Det vil vise seg. Denne er nesten fem meter lang, så helt liten er den ikke.
|
Tror det er verre med telefonen du bærer med deg i lommen til en hver tid. Den lytter på deg og vet alt on deg.Vet egentlig dere som kjøper elbil fra Kina hva dere kjøper? Det samme kan vel også sies om Tesla, til en viss grad.
Vet dere hva dere skriver under på i kjøpskontrakten?
![]()
Ekspert advarer mot kinesiske elbiler - Forsvaret har ingen by begrensninger
Mange tusen kinesiske biler ruller nå på norske veier. Sikkerhetsekspert advarer om potensialet for overvåkning som finnes i disse bilene.www.nrk.no
![]()
Skal granske kinesiske biler
Mener både bilene og teknologiene er en direkte trussel mot rikets sikkerhet.www.elbil24.no
![]()
Advarer mot kinesiske elbiler
Flere tusen kinesiske elbiler ruller nå på norske veier, og sikkerhetsekspert Tor Indstøy advarer om potensialet for overvåkning knyttet til teknologien i disse kjøretøyene. – Vi finner forbausende mye datatrafikk mellom bilen og Kina. Selv når bilen er slått av, kommuniserer den, uttaler...inyheter.no
![]()
Hvilket bilmerke kommer dårligst ut? Tesla.
Moderne biler kan ta opp samtaler, veie deg og registrere pulsen din. Bilprodusenter samler inn enorme mengder data som de deretter kan videreselge eller gi til myndighetene. Vi må kreve sterkere personvern.agendamagasin.no
Er det ingen som lurer på hvorfor Folkerepublikken Kina selger disse med tap???
Jeg tror vi har kommet til et punkt i verdenshistorien der Norge (og flere Europeiske land) må rett og slett slutte med den fordømte naiviteten vi har vokst opp med.
Men det er vel ikke helt vanlig at man må (i henhold til kinesisk lov) dele de dataene man samler inn med militæret? Bare det er jo i utgangspunktet suspekt.Tror det er verre med telefonen du bærer med deg i lommen til en hver tid. Den lytter på deg og vet alt on deg.
Å selge produkter med tap for å komme inn på markedet er helt vanlig.
Gjemmer telefonen på loftet og går en tur i skauen.No ødela du helgen min, skal gå å grine til mor.
Det der er ikke en V8er hydrogen. Kanskje best å sitte på gjerde litt til?Denne ser også interessant ut.
![]()
Nye Lexus RZ får åtte manuelle «gir» - Sniktitt
Over 500 kilometer rekkevidde og steer-by-wire. Les vårt førsteinntrykk her!www.tek.no
![]()
Yoke gir mening med steer-by-wire, men ikke uten. Her har Lexus gjort det i riktig rekkefølge, mens musk var så opptatt av gimmicken at han trasset gjennom yoke selv om steer-by-wire ikke var ferdig ennå. Det sier noe om hvor det ble av Teslas forsprang.
Jeg tar den alltid med, plutselig så tryner du ute i skauen og brekker en fot. Da er det greit å kunne ringe etter hjelp.Gjemmer telefonen på loftet og går en tur i skauen.
Dette er openbert eit problem, både når det gjeld bilar, telefonar, IOT/smarthus og kven veit kva. Både fordi dette er data kan tilfalla styremakter/etterretning i både USA og Kina og fordi det gjev eit utal angrepsvektorar for angrep som kan ramma heile samfunnet.Vet egentlig dere som kjøper elbil fra Kina hva dere kjøper? Det samme kan vel også sies om Tesla, til en viss grad. Vet dere hva dere skriver under på i kjøpskontrakten? Er det ingen som lurer på hvorfor Folkerepublikken Kina selger disse med tap??? Jeg tror vi har kommet til et punkt i verdenshistorien der Norge (og flere Europeiske land) må rett og slett slutte med den fordømte naiviteten vi har vokst opp med.
Tesla har levert yoke og steer by wire en stund nå.Yoke gir mening med steer-by-wire, men ikke uten. Her har Lexus gjort det i riktig rekkefølge, mens musk var så opptatt av gimmicken at han trasset gjennom yoke selv om steer-by-wire ikke var ferdig ennå. Det sier noe om hvor det ble av Teslas forsprang.
Ja, men de lanserte yoke først i facelift Model S uten drive by wire, og det var meningsløst. Det sier mye om musk at han trasset gjennom yoke som gimmick selv om den tekniske utviklingen ikke var ferdig i tide. Steer by wire kom først i cybertruck.Tesla har levert yoke og steer by wire en stund nå.
OK, bytter til den gamle Ericsson T68iJeg tar den alltid med, plutselig så tryner du ute i skauen og brekker en fot. Da er det greit å kunne ringe etter hjelp.
Ja, men nå er det mye som er meningsløst i Tesla. Men likevel drar Tesla lasset.Ja, men de lanserte yoke først i facelift Model S uten drive by wire, og det var meningsløst. Det sier mye om musk at han trasset gjennom yoke som gimmick selv om den tekniske utviklingen ikke var ferdig i tide. Steer by wire kom først i cybertruck.
Nei, jeg ser de «girene» som en gimmick. Mercedes’ to-trinns kasse i CLA gir derimot mening. Tesla ville opprinnelig ha det allerede i Roadster, men fikk det ikke til, så den var i praksis låst i andregir.Ja, men nå er det mye som er meningsløst i Tesla. Men likevel drar Tesla lasset.
Nærmer de tradisjonelle produsentene seg Teslateknologien eller distanserer de seg og går sin egen vei?
Edit: kanskje du i denne sammenheng vil fremheve Lexus’ åtte gir?
HATER elbiler i 70 - 80km i 110 sone med tett trafikk..
Hilsen Diesel DengTruck eier.
Men biler med forbrenningsmotor er ok i 70-80 i 110?HATER elbiler i 70 - 80km i 110 sone med tett trafikk..
Hilsen Diesel DengTruck eier.
Jeg tror det har noe med tettheten å gjøre ser man en elbil i 70-80kmt i 110 sona skjer det 15-20 ganger i l a 30 mil, ser man en forbrenningsmotor i 70-80kmt i 110 sona skjer det kanskje en gang i l a et år? Og da er det på en søndag.Men biler med forbrenningsmotor er ok i 70-80 i 110?![]()
Du må leve på et spesielt sted, jeg ser veldig skjelden det fenomenet og det handler mere om alder enn biltype!
Nei det er definivt ikke det heller!! Men det går 9 el-biler på den ene (mann med hatt og forbrenningsmotor)Men biler med forbrenningsmotor er ok i 70-80 i 110?
Du må leve på et spesielt sted, jeg ser veldig skjelden det fenomenet og det handler mere om alder enn biltype!
Mercedes fikk vel i sin tid kritikk for sine store ratt. Det skal vistnok vært gjort slik i tilfelle servopumpe av ulike grunner stoppet. Pga høy vekt var det derfor nødvendig med et stort ratt for å ikke miste kontroll over kjøretøyet.Denne ser også interessant ut.
![]()
Nye Lexus RZ får åtte manuelle «gir» - Sniktitt
Over 500 kilometer rekkevidde og steer-by-wire. Les vårt førsteinntrykk her!www.tek.no
![]()
Yoke gir mening med steer-by-wire, men ikke uten. Her har Lexus gjort det i riktig rekkefølge, mens musk var så opptatt av gimmicken at han trasset gjennom yoke selv om steer-by-wire ikke var ferdig ennå. Det sier noe om hvor det ble av Teslas forsprang.
Her beveger vi oss delvis eit stykke utanfor bilar, sjølv om det definitivt har relevans.Når ledelsen i bilselskapene sitter nesten rett ved siden av Xi Jiping, så burde det si noe.
Hvorfor tror du det er et minnekort i batteripakkene til Nio? For å være snille?
Hvorfor tror du kinesiske GPS satelitter har kommunikajson begge veier? Ingen andre har det.
Kina trenger jo ikke å sende spioner hit, alle bilene tar jo opp bilder, video, audio og GPS tracking av alle viktige norske bedrifter og anlegg på en langt enklere måte!
Ja, jeg tror du hysterisk naiv i denne sammenhengen.
Leste du i det hele tatt hva som sto i artikklene?
No har Trump, i løpet av eit par månader, gjort eit heidundrande arbeid for å torpedera det som måtte vera av tillit til USA. Om ein uroar seg for kill-switch i F-35, burde ein også vera tilsvarande uroa for den masseovervakinga som amerikansk teknikk står for. Akkurat som vi burde vera svært uroa for kinesisk. Det er vel ingen som er dumme nok til å kjøpa russisk elektronikk, skulle eg tru. Men kva med indisk?Veldig mye speiles allerede til Microsofts ulike skytjenester, også kjent som Azure, eksempelvis forretningskritiske filer og driften av forretningskritiske systemer. Om det lekker så mye som en bit forretningshemmelighet derfra vil Microsoft bli saksøkt herfra til månen. Jeg anser det (inntil videre) som trygt mht konfidensialitet.
Men dessverre ikke mange nok.Vis vedlegget 1105519
- Det er David mot Goliat. Tesla har trenert fra A til Å. De har kjørt rått i retten, trukket dette ut og ikke spart på noe når det kommer til advokater. De har brukt noen av de beste. Dette er sånn et av verdens største selskaper møter kunder som er blitt dårlig behandlet, sier Ramm.
- Jeg var kjempefan, men etter dette er det aldri mer Tesla, sier han.
![]()
Raser: - Aldri mer Tesla
En gruppe nordmenn har ført en årelang kamp i rettssystemet mot Tesla, som har tatt bileierne helt til Høyesterett. Nå har bileierne vunnet.dinside.dagbladet.no
Det er noen som lærer...
Jeg vet ikke de eksakte kravene, men antar det må være en eller annen redundans der. Begrensningen har (så vidt jeg vet) ikke vært å komme frem til en teknisk fungerende løsning, men til regulatorisk akseptable løsninger.Mercedes fikk vel i sin tid kritikk for sine store ratt. Det skal vistnok vært gjort slik i tilfelle servopumpe av ulike grunner stoppet. Pga høy vekt var det derfor nødvendig med et stort ratt for å ikke miste kontroll over kjøretøyet.
Steer by wire, - vet om det er krav til backupløsning som går på egen strømkurs? Eller er det greit å sende kjøretøyet i fronten på møtende semitrailer når en sikring ryker?
Jepp, og jeg som elbilsjaffis kan ikke begripe hvorfor en skal ligge i venstre fila i 80 med en ELgammel Nissan Leaf. Kjører en så sakte, så holder en seg i høyre fila.Nei det er definivt ikke det heller!! Men det går 9 el-biler på den ene (mann med hatt og forbrenningsmotor)
Jeg vet at biler er mest økonomisk i de hastighetene, og jeg ser det der hver gang jeg er ute og kjører på E18 sentralt i Vestfold.
Ting jeg heller ikke forstår, som du sier: kjører forbi og legger seg i 108km i 110 sonenJepp, og jeg som elbilsjaffis kan ikke begripe hvorfor en skal ligge i venstre fila i 80 med en ELgammel Nissan Leaf. Kjører en så sakte, så holder en seg i høyre fila.
En bør som minimum kunne klare å holde fartsgrensen når en skal kjøre forbi i venstre feltet.
Når det er sagt, så opplever jeg daglig vare og kassebiler som kommer i "2-prikksfart +" og legger seg heeeelt oppi baklokket. Og så fort en svinger til siden & slipper de frem, da legger de seg inn foran og setter ned farta...
Da har du et veldig spesielt syn... Jeg kjøre også mye i Vestfold men det du beskriver skjer aldri i mine øyne... Det er fossilhuene som ikke vet hvordan en elbil ser ut....Nei det er definivt ikke det heller!! Men det går 9 el-biler på den ene (mann med hatt og forbrenningsmotor)
Jeg vet at biler er mest økonomisk i de hastighetene, og jeg ser det der hver gang jeg er ute og kjører på E18 sentralt i Vestfold.
Har du kina bil?Her beveger vi oss delvis eit stykke utanfor bilar, sjølv om det definitivt har relevans.
Ja, eg las tekstane, og det meste av dette har eg lese før.
Ja, eg tenkjer at akkurat som det er standardprosedyre å ikkje ha med mobiltelefonar når ein skal diskutera ting som må vera hemmeleg, så burde det vera tilsvarande restriksjonar på å bruka moderne bilar i område med begrensa tilgang, og sjølvsagt å snakka om slike ting i bil. Akkurat slik ein ikkje akkurat bør installera utstyr som kan ta opp lyd i eit avlyttingssikkert rom.
Når det gjeld tovegs kommunikasjon med BeiDou (kinesisk GPS), forstår eg det slik som at den «legitime» grunnen er at det kan brukast til å forbetra posisjoneringa (systemet kan brukest til posisjonering utan å senda informasjon til satellittane), men det er openbert ein sikkerheitsrisiko. Eller: det lekker data.
Minnekortet i NIO er der neppe ut frå godheit, men eg tippar motivasjonen/legitimeringa først og fremst er at NIO har dette litt aparte «battery as a service»-konseptet sitt.
Så skal eg prøva å omformulera meg punktvis (det å verta kalla «hysterisk naiv» triggar ein respons, definitivt).
1.
Alle land bruker sannsynlegvis eigen teknologi, og eigne borgarar, for etterretning. Snowden-lekkasjane synte korleis USA gjorde det på starten av 2010-talet. Lovendringane om "elektronisk grensekontroll" gav norsk e-teneste tilgang til alle data som krysser landegrensene (i praksis det aller meste). Den viktigaste skilnaden på Kina/Russland og vesten, i så måte, er at vi har ein del lover som vernar mot overvåkinga av eigne borgarar (desse er gjerne er meir tøyelege enn vi liker å tru).
Difor vil det vera naivt å tru at Kina ikkje ser på innsamla data som ei potensiell etterretningskjelde. Sjølvsagt gjer dei dei. Akkurat slik Google Home, Amazon Alexa og Tesla er det for NSA.
2.
Hypotesen min når det gjeld Kina, er at det ikkje er ønsket om signaletterretning som er motivasjonen for at dei eksporterer elektronikk og bilar. Dei gjer det fordi dei ønskjer å produsera og selja ting til oss for å tena pengar, og slik vedlikehalda posisjonen som «workshop of the world». Datafangsten er ein ekstra-forteneste.
Underprisinga er først og fremst ein funksjon av den statsstyrte økonomien, der produksjonskapasiteten vart bygd ut utan at det nødvendigvis var ein marknad der-og-då (eit anna døme er «dei tomme byane»). I ein slik situasjon kan det vera fornuftig å produsera sjølv om prisen dei kan selja for ligg under det dei (økonomisk) rasjonelt burde hatt for å gå i null, kapitalinvesteringane i produksjonslinja teke i betraktning. Særleg dersom det bidreg til å sikra globale marknadsdelar.
3.
Innvendinga mi er at veldig mykje av teknologiutviklinga dei siste, tja, 20 åra krev at alt er kopla til Internet og kommuniserer opp mot ein sentral tenar, heile tida. Vi (og særleg datanissane blant oss) har late oss fascinera av dette, konstant, over alt som let seg automatisera og kan snakka med ein annan, og ikkje minst gje oss relevant informasjon og funksjonalitet utan at vi eigentleg har bede om det. Mobiltelefonane, bilane, husa (smarthus/IoT). Alt dette genererer hinsides store datamengder, og kan sjølvsagt utnyttast av både statar og private aktørar (med vondt i sinne).
4.
Ordentleg sikkerheit har store bakdelar, det er først og fremst skikkeleg upraktisk. Vi, kollektivt, er på knea etter automatisering og fiffige løysingar, og sjølv om vi uroar oss for datasikkerheita tenkjer vi at det går sikkert bra.
«Dei veit alt om meg, uansett».
«Eg har ikkje noko å skjula».
«Eg kan ikkje tru at eg er så interessant».
5.
Alternativet til sikkerheit er tillit (eitt av poenga til Bruce Schneier).
Det banale dømet er at på bygda er det ganske vanleg å ikkje låsa ytterdøra si, i byen det sjølvsagt (til om med om du er heime).
Den hemningslause farta vi har teke i bruk ny teknologi på, handlar om at vi har hatt ubegrensa tillit til leverandørane, og datasikkerheit har handla om at ikkje «vondsinna tredjepart» har fått tilgang til data.
Siterer frå noko @Asbjørn skreiv for eit drøyt år sidan (i ein annan tråd, men sidan han er i tråden). Han framstår ikkje som den mest naive typen eg har diskutert med, så sitatet er lånt for å understrekja den rolla tillit har:
No har Trump, i løpet av eit par månader, gjort eit heidundrande arbeid for å torpedera det som måtte vera av tillit til USA. Om ein uroar seg for kill-switch i F-35, burde ein også vera tilsvarande uroa for den masseovervakinga som amerikansk teknikk står for. Akkurat som vi burde vera svært uroa for kinesisk. Det er vel ingen som er dumme nok til å kjøpa russisk elektronikk, skulle eg tru. Men kva med indisk?
6.
Korleis løyser vi dette?
Ein måte er å berre handla med dei vi har tillit til. Akkurat no ser det ut som om det er EU og UK, men kven veit korleis det ser ut i morgon dersom RN, AfD eller Reform sit med makta i morgon. Problemet er også at amerikanarane og kinesarane lagar veldig mykje av det vi faktisk har lyst til å kjøpa.
Den andre måten er at datainnsamlinga må regulerast og det må finnast måtar å ettergå at denne reguleringa vert følgd. Her er GDPR ein god start.
7. (coda/finale)
Boikott av kinesiske bilar kan ha eit aktverdig føremål, at Kina er eit ikkje-demokratisk regime som overvakar eigne borgarar, og i tillegg stør russisk krigføring mot Ukraina.
Når det gjeld datafangst og signaletterretning, er det eit meir fundamentalt problem.
Sidan eg helst ikkje liker å tenkja at andre menneske er idiotar, lurer eg litt på kva som skjer her.Når det er sagt, så opplever jeg daglig vare og kassebiler som kommer i "2-prikksfart +" og legger seg heeeelt oppi baklokket. Og så fort en svinger til siden & slipper de frem, da legger de seg inn foran og setter ned farta...
Nope. Leaf mk 1 og Multivan 2011-mod, så det er begrensa kor mykje data eg lekker, også. VW-en er ikkje på nett.Har du kina bil?
Anbefaler denne: https://www.electroniccoast.no/ec-konferansen/Nope. Leaf mk 1 og Multivan 2011-mod, så det er begrensa kor mykje data eg lekker, også. VW-en er ikkje på nett.
Leaf-en (tippar den er produsert i Sunderland, UK) er på nett, og kommuniserer noko med Nissan, men eg er usikker på kor mykje. Det fanst nokre appar som skulle la meg få data frå bil til mobil, og kanskje skru på kupevarme, men då eg somla meg til å installera dei hadde dei slutta å verka på så gamle bilar.
Rattløsningen er ikke uten videre helt hensiktsmessig. Regelrett upraktisk i noen sammenhenger - og krever en del tilvenning.Denne ser også interessant ut.
![]()
Nye Lexus RZ får åtte manuelle «gir» - Sniktitt
Over 500 kilometer rekkevidde og steer-by-wire. Les vårt førsteinntrykk her!www.tek.no
![]()
谢谢Anbefaler denne: https://www.electroniccoast.no/ec-konferansen/
I alt annet enn tett trafikk er det riktig måte, å bruke venstre felt som forbikjøringsfelt og ellers holde seg i høyre. Når man smetter tilbake er det nok en del som overraskes av hvor kraftig nedbremsing man får av regenerering i det man letter på labben igjen.Sidan eg helst ikkje liker å tenkja at andre menneske er idiotar, lurer eg litt på kva som skjer her.
Reknar med at du snakkar om firefelts veg: du ligg i venstre, dei kjem bak, du legg deg ut til høgre, og så legg dei seg inn rett framfor deg?
Kan det handla om at det er to måtar å bruka venstrefeltet på: anten som forbikøyringsfelt (du legg deg ut for å køyra forbi, og innatt så snart du kan) eller som generelt felt for dei som vil køyra i øvre sjikt av fartsgrensa? Eg tenkjer på det som det første, og prøver å koma meg inn att til høgre så fort som mogleg. Då kan det nok, ein og annan gong, vera at eg gjev på litt ekstra i venstrefeltet (då køyrer eg gjerne kassebil!) for å koma forbi ein klump i høgrefeltet.