Hehe! Den er klassisk og gjenbrukbar. Alltid.Og som alltid er svaret «prøv selv da vel».
Noe av grunnen til min egen innstilling er nettopp det å ha prøvd, og med mange forskjeller som forsvant som resultat.
mvh
Hehe! Den er klassisk og gjenbrukbar. Alltid.Og som alltid er svaret «prøv selv da vel».
Nå har jeg ikke gitt meg inn i tweak-verden enda. Kanskje er jeg også mer tolerant til at hva andre opplever ikke nødvendigvis betyr det samme for meg hvis jeg gjør det samme. Men uten å ta de andres opplevelse fra dem, og så lar jeg dagen gå videre.Dingser som tres ned på både det ene og det andre, eller et stadig større utvalg av ting å putte under ting som erstatter hverandre, og det stadig kommer en leverandør med bedre produkter. pokkersen heller.
Og som alltid er svaret «prøv selv da vel».
Takk! Veldig mange forskjeller oppleves i beste fall så minimale, at det er mest en "why bother"?Hehe! Den er klassisk og gjenbrukbar. Alltid.
Noe av grunnen til min egen innstilling er nettopp det å ha prøvd, og med mange forskjeller som forsvant som resultat.![]()
Det der er vel ikke å regne som en liten fyrstikk en gang her på HFSTakk! Veldig mange forskjeller oppleves i beste fall så minimale, at det er mest en "why bother"?
Tenker at mange bytter vi har gjort/gjør er kun for gleden av noe nytt i hus (og jeg undervurderer ikke den gleden),
og forskjellene vi "hører", er mest for å rettferdiggjøre pengebruken.
Men - vi koser oss underveis!
Morten - kaster brannfakkel i natt.![]()
Det er glimt herfra også, sammen med stikkene. Noe av min undring etter å ha ajourert meg er nettopp om det du beskriver om forumet er sånn det var.Forumet der vintage, DIY og en og annen Technics er den rette lære og kabler, vibrasjonsdemping og strømrens er temaer som leder rett i skjærsilden.
Hvis man ikke gjemmer seg i egen tråd da…
Dette sagt med største mulige lettsinn og glimt i øyet for ordens skyld
Summen er gøy og hobbyer skal være gøy.
LEKER!!!!! Her mener jeg det er på plass å sitere og skrive om William Shankly sitt sitat om fotball. "Someone said to me 'To you tweaks is a matter of life or death!' and I said 'Listen, it's more important than that'".@ou812rh leker med både tweaks og med skjebnen hva angår fargevalg og WAF osv. osv.
Takk for dette innlegget, @vim !!Ja til mer lek & morro, vennlige stikk og vennskapelig trakassering. Det blir det et levende HFS av og kanskje et lite frikvarter fra dagens horrible nyhetsbilde på den samme PC/mobilskjermen.
Roda: Jeg vil advare før du kaster deg ut i det dypeste mørke.Ikke grus dette, @pelsjeger
Veldig nyttig input. Jeg får låne et par C7, sånn at jeg får høre selv.
Tipper det blir litt kaldtvann i blodet å bytte tilbake til C1 også, de ER gode
Har sett sånne Graham og har dem på lista
Takk
mvh
Hei @Finn MJeg vil advare før du kaster deg ut i det dypeste mørke. De siste dagene har jeg nemlig funnet ut at det er der jeg har oppholdt meg de siste 15 årene. Man vet nemlig ikke at man har vært der før man kommer ut i lyset igjen
I 2009 (tror jeg det var) solgte jeg Dynaudio Contour 1,4S. Og så ble det mørkt.
Ikke det at 1,4S var verdens beste, men en meget god musikkformidler.
Jeg tror ihvertfall at du kommer til å savne diskantelementet i C1. Du vil bare ikke merke det før du tar høyttalerne frem igjen etter å ha hatt en lang pause.
Greit: jeg forstår, alle kan bli lei av å ha samme lyden i 6 år, vet at det er leeeenge! Men... vær nå uten C1 i noen uker, kanskje du burde gi de en pause like lenge som Moses var på det fjellet... 40 dager var det vel. Da tror jeg du vil se lyset igjen![]()
Nja. Har tenkt på dem, men får ikke helt trigget løsta.Du har ikke snusa på doxa-boxa? Denne står på listen min over hete poteter.
Du er velkommen til Hønefoss når som helst!Nja. Har tenkt på dem, men får ikke helt trigget løsta.
Kanskje om jeg hører dem altså.![]()
mvh
Enig med deg om «good feelings» for en taler eller et annet produkt, det er litt sånn at man føler og synes at dette er det JEG vil ha og man trives veldig godt med detDynaudio C1 Platinum Mocca, last of it's kind, er egentlig planlagt å være her veldig lenge. Mye lengre enn 5-6 år. Så får vi se hva erfaringene gjør med planene.
Vis vedlegget 1099218
mvh
Da er det vel borget for div. 50-års utgaver daDette året er det tema Wish You Were Here 50-års jubileum.
mvh
Hva er du ute etter? Her er shootout med direktesvitsj mellom c1 std og hs på moon i7. Det gir en pekepinn på at HS er mer frampå enn c1, virker det på meg. Husk tannhulet og Max kvalitet, samt skru av «stabilt volum» før du lytter.Så lekre som @pelsjeger sine ser ut på Audio Chic stativene, så er det kanskje heller HS jeg skal sikte på som mulige etterkommere?
Takk @pelsjeger Det var interessant!Hva er du ute etter? Her er shootout med direktesvitsj mellom c1 std og hs på moon i7. Det gir en pekepinn på at HS er mer frampå enn c1, virker det på meg. Husk tannhulet og Max kvalitet, samt skru av «stabilt volum» før du lytter.
Wish you were here har for meg alltid vært Pink Floyds besteÅret er ikke det samme uten konsert med noen som spiller Pink Floyd.
Dette året er det tema Wish You Were Here 50-års jubileum.
Sånn også i går, så da måtte det forberedes før konserten.
The Nordic Floyd Show leverte godt de.
![]()
The Nordic Floyd Show
www.nordicfloyd.com
mvh
Jeg har derimot ikke helt sansen for slike tester. F.eks blir det gjort et stort nummer av at det ble målt mye forvrengning rundt 50Hz (selv om han ikke kunne si at han kunne høre det han målte). Og det er ikke så rart. Det menneskelige øre hører nemlig veldig dårlig i dypbassen. Vi kan ikke høre hvor lyden kommer fra engang, bare prøv å plassere suben bak deg, fungerer helt ok.Litt tilbake til målinger, forskjeller og lytting. Kan jo ikke la det kjølne heeelt.
Dynaudio Heritage Special
Jeg synes denne omtalen fra Erin's Audio Corner er veldig bra. Så blir den også mange ganger bedre etter kommentaren fra Dynaudio selv.
Limer inn hele kommentaren nederst. Anbefaler å lese hele denne, det gir god innsikt.
Jeg må innrømme at jeg har stusset på at målingene har sett noe røffe ut på for eksempel Dynaudio Special Forty, og undret meg på hvorfor det er sånn.
Tankene om at det må være gjort med vilje har surret i bakhodet.
Danny Richie som fikser alt med å snakke drit om de som lager og selger høyttalere og opp om målingene sine, tube connectors, delefilterkomponenter og annet som han - tilfeldigvis - selger. Han har også fikset Special Forty. Eller har han det?
At han er dyktigere enn alle konstruktører som jobber rundt om hos høyttalerprodusentene har jeg sånn passelig helvetes lite tro på. Selv om han er president i GR Research. Meg om det.Dynaudio Special 40 Upgrade Kit (Pair) | GR-Research
gr-research.com
Så er det sånn at jeg også undrer meg på om dette har relasjon til selvbygg og om det er læring å samle som gjør at man kan ta de valgene som Dynaudio tar på din reise til Jupiter? Eller er det fortsatt sånn at de beste har litt forsprang på DIY? Relatert til ren komponentpris er det såklart ikke lett å slå DIY. Jeg vet jo heller ikke hvor mange time som ligger bak konstruksjoner som f.eks Fantorangene. Mange muligens, siden de ble Divorced? Likevel noe mer justering etter de kom på markedet.
Liker ikke Dynaudio mindre etter dette, heller tvert imot.
Så lekre som @pelsjeger sine ser ut på Audio Chic stativene, så er det kanskje heller HS jeg skal sikte på som mulige etterkommere?
Kommentaren. Jeg har uthevet noe.
Det jeg har lagt i større bokstaver synes jeg er herlig tøft i trynet og direkte sagt!
DynaudioAcademy
Thank you for the review Erin. Although I am a little late to the party, I'd like to share our perspective on this review. I am not going to go through all the comments and answer directly, but if anyone has specific questions they'd like our input on, feel free to direct them to me, and I'll be happy to answer.
First off, I think Erin captures the performance of the speakers really well in this review. I would encourage anyone to not just look at the measurements, but pay attention to the description of what Erin actually heard.
While we use what is likely the most advanced measurement facility in the world, we do not aim specifically to make the end product provide beautiful measurements. The aim is good sound - and the measurements is a tool to achieve that.
Like Erin points out in the beginning of the review, sometimes a non-linearity that looks bad on the measurement isn't really much of an audible issue, and sometimes audible issues don't look like much in the measurements, unless you already determined by listening that it actually is one. In other words, measurements can explain what you heard, but it is very difficult to determine what you are going to hear, just by looking at the measurements.
Which is why Erin listens before measuring.
I'd like to point out that none of the comments in the review are somehow revealing something we didn't already know about the speaker, before we put it on the market. There is nothing that Erin can measure that we can't, or haven't done.
The main point I would like to point out here is that no loudspeaker, regardless of price, is perfect. I see a lot of assumptions that because a speaker costs a lot of money, the performance should be perfect.
That is unfortunately far from the truth. All speakers are the result of a balancing act when engineering them.
An example of this is the dip that is pointed out slightly above 1 kHz, which Erin correctly attributes to a "compliance issue" between cone and surround. However, the word "compliance issue" may lead some people to believe that this is an error, either in design or production. That is not the case, it is simply the result of deliberate design choices. It is very easy to design a woofer that doesn't have this dip. The problem is that the design changes you need to make to avoid the dip, leads to other issues that we believe are worse. It's not that we LIKE the dip, it is that we DISLIKE the compromises needed to avoid it.
I hope this explanation makes sense to people.
One point I found very interesting in the review, and some of the following comments, is that Erin points out the ability to go loud as one of the strong points about this speaker, which led to some comments about that high SPL is not by itself a target. Interestingly, we 100% agree, and actually we deliberately sacrifice high SPL to achieve the performance we are aiming for. Which is why I was actually positively surprised by the comments on high SPL capability being a benefit, and not a downside.
Our speakers aren't the most sensitive on the market, due to the decisions we make in creating smooth sounding drivers. In our view, we design the speakers to go "loud enough", not "as loud as possible". The fact that Erin was able to push them to very loud levels, is simply a result of the quality of the components and the design of our drivers - you are able to drive them hard before they start misbehaving, assuming you have the amplifier power to do it. The ability to change loudness level without too much of a change in sound character is a key performance factor for us. I think this is a factor that is often overlooked in objective assessments of speakers - I often see measurements that show how it sounds at low levels, plus how loud it will go - but not what happens to the sound when you turn the volume up. I applaud Erin's approach here.
Nitpick: In the beginning of the video, Erin describes the tweeter as a T330. Although it has been designed to look like a T330, the actual tweeter is the newer Esotar3, which is also used in our Confidence speaker line.
If anyone has questions for us, feel free to comment here, and I'll do my best to answer.
/Otto, Dynaudio Academy
mvh
Stemmer på den ja. Jeg har min aller største musikkopplevelse ca. 1978, var på sommerjobb sammen med andre ungdommer, og en hadde med seg datidens bærbare stereo. Hørte introen til Shine on You... hvor Wright skaper denne helt overnaturlige stemningen.....helt ståpels.Wish you were here har for meg alltid vært Pink Floyds beste![]()
Stemmer i her også. Danny R. fra GR. Research framstår som en ordinær besservisser, som har forstått omtrent akkurat nok, til ikke å forstå kompleksiteten ved godt design av HT.Jeg har derimot ikke helt sansen for slike tester. F.eks blir det gjort et stort nummer av at det ble målt mye forvrengning rundt 50Hz
Jeg husker 1SC som sjarmerende, men det er lenge siden.Takker, her er gjennomtrekken stor - en lekeplass der jeg slipper unna med det meste. Har vel Mirage OM6, som største, og Adam a5x som minste på gjennomreise her inne. Begge veldig gode, der lille aktive Adam knuste min største skuffelse/mismatch: Proac1SC på naim unitiqute.
Samme konklusjon her også. Denne typen høyttalere og kombinert med en subwoofer så er det ikke så mye mer enn smak og behag å kunne velge dem bort på.Når det gjelder deg og din setting: c1 plat er god nok til å være endgamehtt, slik jeg ser det.
Ja, det er noen som er interessante, men aller mest så handler det om det du skrev:Om du skal noen vei videre derfra er det begrenset med valg, uten å gå gulvstående, med de utfordringene det medfører.
Hørte nylig AN på sterofil, de hadde en herlig driv autentisk tone og spilleglede - men toppen, den var ikke så bra som her hjemme.
Ellers så synes jeg at serblin accordo var utrolige, men uten sub (er) er de no go. Ikke helt vill etter utseendet, men der er jo smaken som baken.
Helt forferdelig, faktisk. Når du må trykke seks ganger på tastaturet for å skrive prisen til en hifi-komponent så faller jeg av.Alt er jo dessuten blitt så jævlig dyrt.
Tiltredes!Helt forferdelig, faktisk. Når du må trykke seks ganger på tastaturet for å skrive prisen til en hifi-komponent så faller jeg av.
Det skal være gøy og da kan det ikke koste for mye. Synes eg.
mvh
Du er inne på noe der ja! Richard Wright er sounden av Pink Floyd. At egoet Waters sparket han fra gruppa under The Wall turneen har jeg aldri tilgitt han.Stemmer på den ja. Jeg har min aller største musikkopplevelse ca. 1978, var på sommerjobb sammen med andre ungdommer, og en hadde med seg datidens bærbare stereo. Hørte introen til Shine on You... hvor Wright skaper denne helt overnaturlige stemningen.....helt ståpels.
Var det Erin sin test du mener? Jeg synes den er veldig god, og klarte ikke å finne at han snakket så mye om forvrengning ved 50Hz? Eller gjorde et nummer ut av det.Jeg har derimot ikke helt sansen for slike tester. F.eks blir det gjort et stort nummer av at det ble målt mye forvrengning rundt 50Hz (selv om han ikke kunne si at han kunne høre det han målte). Og det er ikke så rart. Det menneskelige øre hører nemlig veldig dårlig i dypbassen. Vi kan ikke høre hvor lyden kommer fra engang, bare prøv å plassere suben bak deg, fungerer helt ok.
Tror ikke det er mulig å skape full enighet om dette, @Finn MEn annen ting: det at frekvenskurven ikke er helt jevn ved måling har lite å si i forhold til at rommet vil farge og forandre frekvenskarateristikken ti ganger mer. Og så spørs det hvilke komponenter man kobler høyttalerne opp på (matching) og hvordan høyttalerne blir plassert i rommet.
Synes ikke det er så relevant, siden omtalen til Erin først og fremst er en kombinasjon av lytting og måling. Spesielt på denne omtalen synes jeg hans lytteinntrykk kom godt frem. Han var selv også åpen på at han ikke hørte en del av det som var målbart.Det ble heller ikke sagt noe om hvilke komponenter høyttalerne ble koblet opp på ved lytting!?
Ja, det fra Dynaudio var veldig bra tilsvar. Klare på at den høyttaleren måler som den gjør, med de avvikene det har, som 100% beregnet fra folket der.Sånn sett likte jeg svaret fra Dynaudio.I utviklingen av Heritage Special har de nemlig brukt masser av timer til nettopp lytting.
Nei RoDa, se heller denne testen fra min favoritt Steve Guttenberg: Dynaudio Heritage Special
Enhver høytaler et et kompromiss i bunn å grunn. Også må man huske at et merke som dynaudio jobber etter gitte formler med tanke på delekostnad osv. Ergo vil det bli tatt kutt der det kan kuttes og kompromiss må gjøres.Var det Erin sin test du mener? Jeg synes den er veldig god, og klarte ikke å finne at han snakket så mye om forvrengning ved 50Hz? Eller gjorde et nummer ut av det.
Uansett så tenker jeg at Erin beskriver nettopp flere akspekter rundt hva han måler, men ikke kunne høre. Så får han også kompliment fra Dynaudio for at han måler på flere forskjellige lydnivå.
Tror ikke det er mulig å skape full enighet om dette, @Finn MDet er noen som prøver seg med at fase og timing er det viktigste og frekvensgang ikke så nøye. Men de møter litt motstand. Helt enig med deg angående plassering i rommet og hvordan det påvirker. Men ikke like enig angående øvrige komponenter i forhold. Så fremst det ikke er sånne komponenter som jeg spille på som farger ganske kraftig.
Synes ikke det er så relevant, siden omtalen til Erin først og fremst er en kombinasjon av lytting og måling. Spesielt på denne omtalen synes jeg hans lytteinntrykk kom godt frem. Han var selv også åpen på at han ikke hørte en del av det som var målbart.
Ja, det fra Dynaudio var veldig bra tilsvar. Klare på at den høyttaleren måler som den gjør, med de avvikene det har, som 100% beregnet fra folket der.
Nettopp det med at å rette den typen avvik som er målbart vil medføre andre avvik som er verre lydmessig, synes jeg var veldig interessant.
Jeg oppfatter det ikke som "lytting er best", men at de må der det er relevant også lytte i tillegg til å måle.
Han er god han Guttenberg, men jeg synes ikke snakkeomtalen hans gir like mye innsikt som Erin sin med målinger i tillegg. Meg om det.
mvh
Roger med vannet er og blir en navlebeskuende selvopptatt surpomp.Du er inne på noe der ja! Richard Wright er sounden av Pink Floyd. At egoet Waters sparket han fra gruppa under The Wall turneen har jeg aldri tilgitt han.
Takker for tipset Power, bestilling lagt inn!Roger med vannet er og blir en navlebeskuende selvopptatt surpomp.
Dessverre har han laget en del musikk som ikke er lett å hoppe over, både i bandet Pink Floyd og solo.
Men dersom du er glad i salige Richard Wright Finn M, så vil jeg sterkt anbefale deg å gå til innkjøp av live versjonen av Dark Side of the Moon (om du da ikke har gjort det allerede) som band og "mangement" hadde sitt og ruget på i 49 år. På dette opptaket har Richard Wright fått adskillig mer spillerom, og det er så mange fine detaljer at jeg blir helt fuktig i øyekroken. David Gilmore er i storslag, og lirer av seg noen soloer som gjør at pelsen står rett til værs.
Opptaket er forbløffende bra hørt med mine ører (ei var jeg der den gang da), og dokumenterer etter min mening hvor utrolig gode PF var i 1974, samt hvor mange hestehoder de lå foran de fleste andre hva konsertlyd angikk.