RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Og som alltid er svaret «prøv selv da vel».
    Hehe! Den er klassisk og gjenbrukbar. Alltid.
    Noe av grunnen til min egen innstilling er nettopp det å ha prøvd, og med mange forskjeller som forsvant som resultat. :)
    mvh

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.735
    Sted
    Makrokosmos
    Dingser som tres ned på både det ene og det andre, eller et stadig større utvalg av ting å putte under ting som erstatter hverandre, og det stadig kommer en leverandør med bedre produkter. pokkersen heller.
    Nå har jeg ikke gitt meg inn i tweak-verden enda. Kanskje er jeg også mer tolerant til at hva andre opplever ikke nødvendigvis betyr det samme for meg hvis jeg gjør det samme. Men uten å ta de andres opplevelse fra dem, og så lar jeg dagen gå videre.

Det store paradigmskifte er ikke kommet enda, når ting blir omvendt. Da man kjøper forsterker, høyttalere og platespillere for å få det beste utav tweaksen.

For øvrig så er det verste tweakset i Norge å spise brødskiver til lunsj istedenfor et ordentlig varmt måltid ✌🏽.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.477
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Har gått all inn i tweak verden.. rørforsterkere 🤣 i henhold til mister Butterwort og Burger så låter alle forsterkere så likt at man ikke kan skille dem i blindtest :)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    33.239
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Og som alltid er svaret «prøv selv da vel».
    Hehe! Den er klassisk og gjenbrukbar. Alltid.
    Noe av grunnen til min egen innstilling er nettopp det å ha prøvd, og med mange forskjeller som forsvant som resultat. :)
    Takk! Veldig mange forskjeller oppleves i beste fall så minimale, at det er mest en "why bother"?

Tenker at mange bytter vi har gjort/gjør er kun for gleden av noe nytt i hus (og jeg undervurderer ikke den gleden),
    og forskjellene vi "hører", er mest for å rettferdiggjøre pengebruken.

Men - vi koser oss underveis!

Morten - kaster brannfakkel i natt. 😁

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    12.047
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Takk! Veldig mange forskjeller oppleves i beste fall så minimale, at det er mest en "why bother"?

Tenker at mange bytter vi har gjort/gjør er kun for gleden av noe nytt i hus (og jeg undervurderer ikke den gleden),
    og forskjellene vi "hører", er mest for å rettferdiggjøre pengebruken.

Men - vi koser oss underveis!

Morten - kaster brannfakkel i natt. 😁
    Det der er vel ikke å regne som en liten fyrstikk en gang her på HFS 🤣
    Forumet der vintage, DIY og en og annen Technics er den rette lære og kabler, vibrasjonsdemping og strømrens er temaer som leder rett i skjærsilden.
    Hvis man ikke gjemmer seg i egen tråd da…
    Dette sagt med største mulige lettsinn og glimt i øyet for ordens skyld 😊

Gleder meg over trådens eiers tråd og mange, mange andre jeg altså, men er ikke litt av moroa å leke med hifi da? For noen er det med tweaks, noen bygger selv, noen reparerer sjukt komplisert elektronikk etc…
    Summen er gøy og hobbyer skal være gøy.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.286
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tweakdiskusjoner ja. Dersom du vil ha en annen lyd bytt høyttalere. :)

Angående videoen over: Navnet skjemmer ingen men siden jeg er en slem audiofil: Is this a Butterworth Burger?

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Forumet der vintage, DIY og en og annen Technics er den rette lære og kabler, vibrasjonsdemping og strømrens er temaer som leder rett i skjærsilden.
    Hvis man ikke gjemmer seg i egen tråd da…
    Dette sagt med største mulige lettsinn og glimt i øyet for ordens skyld 😊

Summen er gøy og hobbyer skal være gøy.
    Det er glimt herfra også, sammen med stikkene. Noe av min undring etter å ha ajourert meg er nettopp om det du beskriver om forumet er sånn det var.
    Nå er det snudd, er mitt inntrykk fra de siste uker/(mnd?) innlegg jeg leser.

Enig, det er gøy som er greia!
    Gode gamle impulse som nå er borte - fra HFS - var også gøy da han skrev om bedre definisjon i bassen etter å ha puttet NordOst koner under strømfilteret.
    Men en annen type gøy :D Synes eg

mvh

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    For å dele litt mer og for at det ikke skal være for mye stikk.

På samme måte som jeg synes det er veldig gøy med dyr vin - selv om jeg ikke er i stand til å skille det godt fra billig vin - og dyre kjøttbiter - selv om jeg ikke klarer å smake forskjellen godt nok - så synes jeg også det er veldig gøy med dyre hifikomponenter.
    Selv om jeg fra mitt eget perspektiv synes det er for dyrt, for usannsynlig at det kan utgjøre en reell forskjell eller rett og slett synes det er morsomt tussete galskap.

For egen del har jeg forsøkt å balansere det mellom hva jeg er villig til å betale for det og hva jeg må erkjenne at øker musikkgleden min selv om jeg samtidig ikke klarer å tro på at lyden er forandret. Opplevelsen er også verdt noen kroner og vi er nok ganske så forskjellige på hva vi setter som grense på antall kroner investert i opplevelse.
    Jeg opplever anlegget mitt bedre med kablene jeg har nå. Jeg vet samtidig at om jeg utfordrer meg selv så klarer jeg ikke å høre forskjell på dem og andre.
    Jeg opplever anlegget mitt bedre med DACen jeg har nå. Samtidig er jeg overhodet ikke sikker på om jeg kunne skilt den fra min gode gamle Rega DAC i en ordentlig kontrollert test. Uten til å ta stilling til hva som er mest tro til innsignalet, for det bryr jeg meg ikke om.
    Men jeg velger aktivt å leve videre med det, og aktivt å ikke teste nettopp for å ha døra litt åpen for at det er noen forskjeller der.

En del av utfordringen med å møtes tenker jeg er forskjellen på å teste og å teste. Å lytte på en komponent, bytte en komponent og lytte på den andre komponenten, deretter å beskrive hva du opplever. Det er ikke å teste. Det er å ha det gøy. Men det kan likevel være nok for den enkelte til å bruke penger. Utfordringen er som vanlig når den metoden som er å lytte og lytte og beskrive opplevd forskjell benyttes som fasit for at sånn er det. Det skaper diskusjon, og jeg synes det er rett at det skaper diskusjon når det er langt utenfor etablert vitenskap. Null stress om vi er uenige om det.

mvh

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    12.047
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Synes det er underholdende med både stikk og diskusjoner, så lenge det er i det formatet som du og flere i de siste innleggene representerer! Det er både sunt og hyggelig å kunne diskutere med folk som har samme interesse men andre meninger. Det jeg derimot ikke synes noe om på HFS er to ting (ingen av dem noe jeg oppfattet ditt stikk som):
    1) Den nesten maniske og nedlatende avskrivningen av absolutt alt som ikke kan måles, eller sto i pensum for ingeniøreksamen i 1977, og ikke er bygget av en som ikke lever av å bygge. Og
    2) Den tidvis stygge og metodiske mobbingen av de som brenner inderlig for en variant av temaet tweaks og lurium solgt av kyniske og dyktige selgere. Vi har jo en danske som får gjennomgå, og en strøm og støyfantast som ble mobbet ut. Skulle ønske man klarte å la dem drive med sitt i fred evt.

Selv om jeg hadde en Fidelityspalte dedikert tweaks (og slaktet mange, vil jeg bare påpeke :)), så mener jeg selv at jeg har en sunn og innebygget skepsis og stort sett klarer å høre uten alt for mye bias. I den grad vi mennesker er i stand til å ikke ha både forventningsbias og å lytte med øynene og kjøpesug.
    Jeg har testet og forkastet en haug av føtter, kabler, strømfilterem platestrammere, platematter etc. etc., og har bare en bitteliten håndfull jeg med handa på hjertet kan si låter objektivt bedre enn alternativet. Isoacoustics var det, men overgås hos meg av Auva. Inakustik kabler valgte jeg etter å ha eid og testet (over tid) sikkert 10 merkevarer, deriblant langt dyrere Wireworld, og Nordost. Klare forskjeller! Enda bedre låt Transparent Ultra (gen. 6), men det er uaktuelt prismessig.

Når jeg for egen del poster, så er det litt som ufarlig gladsak og stemningsrapport fra lek med anlegget, og jeg synes det er gøy å lese om sånn aktivitet når @_RoDa_ maler høyttalerkasser, @ragwo skrur med verdens største tålmodighet, når @Evo III klarer tre dager med testing før salg, når @MakkinTosken leker dataingeniør (eller kanskje til og med ER det), når @ou812rh leker med både tweaks og med skjebnen hva angår fargevalg og WAF osv. osv.
    Men enig med deg i at det er ofte mer lek enn testing og dokumentasjon av resultater. Noe hifipressen/influencere også uunngåelig driver med i høy grad, men da kaller det testing.

Ja til mer lek & morro, vennlige stikk og vennskapelig trakassering. Det blir det et levende HFS av og kanskje et lite frikvarter fra dagens horrible nyhetsbilde på den samme PC/mobilskjermen.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.672
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    @ou812rh leker med både tweaks og med skjebnen hva angår fargevalg og WAF osv. osv.
    LEKER!!!!! Her mener jeg det er på plass å sitere og skrive om William Shankly sitt sitat om fotball. "Someone said to me 'To you tweaks is a matter of life or death!' and I said 'Listen, it's more important than that'".🤣🤣

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.048
    Torget vurderinger
    6
    Ikke grus dette, @pelsjeger
    Veldig nyttig input. Jeg får låne et par C7, sånn at jeg får høre selv.
    Tipper det blir litt kaldtvann i blodet å bytte tilbake til C1 også, de ER gode 😊
    Har sett sånne Graham og har dem på lista 👍😊
    Takk🙏
    mvh
    Roda: Jeg vil advare før du kaster deg ut i det dypeste mørke.
    De siste dagene har jeg nemlig funnet ut at det er der jeg har oppholdt meg de siste 15 årene. Man vet nemlig ikke at man har vært der før man kommer ut i lyset igjen :)
    I 2009 (tror jeg det var) solgte jeg Dynaudio Contour 1,4S. Og så ble det mørkt.....
    Ikke det at 1,4S var verdens beste innen hifi (den hadde billigutgaven av Esotar, nærmere bestemt Esotec) men var en meget god musikkformidler.

Jeg tror ihvertfall at du kommer til å savne diskantelementet i C1.
    Greit: jeg forstår, alle kan bli lei av å ha samme lyden i 6 år, vet at det er leeeenge! Men... vær nå uten C1 i noen uker, kanskje du burde gi de en pause like lenge som Moses var på det fjellet... 40 dager var det vel. Da er vel hjernen nullstilt.
    Da tror jeg du vil se lyset igjen ;)

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vil advare før du kaster deg ut i det dypeste mørke. De siste dagene har jeg nemlig funnet ut at det er der jeg har oppholdt meg de siste 15 årene. Man vet nemlig ikke at man har vært der før man kommer ut i lyset igjen :)

I 2009 (tror jeg det var) solgte jeg Dynaudio Contour 1,4S. Og så ble det mørkt.
    Ikke det at 1,4S var verdens beste, men en meget god musikkformidler.

Jeg tror ihvertfall at du kommer til å savne diskantelementet i C1. Du vil bare ikke merke det før du tar høyttalerne frem igjen etter å ha hatt en lang pause.
    Greit: jeg forstår, alle kan bli lei av å ha samme lyden i 6 år, vet at det er leeeenge! Men... vær nå uten C1 i noen uker, kanskje du burde gi de en pause like lenge som Moses var på det fjellet... 40 dager var det vel. Da tror jeg du vil se lyset igjen ;)
    Hei @Finn M
    Advarselen er mottatt. Jeg er hjemme med Dynaudio i huset og har vært det lenge. Skal mye til å bytte dem ut, altså.
    Litt gøy at du snakker om mørke og lys. Jeg liker å beskrive Dynaudio som naturlig mørke, med en slags avslappet holdning hvor ikke noe skal kastes i ansiktet på deg, men er der fullt og helt likevel. Litt sånn at du selv kan velge å lytte på det du vil i musikken.

Nettopp balansen i dem er hva jeg finner vanskelig å treffe med andre merker. Kalibrering ved å være uten dem litt er spennende, og for å nettopp kalibrere og identifisere hva jeg liker/ikke liker. Til en neve tusenlapper er HFLS-1 vanvittig gode og fullstendig uten konkurranse. Men sammenlignet med C1 så har de tidligere slitt med å hevde seg.
    Får sjekke på søndag, da kommer en god kamerat med gode ører på besøk. Jeg har også fått lov å låne et par C7ES-3 som jeg får inn om en uke eller no.
    Det også for å kalibrere og sjekke ut. Det er gøy nedpå sammenligning og erfaring/læring. Først ut HFLS-1 vc C1 i godt selskap.

Dynaudio C1 Platinum Mocca, last of it's kind, er egentlig planlagt å være her veldig lenge. Mye lengre enn 5-6 år. Så får vi se hva erfaringene gjør med planene.

IMG_9129.jpg

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.282
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dynaudio C1 Platinum Mocca, last of it's kind, er egentlig planlagt å være her veldig lenge. Mye lengre enn 5-6 år. Så får vi se hva erfaringene gjør med planene.

Vis vedlegget 1099218

mvh
    Enig med deg om «good feelings» for en taler eller et annet produkt, det er litt sånn at man føler og synes at dette er det JEG vil ha og man trives veldig godt med det😉🤗
    Skjønner deg godt og har jo hørt dine C1 som jeg likte svært godt👍🏼

Satt der selv i nærmest 9-10 år med både mine Sf Guarneri Memento og min Einstein hybrid amp. Det var MIN lyd😊

Om det var alder eller andre forhold vet jeg faktisk ikke, hører jo masse på messer, på besøk etc men sjelden ditto i egen rom og miljø etc.
    Da jeg fikk mulighet til å teste annet hjemme, både talere og kilde/amp var det plutselig gjort😎😅
    Følte jeg savnet mye da det gamle fikk gå ut døra men tilnærming av ny/helt annen lyd gikk temmelig greit og for min del en helt ny giv og glede av musikk på en måte jeg ikke hadde hørt før….
    Altså over tid, ikke bare på en kort demo eller lyttebesøk.

Sitter i dag og føler jeg at jeg gjorde rett og trives med både meg selv og lyden i disse dager🤗🎶

gismo

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er et godt eksempel på at man skal jakte sin egen lyd, @gismo
    For min del har du nå beveget deg vekk fra det som jeg liker og inn i noe som jeg ikke får like god feeling av.
    Aner ikke om det har å gjøre noe med ører og alder, jeg tror nok dessverre - for meg - at mine ører i praksis er noen år eldre enn min biologiske alder. 😅
    Det har noe å gjøre med hvordan anlegget ser ut, jeg har elsket utseendet til sonus faber fra langt tilbake, men mest med at det nå spiller bedre men opplevd av meg mindre varmt og koselig. Synes jeg, opplever jeg, sier ikke at det er sånn. For musikken du spiller treffer det meget godt, og så er det som sagt sånn at jeg er helt sikker på at valgene er rett for deg.

Litt vanskelig å forstå at man kan ha et stereoanlegg uten rør og platespiller, da. :D:cool:

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Litt tilbake til målinger, forskjeller og lytting. Kan jo ikke la det kjølne heeelt.

Dynaudio Heritage Special
    Jeg synes denne omtalen fra Erin's Audio Corner er veldig bra. Så blir den også mange ganger bedre etter kommentaren fra Dynaudio selv.
    Limer inn hele kommentaren nederst. Anbefaler å lese hele denne, det gir god innsikt.

Jeg må innrømme at jeg har stusset på at målingene har sett noe røffe ut på for eksempel Dynaudio Special Forty, og undret meg på hvorfor det er sånn.
    Tankene om at det må være gjort med vilje har surret i bakhodet.

Danny Richie som fikser alt med å snakke drit om de som lager og selger høyttalere og opp om målingene sine, tube connectors, delefilterkomponenter og annet som han - tilfeldigvis - selger. Han har også fikset Special Forty. Eller har han det?
    At han er dyktigere enn alle konstruktører som jobber rundt om hos høyttalerprodusentene har jeg sånn passelig helvetes lite tro på. Selv om han er president i GR Research. Meg om det.

Så er det sånn at jeg også undrer meg på om dette har relasjon til selvbygg og om det er læring å samle som gjør at man kan ta de valgene som Dynaudio tar på din reise til Jupiter? Eller er det fortsatt sånn at de beste har litt forsprang på DIY? Relatert til ren komponentpris er det såklart ikke lett å slå DIY. Jeg vet jo heller ikke hvor mange time som ligger bak konstruksjoner som f.eks Fantorangene. Mange muligens, siden de ble Divorced? Likevel noe mer justering etter de kom på markedet.

Liker ikke Dynaudio mindre etter dette, heller tvert imot.
    Så lekre som @pelsjeger sine ser ut på Audio Chic stativene, så er det kanskje heller HS jeg skal sikte på som mulige etterkommere? :)

Kommentaren. Jeg har uthevet noe.
    Det jeg har lagt i større bokstaver synes jeg er herlig tøft i trynet og direkte sagt! 🥳

DynaudioAcademy
    Thank you for the review Erin. Although I am a little late to the party, I'd like to share our perspective on this review. I am not going to go through all the comments and answer directly, but if anyone has specific questions they'd like our input on, feel free to direct them to me, and I'll be happy to answer.
    First off, I think Erin captures the performance of the speakers really well in this review. I would encourage anyone to not just look at the measurements, but pay attention to the description of what Erin actually heard.
    While we use what is likely the most advanced measurement facility in the world, we do not aim specifically to make the end product provide beautiful measurements. The aim is good sound - and the measurements is a tool to achieve that.
    Like Erin points out in the beginning of the review, sometimes a non-linearity that looks bad on the measurement isn't really much of an audible issue, and sometimes audible issues don't look like much in the measurements, unless you already determined by listening that it actually is one. In other words, measurements can explain what you heard, but it is very difficult to determine what you are going to hear, just by looking at the measurements.
    Which is why Erin listens before measuring.
    I'd like to point out that none of the comments in the review are somehow revealing something we didn't already know about the speaker, before we put it on the market. There is nothing that Erin can measure that we can't, or haven't done.

The main point I would like to point out here is that no loudspeaker, regardless of price, is perfect. I see a lot of assumptions that because a speaker costs a lot of money, the performance should be perfect.
    That is unfortunately far from the truth. All speakers are the result of a balancing act when engineering them.
    An example of this is the dip that is pointed out slightly above 1 kHz, which Erin correctly attributes to a "compliance issue" between cone and surround. However, the word "compliance issue" may lead some people to believe that this is an error, either in design or production. That is not the case, it is simply the result of deliberate design choices. It is very easy to design a woofer that doesn't have this dip. The problem is that the design changes you need to make to avoid the dip, leads to other issues that we believe are worse. It's not that we LIKE the dip, it is that we DISLIKE the compromises needed to avoid it.
    I hope this explanation makes sense to people.

One point I found very interesting in the review, and some of the following comments, is that Erin points out the ability to go loud as one of the strong points about this speaker, which led to some comments about that high SPL is not by itself a target. Interestingly, we 100% agree, and actually we deliberately sacrifice high SPL to achieve the performance we are aiming for. Which is why I was actually positively surprised by the comments on high SPL capability being a benefit, and not a downside.
    Our speakers aren't the most sensitive on the market, due to the decisions we make in creating smooth sounding drivers. In our view, we design the speakers to go "loud enough", not "as loud as possible". The fact that Erin was able to push them to very loud levels, is simply a result of the quality of the components and the design of our drivers - you are able to drive them hard before they start misbehaving, assuming you have the amplifier power to do it. The ability to change loudness level without too much of a change in sound character is a key performance factor for us. I think this is a factor that is often overlooked in objective assessments of speakers - I often see measurements that show how it sounds at low levels, plus how loud it will go - but not what happens to the sound when you turn the volume up. I applaud Erin's approach here.
    Nitpick: In the beginning of the video, Erin describes the tweeter as a T330. Although it has been designed to look like a T330, the actual tweeter is the newer Esotar3, which is also used in our Confidence speaker line.
    If anyone has questions for us, feel free to comment here, and I'll do my best to answer.
    /Otto, Dynaudio Academy

mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Siden ørevoksen var ute etter konserten, eller kanskje døttet enda lengre inn...., så kunne det liksågodt være kaffebesøk og HFLS-1 lytting på en søndag. :)

IMG_0049.jpg

Ut på sidelinja her i stua betyr redusert lyd, ofte veldig redusert, så lyttestolen forbeholdes gjesten.
    Stereo er ofte ego, selv om det er mulig å lytte utenfor så lenge det er for å høre på musikken og ikke hifi-en. :)
    HFLS-1 og Division Bell statuene gjør seg ikke bort fra denne vinkelen heller.

IMG_0054.jpg

Lydmessig her ute på sidelinja observerer jeg at de virker ganske så balanserte og uten noe som stikker av. De er snille rett på også, og med kombinasjon av manglende "flare" off axis så blir det hele ganske så koselig.
    Ulempen er såklart at selv om de er all-round og tåler så godt som hvasomhelst av innspillinger så kan det bli for hyggelig og manglende bitt også der det burde vært. Litt "rund" bass, litt avrundet og mørk diskant til tross, så er det likevel ikke så mye brems at musikken ikke kommer gjennom.
    De går an å spille veldig høyt på, eller kanskje er det nettopp et behov for å spille høyt for å vekke musikken til liv?
    Til prisen er de helt fantastiske. Selv om 4837,- i 2004-penger blir til 7976,- i 2024-penger, så er det bare til å la seg imponere.
    Ikke noen grunn til å se ned på de blå, selv i med 2025-briller på.

IMG_0052.jpg

Litt skru, litt løft og litt mer skru så kom hovedhøyttalerne opp på stativene igjen.
    Visuelt ganske så annerledes, litt oppned, si. Noe av den rareste formen på stativhøyttalere der ute, eller styggpen om du vil.
    Jeg digger dem, kanskje også litt for annerledesheten deres.

IMG_0057.jpg

Lydsammenligningsmessig ble det først en tabbe, så jeg må komme meg litt før jeg vurderer om jeg tør å fortelle om det. :censored:🙈

mvh

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    4
    Så lekre som @pelsjeger sine ser ut på Audio Chic stativene, så er det kanskje heller HS jeg skal sikte på som mulige etterkommere?
    Hva er du ute etter? Her er shootout med direktesvitsj mellom c1 std og hs på moon i7. Det gir en pekepinn på at HS er mer frampå enn c1, virker det på meg. Husk tannhulet og Max kvalitet, samt skru av «stabilt volum» før du lytter.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hva er du ute etter? Her er shootout med direktesvitsj mellom c1 std og hs på moon i7. Det gir en pekepinn på at HS er mer frampå enn c1, virker det på meg. Husk tannhulet og Max kvalitet, samt skru av «stabilt volum» før du lytter.
    Takk @pelsjeger Det var interessant!
    Skal ikke mene så mye om selve lydkvaliteten på anlegget som det ble spilt på basert på videoen, men forskjellene var uansett bra å få høre.
    Jeg også synes det høres ut som HS er mer åpne, frempå, distinkte i presentasjonen. Må innrømme at jeg liker måten C1 spiller på bedre enn HS.
    Nå sies det at MkII, Signatur og Platinum skal være litt strammere enn original C1, men jeg tror ikke det er snakk om store forskjeller.
    Har spurt Audio Chic gjengen om de har lagd, eller kan lage, stativer til så liten bunnplate som det er på C1, bare for moro skyld.

Det var en konto på YouTube som hadde ganske mye materiell om Special Forty vs C1 vs Heritage Special. Han kalte seg for Recovering Audiophile før Andrew Robinson fikk fjernet det. Han fjernet dessverre alle videoer og forsvant. Mye av de samme inntrykkene som det var å høre på videoen da han beskrev det.
    Dagens "tilbake til C1" gjorde sitt ti at det fortsatt er vanskelig å se for seg et fremtidig anlegg uten dem. :)

mvh

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    4
    Det aner meg at HS kanskje trekker i en retning som du ikke helt setter pris på. Samtidig må jeg understreke at de fortsatt, for meg, er veldig ok når innspillingene ikke er topp, men at det er MYE informasjon i presensområdet og oppover.
    Jeg skjønner dermed at de oppleves som imponerende i demo, men om rommet og systemet forøvrig ikke spiller på lag så kan de be too much, spesielt med litt volum over tid. Kanskje derfor noen selger, mens andre beholder.

Jeg har tidligere understreket at den største gleden jeg har av mine er på husvennlig volum i nærfelt, og gjerne når de andre har tatt kveld. Jeg har tatt de ned et par knepp over 5k, og kjører med noen få (10?) grader toe-in.

Har et tv-rom der jeg spiller høyere. Der er det dog enklere kår og styringsregler på hvor mye noe kan koste.
    Target : Max 10k for hele greia, ex kabler og stands.
    Man kan få tullete godt system for denne prisen, om man er heldig og rask på finn.
    Per nå T&A Tal XM med ScanSpeak revelator elementer, REL T-Zero, Synthesis Magnum 100 med NOS miniwatt rør i fortrinn og en Stello CDA500 med dac-inputs.

IMG_7659.jpeg

Samtidig er det bra mange hestehoder opp til HS og Devialet, så får «omstilt» hodet, slik du gjorde med Blåmennene dine, så ofte jeg vil. 🙂

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Husvennlig volum i nærfelt, akkurat som her. 👍
    Sånn det spilles mesteparten av tiden.

Det var noe av forskjellen i dag, muligheten til å få mye glede av musikken på lavere lydnivå.
    Der er C1 bedre enn HFLS-1. De åpner opp på lavere nivå og har generelt mer av alt. HFLS-1 til sammenligning har denne bredere penselen. Kan slipe vekk noen knaster på dårligere innspillinger på godt, og viske vekk noen detaljer på mange innspillinger på vondt. Gi og ta som vanlig.

Lydsammenligningstabben var at forsterkeren sto i triode - som den gjør normalt - på HFLS-1, og så klarte jeg på en eller annen måte og sette den i UL uten å legge merke til det i starten da C1 spilte. 🤭🙃 Får skjerpe meg på neste blåmannveksling 😁

mvh

Veldig kult TV-rom anlegg, forresten 👍

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    4
    Takker, her er gjennomtrekken stor - en lekeplass der jeg slipper unna med det meste. Har vel Mirage OM6, som største, og Adam a5x som minste på gjennomreise her inne. Begge veldig gode, der lille aktive Adam knuste min største skuffelse/mismatch: Proac1SC på naim unitiqute.

Når det gjelder deg og din setting: c1 plat er god nok til å være endgamehtt, slik jeg ser det.

Om du skal noen vei videre derfra er det begrenset med valg, uten å gå gulvstående, med de utfordringene det medfører.
    Hørte nylig AN på sterofil, de hadde en herlig driv autentisk tone og spilleglede - men toppen, den var ikke så bra som her hjemme.
    Ellers så synes jeg at serblin accordo var utrolige, men uten sub (er) er de no go. Ikke helt vill etter utseendet, men der er jo smaken som baken.

Alt er jo dessuten blitt så jævlig dyrt.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.048
    Torget vurderinger
    6
    Året er ikke det samme uten konsert med noen som spiller Pink Floyd. :cool:
    Dette året er det tema Wish You Were Here 50-års jubileum.
    Sånn også i går, så da måtte det forberedes før konserten. :)

The Nordic Floyd Show leverte godt de. (y)

mvh
    Wish you were here har for meg alltid vært Pink Floyds beste :cool:

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.048
    Torget vurderinger
    6
    Litt tilbake til målinger, forskjeller og lytting. Kan jo ikke la det kjølne heeelt.

Dynaudio Heritage Special
    Jeg synes denne omtalen fra Erin's Audio Corner er veldig bra. Så blir den også mange ganger bedre etter kommentaren fra Dynaudio selv.
    Limer inn hele kommentaren nederst. Anbefaler å lese hele denne, det gir god innsikt.

Jeg må innrømme at jeg har stusset på at målingene har sett noe røffe ut på for eksempel Dynaudio Special Forty, og undret meg på hvorfor det er sånn.
    Tankene om at det må være gjort med vilje har surret i bakhodet.

Danny Richie som fikser alt med å snakke drit om de som lager og selger høyttalere og opp om målingene sine, tube connectors, delefilterkomponenter og annet som han - tilfeldigvis - selger. Han har også fikset Special Forty. Eller har han det?
    At han er dyktigere enn alle konstruktører som jobber rundt om hos høyttalerprodusentene har jeg sånn passelig helvetes lite tro på. Selv om han er president i GR Research. Meg om det.

Så er det sånn at jeg også undrer meg på om dette har relasjon til selvbygg og om det er læring å samle som gjør at man kan ta de valgene som Dynaudio tar på din reise til Jupiter? Eller er det fortsatt sånn at de beste har litt forsprang på DIY? Relatert til ren komponentpris er det såklart ikke lett å slå DIY. Jeg vet jo heller ikke hvor mange time som ligger bak konstruksjoner som f.eks Fantorangene. Mange muligens, siden de ble Divorced? Likevel noe mer justering etter de kom på markedet.

Liker ikke Dynaudio mindre etter dette, heller tvert imot.
    Så lekre som @pelsjeger sine ser ut på Audio Chic stativene, så er det kanskje heller HS jeg skal sikte på som mulige etterkommere? :)

Kommentaren. Jeg har uthevet noe.
    Det jeg har lagt i større bokstaver synes jeg er herlig tøft i trynet og direkte sagt! 🥳

DynaudioAcademy
    Thank you for the review Erin. Although I am a little late to the party, I'd like to share our perspective on this review. I am not going to go through all the comments and answer directly, but if anyone has specific questions they'd like our input on, feel free to direct them to me, and I'll be happy to answer.
    First off, I think Erin captures the performance of the speakers really well in this review. I would encourage anyone to not just look at the measurements, but pay attention to the description of what Erin actually heard.
    While we use what is likely the most advanced measurement facility in the world, we do not aim specifically to make the end product provide beautiful measurements. The aim is good sound - and the measurements is a tool to achieve that.
    Like Erin points out in the beginning of the review, sometimes a non-linearity that looks bad on the measurement isn't really much of an audible issue, and sometimes audible issues don't look like much in the measurements, unless you already determined by listening that it actually is one. In other words, measurements can explain what you heard, but it is very difficult to determine what you are going to hear, just by looking at the measurements.
    Which is why Erin listens before measuring.
    I'd like to point out that none of the comments in the review are somehow revealing something we didn't already know about the speaker, before we put it on the market. There is nothing that Erin can measure that we can't, or haven't done.

The main point I would like to point out here is that no loudspeaker, regardless of price, is perfect. I see a lot of assumptions that because a speaker costs a lot of money, the performance should be perfect.
    That is unfortunately far from the truth. All speakers are the result of a balancing act when engineering them.
    An example of this is the dip that is pointed out slightly above 1 kHz, which Erin correctly attributes to a "compliance issue" between cone and surround. However, the word "compliance issue" may lead some people to believe that this is an error, either in design or production. That is not the case, it is simply the result of deliberate design choices. It is very easy to design a woofer that doesn't have this dip. The problem is that the design changes you need to make to avoid the dip, leads to other issues that we believe are worse. It's not that we LIKE the dip, it is that we DISLIKE the compromises needed to avoid it.
    I hope this explanation makes sense to people.

One point I found very interesting in the review, and some of the following comments, is that Erin points out the ability to go loud as one of the strong points about this speaker, which led to some comments about that high SPL is not by itself a target. Interestingly, we 100% agree, and actually we deliberately sacrifice high SPL to achieve the performance we are aiming for. Which is why I was actually positively surprised by the comments on high SPL capability being a benefit, and not a downside.
    Our speakers aren't the most sensitive on the market, due to the decisions we make in creating smooth sounding drivers. In our view, we design the speakers to go "loud enough", not "as loud as possible". The fact that Erin was able to push them to very loud levels, is simply a result of the quality of the components and the design of our drivers - you are able to drive them hard before they start misbehaving, assuming you have the amplifier power to do it. The ability to change loudness level without too much of a change in sound character is a key performance factor for us. I think this is a factor that is often overlooked in objective assessments of speakers - I often see measurements that show how it sounds at low levels, plus how loud it will go - but not what happens to the sound when you turn the volume up. I applaud Erin's approach here.
    Nitpick: In the beginning of the video, Erin describes the tweeter as a T330. Although it has been designed to look like a T330, the actual tweeter is the newer Esotar3, which is also used in our Confidence speaker line.
    If anyone has questions for us, feel free to comment here, and I'll do my best to answer.
    /Otto, Dynaudio Academy

mvh
    Jeg har derimot ikke helt sansen for slike tester. F.eks blir det gjort et stort nummer av at det ble målt mye forvrengning rundt 50Hz (selv om han ikke kunne si at han kunne høre det han målte). Og det er ikke så rart. Det menneskelige øre hører nemlig veldig dårlig i dypbassen. Vi kan ikke høre hvor lyden kommer fra engang, bare prøv å plassere suben bak deg, fungerer helt ok.

En annen ting: det at frekvenskurven ikke er helt jevn ved måling har lite å si i forhold til at rommet vil farge og forandre frekvenskarateristikken ti ganger mer. Og så spørs det hvilke komponenter man kobler høyttalerne opp på (matching) og hvordan høyttalerne blir plassert i rommet.

Det ble heller ikke sagt noe om hvilke komponenter høyttalerne ble koblet opp på ved lytting!?

Sånn sett likte jeg svaret fra Dynaudio. :) I utviklingen av Heritage Special har de nemlig brukt masser av timer til nettopp lytting.
    Nei RoDa, se heller denne testen fra min favoritt Steve Guttenberg: Dynaudio Heritage Special

Sist redigert:

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.602
    Sted
    Østfold
    Wish you were here har for meg alltid vært Pink Floyds beste :cool:
    Stemmer på den ja. Jeg har min aller største musikkopplevelse ca. 1978, var på sommerjobb sammen med andre ungdommer, og en hadde med seg datidens bærbare stereo. Hørte introen til Shine on You... hvor Wright skaper denne helt overnaturlige stemningen.....helt ståpels.

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.602
    Sted
    Østfold
    Jeg har derimot ikke helt sansen for slike tester. F.eks blir det gjort et stort nummer av at det ble målt mye forvrengning rundt 50Hz
    Stemmer i her også. Danny R. fra GR. Research framstår som en ordinær besservisser, som har forstått omtrent akkurat nok, til ikke å forstå kompleksiteten ved godt design av HT.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker, her er gjennomtrekken stor - en lekeplass der jeg slipper unna med det meste. Har vel Mirage OM6, som største, og Adam a5x som minste på gjennomreise her inne. Begge veldig gode, der lille aktive Adam knuste min største skuffelse/mismatch: Proac1SC på naim unitiqute.
    Jeg husker 1SC som sjarmerende, men det er lenge siden. :)
    Fint med egen hule å kunne styre på i, jeg har noen planer når de siste ungene også flytter ut. (y)

Når det gjelder deg og din setting: c1 plat er god nok til å være endgamehtt, slik jeg ser det.
    Samme konklusjon her også. Denne typen høyttalere og kombinert med en subwoofer så er det ikke så mye mer enn smak og behag å kunne velge dem bort på.

Om du skal noen vei videre derfra er det begrenset med valg, uten å gå gulvstående, med de utfordringene det medfører.
    Hørte nylig AN på sterofil, de hadde en herlig driv autentisk tone og spilleglede - men toppen, den var ikke så bra som her hjemme.
    Ellers så synes jeg at serblin accordo var utrolige, men uten sub (er) er de no go. Ikke helt vill etter utseendet, men der er jo smaken som baken.
    Ja, det er noen som er interessante, men aller mest så handler det om det du skrev:

Alt er jo dessuten blitt så jævlig dyrt.
    Helt forferdelig, faktisk. Når du må trykke seks ganger på tastaturet for å skrive prisen til en hifi-komponent så faller jeg av.
    Det skal være gøy og da kan det ikke koste for mye. Synes eg.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.162
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Helt forferdelig, faktisk. Når du må trykke seks ganger på tastaturet for å skrive prisen til en hifi-komponent så faller jeg av.
    Det skal være gøy og da kan det ikke koste for mye. Synes eg.

mvh
    Tiltredes! :D:D:D '

Hver og en har sin egen definisjon av hva som er dyrt, men prisene på nytt utstyr begynner å bli så høye at jeg ikke gidder å henge med lenger. En kan veldig mye moro med gamle og (relativt) billige ting.

Mvh

Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.048
    Torget vurderinger
    6
    Stemmer på den ja. Jeg har min aller største musikkopplevelse ca. 1978, var på sommerjobb sammen med andre ungdommer, og en hadde med seg datidens bærbare stereo. Hørte introen til Shine on You... hvor Wright skaper denne helt overnaturlige stemningen.....helt ståpels.
    Du er inne på noe der ja! Richard Wright er sounden av Pink Floyd. At egoet Waters sparket han fra gruppa under The Wall turneen har jeg aldri tilgitt han.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.390
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har derimot ikke helt sansen for slike tester. F.eks blir det gjort et stort nummer av at det ble målt mye forvrengning rundt 50Hz (selv om han ikke kunne si at han kunne høre det han målte). Og det er ikke så rart. Det menneskelige øre hører nemlig veldig dårlig i dypbassen. Vi kan ikke høre hvor lyden kommer fra engang, bare prøv å plassere suben bak deg, fungerer helt ok.
    Var det Erin sin test du mener? Jeg synes den er veldig god, og klarte ikke å finne at han snakket så mye om forvrengning ved 50Hz? Eller gjorde et nummer ut av det.
    Uansett så tenker jeg at Erin beskriver nettopp flere akspekter rundt hva han måler, men ikke kunne høre. Så får han også kompliment fra Dynaudio for at han måler på flere forskjellige lydnivå.

En annen ting: det at frekvenskurven ikke er helt jevn ved måling har lite å si i forhold til at rommet vil farge og forandre frekvenskarateristikken ti ganger mer. Og så spørs det hvilke komponenter man kobler høyttalerne opp på (matching) og hvordan høyttalerne blir plassert i rommet.
    Tror ikke det er mulig å skape full enighet om dette, @Finn M :) Det er noen som prøver seg med at fase og timing er det viktigste og frekvensgang ikke så nøye. Men de møter litt motstand. Helt enig med deg angående plassering i rommet og hvordan det påvirker. Men ikke like enig angående øvrige komponenter i forhold. Så fremst det ikke er sånne komponenter som jeg spille på som farger ganske kraftig.

Det ble heller ikke sagt noe om hvilke komponenter høyttalerne ble koblet opp på ved lytting!?
    Synes ikke det er så relevant, siden omtalen til Erin først og fremst er en kombinasjon av lytting og måling. Spesielt på denne omtalen synes jeg hans lytteinntrykk kom godt frem. Han var selv også åpen på at han ikke hørte en del av det som var målbart.

Sånn sett likte jeg svaret fra Dynaudio. :) I utviklingen av Heritage Special har de nemlig brukt masser av timer til nettopp lytting.
    Nei RoDa, se heller denne testen fra min favoritt Steve Guttenberg: Dynaudio Heritage Special
    Ja, det fra Dynaudio var veldig bra tilsvar. Klare på at den høyttaleren måler som den gjør, med de avvikene det har, som 100% beregnet fra folket der.
    Nettopp det med at å rette den typen avvik som er målbart vil medføre andre avvik som er verre lydmessig, synes jeg var veldig interessant.
    Jeg oppfatter det ikke som "lytting er best", men at de må der det er relevant også lytte i tillegg til å måle.
    Han er god han Guttenberg, men jeg synes ikke snakkeomtalen hans gir like mye innsikt som Erin sin med målinger i tillegg. Meg om det.

mvh

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.477
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Var det Erin sin test du mener? Jeg synes den er veldig god, og klarte ikke å finne at han snakket så mye om forvrengning ved 50Hz? Eller gjorde et nummer ut av det.
    Uansett så tenker jeg at Erin beskriver nettopp flere akspekter rundt hva han måler, men ikke kunne høre. Så får han også kompliment fra Dynaudio for at han måler på flere forskjellige lydnivå.

Tror ikke det er mulig å skape full enighet om dette, @Finn M :) Det er noen som prøver seg med at fase og timing er det viktigste og frekvensgang ikke så nøye. Men de møter litt motstand. Helt enig med deg angående plassering i rommet og hvordan det påvirker. Men ikke like enig angående øvrige komponenter i forhold. Så fremst det ikke er sånne komponenter som jeg spille på som farger ganske kraftig.

Synes ikke det er så relevant, siden omtalen til Erin først og fremst er en kombinasjon av lytting og måling. Spesielt på denne omtalen synes jeg hans lytteinntrykk kom godt frem. Han var selv også åpen på at han ikke hørte en del av det som var målbart.

Ja, det fra Dynaudio var veldig bra tilsvar. Klare på at den høyttaleren måler som den gjør, med de avvikene det har, som 100% beregnet fra folket der.
    Nettopp det med at å rette den typen avvik som er målbart vil medføre andre avvik som er verre lydmessig, synes jeg var veldig interessant.
    Jeg oppfatter det ikke som "lytting er best", men at de må der det er relevant også lytte i tillegg til å måle.
    Han er god han Guttenberg, men jeg synes ikke snakkeomtalen hans gir like mye innsikt som Erin sin med målinger i tillegg. Meg om det.

mvh
    Enhver høytaler et et kompromiss i bunn å grunn. Også må man huske at et merke som dynaudio jobber etter gitte formler med tanke på delekostnad osv. Ergo vil det bli tatt kutt der det kan kuttes og kompromiss må gjøres.

Ser ofte i kommentarfeltene til Danny at folk overhode ikke skjønner at en høytaler som Watt puppyene som ble slaktet nylig har deler som er kjipe i delefilter osv.. en heritage fra dynaudio koster nok neppe mye mer enn 15-20.000kr i reine deler for dynaudio.. så ja.. noen snarveier og kompromiss må gjøres også er deres jobb å inngå de best mulige kompromisser :)

Danny slaktes ofte, men han har jo litt erfaring..

Et godt eksempel var når han slaktet nest siste generasjon RF serien til Klipsch. Der fant han jo meget rare ting i delefilter som gjor at basselement var ute av fase og skapte store dipper.. når klipsch lanserte mk2 utgaven som er i salg nå hadde de utført de samme endringene som Danny gjorde på mk1.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.112
    Du er inne på noe der ja! Richard Wright er sounden av Pink Floyd. At egoet Waters sparket han fra gruppa under The Wall turneen har jeg aldri tilgitt han.
    Roger med vannet er og blir en navlebeskuende selvopptatt surpomp.
    Dessverre har han laget en del musikk som ikke er lett å hoppe over, både i bandet Pink Floyd og solo.
    Men dersom du er glad i salige Richard Wright Finn M, så vil jeg sterkt anbefale deg å gå til innkjøp av live versjonen av Dark Side of the Moon (om du da ikke har gjort det allerede) som band og "mangement" hadde sitt og ruget på i 49 år. På dette opptaket har Richard Wright fått adskillig mer spillerom, og det er så mange fine detaljer at jeg blir helt fuktig i øyekroken. David Gilmore er i storslag, og lirer av seg noen soloer som gjør at pelsen står rett til værs.
    Opptaket er forbløffende bra hørt med mine ører (ei var jeg der den gang da), og dokumenterer etter min mening hvor utrolig gode PF var i 1974, samt hvor mange hestehoder de lå foran de fleste andre hva konsertlyd angikk.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.602
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Som alltid på pletten, @Powerpoint .
    Som jeg sa til kompissen fra Bruxelles, da han var heroppe i sommer...... "Du har ikke hørt
    DSOTM på riktigt, før du har hørt livekonserten fra 1974".
    Han så på meg, som om jeg tullet.
    Så hørte vi den fra start til slutt.
    Da var vi enige 😍

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn