RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.330
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Og som alltid er svaret «prøv selv da vel».
    Hehe! Den er klassisk og gjenbrukbar. Alltid.
    Noe av grunnen til min egen innstilling er nettopp det å ha prøvd, og med mange forskjeller som forsvant som resultat. :)
    mvh

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.733
    Sted
    Makrokosmos
    Dingser som tres ned på både det ene og det andre, eller et stadig større utvalg av ting å putte under ting som erstatter hverandre, og det stadig kommer en leverandør med bedre produkter. pokkersen heller.
    Nå har jeg ikke gitt meg inn i tweak-verden enda. Kanskje er jeg også mer tolerant til at hva andre opplever ikke nødvendigvis betyr det samme for meg hvis jeg gjør det samme. Men uten å ta de andres opplevelse fra dem, og så lar jeg dagen gå videre.

Det store paradigmskifte er ikke kommet enda, når ting blir omvendt. Da man kjøper forsterker, høyttalere og platespillere for å få det beste utav tweaksen.

For øvrig så er det verste tweakset i Norge å spise brødskiver til lunsj istedenfor et ordentlig varmt måltid ✌🏽.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.442
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Har gått all inn i tweak verden.. rørforsterkere 🤣 i henhold til mister Butterwort og Burger så låter alle forsterkere så likt at man ikke kan skille dem i blindtest :)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.223
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Og som alltid er svaret «prøv selv da vel».
    Hehe! Den er klassisk og gjenbrukbar. Alltid.
    Noe av grunnen til min egen innstilling er nettopp det å ha prøvd, og med mange forskjeller som forsvant som resultat. :)
    Takk! Veldig mange forskjeller oppleves i beste fall så minimale, at det er mest en "why bother"?

Tenker at mange bytter vi har gjort/gjør er kun for gleden av noe nytt i hus (og jeg undervurderer ikke den gleden),
    og forskjellene vi "hører", er mest for å rettferdiggjøre pengebruken.

Men - vi koser oss underveis!

Morten - kaster brannfakkel i natt. 😁

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.938
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Takk! Veldig mange forskjeller oppleves i beste fall så minimale, at det er mest en "why bother"?

Tenker at mange bytter vi har gjort/gjør er kun for gleden av noe nytt i hus (og jeg undervurderer ikke den gleden),
    og forskjellene vi "hører", er mest for å rettferdiggjøre pengebruken.

Men - vi koser oss underveis!

Morten - kaster brannfakkel i natt. 😁
    Det der er vel ikke å regne som en liten fyrstikk en gang her på HFS 🤣
    Forumet der vintage, DIY og en og annen Technics er den rette lære og kabler, vibrasjonsdemping og strømrens er temaer som leder rett i skjærsilden.
    Hvis man ikke gjemmer seg i egen tråd da…
    Dette sagt med største mulige lettsinn og glimt i øyet for ordens skyld 😊

Gleder meg over trådens eiers tråd og mange, mange andre jeg altså, men er ikke litt av moroa å leke med hifi da? For noen er det med tweaks, noen bygger selv, noen reparerer sjukt komplisert elektronikk etc…
    Summen er gøy og hobbyer skal være gøy.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.164
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tweakdiskusjoner ja. Dersom du vil ha en annen lyd bytt høyttalere. :)

Angående videoen over: Navnet skjemmer ingen men siden jeg er en slem audiofil: Is this a Butterworth Burger?

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.330
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Forumet der vintage, DIY og en og annen Technics er den rette lære og kabler, vibrasjonsdemping og strømrens er temaer som leder rett i skjærsilden.
    Hvis man ikke gjemmer seg i egen tråd da…
    Dette sagt med største mulige lettsinn og glimt i øyet for ordens skyld 😊

Summen er gøy og hobbyer skal være gøy.
    Det er glimt herfra også, sammen med stikkene. Noe av min undring etter å ha ajourert meg er nettopp om det du beskriver om forumet er sånn det var.
    Nå er det snudd, er mitt inntrykk fra de siste uker/(mnd?) innlegg jeg leser.

Enig, det er gøy som er greia!
    Gode gamle impulse som nå er borte - fra HFS - var også gøy da han skrev om bedre definisjon i bassen etter å ha puttet NordOst koner under strømfilteret.
    Men en annen type gøy :D Synes eg

mvh

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.330
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    For å dele litt mer og for at det ikke skal være for mye stikk.

På samme måte som jeg synes det er veldig gøy med dyr vin - selv om jeg ikke er i stand til å skille det godt fra billig vin - og dyre kjøttbiter - selv om jeg ikke klarer å smake forskjellen godt nok - så synes jeg også det er veldig gøy med dyre hifikomponenter.
    Selv om jeg fra mitt eget perspektiv synes det er for dyrt, for usannsynlig at det kan utgjøre en reell forskjell eller rett og slett synes det er morsomt tussete galskap.

For egen del har jeg forsøkt å balansere det mellom hva jeg er villig til å betale for det og hva jeg må erkjenne at øker musikkgleden min selv om jeg samtidig ikke klarer å tro på at lyden er forandret. Opplevelsen er også verdt noen kroner og vi er nok ganske så forskjellige på hva vi setter som grense på antall kroner investert i opplevelse.
    Jeg opplever anlegget mitt bedre med kablene jeg har nå. Jeg vet samtidig at om jeg utfordrer meg selv så klarer jeg ikke å høre forskjell på dem og andre.
    Jeg opplever anlegget mitt bedre med DACen jeg har nå. Samtidig er jeg overhodet ikke sikker på om jeg kunne skilt den fra min gode gamle Rega DAC i en ordentlig kontrollert test. Uten til å ta stilling til hva som er mest tro til innsignalet, for det bryr jeg meg ikke om.
    Men jeg velger aktivt å leve videre med det, og aktivt å ikke teste nettopp for å ha døra litt åpen for at det er noen forskjeller der.

En del av utfordringen med å møtes tenker jeg er forskjellen på å teste og å teste. Å lytte på en komponent, bytte en komponent og lytte på den andre komponenten, deretter å beskrive hva du opplever. Det er ikke å teste. Det er å ha det gøy. Men det kan likevel være nok for den enkelte til å bruke penger. Utfordringen er som vanlig når den metoden som er å lytte og lytte og beskrive opplevd forskjell benyttes som fasit for at sånn er det. Det skaper diskusjon, og jeg synes det er rett at det skaper diskusjon når det er langt utenfor etablert vitenskap. Null stress om vi er uenige om det.

mvh

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    11.938
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Synes det er underholdende med både stikk og diskusjoner, så lenge det er i det formatet som du og flere i de siste innleggene representerer! Det er både sunt og hyggelig å kunne diskutere med folk som har samme interesse men andre meninger. Det jeg derimot ikke synes noe om på HFS er to ting (ingen av dem noe jeg oppfattet ditt stikk som):
    1) Den nesten maniske og nedlatende avskrivningen av absolutt alt som ikke kan måles, eller sto i pensum for ingeniøreksamen i 1977, og ikke er bygget av en som ikke lever av å bygge. Og
    2) Den tidvis stygge og metodiske mobbingen av de som brenner inderlig for en variant av temaet tweaks og lurium solgt av kyniske og dyktige selgere. Vi har jo en danske som får gjennomgå, og en strøm og støyfantast som ble mobbet ut. Skulle ønske man klarte å la dem drive med sitt i fred evt.

Selv om jeg hadde en Fidelityspalte dedikert tweaks (og slaktet mange, vil jeg bare påpeke :)), så mener jeg selv at jeg har en sunn og innebygget skepsis og stort sett klarer å høre uten alt for mye bias. I den grad vi mennesker er i stand til å ikke ha både forventningsbias og å lytte med øynene og kjøpesug.
    Jeg har testet og forkastet en haug av føtter, kabler, strømfilterem platestrammere, platematter etc. etc., og har bare en bitteliten håndfull jeg med handa på hjertet kan si låter objektivt bedre enn alternativet. Isoacoustics var det, men overgås hos meg av Auva. Inakustik kabler valgte jeg etter å ha eid og testet (over tid) sikkert 10 merkevarer, deriblant langt dyrere Wireworld, og Nordost. Klare forskjeller! Enda bedre låt Transparent Ultra (gen. 6), men det er uaktuelt prismessig.

Når jeg for egen del poster, så er det litt som ufarlig gladsak og stemningsrapport fra lek med anlegget, og jeg synes det er gøy å lese om sånn aktivitet når @_RoDa_ maler høyttalerkasser, @ragwo skrur med verdens største tålmodighet, når @Evo III klarer tre dager med testing før salg, når @MakkinTosken leker dataingeniør (eller kanskje til og med ER det), når @ou812rh leker med både tweaks og med skjebnen hva angår fargevalg og WAF osv. osv.
    Men enig med deg i at det er ofte mer lek enn testing og dokumentasjon av resultater. Noe hifipressen/influencere også uunngåelig driver med i høy grad, men da kaller det testing.

Ja til mer lek & morro, vennlige stikk og vennskapelig trakassering. Det blir det et levende HFS av og kanskje et lite frikvarter fra dagens horrible nyhetsbilde på den samme PC/mobilskjermen.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.568
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    @ou812rh leker med både tweaks og med skjebnen hva angår fargevalg og WAF osv. osv.
    LEKER!!!!! Her mener jeg det er på plass å sitere og skrive om William Shankly sitt sitat om fotball. "Someone said to me 'To you tweaks is a matter of life or death!' and I said 'Listen, it's more important than that'".🤣🤣

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.029
    Torget vurderinger
    6
    Ikke grus dette, @pelsjeger
    Veldig nyttig input. Jeg får låne et par C7, sånn at jeg får høre selv.
    Tipper det blir litt kaldtvann i blodet å bytte tilbake til C1 også, de ER gode 😊
    Har sett sånne Graham og har dem på lista 👍😊
    Takk🙏
    mvh
    Roda: Jeg vil advare før du kaster deg ut i det dypeste mørke.
    De siste dagene har jeg nemlig funnet ut at det er der jeg har oppholdt meg de siste 15 årene. Man vet nemlig ikke at man har vært der før man kommer ut i lyset igjen :)
    I 2009 (tror jeg det var) solgte jeg Dynaudio Contour 1,4S. Og så ble det mørkt.....
    Ikke det at 1,4S var verdens beste innen hifi (den hadde billigutgaven av Esotar, nærmere bestemt Esotec) men var en meget god musikkformidler.

Jeg tror ihvertfall at du kommer til å savne diskantelementet i C1.
    Greit: jeg forstår, alle kan bli lei av å ha samme lyden i 6 år, vet at det er leeeenge! Men... vær nå uten C1 i noen uker, kanskje du burde gi de en pause like lenge som Moses var på det fjellet... 40 dager var det vel. Da er vel hjernen nullstilt.
    Da tror jeg du vil se lyset igjen ;)

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.330
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vil advare før du kaster deg ut i det dypeste mørke. De siste dagene har jeg nemlig funnet ut at det er der jeg har oppholdt meg de siste 15 årene. Man vet nemlig ikke at man har vært der før man kommer ut i lyset igjen :)

I 2009 (tror jeg det var) solgte jeg Dynaudio Contour 1,4S. Og så ble det mørkt.
    Ikke det at 1,4S var verdens beste, men en meget god musikkformidler.

Jeg tror ihvertfall at du kommer til å savne diskantelementet i C1. Du vil bare ikke merke det før du tar høyttalerne frem igjen etter å ha hatt en lang pause.
    Greit: jeg forstår, alle kan bli lei av å ha samme lyden i 6 år, vet at det er leeeenge! Men... vær nå uten C1 i noen uker, kanskje du burde gi de en pause like lenge som Moses var på det fjellet... 40 dager var det vel. Da tror jeg du vil se lyset igjen ;)
    Hei @Finn M
    Advarselen er mottatt. Jeg er hjemme med Dynaudio i huset og har vært det lenge. Skal mye til å bytte dem ut, altså.
    Litt gøy at du snakker om mørke og lys. Jeg liker å beskrive Dynaudio som naturlig mørke, med en slags avslappet holdning hvor ikke noe skal kastes i ansiktet på deg, men er der fullt og helt likevel. Litt sånn at du selv kan velge å lytte på det du vil i musikken.

Nettopp balansen i dem er hva jeg finner vanskelig å treffe med andre merker. Kalibrering ved å være uten dem litt er spennende, og for å nettopp kalibrere og identifisere hva jeg liker/ikke liker. Til en neve tusenlapper er HFLS-1 vanvittig gode og fullstendig uten konkurranse. Men sammenlignet med C1 så har de tidligere slitt med å hevde seg.
    Får sjekke på søndag, da kommer en god kamerat med gode ører på besøk. Jeg har også fått lov å låne et par C7ES-3 som jeg får inn om en uke eller no.
    Det også for å kalibrere og sjekke ut. Det er gøy nedpå sammenligning og erfaring/læring. Først ut HFLS-1 vc C1 i godt selskap.

Dynaudio C1 Platinum Mocca, last of it's kind, er egentlig planlagt å være her veldig lenge. Mye lengre enn 5-6 år. Så får vi se hva erfaringene gjør med planene.

IMG_9129.jpg

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.398
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dynaudio C1 Platinum Mocca, last of it's kind, er egentlig planlagt å være her veldig lenge. Mye lengre enn 5-6 år. Så får vi se hva erfaringene gjør med planene.

Vis vedlegget 1099218

mvh
    Enig med deg om «good feelings» for en taler eller et annet produkt, det er litt sånn at man føler og synes at dette er det JEG vil ha og man trives veldig godt med det😉🤗
    Skjønner deg godt og har jo hørt dine C1 som jeg likte svært godt👍🏼

Satt der selv i nærmest 9-10 år med både mine Sf Guarneri Memento og min Einstein hybrid amp. Det var MIN lyd😊

Om det var alder eller andre forhold vet jeg faktisk ikke, hører jo masse på messer, på besøk etc men sjelden ditto i egen rom og miljø etc.
    Da jeg fikk mulighet til å teste annet hjemme, både talere og kilde/amp var det plutselig gjort😎😅
    Følte jeg savnet mye da det gamle fikk gå ut døra men tilnærming av ny/helt annen lyd gikk temmelig greit og for min del en helt ny giv og glede av musikk på en måte jeg ikke hadde hørt før….
    Altså over tid, ikke bare på en kort demo eller lyttebesøk.

Sitter i dag og føler jeg at jeg gjorde rett og trives med både meg selv og lyden i disse dager🤗🎶

gismo

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn