Darling og jeg så Robert Eggers nye Nosferatufilm en kveld i forrige uke.
Jeg synes den er god, og vil gjerne gi en anbefaling.
Den bør absolutt sees på stort lerret med godt lydanlegg for å få mest mulig ut av opplevelsen. Alt teknisk er på høyt nivå. Det må ha kosta en del å lage denne filmen.
Dette er en vampyrhistorie basert på en tysk stumfilm med samme tittel fra 1922. Jeg husker jeg så den på filmklubben da jeg bodde i Fredrikstad på midten av 80-tallet.
Stumfilmen, Nosferatu, er regnet som en av filmhistoriens store klassikere. I rollen som grev Orlok spilte Max Schrek.
Ikke tull! Han het faktisk det.
Han var så overbevisende at det gikk rykter om at Schrek faktisk var en virkelig vampyr.
Samme historie er også filmatisert av Werner Herzog på slutten av 70-tallet.
En meget original filmskaper som aldri har gått den brede vei. Klaus Kinski gjør seg godt som vampyr.
De som vet hvem Herzog er, har sikkert sett "Nosferatu, Nattens Vampyr" som den heter på norsk. Også den har jeg sett på filmklubb for mange år sida.
Den nye fra 2024 følger i store trekk samme historie, men tematikken er ikke mindre kompleks. Mitt inntrykk er at kvinnelig seksualitet, begjær og undertrykte behov er et hovedtema. Man også mer enn aner en pandemi på gang, og litt forskjellig andre ting.
Skal ikke gå mer inn på det her, og det er fremdeles først og fremst underholdning, men dette er en film som graver djupere enn hva man vanligvis legger i begrepet "skrekkfilm".
Det er skummelt nok i enkelte sekvenser, men kanskje enda mer ekkelt eller creepy.
Omtrent som et 2 timer langt mareritt.
Gode skuespillere med en fullstendig ugjenkjennelig Bill Skarsgård som vampyren, og Lily Rose Depp som kvinnen historien spinner rundt. Forøvrig datter av sin far Johnny og Vanessa Paradis.
Estetikken virkelig er gjennomført GOTH. Mørkt og morbid, men samtidig vakkert.