Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.788
    Antall liker
    2.572
    Sted
    Endor
    Du mener Geely? For det er vel Geely som eier Volvo og lager bilene med Volvonavnet på?
    Kan godt være er Volvo ex-30 en no-name Kinabil også?
    Fruen sier ... ikke faen i helvete Harald om jeg har lyst på denne bilen :ROFLMAO:

    Igjen ...... jeg har BMW, beste bilen jeg noengang har vært borti ... med et lysår i forskjell :unsure:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.811
    Antall liker
    9.736
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noen få i tråden tror at det bare er elbiler som har mye sikkerhetsutstyr som kan virke irriterende...
    Her er listen som gjelder alle biler, også bensin og diesel. Gjelder fra 7. Juli 2024.


    Bl.a.
    For alle kjøretøy:
    -Intelligent hastighetsvarsler.
    -Ryggekamera eller ryggesensor som kan oppdage hindringer.
    -Oppmerksomhetssensor, som sier i fra når føreren er uoppmerksom.
    -Nødstoppsignal.
    -Cybersikkerhetstiltak.

    I tillegg må alle personbiler og varebiler ha:
    -Filassistent.
    -Avansert nødbrems.
    -Event Data Recorder, også kjent som «svart boks».

    Og alle busser og lastebiler skal ha:
    -Alarmsystemer som skal forhindre kollisjoner med fotgjengere og syklister.
    -Dekktrykkvarsler.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.203
    Antall liker
    19.265
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå må vi tenke over det faktum, at når en fossilbileier, som regel diesel, under aller, aller aller beste vilkår (mest gunstig topografi og hastighet) oppnår 120 mil fra sine 60-70 liter med drivstoff, så bruker bilen ALLTID 0,5 - 0,6 liter på mila, og det er alltid 120 mil mellom hver fylling. Kjører de 1 mil hver dag så holder tanken i 4 mnd omtrent.
    Selv kunne jeg kjøre t/r hjemmefra - Askim via Trøgstad på 0,5 l/mil med Outlanderen, og vipps: 110 - 120 mil på tanken. Heldigvis er jeg mer naiv enn de populistiske 'elbil-er-ikke-bra-nok'-folka, og undersøker tingenes tilstand litt grundigere og mer reflektert, og observerte også følgende:
    Til jobben, 8 km hver vei, 1,6 mil hver dag, kaldstarter, kø og lyskryss + noe annen tilfeldig småkjøring så holdt de 60 literne til 35-40 mil.
    Den drakk diesel konstant uansett hastighet, fra tomgang i stille kø/lyskryss til 90 km/t året rundt. Bli'kke 120 mil av sånt vøtt.
    606 kwt energi på tanken ga altså 95 % av min kjøring rundt 35 - 40 mil.
    Den ene elbilen min har 38 kwt på tanken og går 35 mil fra april til oktober.
    "Diesel-er-best!"-folka kan gå og gråte sammen med Sylvi Listhaug.
    Enig, man bør ha et edruelig og realistisk forhold til forbruk og kjørelengde - og det gjelder både fossil og el.
    Mht småkjøring og kaldstart så er ikke min bil spes snill på dieselforbruk. Men, her kommer hybridløsningen til sin rett slik at jeg i mange (de fleste) situasjoner slipper unna dette. Under normale trafikkforhold og opp mot -10 så klarer den, med et nødskrik tur/retur jobb 2 ganger før re-lading.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.544
    Antall liker
    18.525
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Etter det årlige vintersammenbruddet og tilhørende verkstedbesøk for vår tilårskomne MB B-Electric, var det på tide å sette våre ben i nye ratt for å se hvilke familiefraktere med firehjulstrekk som kan tilbys rundt 500k, enten pent brukt eller inkludert god kampanjerabatt. Kravene var at det ikke skulle være en Muskovich, ei heller kinesisk. Har nå tråklet meg gjennom Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, VW ID7 GTX, VW ID4 PRO 4Motion og Skoda Enyaq i diverse konfigurasjoner. EV6 har for lite bagasjerom, Ioniq 5 i grenseland på både bagasjerommet og pris, ID7 logrer som fy på glatt føre og toucknapper overalt er ikke min kopp te. ID4 rakler i understellet og touchskjermen var 2010-responsiv til tider. Jeg foretrekker at første trykket registreres, ikke bare nummer tre. Skoda Enyaq har knapper og er passe gubbete, men rakler litt og har dårlig sidestøtte i setene, inkludert sportssetene. Alle bilene hadde forsåvidt for brede seter etter min smak/bak, unntaket var Ioniq 5 N Line og delvis ID7 GTX, men da ryker budsjettet stort. Er rett og slett løsningen å vente på noe fransk med drift på alle fire eller må jeg kjøpe meg ridekjørebukse med padding på sidene av lårene?
     
    Sist redigert:

    noen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    149
    Antall liker
    29
    Det virker som om en aksjonær med rundt 20% eierskap i en bedrift er avgjørende ift bilkjøp for mange på hfs.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.869
    Antall liker
    5.026
    Sted
    Sunnmøre
    Det virker som om en aksjonær med rundt 20% eierskap i en bedrift er avgjørende ift bilkjøp for mange på hfs.
    Han har vel ei litt større rolle enn “berre” å eiga 20 prosent.

    As the co-founder and CEO of Tesla, Elon leads all product design, engineering and global manufacturing of the company's electric vehicles, battery products and solar energy products.
    For eigen del er fagforeiningspolitikken til Tesla åleine grunn til å ikkje kjøpa bil derifrå.

    Men eg planlegg ingen bilkjøp dei neste åra, og Musk har aldri vore det som hindra meg i å kjøpa Tesla.
     

    noen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    149
    Antall liker
    29
    Mellom drittpostingen hans på twitter, politisk fjasing i doge, juksing i dataspill og roller i SpaceX, Neuralink, The Boring Company og Twitter kombinert med ketaminbruken tror jeg ikke det er så veldig mye tid til overs til Tesla.
    Mulig jeg undervurderer ham selvsagt.
    Jeg synes bare det var verdt å påpeke etterretteligheten til hfs brukerne ift moralske hensyn i forbindelse med kjøpsprosesser.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.113
    Antall liker
    40.487
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mellom drittpostingen hans på twitter, politisk fjasing i doge, juksing i dataspill og roller i SpaceX, Neuralink, The Boring Company og Twitter kombinert med ketaminbruken tror jeg ikke det er så veldig mye tid til overs til Tesla.
    Mulig jeg undervurderer ham selvsagt.
    Jeg synes bare det var verdt å påpeke etterretteligheten til hfs brukerne ift moralske hensyn i forbindelse med kjøpsprosesser.


    …og da jeg til sist innså hvilken bullshitter han er saksøkte jeg ham. Og vant. OK, forlik natten før rettssaken skulle starte, men de hadde ikke så mye valg.

    Jeg tror forøvrig det var innfusjoneringen av Solar City i Tesla som fikk meg til å gi opp fyren. Det var nokså grisete, en bail-out av fetterens mislykkede selskap for aksjonærenes penger. Han skal nok ha kred for den ekstremt aggressive utrullingen av superladere samtidig med lanseringen av bilene, men siden har han hatt negativ verdi for selskapet. Cybertruck var en dårlig vits.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.869
    Antall liker
    5.026
    Sted
    Sunnmøre
    Han skal nok ha kred for den ekstremt aggressive utrullingen av superladere samtidig med lanseringen av bilene, men siden har han hatt negativ verdi for selskapet.
    Du har skrive om det før, men eg tykkjer også at produktplanen, der kvar modell “bootstrappa” neste, var litt kul. Litt som Norsk Data, berre på produksjonslinje-nivå i staden for einingsnivå.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.944
    Antall liker
    14.348
    Sted
    Sørlandet
    Ja, men full gass uten at du er borti gasspedalen ... var det hva som skjedde i parkeringshuset i Sandvika Storsenter der bilføreren ble drept?
    Faktisk årsak har ikke blitt offentligjort. Det som derimot har blitt gjort kjent er at han gikk inn i bilen fra passasjersetet og at det var 100% throttle/gass. Titt inn i en Volvo og forestill deg at du skal klatre over fra passasjersiden til førersiden:

    1736955945082.png
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.613
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Etter det årlige vintersammenbruddet og tilhørende verkstedbesøk for vår tilårskomne MB B-Electric, var det på tide å sette våre ben i nye ratt for å se hvilke familiefraktere med firehjulstrekk som kan tilbys rundt 500k, enten pent brukt eller inkludert god kampanjerabatt. Kravene var at det ikke skulle være en Muskovich, ei heller kinesisk. Har nå tråklet meg gjennom Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, VW ID7 GTX, VW ID4 PRO 4Motion og Skoda Enyaq i diverse konfigurasjoner. EV6 har for lite bagasjerom, Ioniq 5 i grenseland på både bagasjerommet og pris, ID7 logrer som fy på glatt føre og toucknapper overalt er ikke min kopp te. ID4 rakler i understellet og touchskjermen var 2010-responsiv til tider. Jeg foretrekker at første trykket registreres, ikke bare nummer tre. Skoda Enyaq har knapper og er passe gubbete, men rakler litt og har dårlig sidestøtte i setene, inkludert sportssetene. Alle bilene hadde forsåvidt for brede seter etter min smak/bak, unntaket var Ioniq 5 N Line og delvis ID7 GTX, men da ryker budsjettet stort. Er rett og slett løsningen å vente på noe fransk med drift på alle fire eller må jeg kjøpe meg ridekjørebukse med padding på sidene av lårene?
    Prøv E-Tron
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn