Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.978
    Antall liker
    2.693
    Sted
    Endor
    Nei, ikke mens jeg bor her i Trondheim i hvert fall. Jeg er imidlertid veldig fornøyd med Sulland her i byen.
    Jeg hørte forøvrig at det er et utrolig dårlig fotball-lag i Trondheim, har du hørt om det? :unsure:
    Rosenb ... et eller annet :unsure:
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.319
    Antall liker
    904
    Hvordan Tesla presenterer pris er ikke noe nytt, verken for gammel eller ny Y modell.

    Edit: prøv forøvrig å spesifisere en VAG bil med samme utstyr som Tesla og se hvordan sluttsum passer med annonsert pris. Trådløs mobillading? 5000kr extra takk. Glasstak? Vinterhjul?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.770
    Antall liker
    11.156
    Sted
    Trondheim
    Er det vanlig å vise pris uten mva? Det har jeg ikke vært borti før når jeg har sett etter en bil.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    1
    Kinabil eller musk-bil, Adolf Musk raljer og sleiker sjefs-raljeren Dumb langt inn i 2-er'n.

    Screenshot_20250221_195708_Chrome.jpg
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.595
    Antall liker
    8.637
    Sted
    Holmestrand
    Pent lite forbruk men du er forsiktig på gasspedalen. 46kmh i snitt. Mulig at å stå i ro (med påskrudd bil) teller inn på snitthastighet?
    Kan si at en med en stor 7 seters 4wd slede med skiboks på taket, full oppakning, 5 pers i -12 og tur til fjells så omtrent dobles forbruket.
    Pent lite gasspedal er vel vinnerstragien når man kjører med drivstoffet lagret i et batteri?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.978
    Antall liker
    2.693
    Sted
    Endor
    Kinabil eller musk-bil, Adolf Musk raljer og sleiker sjefs-raljeren Dumb langt inn i 2-er'n.
    gutta er rævadiltere..... putlers rævadiltere

    "En rævadilter er et Bergens dialektord som beskriver en person som alltid henger etter andre, både fysisk og sosialt. Det kan brukes om noen som er treig, en som nøler, eller en som stadig følger etter uten å ta initiativ selv. Ordet har en litt ertende eller nedsettende klang, men brukes ofte humoristisk.
    Det kommer fra ordene "ræv" (bakende) og "dilter" (noen som dilter etter). Altså, en som alltid går etter andre, enten bokstavelig eller i overført betydning."
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    815
    Antall liker
    522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Elektronisk gasspedal er ikke noe nytt.
    Har vel alltid vært standard med to uavhengige sensorer som gir egne signal til motorkontroll siden starten.
    Mener å huske å ha lest flere med limp mode pga feil på en av disse.

    I alle disse Volvo kollisjonene hvor sjåfør "ikke" har vært borti gassen, skal vi da tro at begge sensorene har feilet identisk samtidig? Eller tenker man det er indusert spenning på begge lederparene samtidig? Kanskje Volvo har feilet 100% i programmeringen?

    Gjelder forsåvidt for de andre lignende sakene også.
    Eller har man sluttet med redundante sensorer for å redusere kostnad?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.319
    Antall liker
    904
    Elektronisk gasspedal er ikke noe nytt.
    Har vel alltid vært standard med to uavhengige sensorer som gir egne signal til motorkontroll siden starten.
    Mener å huske å ha lest flere med limp mode pga feil på en av disse.

    I alle disse Volvo kollisjonene hvor sjåfør "ikke" har vært borti gassen, skal vi da tro at begge sensorene har feilet identisk samtidig? Eller tenker man det er indusert spenning på begge lederparene samtidig? Kanskje Volvo har feilet 100% i programmeringen?

    Gjelder forsåvidt for de andre lignende sakene også.
    Eller har man sluttet med redundante sensorer for å redusere kostnad?
    På min 21 år gamle Audi er det redundant bremsesensor. Jeg har problemer med den stadig, og da slår cruisekontroll seg av automatisk samt motorlampe i dash. At kabelbrudd eller fukt skal gi ukontrollert akselerasjon har jeg ingen tro på.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.978
    Antall liker
    2.693
    Sted
    Endor
    Elektronisk gasspedal er ikke noe nytt.
    Har vel alltid vært standard med to uavhengige sensorer som gir egne signal til motorkontroll siden starten.
    Mener å huske å ha lest flere med limp mode pga feil på en av disse.

    I alle disse Volvo kollisjonene hvor sjåfør "ikke" har vært borti gassen, skal vi da tro at begge sensorene har feilet identisk samtidig? Eller tenker man det er indusert spenning på begge lederparene samtidig? Kanskje Volvo har feilet 100% i programmeringen?

    Gjelder forsåvidt for de andre lignende sakene også.
    Eller har man sluttet med redundante sensorer for å redusere kostnad?
    Jeg nekter å tro at det ikke er noe galt her ..... litt rart at dette problemet bare er med Volvo XC40 ....
    Jeg opplever at Volvo hare en 100% forkastelig holdning til dette.

    Flyindustrien har en "no blame" kultur som går på at når det er en ulykke skal man finne ut av hva som er årsaken, uten å gi skylden til noen, derfor er det idag tryggere å fly enn å ta flytoget til Gardermoen. Jeg opplever at Volvo er på en helt annen planet her, og det virker som om de driter i å faktisk se om det kan være noe i deres egne kontrollsystemer i XC40 :mad:

    EDIT: Det var en Qantas Airbus 330 (Qantas flight 72) som plutselig gikk i kraftig negativ dive, flere ganger, og truet med å krasje hele flyet. Folk, crew, serveringstraller ble kastet i taker og deretter ned igjen så en passasjer brakk ryggen og mange alvorlige skader, dette skjedde flere ganger på rad men de greide å lande uten fatalities ..... jeg tor det ble aldri funnet ut hva som skjedde her, men i en slik situasjon er det jo lett å gi skylden til pilotene ..... det skjedde aldri ..... men må være en S/W glitch ....

    Likeledes, nekter å tro at det ikke er tilsvarende S/W glitch i dagens biler ....
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.882
    Antall liker
    42.247
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg nekter å tro at det ikke er noe galt her ..... litt rart at dette problemet bare er med Volvo XC40 ....
    Jeg opplever at Volvo hare en 100% forkastelig holdning til dette.

    Flyindustrien har en "no blame" kultur som går på at når det er en ulykke skal man finne ut av hva som er årsaken, uten å gi skylden til noen, derfor er det idag tryggere å fly enn å ta flytoget til Gardermoen. Jeg opplever at Volvo er på en helt annen planet her, og det virker som om de driter i å faktisk se om det kan være noe i deres egne kontrollsystemer i XC40 :mad:
    Ut fra det jeg vet om Volvos organisasjonskultur (riktignok fra noen år tilbake) er jeg ganske sikker på at de undersøkte både det aktuelle eksemplaret og de generelle løsningene grundig før de konkluderte med sannsynlig brukerfeil.

    Det samme fenomenet finnes på en rekke andre elbiler. Max dreiemoment fra 0 rpm kan komme litt brått på folk. Kenguruhopp med Tesla er en egen genre. Ett eksempel:
    The story I overheard from the woman who crashed was that she had turned in preparation to back into a supercharger, meant to throw it in reverse, but didn't, and then got "scared" when she hit the accelerator and started moving forward so she accidentally gunned it instead of jumping on the brake.

    It was a stupid mistake, but it wasn't some alcohol induced delivery drama. It was someone who was legitimately scared who hit the wrong pedal.
    På det sekundet eller så det tar for et menneske å forstå at man selv har gjort en feil og deretter flytte labben rekker det å skje en hel masse greier.

    Noen fler:
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.191
    Antall liker
    5.500
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Eg har kome fram til at eg ofte føretrekk ein «eco»-modus med ekstremt daff respons på starten av straumpedalen der dette er tilgjengeleg.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.319
    Antall liker
    904
    Jeg nekter å tro at det ikke er noe galt her ..... litt rart at dette problemet bare er med Volvo XC40 ....
    Jeg opplever at Volvo hare en 100% forkastelig holdning til dette.
    Volvo var eneste produsent jeg vet om som bruker ressurser på å hente inn krasjdata fra hver eneste alvorlig krasj for å bygge sikrere biler. Dette var også før slike data kunne hentes «over the air», så jeg tror Volvo har en meget god foretningskultur.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.770
    Antall liker
    11.156
    Sted
    Trondheim
    Da Volvo var svensk, ja. Det er de jo ikke mer.
    Uansett hvordan man vrir og vender på det er det jo litt rart at det bare er Volvo XC40 dette skjermed, eller i hvert fall bare de vi hører om.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Så lenge de har fått Vegvesenets velsignelse på at dette er brukerfeil er det jo en billigere løsning enn om det skulle være en feil, og de må re designe elektronikken rundt gass pedal og bytte på x antall tusen XC40.....
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.978
    Antall liker
    2.693
    Sted
    Endor
    Så lenge de har fått Vegvesenets velsignelse på at dette er brukerfeil er det jo en billigere løsning enn om det skulle være en feil, og de må re designe elektronikken rundt gass pedal og bytte på x antall tusen XC40.....
    Yepp, Volvo må vel unngå tilbakekalling av 50.000+ biler, det er nok for kostbart å innrømme feil, for ikke å snakke om omdømme :unsure:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.882
    Antall liker
    42.247
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da Volvo var svensk, ja. Det er de jo ikke mer.
    Uansett hvordan man vrir og vender på det er det jo litt rart at det bare er Volvo XC40 dette skjermed, eller i hvert fall bare de vi hører om.
    Da følger du ikke med. «Unintended acceleration» har vært en greie siden Audi 5000 i 1984.
    Å overbevise en person om at vedkommende faktisk holdt gasspedalen stemplet til gulvmatten i spenntak mens man klamret seg til rattet og trodde man tråkket på bremsen kan være litt krevende. «Jeg har kjørt bil fra før du ble født!» Selv om sensorene i bilen viser 100 % gasspådrag og 0 % bremsepådrag. «Det må være noe feil med dataene!» Selv om det ikke er noen mekanisk eller elektrisk feil å finne noe sted. «Jeg stoler hverken på produsenten eller på veidirektoratet!»

    Neivel, men vedkommende holdt gassen inntrykket og trodde det var bremsen. På en elbil har man heller ikke lyden av gasspjeld som åpnes, innsugsluft og turtall som ruser for å indikere at noe helt annet skjer her, bare lineær akselerasjon. Noen av oss er slik skrudd sammen at det tar mye mer enn 1 sek å innse at man gjør en feil og korrigere det i tide før konsekvensene blir katastrofale. Noen nekter fortsatt å innrømme det også etter at røyken har lagt seg igjen.

    At Volvo ser ut til å være overrepresentert i det siste handler nok mye om demografi. For all del, tekniske feil har også skjedd (spør Toyota), men brukerfeil er overveiende mer sannsynlig.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.770
    Antall liker
    11.156
    Sted
    Trondheim
    I 1984 hadde jeg knapt nok råd til en bil og bilinteressen var ikke spesielt stor. Det er den for så vidt ikke nå heller.
    Jeg har jo tidligere nevnt dette med å klamre seg til rattet og ta spenntak fordi bilen beveger seg framover når man tror man skal rygge, så at det kan være brukerfeil involvert tviler jeg ikke på. Det hadde jo vært interessant å se en komplett statistikk over dette fenomenet for å se om Volvo faktisk er overrepresentert. Det er jo bare XC40 modellen som er nevnt, og det finnes vel ikke så mange av dem i forhold modeller fra andre leverandører?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.882
    Antall liker
    42.247
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Brake override kan jeg attestere. Mitt gamle triks for å kvitte meg med biler som ligger for nær bak meg er å trykke lett på bremsepedalen, bare så mye at bremselysene tenner, og samtidig lett på gasspedalen for å øke hastigheten med 2-3 km/t. Vips, en forskriftsmessig 3 sek luke bak bilen.

    Det funker ikke i en Tesla. Bremsen får prioritet og meldingen i displayet sier «dust», eller kanskje litt mer diplomatisk formulert.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.191
    Antall liker
    5.500
    Sted
    Sunnmøre
    Men, la oss seia at overhyppigheit på XC40 kjem av brukarfeil, og ikkje teknisk feil. Vil ikkje overhyppigheit av brukarfeil kanskje kunne koma av det vi kan kalla designfeil, eller designfeil iht brukargruppa?

    (Kjenner ofte på kroppen og i sinnet at eg er i XC40-demografien, sjølv om det formelt er 25 år til …)
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.396

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    1.264
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Men, la oss seia at overhyppigheit på XC40 kjem av brukarfeil, og ikkje teknisk feil. Vil ikkje overhyppigheit av brukarfeil kanskje kunne koma av det vi kan kalla designfeil, eller designfeil iht brukargruppa?

    (Kjenner ofte på kroppen og i sinnet at eg er i XC40-demografien, sjølv om det formelt er 25 år til …)
    Ja biler har blitt avanserte, kanskje litt for avanserte ? Om man ikke kan håndterer dagens biler når man har passert 70-75 år så må vi kanskje gjøre noe med øvre grense for førerkort. Som hun damen som hadde kjørt ut av garasjen og 30 m gjennom skogen og stoppet i to trær sa: Det kunne vært en folkemengde og ikke små trær og busker. Neppe særlig populært om du blir parkert som bilfører som 75 åring..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.882
    Antall liker
    42.247
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det vil jeg si er plausibelt:
    Det er eksakt samme girspak i Tesla Model S. Jeg har aldri likt den, siden det er mer logisk i mitt ingeniørhode å skyve noe fremover for å kjøre fremover og dra noe bakover for å kjøre bakover enn motsatt. Jeg antar det var tyske ingeniørers forsøk på å lage et PRNDL-mønster.

    Subaruen har vindusviskerspaken der. Enda morsommere, de to Teslaene har motsatte plasseringer av cruise control-spak og blinklysspak på venstre side av rattet. Hvis man ikke husker eksakt hvilken bil man er i kan man lett sette på cruise control hvis man forsøker å blinke i et kryss. Den kan f eks være forhåndsinnstilt på 100 km/t.

    For debaklet med «unintended accelleration» i Audi 5000 var det også en ergonomisk faktor med smalere «europeisk» bremsepedal enn den tverrbjelken av en pedal som mange amerikanere var vant til.

    1740323245925.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn