bluesbreaker
Hundeeier
Da er vi enige om minst to ting.Så enig
Godt nyttår,Rune
Godt nyttår kompis.
Da er vi enige om minst to ting.Så enig
Godt nyttår,Rune
Herlig og spennende liste det der!Vis vedlegget 1086102
Rakler oss inn i 2025.
Håper stadig på fred på jorda. 🤍
Jeg ser at somme medlemmer er flinke til å summere opp hifi-året sitt. Hva som er kjøpt og solgt, endringer og planer.
Interessant og morsomt å se hva slags erfaringer som blir gjort av ulike medlemmer, og hvilken vei som blir staket ut framover.
Tanker om endringer kan ha ulikt opphav.
Jeg tror det kan være positivt og bra å ha idéer og drømmer, men derimot ikke noe særlig å være misfornøyd med lyd og utstyr man har.
Jeg bytter lite greier i fht mange andre her inne. Er fornøyd med sånn det låter, men det skjedde et par ting i fjoråret.
Det er nå Isoacoustic under begge kilder.
Kan ikke si at jeg hører forskjell, men det ser ganske bra ut.
Den største forandringen er bytte av streamer fra Lumin D2 til T3. Som jeg har sagt noe om tidligere, så gjorde dette byttet mye bra, slik at jeg nå kan se på streaming som en seriøs kilde i anlegget. Fornøyd med kjøpet.
Ellers så er utgangsrøra i Octave'n skifta ut, ettersom de gamle hadde gjort sitt.
Byttet til helt like rør,- en kvartett Gold Lion KT88.
Tror jeg kan si at brorparten av musikken jeg spiller låter best med disse sammen med Mullard CV4003 i pre, men jeg har andre rør hvis jeg skulle ønske å tune det en litt annen vei.
Ellers er det samme oppsettet som tidligere.
Her i Blåskogen har det også i 2024 blitt kjøpt en del ny vinyl. Det er for mange plater allerede, (for lenge sida) men antagelig har jeg hva man kan kalle Kronisk lp-collector syndrome CLCS.
Blir liksom VELDIG urolig og rastløs hvis jeg ikke har tilgang, eller det er vanskelig å få kjøpt det jeg har lyst på av plater.
Jeg (og kjerringa) håper at det omtalte innkjøpet av Lumin T3 skal avdempe symptomene i noen grad, slik at jeg kan defineres som frisk etter WHO's kriterier for god helse.
"Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity."
Litt vel ambisiøst spør du meg.
Den beskrivelsen er nærmest hva en kaller orgasme...
Før satte jeg opp årsliste over mine beste album, men latskapen har satt en stopper for dette.
Kan likevel nevne noen album jeg er fornøyd med. Noe nytt og noen reutgivelser, kun vinyl.
Jeg tror det meste har vært nevnt i tråden her tidligere, men vi kan kalle det "til glede for nye lesere" .
1)
Warren Zevon, Excitible Boy, på Mobile Fidelity er nesten som å høre albumet på nytt. Bedre klarhet, dynamikk og rom rundt instrumenter enn min gamle US.
Ikke alt fra MoFi er like god kvalitet eller godt arbeid, men her har de fått det til, og klarer å blåse nytt liv i dette KILLERALBUMET.
Vis vedlegget 1086168
2)
Sarah Jarosz, World on the Ground, kom ut i 2020. Først nå før jul ble den hanket inn på vinyl etter å ha vært streamet mye.
Grammy for beste Americana-album da det kom.
Har gjort inntrykk på meg dette.
Vis vedlegget 1086170
3)
Tony Joe White, The Train i'm On, fra 1972.
Reutgivelse - 24. En fryd. Et av hans beste. God kvalitet fra Music on Vinyl. Vis vedlegget 1086173
4)
Ellen Andrea Wang. Closeness II. Ny 2024.
Plate som har vokst på meg, som man sier.
Vis vedlegget 1086181
5)
Dominique Fils-Aimé, Stay Tuned.
Også spilt en del fra Tidal tidligere.
Utgitt 2023. Tok tid før den kom fra Canada, men verdt ventetida.
Ei dame som vet hva hun holder på med.
Originalt innhold og imponerende vokal.
Fascinerende lydlandskap, og god innspillingskvalitet.
Mange er blitt kjent med det blå albumet særlig låta Birds som går igjen i demo sammenheng. Ikke vanskelig å forstå når det skal selges høyttalere.
Jeg synes Stay Tuned er bedre musikalsk, men det er vel en smaksak.
Vis vedlegget 1086182
6)
Robin Trowers Bridge Of Sighs var på en måte en gjenoppdagelse jeg gjorde i fjor. Gammelt album, ny repress i god kvalitet - ok lyd, men her er musikken aller viktigst. Trower kunne fortjent mer oppmerksomhet.
Vis vedlegget 1086183
7)
Jeg synes dokumentaren om Sinead O'Connor som gikk på NRK i fjor var meget interessant. Jeg har hørt en del på henne etter å ha sett den. Sterk og kompromissløs lita dame som satte spor. Det har vært mest streaming, men kom over denne 12 " som kom på RSD i 2024. Samme låt i ulike versjoner. Mest for spesielt interesserte kanskje. Jeg synes det tar tak og beveger.
Vis vedlegget 1086184
8)
Khruangbin, The Universe Smiles Upon YourFace.
Første gang jeg hørte dette bandet fikk jeg en helt spesiell feeling. De lignet ikke noe annet jeg hadde hørt, og jeg syntes også at det var veldig godt å høre på. Jeg har både streamet og kjøpt flere av Khruangbins album etter det. Da jeg kom over debuten i en butikk i Nederland i sommer ble jeg bittelitt glad. Må ha det.
" Khruangbin's first album is simply amazing. The groove rhythm of the bass perfectly melds with the guitar textured melodies as they are surrounded by a melodic drum beat that takes you to journey into another world. Each song is a distinction of it's own, from the Soul rhythm of "Mr. White" to the Thai funk inspired "Dern Kala" to the the surf rock of "Zionsville". It's a musical masterpiece to experience."
Vis vedlegget 1086189
9)
Stein Torleif Bjella & Tvangsgutan kompani, Live i Sentrum. Konsertplate som gjenskaper noe av stemningen når Bjella & Co opptrer.
Godt band. Humor og alvor hand i hand, slik det skal være med en av Norges beste tekstforfattere. Best på konsert i levende live, men her er det nest beste.
Vis vedlegget 1086193
10)
Boine og Wesseltoft har fått fylle noen nattetimer foregående år. Både Tidal og vinyl.
Vakkert, og fabelaktig bra lydkvalitet på begge formater.
Vis vedlegget 1086185
Ingen planer om store endringer i tråden her.
Hyggelig at noen henger på likevel.
Vis vedlegget 1086103
Absolutt materiale for ØPPTEMPOBALLEROCK i "One Of Us"Den Joan Osborne låta har jeg i flere tiår ønska å lage en øpptempoballerockversjon av, men har jeg gjort det? Næh!
Gikk lei av alengegangDYI på den fronten før jeg kom så langt
Og juletre (meterhøyt überfeik sådan) rigges 23.12 og skrus av igjen, bæres opp på loftet og settes på plass i klesskapet sitt 01.01, pangferdig.
'Ses om et års tid, lille venn'
Artig det Karmana.Takk for musikktips! Skal smake på noen av dem
Jeg var helt blank på Brisebois.Liker ennå godt debutalbumet til Joan Osborne. Rakk heldigvis ikke å bli så lei, for det ble innhandlet kort tid etter
debutalbumet til Danielle Brisebois - de delte på å bli spilt mye...
Og en av sangene på albumet er godt kjent for oss nordmenn. Låta ble covret av Trine Rein, som slik fikk sin store hit.Jeg var helt blank på Brisebois.
Googla henne, og Yes. Som jeg mistenkte var hun pen til å synge.
Den eneste hitten jeg kan huske fra Trine Rein er Torn, og den kommer vel fra Natalie Imbruglia.Og en av sangene på albumet er godt kjent for oss nordmenn. Låta ble covret av Trine Rein, som slik fikk sin store hit.
Pratet med Carola en gang på tidlig 90 tallet, hun var innom der min mor jobbet i et reklamebyrå. Søt og blid jente.Artig det Karmana.
Zevon kjenner du jo fra før, men ellers er det antagelig bare Tony Joe White og Trower som ikke blir stoppet av kvinneglamsperra.🫣
Bjella også naturligvis.
For første gang på flere år har jeg nå tenkt å følge med på "Hver gang vi griner".
Utelukkende på grunn av kombinasjonen Bjella/Carola. Bjella gjorde ei Carolalåt i første program, "and he was killing it" , som det heter på godt norsk. Med en slik evne til å formidle tror jeg han vil greie seg bra gjennom sesongen. Jeg har respekt for Carola. Artist med stor integritet og mye energi.
Har forresten fått beskjed om at jeg kan hente pakke fra Foldnes Øl&Bøll.
Regner med at det er dynamitt.
Var ikke dette første hiten til Trine mon tro?Den eneste hitten jeg kan huske fra Trine Rein er Torn, og den kommer vel fra Natalie Imbruglia.
Men dette er ikke min sterke side da dette er musikk jeg ikke har hengt så mye med
Det har du nok helt rett iVar ikke dette første hiten til Trine mon tro?
Her er originalen til Torn. Versjonene til Natalie og Trine var cover versjoner.Den eneste hitten jeg kan huske fra Trine Rein er Torn, og den kommer vel fra Natalie Imbruglia.
Men dette er ikke min sterke side da dette er musikk jeg ikke har hengt så mye med
Tenk Ove...Pratet med Carola en gang på tidlig 90 tallet, hun var innom der min mor jobbet i et reklamebyrå. Søt og blid jente.
Woke alert Det er 2025 og da skal vi ikke sortere og skille på kjønn o.l. Det gjelde seg folk og reinsdyr Kan tenkes at alle nissens reinsdyr indentifiserer seg som hen eller noe, altså ikke-binære reinsdyrDen amerikanske julenissen kjører som alle vet, slede med et spann reinsdyr foran.
Dette foregår stort sett vinterstid.
Nå er det visst slik at reinbukken (hannen)
mister geviret til vinteren. Oktober - november. Simlene (hunndyret) beholder sine horn til april /mai da hun får kalv.
Som vi har sett, har alle reinsdyra til nissen horn.
Utfra det kan vi konkludere med at reinsdyra som nissen har, alle er simler.
Da dukker det opp et spørsmål.
-RUDOLF??!!
I disse tider med flytende kjønnsidentitet……….Hun IDENTIFISERER seg som Rudolf.Har hørt om Trine Rein.
Ellers så var det mye nytt for meg.
Jeg ser ikke på noe lærdom som bortkastet, så takk til dere som bidro med facts om Danielle og Trine.
Trine :
Vis vedlegget 1086476
Den amerikanske julenissen kjører som alle vet, slede med et spann reinsdyr foran.
Dette foregår stort sett vinterstid.
Nå er det visst slik at reinbukken (hannen)
mister geviret til vinteren. Oktober - november. Simlene (hunndyret) beholder sine horn til april /mai da hun får kalv.
Som vi har sett, har alle reinsdyra til nissen horn.
Utfra det kan vi konkludere med at reinsdyra som nissen har, alle er simler.
Da dukker det opp et spørsmål.
-RUDOLF??!!
Vis vedlegget 1086481
Du er inne på noe vesentlig.Woke alert Det er 2025 og da skal vi ikke sortere og skille på kjønn o.l. Det gjelde seg folk og reinsdyr Kan tenkes at alle nissens reinsdyr indentifiserer seg som hen eller noe, altså ikke-binære reinsdyr