TADA!!!
Endelig noe hifi-relatert i tråden!
Jeg hadde gleden av å ha "Hardcore hifigutta" fra Ringsaker på besøk i går kveld.
@Mort1S ,
@chako og
@kwil.
Hyggelig, artig og spennende.
Sistnevnte hadde med seg en varslet overraskelse i sekken.
Varslet, fordi vi har snakket om dette før, og overraskende pga lytteopplevelsen.
Det dreier seg om to ulike remedier til bruk ved vinylavspilling.
1)
The LPI V2 slips over the spindle of your turntable and rests on the label portion of the LP. This our patented isolation filter absorbs the micro vibrations that are created by the stylus skating in the grooves. If left un-intercepted, the vibrations flow past the spindle and directly back to...
www.stillpoints.us
2)
PROMOTIONAL PRICING! On Sale for Audiophiles $699!! Now with new designed sitting disc!! The completely new redesigned sitting disc will help you accurately place the outer ring on the center of spindle, sit right on the edge of record, and the lines we added on the sitting disc (Linear Offset...
www.waynesaudio.com
De som kjenner meg, vet at det skal litt til før jeg lar meg rive med og overbevises, når det kommer til diverse mer eller mindre mystiske og myteomspunnende tweaks.
Når det gjelder disse to tingene brukt på TWA Acustic Raven platespiller, så var det ikke mye rom for tvil.
Etter ca tre sekunders lytting var den ( i all beskjedenhet), meget kompetente platespillereren hørbart oppe på "next level".
Både vekta/demperen og ringen gjorde mye det samme. Ved å legge på Stillpoints på Boine /Wesseltoft-plata, kunne tydelig høres mer klarhet, mer ro, bedre definisjon.
Ikke bare i bassen, men hele frekvensområdet.
Lou Reed kom fram og STOD mellom høyttalerne. Det gjorde han tidligere også, men nå enda stødigere og mer tydelig.
Mye det samme skjedde med bare ringen, men fordi lyden opplevdes som mindre utflytende, så hørtes det subjektivt bittelitt slankere ut.
Det var som at artisten i større grad materialiserte seg.
Med begge dingsene på plass samtidig fikk man ikke dobbelt så god effekt, men bedre enn en alene.
Jeg var ikke fremmed for at dette var produkter som virket, men at forskjellene var så lett hørbare hadde jeg ikke trodd.
Nå er vel ikke noe av dette hokus-pokus-magi. Det er rett og slett snakk om reduksjon/fjerning av mikrovibrasjoner i vinylen, altså ren fysikk.
På et så solid, tungt og stødig drivverk som TWA, ville jeg trodd at det ikke var noe av betydning å hente på slikt, men der tok jeg feil.
For meg synes jeg i de fleste tilfeller at det blir for omstendelig å legge på begge disse for å spille ei skive. Kun vekta er mer innafor mtp mine krav til bruk og funksjonalitet.
En annen ting som vil holde meg unna kjøp er prisen på produktene.
Hvor mye penger vil jeg bruke på hobbyen?
Det må enhver finne ut av sjøl.
Jeg må bare prøve å glemme bedringspotensiale.
![Apekatt med hendene foran øynene :see_no_evil: 🙈](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f648.png)
Det låter tålelig godt uten disse også...
-Men at de VIRKER, er det IKKE TVIL OM.
![Tommel opp :thumbsup: 👍](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f44d.png)
![Smilende fjes med smilende øyne :blush: 😊](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f60a.png)
Faktisk synes jeg produktbeskrivelsen ikke overdriver :
"The LPI absorbs the micro vibrations that are present at the label area, and makes the reproduction clearer, cleaner, more delicate, more open, and lifelike."
Noen bilder fra "seansen" :
Albumet er laget med grå vinyl.
Derfor noe fremmed utseendemessig.
Alt av testmateriale responderte på produktene.
Jeg trodde ganske sikkert at forskjellene/gevinsten ville være størst ved typisk såkalte audiofile innspillinger.
Som f eks Boine /Wesseltoft med relativt gjennomsiktig lydbilde, nokså nakent med tydelig næropptak av vokal og piano, og godt definert bass/perkusjon. Eks sporet
Alit alihastá aliha / Blue Shines the Blue
Listen to Alit alihastá aliha on your streaming service
tidal.com
Litt overraskende gjaldt det samme på Rob Wassermans og Lou Reeds Sinatracover, "One for My Baby (And One More for The Road)"
Et spor jeg kjenner ut og inn, og opp og ned.
![Smilende fjes med smilende øyne :blush: 😊](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f60a.png)
![Opp-ned fjes :upside_down: 🙃](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f643.png)
Dette er et sparsomt opptak med kun kontrabass og en nokså skramlete røff elgitar.
Denne skal høres med godt definert rasp og strengelyd. Ikke kun flatt anslag eller bare "leven". Det skal låte livaktig.
Strengelyd, detaljer og godt driv fra Wassermans bass skal også være tydelig og godt definert gjennom elgitarlyden.
Jeg må si, at dette som er ett av mine referansespor, låter bra hos meg ellers også, men med denne vekta og ringen ble opplevelsen løftet enda ett hakk.
Listen to One For My Baby (And One More For The Road) on your streaming service
tidal.com
Jeg legger inn lenker til Tidal, bare for at de som er interessert kan orientere seg litt på referanse. Kan forsikre at disse låter best på vinyl her i Blåskogen.
Noen andre plater som ble lyttet til :
Skal kort nevne at det også ble streamet en del spor på T3. Låter godt det, men når platene er i orden, er det fremdeles best med vinyl.
Takk til
@kwil og resten av "panelet" for
en interessant opplevelse og hyggelig kveld.
![Lett smilende ansikt :slight_smile: 🙂](https://cdn.jsdelivr.net/gh/joypixels/emoji-assets@5.0/png/64/1f642.png)