse med . Bare å prøve selv i det oppsettet man skal bruke det.Hver gang jeg testet forskjellige drivverk ble lyden forskjellig, selv om resten var identisk. Skal ikke begi meg innpå hva som gjør det, men opplever det gang på gang. Ikke gjelder det bare cd spillere, blueray etc, men streamere også.
Har man mulighet, test ut litt forskjellig og velg det man foretrekker lydmessig.
Hvis den interne DACen i Lyngdorfen er så sensitiv på ørsmå forskjeller i det digitale signalet at du lett hører forskjeller på alt av utstyr du kobler til, så er det nok på tide at du anskaffer deg en god ekstern DAC. Er med på at det kan være noen små forskjeller i gitte tilfeller, men hvis ALT låter forskjellig - da må det være noe av det tekniske som skurrer.Hver gang jeg testet forskjellige drivverk ble lyden forskjellig, selv om resten var identisk. Skal ikke begi meg innpå hva som gjør det, men opplever det gang på gang. Ikke gjelder det bare cd spillere, blueray etc, men streamere også.
Har man mulighet, test ut litt forskjellig og velg det man foretrekker lydmessig.
Jeg vet ikke om jeg er helt enig med denne konklusjonen om transperent anlegg gir grunnlag for slike observasjoner. Grunnen til at jeg har landet en annen konklusjon er at den typiske lytteren som hevder høre slike forskjeller skjelden har jaktet høy SINAD i sine anlegg.Samme erfaring her. Det forutsetter at resten av oppsettet er transparent nok da. Hører man ikke forskjell , vel så er det ikke noe å stresse med . Bare å prøve selv i det oppsettet man skal bruke det.
Det er en sannhet med modifikasjoner, fant jeg ut, etterhvert. Vi er vant til at moderne protokoller er pakke-orientert med feildeteksjon og resending, men jeg fant ut at når man kobler en DAC til en PC med USB, så er protokollen som brukes ENVEIS. Selv om USB har støtte for signalering i begge retninger, så benyttes ikke det. Utgangspunktet er vel at digitale musikkdata anses som realtime, og da er det ikke rom for å gå tilbake og sende korrupte data om igjen.Poenget er at i dag er teknologien for å sende og motta digital audio elektronisk eller optoelektronisk så velutviklet at den ikke trenger å påvirke lyden. Det har ikke alltid vært slik.
Fokusert / transparent ... det blir uttrykk man kanskje legger forskjellige ting i. Men at en bra dac ikke skal kunne skille mellom de forskjellige som nevnt litt over er jeg ikke enig i. Vil heller si at en litt "ullen" tilgivende dac har vanskeligere for å skille mellom forskjeller.Jeg vet ikke om jeg er helt enig med denne konklusjonen om transperent anlegg gir grunnlag for slike observasjoner. Grunnen til at jeg har landet en annen konklusjon er at den typiske lytteren som hevder høre slike forskjeller skjelden har jaktet høy SINAD i sine anlegg.
Anleggene er derfor trolig mer fokusert enn transperent. Mens gruppen som nær sagt aldri hører slike forskjeller har føttene godt plantet i måledata som da beviselig har transperente anlegg med lavt støygulv. Selv har jeg for tiden 2 DAC i oppsettet som begge kjører NOS, så jeg ser vel meg selv som tilhørende første gruppen.
Som flere av mine poster viser er jeg litt mer enn gjennomsnittet nyskjerrig på å forstå hvorfor vi opplever lydforskjeller. Nå for tiden forsøker jeg finne en forklaring på hvordan en passiv EQ med rør/trafo make-up gain som beviselig er destruktiv for lyden oppleves være så ørevennlig.
Den brukes da også innen musikkproduksjon nettopp som en sound enhancer selv uten EQ filtrene aktivert. "Med anmeldelser som "Makes digital audio sound analog". Vi snakker trolig om 2H forvregning, men jeg spekulerer om "selve magien" ligger i hvilket frekvenspekter som berøres.
CD-rom/dvd og bluray kan lese av plater til harddisk, samme hvilket drev som står i så ender det alltid bitperfekt.. Her har man programmer til å sjekke hash for å finne ut om det er bitperfekt eller ikke. Tygg litt på den, og les om ISO9660. Buffer er også noe som hjelper på, som de fleste drev har endel av de siste 20 årene da det ikke koster noe lengre og det var dyrt på 80-tallet!!Fokusert / transparent ... det blir uttrykk man kanskje legger forskjellige ting i. Men at en bra dac ikke skal kunne skille mellom de forskjellige som nevnt litt over er jeg ikke enig i. Vil heller si at en litt "ullen" tilgivende dac har vanskeligere for å skille mellom forskjeller.
Har man en billig BluRay/DVD spiller som drev, tviler jeg på at man hører noe forskjell på de forskjellige i samme prisklasse. Samme med en billig CD spiller som enten bruker en rimelig "skrangleskuff" eller et PC drev. Små nyanser kan forekomme , men ikke noe dramatisk. Rykker man opp til de skikkelig påkostede transportene så er man over på et annet nivå. Da låter det plutselig ikke så CD lenger , men noen skritt nærmere mastertapen.
Det virker som de fleste mener at en transport er en transport, og at alt er bit-perfekt. Saken er den at de rimelige drivverkene er mer unøyaktig og feilkorreksjons-kretsene jobber mye mer - med forsvrengning som resultat. Man kan ikke gjenskape et tapt signal 100% , men man kan "fake" det slik at spilleren ikke begynner å hakke eller stoppe opp. De billigste spillerene er også mindre følsommer for plater med riper osv. enn mer påkostede drivverk - nettopp fordi de korrigerer mere for feil i avlesningen.
Det er riktig at såkalt bulkmode ikke benyttes til audio. Trolig grunnet frykt for latency fra gammelt av. Derfor kan en USB kabel som evner overføre filer 100% korrekt faktisk være en feilkilde når den benyttes til audio. Det betyr selvsagt ikke annet enn at man skal forsøke kjøpe en kabel garantert for USB2 hastighet som i displaypakning da koster et par hundrelapper og en femtilapp i bulkpakning.Det er en sannhet med modifikasjoner, fant jeg ut, etterhvert. Vi er vant til at moderne protokoller er pakke-orientert med feildeteksjon og resending, men jeg fant ut at når man kobler en DAC til en PC med USB, så er protokollen som brukes ENVEIS. Selv om USB har støtte for signalering i begge retninger, så benyttes ikke det. Utgangspunktet er vel at digitale musikkdata anses som realtime, og da er det ikke rom for å gå tilbake og sende korrupte data om igjen.
Vil anta det samme gjelder både coax og optisk.
For USB har vi et pakkeformat, dvs. det sendes "frames"; men ingen tilbakerapportering, så ingen feilhåndtering. Dette var en smule overraskende for meg.
Spesifikt fordi kabelens kvalitet har litt å si. Jeg hadde jo en dårlig USB-kabel som fikk DAC til å gjøre små hopp.
Fokusert / transparent ... det blir uttrykk man kanskje legger forskjellige ting i. Men at en bra dac ikke skal kunne skille mellom de forskjellige som nevnt litt over er jeg ikke enig i. Vil heller si at en litt "ullen" tilgivende dac har vanskeligere for å skille mellom forskjeller.
Har man en billig BluRay/DVD spiller som drev, tviler jeg på at man hører noe forskjell på de forskjellige i samme prisklasse. Samme med en billig CD spiller som enten bruker en rimelig "skrangleskuff" eller et PC drev. Små nyanser kan forekomme , men ikke noe dramatisk. Rykker man opp til de skikkelig påkostede transportene så er man over på et annet nivå. Da låter det plutselig ikke så CD lenger , men noen skritt nærmere mastertapen.
Det virker som de fleste mener at en transport er en transport, og at alt er bit-perfekt. Saken er den at de rimelige drivverkene er mer unøyaktig og feilkorreksjons-kretsene jobber mye mer - med forsvrengning som resultat. Man kan ikke gjenskape et tapt signal 100% , men man kan "fake" det slik at spilleren ikke begynner å hakke eller stoppe opp. De billigste spillerene er også mindre følsommer for plater med riper osv. enn mer påkostede drivverk - nettopp fordi de korrigerer mere for feil i avlesningen.
Jeg respekter at veldig mange mener det ikke er forskjeller - og har ikke behov for å predikere, eller banke igjennom noe som helst. Så jeg tror jeg lar det ligge der.CD-rom/dvd og bluray kan lese av plater til harddisk, samme hvilket drev som står i så ender det alltid bitperfekt.. Her har man programmer til å sjekke hash for å finne ut om det er bitperfekt eller ikke. Tygg litt på den, og les om ISO9660. Buffer er også noe som hjelper på, som de fleste drev har endel av de siste 20 årene da det ikke koster noe lengre og det var dyrt på 80-tallet!!
De "dyrere" spillerne bruker alt for ofte billige drev de også, de siste 20 årene er det ikke alt for mange produsenter av drev lengre. Sony og Phillips var av de bedre drevene med best optikk i sin tid, idag vet jeg ikke om de produserer drev lengre. Hadde en Sony cd-brenner på PCn som var helt rå til å lese selv oppskrapede plater, den kosta vel hele 500,- for over 20 år siden da prisene gjerne lå på 2000,-
De bruker: Philips CDM-12Pro.MBL's Jürgen Reis - snakker her litt om CD transport. Starter drøyt 3 minutter i filmen....
Han er litt smart er han ikke? Han snakker her om å måle vibrasjoner og strømforbruk fra servo på drivverket. Det er jo klart når jeg la masasjepistolen på mine drivverk ville slike vibrasjoner helt klart kommet opp i disse målingene hans. Men siden jeg ikke benyttet intern DAC ser det ikke ut til å bety noe at keramiske kondeatorer og crystalloscilatorer har det litt slitsomt og ikke leverer optimalt og likevel klarer hente ut eller korrigere alle bits fra CD platen.MBL's Jürgen Reis - snakker her litt om CD transport. Starter drøyt 3 minutter i filmen....
Tja......litt begge deler ?Han er litt smart er han ikke?
Det er ikke bare snakk om Lyngdorfen. Samme med alle andre Dacer jeg har testet. Dette flere fra Hegel, McIntosh, Electrocompaniet, Primare, NAD, Denon, Esoteric. Da snakker jeg om både rene Dacer, forforsterkere med Dac og integrerte med dac.I det hele og det store. Det skal sies i rettferdighetens navn at forskjellene var mindre på enkelte av produktene. Det er mange ting som kan spille inn, alt fra klokker, kabler, innganger på dac osv. Sist testet jeg en Bluesound streamer mot en eldre Auralic mot en Lyngdorf Tda 2200 mener jeg det var. Utrolig stor forskjell i lyden mellom dem uansett hvilken utgang/ inngang som ble benyttet. Hadde flere med som hørte forskjell tvert uten at det ble fortalt hva som ble brukt som kilde. Testet også en Auralic mini oppi dette. Ikke stor forskjell mellom den og Bluesound Node, men begge ble parkert av Auralic Aries. Må bare si at jeg ikke til dags dato har hørt en dac låte likt uansett hva du kobler til den, selv om det er med samme kabler, innganger etc.Hvis den interne DACen i Lyngdorfen er så sensitiv på ørsmå forskjeller i det digitale signalet at du lett hører forskjeller på alt av utstyr du kobler til, så er det nok på tide at du anskaffer deg en god ekstern DAC. Er med på at det kan være noen små forskjeller i gitte tilfeller, men hvis ALT låter forskjellig - da må det være noe av det tekniske som skurrer.
Når eg testar (finlyttar, "test"-termen burde ein kanskje vore meir forstiktig med å bruke) prøver eg å gjere det på fleire måtar;Hver gang jeg testet forskjellige drivverk ble lyden forskjellig, selv om resten var identisk. Skal ikke begi meg innpå hva som gjør det, men opplever det gang på gang. Ikke gjelder det bare cd spillere, blueray etc, men streamere også.
Har man mulighet, test ut litt forskjellig og velg det man foretrekker lydmessig.