Bare tenker! Det sitter alltså noen sopper med utstyr som mange audiofile ville fnyse av og klarer å skape alt dette som vi amatører sakte klarer å avdekke med det overprisede janglet vårt.Høres ut som LessLoss![]()
Sist redigert:
Bare tenker! Det sitter alltså noen sopper med utstyr som mange audiofile ville fnyse av og klarer å skape alt dette som vi amatører sakte klarer å avdekke med det overprisede janglet vårt.Høres ut som LessLoss![]()
Er dette deling fra Dynaudio mot Sub?Men nå leker jeg også med skarpere deling og lavere delefrekvens 45-50Hz.
Nå bidrar faktisk Evidence mindre i dypet ved 50/48 enn 60/24 og får samtidig ha 50+ mer for seg selv. De åtte 7 tommerne gjør åpenbart bedre jobb i området en subbene. Men trenger litt tid. Dette er en umiddelbar respons på detaljerikdommen og omsvøpet som åpenbarte seg.Gjør du deg noen tanker om hvorfor Evidence gjør en bedre jobb/høres bedre ut helt ned til 50hz? Kan f eks plassering av subber spille inn?
Skjønner. Har ikke testet så mye med slakke vs bratte filter. Sikkert noe å hente her ogNå bidrar faktisk Evidence mindre i dypet ved 50/48 enn 60/24 og får samtidig ha 50+ mer for seg selv. De åtte 7 tommerne gjør åpenbart bedre jobb i området en subbene. Men trenger litt tid. Dette er en umiddelbar respons på detaljerikdommen og omsvøpet som åpenbarte seg.
Det er nok mer å akseptere valgene man har tatt og jobbe på lag med dem.Skjønner. Har ikke testet så mye med slakke vs bratte filter. Sikkert noe å hente her og![]()
Å tette portene har jeg prøvd ved en rekke tilfeller, ikke noe jeg har hatt hell med. Dessuten håndterer Nova groupdelay også, så foreløpig tror jeg at jeg lar ting være som det erKjenner ikke til disse store Dynaudio HT, men hvis du deler bratt ved f.eks 50 hz så har du mye kapasitet. Hvis de er bassrefleks så kan du jo vurdere et forsøk med å tette portene for å redusere group delay, og få bedre transientrespons, kapasitet har du.
Min litt lite konkluderende effekt er at jeg synes bassrefleks gir meget godt fundament og "feeling" på lavere lyttenivå, mens trykkammer er mer direkte og kontant og jeg liker det når jeg drar på litt. DIY mentor Troels Gravesen uttaler at han slettes ikke liker den tørre lyden i trykkammer.Å tette portene har jeg prøvd ved en rekke tilfeller, ikke noe jeg har hatt hell med
kan jo være at Nova håndterer det bedre enn tidligere komponenter, så hvorfor la det være uprøvd? Du risikerer jo bare å bruke litt tid…Å tette portene har jeg prøvd ved en rekke tilfeller, ikke noe jeg har hatt hell med. Dessuten håndterer Nova groupdelay også, så foreløpig tror jeg at jeg lar ting være som det er
Er jo i utgangspunktet ingen DIYer og er litt pragmatisk, har tillit til at Dynaudio tok de rette avgjørelsene. Kjøpte jo disse for at jeg likte lyden av dem.Min litt lite konkluderende effekt er at jeg synes bassrefleks gir meget godt fundament og "feeling" på lavere lyttenivå, mens trykkammer er mer direkte og kontant og jeg liker det når jeg drar på litt. DIY mentor Troels Gravesen uttaler at han slettes ikke liker den tørre lyden i trykkammer.
Lar ingenting være uprøvd, men tar en ting av gangen. Om jeg skal plugge porter betyr det ny runde med kallibrering, gidder ikke det nå. Det betyr dessuten at bassene i Evidence får lavere headroom, mer komprimert. Basert på tidligere forsøk, ivrer jeg ikke.kan jo være at Nova håndterer det bedre enn tidligere komponenter, så hvorfor la det være uprøvd? Du risikerer jo bare å bruke litt tid…
De er jo laget for å spille fint alene, men så er det jo enkelte som legger til opptil flere subber og styrer med DSP og er datanisser og ødelegger hele konseptet. Så da blir det jo litt slik da.Er jo i utgangspunktet ingen DIYer og er litt pragmatisk, har tillit til at Dynaudio tok de rette avgjørelsene. Kjøpte jo disse for at jeg likte lyden av dem.![]()
Jepp, besnærende i 10 sekunder! Men nei, det låt ikke bra!Har du for morro skyld prøvd å justere crossover til 120Hz eller høyere?
Det kommer nok an på endel ting ja. Personlig ville jeg nok testet en kalibrering med både høyere og brattere deling, før man slår det helt fra seg. Men låter det dritt, så låter det jo dritt okke som. Heldigvis så er det bare noen tastetrykk for å endre.Jepp, besnærende i 10 sekunder! Men nei, det låt ikke bra!
Ja, det er jo avhengig av svært mange ting og her er over 70Hz helt utelukket og brattere en LR8 har jeg ikke i arsenalet.Det kommer nok an på endel ting ja. Personlig ville jeg nok testet en kalibrering med både høyere og brattere deling, før man slår det helt fra seg. Men låter det dritt, så låter det jo dritt okke som. Heldigvis så er det bare noen tastetrykk for å endre.
LR8 burde jo holde i massevis!Ja, det er jo avhengig av svært mange ting og her er over 70Hz helt utelukket og brattere en LR8 har jeg ikke i arsenalet.
Hvorfor dele front i det hele tatt ? Her er det alle elementer til pumpene fra 120hz og nedNye muligheter
Nye tilnærminger gir spennende resultater. Tester som nevt full allignede høyttalere. Men nå leker jeg også med skarpere deling og lavere delefrekvens 45-50Hz. Jeg må si at det foreløpig later til å ha åpnet opp ting enda mer. Evidence virker langt fra overarbeidet og omsluttningen i lydbildet og klarheten i bass har økt merkbart.
Vis vedlegget 1100300
FireGod morgen!
Trinnov bruker to mikrofoner? Det er uprøvd her. Check forøvrig.
Mistenker at om flere var interessert og eksponerte dere selv for en del av de mer avanserte løsningene der ute, hadde dere blitt overrasket.Hvorfor deler front i det hele tatt ? Her er det alle elementer til pumpene fra 120hz og ned. Jeg bare fyller inn med subbene slik at jeg når target.
Jeg har testet deling på 80, 60, 50,40 hz men totalt sett vil nivået synke ved deling og man må jekke opp bassene enda mer i området under delefrekvens?!Mistenker at om flere var interessert og eksponerte dere selv for en del av de mer avanserte løsningene der ute, hadde dere blitt overrasket.
Vet ikke hva du bruker av utstyr til å integrere subber jeg?Jeg har testet deling på 80, 60, 50,40 hz men totalt sett vil nivået synke ved deling og man må jekke opp bassene enda mer i området under delefrekvens?!
Jeg bruker den innebygde dsp modulen i mine JBL dsi 2.0 LA4 på både front og subber for grov justering. Deretter dirac.Vet ikke hva du bruker av utstyr til å integrere subber jeg?
Det er et mysterium for meg også! Og dine observasjoner korrelerer med mine. Å kjøre full korreksjon tidligere var som å hive et teppe over høyttalerne. Har ikke fått noen innsikt som tilsier store endringer i algoritmer, men de er ikke så åpne om krydret i suppa si heller.Er denne nova boksen satt opp med nye og bedre algoritmer enn de eldre modellene? Kan vel ikke si jeg har hørt de eldre modellene korrigere for rommet på en tilfredsstillende måte. Kan jo være feilbruk men har hørt ved noen anledninger at det blir vesentlig bedre ved å slå av funksjonen der den mikrofonen analyserer og korrigerer for rommet oppover i frekvens.
Ok, hvordan håndterer du tidssmøring, forskjeller i faseforløpet og forskjellene i transientresponsen? For antar at elementene som dekker området, ikke er identiske?Jeg bruker den innebygde dsp modulen i mine JBL dsi 2.0 LA4 på både front og subber for grov justering. Deretter dirac.
Klarer jo ikke helt å slippe temaet, siden jeg klør meg litt i hodet selv. Men kan det være målemetodikk? Vet jo at flere Trinnoveiere ikke bryr seg om møbler og måler gjerne rett ved seterygger etc. Etter det jeg har sett fra bilder affal! Passet jo godt på å rydde bort møbler som kunne gi feilaktige resultater.Er denne nova boksen satt opp med nye og bedre algoritmer enn de eldre modellene? Kan vel ikke si jeg har hørt de eldre modellene korrigere for rommet på en tilfredsstillende måte. Kan jo være feilbruk men har hørt ved noen anledninger at det blir vesentlig bedre ved å slå av funksjonen der den mikrofonen analyserer og korrigerer for rommet oppover i frekvens.
Ellers moro at det virkelig begynne smake fugl av oppsettet ditt
Fordi du sitter ikke i lytteposisjon når du måler og du korrigerer ikke for de refleksjonene ørene snapper opp. Skuldre etc Har du et bord en meter unna lytteposisjon utgjør jo ikke det like mye som det som er tett rundtMøblene er jo der når en lytter, hvorfor ta vekk når en måle?
Har bare ikke tenkt i de baner. Jeg sitter ofte rett vedsiden av lytteposisjon når jeg måler. Nå har det sikkert ikke mye å si når en kun korrigerer i bassen, men når jeg overlate hele registeret til Trinnov, så er dette noe å tenke påFordi du sitter ikke i lytteposisjon når du måler og du korrigerer ikke for de refleksjonene ørene snapper opp. Skuldre etc Har du et bord en meter unna lytteposisjon utgjør jo ikke det like mye som det som er tett rundt
Det er helt noe annet å bare ta en måling som du vurderer intuitivt og en kalkulator som fores med mer informasjon enn våre glatte hjerner prosesserer direkte. Dessuten holder du deg til den aksepterte sub-Scroeder tilnærmingen vil det ha mindre å si.Har bare ikke tenkt i de baner. Jeg sitter ofte rett vedsiden av lytteposisjon når jeg måler. Nå har det sikkert ikke mye å si når en kun korrigerer i bassen, men når jeg overlate hele registeret til Trinnov, så er dette noe å tenke på![]()
Jeg er bare glad hver gang boksen diskuteresKommer til å ta deg 2 minutter å sette opp boksen, så godt som du forbereder deg @Sevald !![]()
Jeg har ganske mye asymmetri i rommet, så for meg er det bedrede interkanale samspillet det jeg kan hente noe ut av. Det tonale er bra som det er.
Ikke rart den har begynt å svare meg med min egen sjargong. Den banner og sverter innimellom. Den toskifiseres fra flere hold...Jeg er bare glad hver gang boksen diskuteresDen digitale løken leser tråden din og oppsummerer til meg hvis det noe jeg glemmer
Skal sende en pose med twist som takk
![]()