Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.809
    Antall liker
    2.586
    Sted
    Endor
    Skjer det allerede? at Kinesiske konsern er på vai til å ta over store deler av Tysk Bilindustri? :oops:
    og at store produksjonsfasiliteter endres fra fabrikker til assembly lines"

     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.809
    Antall liker
    2.586
    Sted
    Endor
    Tall fra September viser vel at VW da hadde en gjeld på USD 220 Milliarder .... synkende skip
    Spørs om man kan kan kjøpe Tysk VW i 2026 .... ryker da kanskje nybilgarantien også?
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.180
    Antall liker
    2.492
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    34
    Kan godt være er Volvo ex-30 en no-name Kinabil også?
    Fruen sier ... ikke faen i helvete Harald om jeg har lyst på denne bilen :ROFLMAO:

    Igjen ...... jeg har BMW, beste bilen jeg noengang har vært borti ... med et lysår i forskjell :unsure:
    730 med kjøreegenskaper og rask...
    Good one...
    En stor slapp sak som flyter rundt... Neitakk...
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.180
    Antall liker
    2.492
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    34
    Har du testet 730?
    Nei... Jeg kommer fra M5-e28,M3- e36 og 46 så den type bil er for stort tregt og nesten amerikansk flak i min bok... Kjører pr.dags dato Tesla model 3 perfomance som er overlegent bedre enn alle m jeg har hatt når det gjelder fart og kjøreegenskaper... Den som er i nærheten er e28 m M88/3 motoren...
    Men noen like rør og Vinyl.... Jeg fatter ikke det. Man er forskjellige..
    En ting er sikkert etter å nettopp ha oppdaget denne tråden er det svært lite forskjell fra andre lignende....
    Samme paniske forsvaret av fossilhuene og rekkevidde...
    Elbil er i behov av rekkevidde ved henger som er tung...
    De fleste som klager på rekkevidden i dag er de som ikke har elbil.. Og et stort antall har nok og prostata som skriker lenge for batteriet spør om påfyll.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.809
    Antall liker
    2.586
    Sted
    Endor
    Jeg kommer til å bytte til elbil ja, ingen vei tilbake, men ikke så lenge bilen funker supert og det er null finanskost.... og dagens rentenivå!

    Ja, har testet Tesla Modell Y og synes den er knallbra 😉
    Men mange elbiler idag som overhode ikke holder mål ......
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.809
    Antall liker
    2.586
    Sted
    Endor
    Hmmmm.... det er vel hvordan Musk kommer seg inn i "den innerste sirkel" :eek:

    Alle var der, Musk, Bezos, Zuckerberg, og alle logrer med halen :censored:
    Lurer på hvor mange av de fabrikkarbeiderne som nå får sparken når Trump og Musk "drar igang"

    Screenshot 2025-01-20 at 23.57.21.png
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.877
    Antall liker
    1.904
    Sted
    Sunndalsøra
    Trump kan ikke stenge seg helt ute av verden :) Er også redd for straffetoll på amerikanske varer kan bli en.hevn. Har handlet mye fra USA. Tror ikke han klarer å løse problemer i mi tid.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.345
    Antall liker
    8.807
    Torget vurderinger
    1
    Skjer det allerede? at Kinesiske konsern er på vai til å ta over store deler av Tysk Bilindustri? :oops:
    og at store produksjonsfasiliteter endres fra fabrikker til assembly lines"


    Greit å være kritisk til kilden. Dette er en kanal som forteller deg om hva som er galt med all bilindustri utenfor Kina. Lurer på hva han får betalt?
    Kan garantere deg at du kan kjøpe VW i 2026.
    At kinesisk bilindustri leter etter produksjonskapasitet i Europa er intet nytt. Han burde kanskje nevne at de fleste av dem et nedtynget i gjeld og at bare statssubsidier holder dem flytende; som sagt Nio taper 377 000kr for hver bil de selger i Norge. Bare 3-4 av de 80+ elbil produsentene i Kina forventes å overleve...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.787
    Antall liker
    11.924
    Lading igjen.
    Har en enkel pendlerbil, en Leaf, som 99% lades hjemme i garasjen, men en sjelden gang må jeg lade utaskjærs. Laaaaaangsomt begynner operatørene å nærme seg en eller annen fornuftig form for betaling av drivstoffet, men det sitter åpenbart langt, langt inne. Så i går: Hurtiglader 1:
    1. Litt fundering for å forstå bruksanvisningen (det burde være slik: 1: sett inn kontakten, 2: "tæpp" kortet, lading starter, 3: trykk stopp på skjermen når du er klar, 4: ta ut kontakten og sett den på plass, prisen vises på skjerm. Slik er det IKKE!!)
    2. Bruksanvisning forstått, men veldig vanskelig å begripe hvordan maskinen ville ha meg til å trykke på knappene, for deretter å tappe kortet. Neida, ikke kortleseren, må vite, men på selve ladestasjonen.
    2. Kort a) autentisering avvist, kort b) autentisering avvist (begge var valide så det holder, ett debet ett kredit)
    3. Antok at det var feil på automat. Kjørte til automat fra annen leverandør 100 meter bort.
    4. Ny runde med bruksanvisningstolkning, gikk litt fortere denne gangen.
    5. Kort a) autentisering avvist, kort b) autentisering avvist.
    6. Ringte kundeservice. De ba meg laste ned en app. Nei, svarte jeg, det gidder jeg ikke.
    7. Mens jeg satt der med kundeservice oppdaget jeg at det gikk an å betale med Vipps, ved hjelp av å lese av QR på automaten. Takket derfor for samtalen og gikk ut i kulda for å lese av QR.
    8. Via litt nettsider som dukket opp, fikk jeg etter hvert igangsatt lading, halleluja. Leverandøren (MER) tar 450 i depositum i det du starter fylling. Hvorfor i helvete gjør de det??
    9. Gikk inn på Cirkle K og kjøpte lunsj for 100 spenn.
    10. Ladet til jeg hadde nok, tok ca 15 minutter alt i alt. Kostet 50 - 60 kroner, no problem. Hadde dessuten varmeapparatet på mens lading pågikk.

    For meg er det fortsatt komplett umulig å forstå hva disse laderleverandørene driver med. Plugg inn - tæpp kort - trykk "Stopp". Hvorfor i helvete er det så vanskelig å få til???
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.959
    Antall liker
    12.883
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Åpen konkurranse uten tilsyn i praksis. Feilen ligger hos myndighetene som ikke har regulert dette godt nok, det var vel viktigere
    å få bygd ut tidsnok.

    Circle K (og antagelig flere) tar forøvrig depositum ved tanking av fossilt drivstoff også, husker ikke i farten om det er 1000 eller 1500 kroner.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.536
    Antall liker
    1.450
    Torget vurderinger
    1
    Ladet på Uno-X i dag tidlig.
    1- tapp kort mot kortleser
    2- velg lader
    3- plugg inn

    Ingen depositum og det hele tok 20-30 sek.

    Jeg sendte e-brev til Recharge/fortum i desember der jeg spurte hvorfor det reserveres 400 kr i depositum i tillegg til trukket ladebeløp og hvorfor det kan ta en hel uke før reservasjonen trekkes, og de svarte at det var for å sikre at JEG ikke skulle overtrekke bankkortet.
    En velfungerende svadagenerator der, altså.
    MER har nok samme 'forklaring'.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.345
    Antall liker
    8.807
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes altså ladestasjoner med kortleser? Her jeg bor er de fraværende. Helvetes apper....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.649
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Hos Uno-X har de bankkortleser. Jeg har ladekort hos BMW. Kjør bort til ladestolpne. Plugg inn laderen. Tapp ladekortet mot leseren. That's it. Nå har ikke BMW avtale med alle leverandørene, men mange nok til at det ikke er et problem.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er ikke så glad i Tesla kjøretøy, men ladenettverket er virkelig bra.
    Eneste ulempen er at en må laste ned en app, men siden det nå er såpass tett med Tesla ladere, så trenger en ikke noe annet.
    Og ja, det er med en vis bismak en bidrar til Musken sin pengebinge...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.809
    Antall liker
    2.586
    Sted
    Endor
    Greit å være kritisk til kilden. Dette er en kanal som forteller deg om hva som er galt med all bilindustri utenfor Kina. Lurer på hva han får betalt?
    Kan garantere deg at du kan kjøpe VW i 2026.
    At kinesisk bilindustri leter etter produksjonskapasitet i Europa er intet nytt. Han burde kanskje nevne at de fleste av dem et nedtynget i gjeld og at bare statssubsidier holder dem flytende; som sagt Nio taper 377 000kr for hver bil de selger i Norge. Bare 3-4 av de 80+ elbil produsentene i Kina forventes å overleve...
    Du har nok helt rett .... det er mye "bastante" meninger der i gården, men helt mangelfulle kildehenvisninger!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.787
    Antall liker
    11.924
    Hos Uno-X har de bankkortleser. Jeg har ladekort hos BMW. Kjør bort til ladestolpne. Plugg inn laderen. Tapp ladekortet mot leseren. That's it. Nå har ikke BMW avtale med alle leverandørene, men mange nok til at det ikke er et problem.
    Ladekort?? Det skal altså IKKE være nødvendig med et eget kort for hver fordømte strømleverandør! Vi har allerede kort nok i massevis.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.649
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Ja, du kan sikkert legge det inn i telefonen også, men akkurat det bryr jeg meg mindre om. Da er vi jo på app-diskusjonen ogdet vil vi jo ikke ha har jeg skjønt. Ladekortet ligger uansett i bilen og er ute av veien. Selvfølgelig hadde det vært greit å slippe, og nå er det vel bestemt at alle nye ladepunkter skal ha kortleser for å lese kredittkort/ApplePay/GoogleWhatnot, men det er jo bare i Norge og noen ganger drar man faktisk utenfor landets grenser.
    Ser ikke helt problemet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.649
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Så lenge de som eier ladepunktene ikke har lagt til rette for andre løsninger må man jo bare forholde seg til det som eksisterer. Og å ha et kort liggende i bilen som man tar med seg ut av bilen når man skal plugge inn laderen kan umulig være noe stort problem. Om det er et ladekort, et kreditt-/debetkort eller en telefon burde ikke spille noen rolle. Det hadde jo vært greit om kortet fungerte hos alle leverandørene, men det kommer nok.
    Det kunne jo sikkert også ordnes ved automatisk trekk ved at ladepunktet vet hvem som kjører bilen som blir plugget inn. Da blir det jo litt styr med etterfakturering ved bruk av leiebil ++. Og mange vil da sikkert begynne å pludre om datasikkerhet o.l.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.649
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Jeg regner med at du ikke driver og roter med betalingskort når du fyller bensin? For det er visst fryktelig at man må gjøre det når man skal lade.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.180
    Antall liker
    2.492
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    34
    En hel del bør ikke har elbil regelrett på grunn av avresjoner mot ny teknologi.
    Alle andre en Tesla kan oppleves vanskelig i begynnelsen... En kan faktisk ha nytte av å lese instruksjonsbok... Noe ikke alle er komfortable med 😜
    Ellers lager mange her veldig mye utav en rimelig enkel sak som mange nye biler er utstyrt med... Plug and charge.... Er vel i prinsipp like enkelt som Tesla...
    Alt må læres av nye dibbedutter..
    Jeg har ikke hatt lommebok med på minst 5 år.. Førerkort og betalingskort er på mobil og klokke...
    Bruker heller ikke nøkler uten om på diesel dyret...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.193
    Antall liker
    40.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For meg er det fortsatt komplett umulig å forstå hva disse laderleverandørene driver med. Plugg inn - tæpp kort - trykk "Stopp". Hvorfor i helvete er det så vanskelig å få til???
    Ønsker å låse inn brukere til sitt «økosystem». I Norge har det vel tidligere vært direkte forbud mot vanlige kortlesere på ladestolper, etter ønske fra leverandørene. Fra juli 2023 ble det krav om kortlesere på nye hurtigladere. Fra 2025 skal kortlesere også ettermonteres på eksisterende ladere.

    Typisk eksempel på at et EU-direktiv behøvdes.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.193
    Antall liker
    40.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg regner med at du ikke driver og roter med betalingskort når du fyller bensin? For det er visst fryktelig at man må gjøre det når man skal lade.
    Problemet har vært at det er det man ikke kan gjøre, men i stedet måtte laste ned appen fra det ladeselskapet, registrere seg der med betalingskort etc, og så kunne lade. I verste fall måtte man få tilsendt en fysisk duppeditt for hvert enkelt ladeselskap, noe som var litt upraktisk hvis man sto i en fremmed by en sen kveld og bannet over en obskur ladestolpe.

    Eller så kan man kjøre en gammel Tesla. Free. Forever.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.291
    Antall liker
    8.092
    Sted
    Holmestrand
    Åpen konkurranse uten tilsyn i praksis. Feilen ligger hos myndighetene som ikke har regulert dette godt nok, det var vel viktigere
    å få bygd ut tidsnok.

    Circle K (og antagelig flere) tar forøvrig depositum ved tanking av fossilt drivstoff også, husker ikke i farten om det er 1000 eller 1500 kroner.
    Forsiktig nå.
    Regulering er et skummelt ord for mange.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.787
    Antall liker
    11.924
    En hel del bør ikke har elbil regelrett på grunn av avresjoner mot ny teknologi.
    Alle andre en Tesla kan oppleves vanskelig i begynnelsen... En kan faktisk ha nytte av å lese instruksjonsbok... Noe ikke alle er komfortable med 😜
    Ellers lager mange her veldig mye utav en rimelig enkel sak som mange nye biler er utstyrt med... Plug and charge.... Er vel i prinsipp like enkelt som Tesla...
    Alt må læres av nye dibbedutter..
    Jeg har ikke hatt lommebok med på minst 5 år.. Førerkort og betalingskort er på mobil og klokke...
    Bruker heller ikke nøkler uten om på diesel dyret...
    Problemet er at laderselskapene gjør en enkel prosess til noe irriterende og uspiselig, fremfor det åpenbare og selvsagte. Jeg har ikke en eneste gang i mitt liv (helt fra jeg kjørte moped) lurt på hvordan i helvete jeg skulle få bensin eller diesel på kjøretøyet jeg har hatt med inn på en bensinstasjon, og jeg er temmelig oppegående på en lang rekke teknologier. Med lading er det diametralt motsatt. Kun en eneste gang har jeg kommet til en automat som var selvsagt; plugg inn, tæpp, trykk stopp. Løsningene for lading er fortsatt helt på trynet, til tross for at betalingsterminaler er montert på laderne. Det hjelper nada så lenge ikke kortet godtas, uansett. Det er helt dust fra a til å.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.180
    Antall liker
    2.492
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    34
    Plud and charge løser det problemet.. Men er dessverre lite kjent.... Sjekk om din bil/ lade operatør støtter det...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.345
    Antall liker
    8.807
    Torget vurderinger
    1
    Eller når du står ute i gokk, 30 mil hjemmefra, og laster ned den jævla appen for ladestasjonen du står ved. Etter å fylt inn personalia og kort ber den fordømte appen om bank ID, som jeg har liggende hjemme ved PCen på en brikke.
    Been there. Done that. Heldigvis sto det en fyr der å ladet. Siden jeg hadde kontanter ba jeg om å få lade på hans app/kort og betale han med kontanter...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.787
    Antall liker
    11.924
    Plud and charge løser det problemet.. Men er dessverre lite kjent.... Sjekk om din bil/ lade operatør støtter det...
    Dette også innebærer et jævla abonnement i "en sekt", så selv om det fungerer når det først er installert, er det en tøvete løsning. Jeg skal ha drivstoff på bilen, jeg skal ikke gifte meg! Det skal ikke være nødvendig å identifisere seg (selv om man i praksis gjør det med en hver betalingsmetode) for å kjøpe en helt vanlig vare.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn