Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Hvordan fungerer AWD i elbilene deres? I min er det en tydelig preferanse av bakhjulsdrift. Sikkert 40-60. Ikke vanskelig å få til overstyring på glatt føre. Fungerer andre AWD systemer likedan?
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.344
    Antall liker
    18.342
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Slik fungerer det på Audi e-tron.

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Kortversjon? Orker ikke lese en hel artikkel.
    Regner med at min også justerer seg i henhold til forholdene, men med en preferanse for bakhjulsdrift.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Hvordan fungerer AWD i elbilene deres? I min er det en tydelig preferanse av bakhjulsdrift. Sikkert 40-60. Ikke vanskelig å få til overstyring på glatt føre. Fungerer andre AWD systemer likedan?
    Mener å huske at Tesla s er 90% forhjulsdrevet med normal kjøring. Den store motoren bak kobles mer inn ved behov.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ikke tenkt på dette før. Å bruke bare en motor til vanlig og koble inn den andre ved behov høres jo lurt ut - det gir bedre rekkevidde uten at det påvirker kjøreegenskapene vesentlig. AWD trengs jo sjelden - stort sett bare om vinteren.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Jeg har ikke tenkt på dette før. Å bruke bare en motor til vanlig og koble inn den andre ved behov høres jo lurt ut - det gir bedre rekkevidde uten at det påvirker kjøreegenskapene vesentlig. AWD trengs jo sjelden - stort sett bare om vinteren.
    Den mindre motoren foran er litt mer energieffektiv mener jeg å ha lest en gang så den brukes mest. For å kjøre i 80 km/t tenger man kun et sted rundt 15-20 kW effekt
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Hvis BMW gjør noe slikt vil jeg tro at det er motoren bak som prioriteres. Om de gjør det vet jeg ikke, men jeg tviler. Det er vel noe som kan endres med en softwareoppdatering vil jeg tro?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den mindre motoren foran er litt mer energieffektiv mener jeg å ha lest en gang så den brukes mest. For å kjøre i 80 km/t tenger man kun et sted rundt 15-20 kW effekt
    Stemmer. Derfor har firehjulsdrevne P90DL mindre strømforbruk pr km enn bakhjulsdrevne P85. P90DL må også kjøres mer bestemt på svingete vei for å få god flyt, dvs slippe opp mer før sving og akselerere harder gjennom og ut av svingen. Det har muligens både noe med vektfordelingen og effektfordelingen å gjøre.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.795
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Min første el bil. Kommer i mars. Har solceller. Fin og kjøre og gode seter. Tenkte på en med lengre rekkevidde men denne holder til behovet her i heimen. Subaruen blir I heimen. Vis vedlegget 1083182
    Gratulerer med å kjøpe europeisk. (y) Og bilen har fått mange gode tilbakemeldinger.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen overraskelse for oss som har hatt elbil noen år og ser langt bedre batterikapasitet enn forventet etter så mange år:
    For example, the study showed a correlation between sharp, short EV accelerations and slower degradation. This was contrary to long-held assumptions of battery researchers, including this study’s team, that acceleration peaks are bad for EV batteries. Pressing the pedal with your foot hard does not speed up aging. If anything, it slows it down, explained Alexis Geslin, one of three lead authors of the study and a PhD student in materials science and engineering and in computer science in Stanford’s School of Engineering.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.280
    Antall liker
    6.917
    Ingen overraskelse for oss som har hatt elbil noen år og ser langt bedre batterikapasitet enn forventet etter så mange år:
    Det som er interessant og nytt ifølge Tek er at det lønner seg å kjøre hardt fremfor jevnt og mykt for økt levetid på batteriet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.154
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Afd.JPG

    Og dette kjører dere rundt i?
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    865
    Antall liker
    862
    Sted
    Rogaland
    Nei det kjennes ikke godt. Hva er end-gamet til musk? Her har man en fyr som ønsker å sende menneskeheten fremover med å gjøre menneskene en multi planet art, men samtidig null empati for arbeidere med å gi folk sparken ut av det blå, nekte fagorganisasjoner. Kompis med Trump og muligens støttende til diktatorstyre( Kina , Russland).
    Skjønner han ikke at slike styresett kan også ta fra han alt?
    Psykopati ?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.594
    Nei det kjennes ikke godt. Hva er end-gamet til musk? Her har man en fyr som ønsker å sende menneskeheten fremover med å gjøre menneskene en multi planet art, men samtidig null empati for arbeidere med å gi folk sparken ut av det blå, nekte fagorganisasjoner. Kompis med Trump og muligens støttende til diktatorstyre( Kina , Russland).
    Skjønner han ikke at slike styresett kan også ta fra han alt?
    Psykopati ?
    Musk er vel som Onkel Skrue, han vil helst ha alle pengene i hele verden i sin eie. Han har null interesse i politikk, han skal bare ha penger og der er den amerikanske presidenten nøkkelen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.143
    Antall liker
    19.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Da er det vel ikke lenge til Trump slår til og sier at hvis europeere ikke kjøper mer Tesla blir det 50% importtoll på europeiske varer til USA.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, denne datalekkasjen var spesifikt VW’s Cariad som kålet det til. Igjen. De lagret detaljerte og sensitive data åpent på AWS. Ved å koble to åpne databaser, den ene med posisjonsdata på bilene og den andre med brukerinfo til appen, kunne man spore individers bevegelser med 10 cm nøyaktighet. Det fortjener en heftig GDPR-bot.

    De fleste moderne biler, både elektriske og fossile, samler nok inn mye data, men forhåpentligvis er de fleste bilprodusenter mer bevisste på hva de holder på med enn VW. Dette er bra talentløst, når nettopp bedre databeskyttelse er en europeisk konkurransefordel fremfor kinesiske og amerikanske produsenter. Og så legger VW alt sammen åpent på internett…
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Jeg har tidligere uttalt meg kritisk om VWs datakompetanse. Min erfaring med appen deres og softwaren i bilene har vært svært dårlig - software kan de ikke. Ikke datasikkerhet heller tydeligvis.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.073
    Antall liker
    7.804
    Sted
    Holmestrand
    Nei, denne datalekkasjen var spesifikt VW’s Cariad som kålet det til. Igjen. De lagret detaljerte og sensitive data åpent på AWS. Ved å koble to åpne databaser, den ene med posisjonsdata på bilene og den andre med brukerinfo til appen, kunne man spore individers bevegelser med 10 cm nøyaktighet. Det fortjener en heftig GDPR-bot.

    De fleste moderne biler, både elektriske og fossile, samler nok inn mye data, men forhåpentligvis er de fleste bilprodusenter mer bevisste på hva de holder på med enn VW. Dette er bra talentløst, når nettopp bedre databeskyttelse er en europeisk konkurransefordel fremfor kinesiske og amerikanske produsenter. Og så legger VW alt sammen åpent på internett…
    Det KAN bli DYRT!
    «For especially severe violations, listed in Art. 83(5) GDPR, the fine framework can be up to 20 million euros, or in the case of an undertaking, up to 4 % of their total global turnover of the preceding fiscal year, whichever is higher. But even the catalogue of less severe violations in Art.»
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.750
    Antall liker
    2.592
    Sted
    Bergen
    ..
    De fleste moderne biler, både elektriske og fossile, samler nok inn mye data, men forhåpentligvis er de fleste bilprodusenter mer bevisste på hva de holder på med enn VW. Dette er bra talentløst, når nettopp bedre databeskyttelse er en europeisk konkurransefordel fremfor kinesiske og amerikanske produsenter. Og så legger VW alt sammen åpent på internett…
    Tviler, hvorfor skal de bruke mye penger på sikkerhet når Kundene ikke bryr seg?Datainnsamlingen er den nye olja, bare Norge som ikke har skjønt det og tror at alle er så snille så.
    Videre så er «datadrevne» biler det nye våpenet til de som vil deg/dine/lokal/nasjonal samfunnet ille.
    Bare tenk hvilket våpen kineserne, eller noen andre med samme tilgang, har når de iverksetter «Stopp bilen» på samtlige kinesiske biler samtidig som ruller på veiene i Europa,
    Eller når musken og trumpern gjør det samme fordi ikke får viljen sin (idag Grønland, i morra noe annet)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.143
    Antall liker
    19.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    På hvilken måte kan dataene knyttes til den som kjører/bruker bilen?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.750
    Antall liker
    2.592
    Sted
    Bergen
    På hvilken måte kan dataene knyttes til den som kjører/bruker bilen?
    Sikkert avhengig av «infotainment» løsningen, men;
    App
    - registrere deg med navn, e-post og tlfnr
    — kredittkort, fødsel/person nr

    I selve infotainment i bilen
    - app koblet opp mot infotainment løsning
    - Infotainment løsning registrere alt som skjer elektronisk i bilen
    = komplett overvåking i bilen, lagret på på/i en skytjeneste langt unna deg

    egen erfaring
    - ny Volvo, bruker må tape over kamera som overvåker hvor du har hodet/øynene dine for å slippe alle alarmer. Dette er helt sikkert registrert og kan benyttes f.eks. ved en forsikrings tvist for å bekrefte hvor godt følger med, enten i den aktuelle situasjonen og/eller over tid for å fastslå din årvåkenhet
    - Audi, måtte legge veldig mye data inn i infotainment for å legge til meg som eier av bilen
    — sjølsagt for å sikre optimal kjøreopplevelse

    og her som talsmannen fra VW sier (fra artikkelen)
    «Volkswagens talsperson for bærekraft og integritet, Nicolai Laude, bekrefter at data som samles inn og lagres om norske biler og eiere, etter all sannsynlighet er like detaljerte som i Tyskland.

    Han sier til VG at de ikke har varslet noen kunder, hverken i Norge eller andre land, hverken om sikkerhetsbristen eller at kundedata har vært på avveie.

    – Spør dere kunder om å få samle inn og lagre informasjon om hvor de setter fra seg bilen og hvor den står når den startes?

    – Kundene må si seg enig i innsamlingen og bruken av data fra bilene, sier Laude til VG.

    – Men sier de seg enige i at Volkswagen kan samle inn og lagre data om hvor og når de setter fra seg og starter bilene sine?

    – Det er ikke helt klart for meg. Jeg kan ikke svare et klart ja eller nei på det spørsmålet. Volkswagen Group samler inn, lagrer, overfører og bruker personopplysninger utelukkende innenfor rammen av lovbestemmelsene og et eksisterende kontraktsforhold, legitime interesser eller uttrykkelig samtykke fra kunden, sier Laude.»

    altså meget vanskelig for den vanlige bileier å vite/sette seg inn i når produsenten selv ikke vet.
    Vi har passert nivået der bruker/eier har noen mulighet for å sette seg inn i/vite hva man godtar.
    Helt på linje med fjaseboks, google icroS, X, TikTok og alle andre SM

    så kommer dette (inlog)
    Fra artikkelen
    «I et eksempel tok Palo Alto for seg eksisterende, ondsinnet Javascript-kode fra et phishing-nettsted som hadde en såkalt deteksjonsrate på nesten 100 prosent. Det vil si at nesten alle antivirusverktøy, inkludert VirusTotal, definerer koden som ondsinnet.

    Etter å ha kjørt koden gjennom sikkerhetsselskapets KI-algoritme kom deteksjonsraten helt ned i godt under én prosent, og VirusTotal klarte heller ikke å oppdage skadevaren.»

    det betyr at KI fort utmanøvrerer vanlig antivirus verktøy. Det betyr at ved stadig flere og større datalekkasjer finnes det ganske så mye uønsket informasjon om hver av oss på nettet. Når dette settes sammen blir det et kraftig verktøy. Det er ikke nødvendigvis deg som person som er interessert . Det kan være jobben din, dine venner, din bank osv osv

    Legg til livet lotteri og du blir kun plukket ut med tilfeldighet.. umulig å beskytte seg mot..

    men kjøp en diesel BMW pre 2015 og du slipper å tenke på slikt ihvertfall når det gjelder bilen..
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.143
    Antall liker
    19.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I min bil (2021 GLC) er det ingen ting som kan verifisere hvem som kjører/bruker bilen.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.837
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tja. Kanskje den følger med på tilgjengelige blåtann-enheter, kanskje det er kræsjsensorer i setet som merker forskjell på 80 kg og 60 kg, den registrerer kanskje om setet er langt frem eller tilbake, om kjørestilen er som den pleier å være eller ikke… I GDPR er de flinke til å definere «personopplysninger» som all slags informasjon som enkeltvis eller sammen kan koble data til en enkeltperson.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.750
    Antall liker
    2.592
    Sted
    Bergen
    I min bil (2021 GLC) er det ingen ting som kan verifisere hvem som kjører/bruker bilen.
    Det er sikkert rett.
    jeg kjørte en leie bensin Audi i sommer uten å være registrert bruker, eller behov for app.
    Men det var en prøvelse for meg som ikke vil ha alle mulige advarsler. Alle Personlige settinger måtte settes hver gang «nøkkelen» ble «satt i».
    Så for å sette opp bilen slik jeg ville ha den måtte jeg ha opprettet en profil i bilen (altså ikke via app). Og for å opprette brukeren skulle det legges inn mye informasjon så jeg ga meg ganske så fort.
    Dersom man har en el Audi og opptatt av å styre lading mm så (må?) man ha VW app med alt som derav følger.
    Bruker man infotainment i bilen ved bruk av egen mobiltelefon har infotainment tilgang til all informasjon på mobilen, deriblant hvilket Wi-Fi nett som benyttes, mobilnett, mobiloperatør, device tilkoblet til mobilen, dvs stort sett alt som er på mobilen. Det er mulig det kan styres, men hvem gjør det når man setter seg i bilen, slår opp adressen på google maps på mobilen, kobler mobilen til infotainment og kjøyr bil..
    Også kom EU pr juni (?) i år med en ny sikkerhetspakke til nye biler som sikkert gjør det enda vanskeligere å kjøre en bil uten å registrere..

    og dersom man oppdager at GDPR reglene ikke er fulgt (og hvem av de vanlige brukerne klarer å finne ut av det), hvordan tror man at man når frem til VW, tesla eller de kinesiske bilprodusentene? Som vanlig bruker, som nasjonal rett i Norge, Norge som nasjon? Null niks nada

    Den nye VW saken:
    - overtredelse av GDPR, bot?
    - VW med store økonomiske problem, betaler bot
    - VW med enda større økonomisk problem, søker støtte fra tyske stat
    - tyske stat gir støtte fordi de ikke kan tillate at VW går konkurs grunnet de påfølgende økonomiske og sosiale problemene som derav følger
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ De eneste med muskler nok og vilje til å ta tak i sånt er EU, men da ved å fastsette felles regler som håndheves nasjonalt. I Norge er Datatilsynet nasjonal reguleringsmyndighet og kan idømme bøter ihht EU-reglene. Jeg antar en tilsvarende tysk myndighet allerede er på denne saken.
    På jobb blir vi innprentet at om man tabber seg ut her kan det koste inntil 4 % av hele konsernets omsetning. Det vil man ikke, så alle ansatte må ta obligatoriske GDPR-kurs hvert år. Bare en sånn ting som å ha telefonnumrene til mine ansatte på min telefon er lagring av personopplysninger ihht GDPR og utløser krav til beskyttelse og sletting når jeg ikke lenger har legitimt behov for opplysningene. Å få tilsendt CV fra en jobbsøker på mail - oh la la.

    Men, som vanlig, Norge vil ikke ha innflytelse på hvilke regler som vedtas. Heller vente og se, og så jamre over de delene man eventuelt misliker. Vedum-style.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På hvilken måte kan dataene knyttes til den som kjører/bruker bilen?
    i den aktuelle saken: to forskjellige databaser, begge pip åpne. Den ene med app-brukere, den andre med bil-info. Det gikk helt fint å krysskoble databasene, slik at man fikk unike brukere knyttet til individuelle biler. Hvis bruker x er den eneste som bruker bil y, og bil y kjører i z km/t på koordinater (x,y) er det god grunn til å tro at du vet hvor mr x befinner seg. Hvis du dessuten ser et mønster over tid, at mr x pleier å kjøre bil y fra a til b på bestemte tidspunkter, men noen ganger med en svipptur innom punkt c begynner dette å bli interessante personopplysninger.

    Forbrytelsen mot GDPR ligger ikke i å samle det inn, siden bilprodusenten kan ha mange legitime grunner til det, men i å la personopplysninger ligge ubeskyttet. Det er ikke lov.

    Apropos artikkelen fra digi.no over:

    Det er også et faktum at man kan bygge inn bakdører i AI-modeller, f eks i et nettverk for ansiktsgjenkjenning og biometrisk adgangskontroll. Med mindre man selv har kontroll på hele opplæringen av nettverket kan man ikke garantere at det ikke også er opplært til å kjenne igjen en eller annen «magic cookie» og gi full aksess til den som viser frem denne. Det er dessuten umulig å detektere at en slik bakdør har blitt bygget inn i dingsen.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.750
    Antall liker
    2.592
    Sted
    Bergen
    Jeg kan utmerket tenke meg følgende situasjon;
    - frustrert tesla eier/bruker (kanskje en tasturkrigersk gubbe i 60 åran) øser ut sin frustrasjon på SM, f.eks. på X
    - muskern fyrer seg opp, finner ut hvilken bil Teslas eieren har og setter inn en døds knapp som enkelt deaktiverer bilen ved første forsøk på oppstart
    - eier fortviler, kontakter alle mulige nasjonale klagesentre
    - absolutt tystnad fra tesla ved musk
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.750
    Antall liker
    2.592
    Sted
    Bergen
    i den aktuelle saken: to forskjellige databaser, begge pip åpne. Den ene med app-brukere, den andre med bil-info. Det gikk helt fint å krysskoble databasene, slik at man fikk unike brukere knyttet til individuelle biler. Hvis bruker x er den eneste som bruker bil y, og bil y kjører i z km/t på koordinater (x,y) er det god grunn til å tro at du vet hvor mr x befinner seg. Hvis du dessuten ser et mønster over tid, at mr x pleier å kjøre bil y fra a til b på bestemte tidspunkter, men noen ganger med en svipptur innom punkt c begynner dette å bli interessante personopplysninger.

    Forbrytelsen mot GDPR ligger ikke i å samle det inn, siden bilprodusenten kan ha mange legitime grunner til det, men i å la personopplysninger ligge ubeskyttet. Det er ikke lov.

    Apropos artikkelen fra digi.no over:

    Det er også et faktum at man kan bygge inn bakdører i AI-modeller, f eks i et nettverk for ansiktsgjenkjenning og biometrisk adgangskontroll. Med mindre man selv har kontroll på hele opplæringen av nettverket kan man ikke garantere at det ikke også er opplært til å kjenne igjen en eller annen «magic cookie» og gi full aksess til den som viser frem denne. Det er dessuten umulig å detektere at en slik bakdør har blitt bygget inn i dingsen.
    Dette vil gjelde for alle tekniske dubbeditter
    Disse er nå skjulte våpen for de som har eller får tilgang
    Bare tenk russere… eller nord Korea, et lite knippe med eventyr man ikke skulle tro kunne skje
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.241
    Antall liker
    18.562
    Torget vurderinger
    2
    Musk lirer av seg så mye vakkert om nazirassepartiet AfD på kronikkplass i en tysk avis at debattredaktøren sier opp sin stilling i protest fordi han ble tvunget til å publisere skiten.

    Nyt Hitlerbil II.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn