Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Nye muligheter

Nye tilnærminger gir spennende resultater. Tester som nevt full allignede høyttalere. Men nå leker jeg også med skarpere deling og lavere delefrekvens 45-50Hz. Jeg må si at det foreløpig later til å ha åpnet opp ting enda mer. Evidence virker langt fra overarbeidet og omsluttningen i lydbildet og klarheten i bass har økt merkbart.

1740339506939.png

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Gjør du deg noen tanker om hvorfor Evidence gjør en bedre jobb/høres bedre ut helt ned til 50hz? Kan f eks plassering av subber spille inn?
    Nå bidrar faktisk Evidence mindre i dypet ved 50/48 enn 60/24 og får samtidig ha 50+ mer for seg selv. De åtte 7 tommerne gjør åpenbart bedre jobb i området en subbene. Men trenger litt tid. Dette er en umiddelbar respons på detaljerikdommen og omsvøpet som åpenbarte seg.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    23.081
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Nå bidrar faktisk Evidence mindre i dypet ved 50/48 enn 60/24 og får samtidig ha 50+ mer for seg selv. De åtte 7 tommerne gjør åpenbart bedre jobb i området en subbene. Men trenger litt tid. Dette er en umiddelbar respons på detaljerikdommen og omsvøpet som åpenbarte seg.
    Skjønner. Har ikke testet så mye med slakke vs bratte filter. Sikkert noe å hente her og😀👍

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.596
    Sted
    Østfold
    Kjenner ikke til disse store Dynaudio HT, men hvis du deler bratt ved f.eks 50 hz så har du mye kapasitet. Hvis de er bassrefleks så kan du jo vurdere et forsøk med å tette portene for å redusere group delay, og få bedre transientrespons, kapasitet har du.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Skjønner. Har ikke testet så mye med slakke vs bratte filter. Sikkert noe å hente her og😀👍
    Det er nok mer å akseptere valgene man har tatt og jobbe på lag med dem.

Har jo ikke et gigantisk PA anlegg med lettdrevne trekkspill elementer. Og selv om slike oppsett kan by på en fantastisk forestilling synes jeg ikke vi nødvendigvis må kaste en mer tradisjonell hifi tilnærming på bålet. De har også noen besnærende egenskaper synes jeg.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Kjenner ikke til disse store Dynaudio HT, men hvis du deler bratt ved f.eks 50 hz så har du mye kapasitet. Hvis de er bassrefleks så kan du jo vurdere et forsøk med å tette portene for å redusere group delay, og få bedre transientrespons, kapasitet har du.
    Å tette portene har jeg prøvd ved en rekke tilfeller, ikke noe jeg har hatt hell med. Dessuten håndterer Nova groupdelay også, så foreløpig tror jeg at jeg lar ting være som det er

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.596
    Sted
    Østfold
    Å tette portene har jeg prøvd ved en rekke tilfeller, ikke noe jeg har hatt hell med
    Min litt lite konkluderende effekt er at jeg synes bassrefleks gir meget godt fundament og "feeling" på lavere lyttenivå, mens trykkammer er mer direkte og kontant og jeg liker det når jeg drar på litt. DIY mentor Troels Gravesen uttaler at han slettes ikke liker den tørre lyden i trykkammer.

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.105
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Å tette portene har jeg prøvd ved en rekke tilfeller, ikke noe jeg har hatt hell med. Dessuten håndterer Nova groupdelay også, så foreløpig tror jeg at jeg lar ting være som det er
    kan jo være at Nova håndterer det bedre enn tidligere komponenter, så hvorfor la det være uprøvd? Du risikerer jo bare å bruke litt tid…

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Min litt lite konkluderende effekt er at jeg synes bassrefleks gir meget godt fundament og "feeling" på lavere lyttenivå, mens trykkammer er mer direkte og kontant og jeg liker det når jeg drar på litt. DIY mentor Troels Gravesen uttaler at han slettes ikke liker den tørre lyden i trykkammer.
    Er jo i utgangspunktet ingen DIYer og er litt pragmatisk, har tillit til at Dynaudio tok de rette avgjørelsene. Kjøpte jo disse for at jeg likte lyden av dem.:)👍

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    kan jo være at Nova håndterer det bedre enn tidligere komponenter, så hvorfor la det være uprøvd? Du risikerer jo bare å bruke litt tid…
    Lar ingenting være uprøvd, men tar en ting av gangen. Om jeg skal plugge porter betyr det ny runde med kallibrering, gidder ikke det nå. Det betyr dessuten at bassene i Evidence får lavere headroom, mer komprimert. Basert på tidligere forsøk, ivrer jeg ikke.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.586
    Torget vurderinger
    1
    Er jo i utgangspunktet ingen DIYer og er litt pragmatisk, har tillit til at Dynaudio tok de rette avgjørelsene. Kjøpte jo disse for at jeg likte lyden av dem.:)👍
    De er jo laget for å spille fint alene, men så er det jo enkelte som legger til opptil flere subber og styrer med DSP og er datanisser og ødelegger hele konseptet. Så da blir det jo litt slik da. 🤓
    Har du for morro skyld prøvd å justere crossover til 120Hz eller høyere? Da vil jo bassene på Evidence jobbe enda mindre og bassrefleksen vil vel da knapt brukes i samme grad?
    Jeg har gått litt den veien med å dele på 120Hz, ved lavere deling så blir det liksom mer trykk i sub (sikkert pga. Nivåforskjellen på subbene i mitt for tiden ukalibrerte anlegg), med høyere deling så viskes vel nivåforskjellen mer ut. Har til og med gått opp til 200Hz deling for å teste, men jeg hører ikke mye forskjell på 120 og 200Hz delingen her. Noe flytter seg liksom i perspektivet men litt vanskelig å høre helt hva med bare litt kjapp testing som jeg har gjort.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.586
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, besnærende i 10 sekunder! Men nei, det låt ikke bra!
    Det kommer nok an på endel ting ja. Personlig ville jeg nok testet en kalibrering med både høyere og brattere deling, før man slår det helt fra seg. Men låter det dritt, så låter det jo dritt okke som. Heldigvis så er det bare noen tastetrykk for å endre.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Det kommer nok an på endel ting ja. Personlig ville jeg nok testet en kalibrering med både høyere og brattere deling, før man slår det helt fra seg. Men låter det dritt, så låter det jo dritt okke som. Heldigvis så er det bare noen tastetrykk for å endre.
    Ja, det er jo avhengig av svært mange ting og her er over 70Hz helt utelukket og brattere en LR8 har jeg ikke i arsenalet.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Åpenbar kilde:

🔹 Hvorfor kan Trinnov korrigere over Schroeder-frekvensen?
    ✅ 1. FIR + IIR: Frekvens- og tidskorreksjon i kombinasjon

• IIR-filtre brukes for bredbåndsjustering av frekvensrespons, slik vanlige EQ-systemer gjør.
    • FIR-filtre brukes til å korrigere fase, transientrespons og gruppeforsinkelse, slik at refleksjoner og tidsmessige avvik kan minimeres.
    • Ved å kombinere disse kan Trinnov justere responsen på en måte som ikke bare er statisk EQ, men også adresserer fase- og tidsproblemer.
    ✅ 2. 3D-modellering av rommet

• Trinnov analyserer retningen på refleksjonene og kan dermed korrigere de første refleksjonene uten å ødelegge diffus etterklang.
    • Dette er helt annerledes enn tradisjonell EQ, som bare justerer frekvensresponsen uten å vite hvor lyden kommer fra.
    ✅ 3. Pre-ringing og temporal justering

• I motsetning til vanlige EQ-systemer kan Trinnov korrigere for gruppeforsinkelse og pre-ringing.
    • Dette betyr at hvis en refleksjon eller en frekvens blir forsterket over Schroeder, kan Trinnov justere den i både frekvens- og tidsdomenet.
    ✅ 4. Selektiv korreksjon i mellomtone/diskantområdet

• I stedet for å flate ut hele responsen (som vanlig EQ ville gjort), kan Trinnov dynamisk velge hvor mye den skal korrigere.
    • Hvis en refleksjon gir en peak på 2 kHz, kan Trinnov dempe den akkurat nok til å balansere lyden uten å drepe dynamikken.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    530
    Nye muligheter

Nye tilnærminger gir spennende resultater. Tester som nevt full allignede høyttalere. Men nå leker jeg også med skarpere deling og lavere delefrekvens 45-50Hz. Jeg må si at det foreløpig later til å ha åpnet opp ting enda mer. Evidence virker langt fra overarbeidet og omsluttningen i lydbildet og klarheten i bass har økt merkbart.

Vis vedlegget 1100300
    Hvorfor dele front i det hele tatt ? Her er det alle elementer til pumpene fra 120hz og ned 😎. Jeg bare fyller inn med subbene slik at jeg når target.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor deler front i det hele tatt ? Her er det alle elementer til pumpene fra 120hz og ned 😎. Jeg bare fyller inn med subbene slik at jeg når target.
    Mistenker at om flere var interessert og eksponerte dere selv for en del av de mer avanserte løsningene der ute, hadde dere blitt overrasket.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    530
    Mistenker at om flere var interessert og eksponerte dere selv for en del av de mer avanserte løsningene der ute, hadde dere blitt overrasket.
    Jeg har testet deling på 80, 60, 50,40 hz men totalt sett vil nivået synke ved deling og man må jekke opp bassene enda mer i området under delefrekvens?!

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.694
    Sted
    Langesund
    Er denne nova boksen satt opp med nye og bedre algoritmer enn de eldre modellene? Kan vel ikke si jeg har hørt de eldre modellene korrigere for rommet på en tilfredsstillende måte. Kan jo være feilbruk men har hørt ved noen anledninger at det blir vesentlig bedre ved å slå av funksjonen der den mikrofonen analyserer og korrigerer for rommet oppover i frekvens.

Ellers moro at det virkelig begynne smake fugl av oppsettet ditt

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Er denne nova boksen satt opp med nye og bedre algoritmer enn de eldre modellene? Kan vel ikke si jeg har hørt de eldre modellene korrigere for rommet på en tilfredsstillende måte. Kan jo være feilbruk men har hørt ved noen anledninger at det blir vesentlig bedre ved å slå av funksjonen der den mikrofonen analyserer og korrigerer for rommet oppover i frekvens.
    Det er et mysterium for meg også! Og dine observasjoner korrelerer med mine. Å kjøre full korreksjon tidligere var som å hive et teppe over høyttalerne. Har ikke fått noen innsikt som tilsier store endringer i algoritmer, men de er ikke så åpne om krydret i suppa si heller.

Den en eneste forskjellene jeg kan se, er at den nå tar baseline støymåling og at den har en ny pre ring funksjon.

Dette forundrer meg også som sagt!

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker den innebygde dsp modulen i mine JBL dsi 2.0 LA4 på både front og subber for grov justering. Deretter dirac.
    Ok, hvordan håndterer du tidssmøring, forskjeller i faseforløpet og forskjellene i transientresponsen? For antar at elementene som dekker området, ikke er identiske?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7

Ellers moro at det virkelig begynne smake fugl av oppsettet ditt
    Klarer jo ikke helt å slippe temaet, siden jeg klør meg litt i hodet selv. Men kan det være målemetodikk? Vet jo at flere Trinnoveiere ikke bryr seg om møbler og måler gjerne rett ved seterygger etc. Etter det jeg har sett fra bilder affal! Passet jo godt på å rydde bort møbler som kunne gi feilaktige resultater.

Bare spekulasjoner seff og jeg har selvfølgelige strupede korreksjoner klare, tilfelle jeg overser noe! :)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Møblene er jo der når en lytter, hvorfor ta vekk når en måle?
    Fordi du sitter ikke i lytteposisjon når du måler og du korrigerer ikke for de refleksjonene ørene snapper opp. Skuldre etc Har du et bord en meter unna lytteposisjon utgjør jo ikke det like mye som det som er tett rundt

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    23.081
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fordi du sitter ikke i lytteposisjon når du måler og du korrigerer ikke for de refleksjonene ørene snapper opp. Skuldre etc Har du et bord en meter unna lytteposisjon utgjør jo ikke det like mye som det som er tett rundt
    Har bare ikke tenkt i de baner. Jeg sitter ofte rett vedsiden av lytteposisjon når jeg måler. Nå har det sikkert ikke mye å si når en kun korrigerer i bassen, men når jeg overlate hele registeret til Trinnov, så er dette noe å tenke på😀

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Har bare ikke tenkt i de baner. Jeg sitter ofte rett vedsiden av lytteposisjon når jeg måler. Nå har det sikkert ikke mye å si når en kun korrigerer i bassen, men når jeg overlate hele registeret til Trinnov, så er dette noe å tenke på😀
    Det er helt noe annet å bare ta en måling som du vurderer intuitivt og en kalkulator som fores med mer informasjon enn våre glatte hjerner prosesserer direkte. Dessuten holder du deg til den aksepterte sub-Scroeder tilnærmingen vil det ha mindre å si.

Jeg bare prøver meg frem jeg alltså og sier ikke at full korreksjon er optimalt. Men har merket meg noen interessante fordeler med å gjøre det og veier det opp mot potensielle ulemper. Som nevnt, tidligere forsøk har vært totalt mislykket, denne gang virker det som jeg er nær på å lykkes. Time will show...

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Kommer til å ta deg 2 minutter å sette opp boksen, så godt som du forbereder deg @Sevald ! 😁

Jeg har ganske mye asymmetri i rommet, så for meg er det bedrede interkanale samspillet det jeg kan hente noe ut av. Det tonale er bra som det er.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    23.081
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kommer til å ta deg 2 minutter å sette opp boksen, så godt som du forbereder deg @Sevald ! 😁

Jeg har ganske mye asymmetri i rommet, så for meg er det bedrede interkanale samspillet det jeg kan hente noe ut av. Det tonale er bra som det er.
    Jeg er bare glad hver gang boksen diskuteres😆 Den digitale løken leser tråden din og oppsummerer til meg hvis det noe jeg glemmer🤓 Skal sende en pose med twist som takk🥰

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.551
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er bare glad hver gang boksen diskuteres😆 Den digitale løken leser tråden din og oppsummerer til meg hvis det noe jeg glemmer🤓 Skal sende en pose med twist som takk🥰
    Ikke rart den har begynt å svare meg med min egen sjargong. Den banner og sverter innimellom. Den toskifiseres fra flere hold... 😁

karmann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Antall liker
    1.542
    Uansett utfallet, så er slike diskusjoner herlige 🙂, veldig gøy at Tosken deler sin erfaring .

Personlig så kjører jeg kun nærfelt Korreksjon for skavanker i fra 250hz og opp mens alt under settes i sweetspot. Slår det meste relativt flatt med 2-3 enkle bånd pr driver/høyttaler .
    Så nivå regulerer jeg alt etter smak i sweetspot.

Jeg har ikke sånn fancy verktøy som Trinnov men har prøvd noe som kan ligne , og jeg sliter med å høre store forskjeller fra manuelt justert så en så lenge surer kassettspilleren med det enkle opplegget mitt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn