@Snickers-is har vel uttalt noke om at tidlig ICE, hadde eit ‘spesielt’ inngangstrinn, forskjellig frå dagens.
1200/2000as er nok svært vellydande! Men å drive
@MB-S124 sine høgtalere, som går langt ned på 1-talet i impedanse, klarer dei ikkje. ICE har vel sett den grensa til 2,7 for det.
Mvh Arild
Det har variert litt fra modell til modell. Først ut var A og ASP-modulene. De hadde en ganske kurant buffer, litt lavimpedant men ganske linjær. Men den krevde en preamp av et visst kaliber for at det skulle svinge skikkelig.
@jane lagde en rørpre, som var bygget som et lite effekttrinn, spesielt til disse forsterkerne (Midgard Audio Oberon-serien), og den fungerte ekstremt bra. Sammenliknet med en god og skikkelig lavimpedant SS-pre var den for nøytral å regne med Mullard-rør.
Den påfølgende serien, lurer på om det var ASX (altså ASX1, ikke ASX2), hadde en helt vilt ulinjær impedans i bufferen, så en preamp med litt utgangsimpedans ble en formidabel EQ. Når man først tar seg bryet med å lage en full gain buffer så vil jeg påstå at det var litt av en tabbe. Man måtte nesten kombinere den med en unity gain buffer.
Når det gjelder evnen til å drive laster så har det vært en het potet. Men jeg fikk testet det ved et par anledninger med Oberon 6.1, som var basert på ICE 1000 ASP. Den var oppgitt til høyest effekt i 4 ohm, og 2,7 ohm som laveste impedans. Den drev Infinity Kappa 9.2i uten særlig besvær, selv i extended mode (rett under 1 ohm sier ryktene). Det som typisk skjer med klasse D når impedansen blir så lav er at den egentlig bare fortsetter å gjøre det den skal, men current limiter slår inn dersom man presser den for hardt. Sammenliknet med Rotel 1090, som var ansett for å være en veldig kraftig forsterker, så var det svært tydelig at den hadde langt større problemer med å levere varene.
Disse modulene begynner å bli skikkelig gamle, og i motsetning til de nyere tingene er disse så vidt jeg vet ikke bygget opp som komposittforsterkere. Det betyr i korthet at for eksempel Ncore og Eigentakt er bedre konstruksjoner. Da Ncore var på tegnebordet var også Patrik Bostrøm sin AMS-krets på tegnebordet. Han ble senere ansatt av ICEpower, og jeg tror vi ser en del av dette tankegodset i ASX2-modulene. Om vi går litt mer i detalj så kan vi forsøksvis kategorisere modulene som følger:
ASP: Egentlig ikke en budsjettforsterker, og ekstremt god for tiden da den ble utviklet (90-tallet). Jeg husker spesielt godt testen i High Fidelity, der de ublygt trakk den frem som trolig den råeste og mest vellydende forsterkeren de noen sinne hadde hatt inne til test. Det er egentlig rent underlig at klasse AB fortsatt selges 25 år senere med tanke på fremskrittene vi har hatt på klasse D etter dette.
ASX2: Bygget på budsjett. Litt mindre strømforsyning ift utgangseffekt. Litt lenger dødtid etc som gir noe mer forvrengning, men gjør konstruksjonen enda mer kompakt og noe rimeligere å produsere. Den blir også enda mer effektiv.
Ncore MP: Komposittforsterker med onboard strømforsyning. Bygget på budsjett, men omtrent 50-100% kraftigere dimensjonert strømforsyning sammenliknet med ASX2. Disse blir litt varmere enn ICE, fordi de kjører litt tightere toleranser med kortere dødtid.
Ncore: Samme teknologi som MP, men her må man legge til buffer og PSU selv. Her er det med andre ord en del opp til konstruktøren hva slags dimensjonering man har på PSU, hva slags støy man ender med til slutt, hvor mye gain og hvor lett den er å drive. Alt i alt er disse et lite hakk over MP til noen applikasjoner.
Eigentakt: Dette er ganske lik teknologi som Ncore, men, så vidt jeg har fått med meg, her styrer man dødtiden med en microcontroller. Det betyr at man kan variere forsterkeren mellom maks ytelse og maks effektivitet. Støytallene er omtrent på nivå med de beste Ncore-modulene, og forvrengningstallene er marginalt lavere.
Det rulles jo fortsatt ut nye forbedrede varianter. Lyttetester jeg har fått referert sier ting som "mye bedre enn forrige modell" osv. Men jeg stiller meg undrende til slike påstander. For meg faller de klart i kategorien av ting som bør testes blindt for å kunne stadfeste at man faktisk hører forskjell. Jeg mener klart at jeg hørte forskjell på Pascal og Anaview AMS for eksempel, men jeg er ikke helt sikker på at jeg ville satt penger på den påstanden.