Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.190
    Antall liker
    3.355
    Torget vurderinger
    1
    Jøss...trodde rekkeviddeangsten var nærmest utryddet og tilbakevist hos alle jeg...
    Men her lever den i beste velgående. Interessant. Hifi folk er litt trege?
    Neida, det er høyst reelle problemer. Jeg kan bikke 30 mil på en dag og har prøvd både en XC40 og en Hyundai Ionic. Greit nok, det holdt for det meste, men jeg syntes det ble snaut til tider, særlig vinterstid med mye varmeapparat, snøføre og kaldt. Måtte hurtiglade med Volvo'en pga lite strøm flere ganger. Ikke spesielt kjekt klokka ti på kvelden og det fremdeles var 8 mil og en fergetur før man var i hus. Enkelte av oss har ikke 9 til 4 jobb.

    Alternativet er jo å dra noen 100k til ut av Caddyen i påvente utviklingen. Det går det å.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.385
    Antall liker
    15.045
    Neida, det er høyst reell problemer. Jeg kan bikke 30 mil på en dag og har prøvd både en XC40 og en Hyundai Ionic. Greit nok, det holdt for det meste, men jeg syntes det ble snaut til tider, særlig vinterstid med mye varmeapparat, snøføre og kaldt. Måtte hurtiglade med Volvo'en pga lite strøm flere ganger. Ikke spesielt kjekt klokka ti på kvelden og det fremdeles var 8 mil og en fergetur før man var i hus. Enkelte av oss har ikke 9 til 4 jobb.

    Alternativet er jo å dra noen 100k til ut av Caddyen i påvente utviklingen. Det går det å.
    Det generelle prinsippet om at en elbils rekkevidde bør dekke det daglige behovet med grei margin uten lading gjelder jo uansett hva det daglige behovet måtte være. Rekkevidden har generelt blitt mye bedre og det er mulig en del etter hvert har innsett at man faktisk ikke kjører dritlangt med fullastet henger hele tiden og det ikke er så farlig om man må lade en gang underveis når man faktisk gjør noe slikt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.686
    Antall liker
    7.453
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Mtp ID Buzz - Ikke kjøp kjipolainen-utgaven med billigste interiør. Den er ikke spesielt trivelig å kjøre.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.686
    Antall liker
    7.453
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    det er mulig en del etter hvert har innsett at man faktisk ikke kjører dritlangt med fullastet henger hele tiden og det ikke er så farlig om man må lade en gang underveis når man faktisk gjør noe slikt.
    Det er der kortslutningen hos mange diesel-fans skjer.

    Om en kjører 10-15000 i året og må hurtiglade en gang eller to i måneden, så får en veldig bra timebetaling for den tida en må stå på ladestasjonen.

    Må en hurtiglade opptil flere ganger i uka, så er rekkeviddeproblemet reelt.

    Johan-Kr
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.190
    Antall liker
    3.355
    Torget vurderinger
    1
    For de aller fleste er teknologien mer enn bra nok nå så det er ingen grunn til å vurdere annet enn elbil hvis man skal ha ny bil. Lave utslipp og lave, løpende driftsutgifter er en vinn-vinn. Så er det noen få med litt mer ekstreme behov og der er det vel bare å vente litt til. Utviklingen går fort og batterikapasitet i forhold til vekt/volum på bilen blir stadig bedre.

    Min 2012 Caddy får nytt eksosanlegg nå og skal EU-godkjennes til høsten, det vil gå greitt, tenker jeg. Den store kostnaden kommer ved neste registerreim-bytte, på 630k. Det er omlag 1,5 til to år fram i tid. Vi får se hvordan det blir.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.042
    Antall liker
    12.585
    Blir ikke model Y eller annet fra Tesla. Velger å kjøpe europeisk, evt sørkoreansk. I tillegg må jeg helst ha rett bakende, med bakluke jeg kan stå under når det regner. Da utgår såpestykkene. Jeg har en jobb der jeg må bak i bilen 10 ganger om dagen. Da er egentlig en varebil det beste også fordi skilleveggen gjør at ikke all varmen foran forsvinner med åpen bakluke.

    Dessverre er små varebiler absolutt siste bilkategori som får den nyeste teknologien så det er bare å glemme disse foreløpig. Derfor blir det vel helst en litt firkantig SUV. Siden jeg kjører mye på smale veier er det best med en liten bil.

    Foreløpige kandidater:
    Kia EV3 - spent på om firehjulstrekket (kommer neste år) stjeler mye rom bakerst i forhold til dagens forhjulstrekker.
    Mercedes EQB - hendig å kjøre, praktisk. Men må komme med oppdatert teknologi før det blir aktuelt.
    Opel Grandland - veldig fin, men for lite batteri på 4WD- utgaven. Muligens litt stor og bred.
    BMW er både effektive og skikkelige. Og dyre.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.359
    Antall liker
    5.696
    Sted
    Sunnmøre
    For de aller fleste er teknologien mer enn bra nok nå så det er ingen grunn til å vurdere annet enn elbil hvis man skal ha ny bil. Lave utslipp og lave, løpende driftsutgifter er en vinn-vinn. Så er det noen få med litt mer ekstreme behov og der er det vel bare å vente litt til. Utviklingen går fort og batterikapasitet i forhold til vekt/volum på bilen blir stadig bedre.

    Min 2012 Caddy får nytt eksosanlegg nå og skal EU-godkjennes til høsten, det vil gå greitt, tenker jeg. Den store kostnaden kommer ved neste registerreim-bytte, på 630k. Det er omlag 1,5 til to år fram i tid. Vi får se hvordan det blir.
    Problemet er kanskje at modellspekteret er meir spesialisert?

    Varebil som familiebil har jo vore det geniale med både HiAce, Caddy, Berlingo og Caravelle. Det vart ekstra tydeleg for meg etter at vi flytta på bygda, men det har eigentleg vore ei oppfatning heilt sidan barndomen: foreldra til bestekompisen min hadde ein Mitsubishi L300 (og fem ungar, om eg hugsar rett). Det var ekstra stas då vi fekk sitja på i bagasjerommet.

    HiAce, Caddy og Caravelle vart jo folkebilane på Vestlandet, særleg etter at dei kom med firehjulstrekk (ei stund var "kombi", varebil med fem sete, ein tilgjengeleg og veldig populær registeringskategori). Kanskje funksjonen til desse i er overtekne av SUV, iallfall i den elektriske tidsalderen. Samtidig ser det ut som om dei elektriske varebilane i større grad har vorte reine handverkar- og bodbilar.

    Då ramlar handverkarar som har behov for å køyra langt mellom to stolar (eller sete).
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.827
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det generelle prinsippet om at en elbils rekkevidde bør dekke det daglige behovet med grei margin uten lading gjelder jo uansett hva det daglige behovet måtte være. Rekkevidden har generelt blitt mye bedre og det er mulig en del etter hvert har innsett at man faktisk ikke kjører dritlangt med fullastet henger hele tiden og det ikke er så farlig om man må lade en gang underveis når man faktisk gjør noe slikt.
    Mitt krav var komfortabelt t/r Tønsberg Oslo uten å lade og uten topplue og votter. Lenge var det bare Tesla som fikset det. Har hatt Kona'n i snart 6 år og 160' km.
    Hurtiglading har vært ved årets tur til Assen. Ellers hjemmelading.
    Brodern har en IdBuz og den går knapt nok Tønsberg Oslo på vinterføre og motorvei hastighet...
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.190
    Antall liker
    3.355
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er kanskje at modellspekteret er meir spesialisert?

    Varebil som familiebil har jo vore det geniale med både HiAce, Caddy, Berlingo og Caravelle. Det vart ekstra tydeleg for meg etter at vi flytta på bygda, men det har eigentleg vore ei oppfatning heilt sidan barndomen: foreldra til bestekompisen min hadde ein Mitsubishi L300 (og fem ungar, om eg hugsar rett). Det var ekstra stas då vi fekk sitja på i bagasjerommet.

    HiAce, Caddy og Caravelle vart jo folkebilane på Vestlandet, særleg etter at dei kom med firehjulstrekk (ei stund var "kombi", varebil med fem sete, ein tilgjengeleg og veldig populær registeringskategori). Kanskje funksjonen til desse i er overtekne av SUV, iallfall i den elektriske tidsalderen. Samtidig ser det ut som om dei elektriske varebilane i større grad har vorte reine handverkar- og bodbilar.

    Då ramlar handverkarar som har behov for å køyra langt mellom to stolar (eller sete).
    Jeg har hatt omtrent alle bilene du er innom der. Et par Hiacer (den første var best) Caravelle (brant opp, et velkjent problem), Partner (ingen Caddy nei) og en L300 kombi.( Kjempebil, men tørst på dieselen. Og man sitter jo 20 cm bak frontlysene, så det bør ikke skje noe).

    Jeg savner forsåvidt slike biler, familie varebiler som er enkle og rimelige. Jeg foretrekker også helst enkle biler uten luksus. Det er ikke så mye sånt i dagens marked der alle skal oppover og det lesses på med fancy plingplong. Den XC40'en var et sant 'hælvet' på vinteren da fronten snødde igjen og ca 20 forskjellige sensorer måtte varsle meg uavlatelig om at de ikke virket. Savner ikke den bilen!
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    2.758
    Sted
    Endor
    Rekkevidden er WLTP selvfølgelig - det er det alle oppgir.
    Min i5 med WLTP-rekkevidde på 46 mil greide 52 mil på tur Trondheim-Bergen i fjor i relativt pent vær og rundt 15°C og vindstille. Så det er selvfølgelig avhengig av hvordan man kjører, noe som jo gjelder alle biler.

    Både CLA og Neue Klasse med slik rekkevidde kommer selvfølgelig ikke til å bli billige.
    Tipper vel at ny batteriteknologi med bedre kapasitet og lavere vekt ikke akkurat er med på å redusere prisen :unsure:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.847
    Antall liker
    11.324
    Sted
    Trondheim
    Tipper vel at ny batteriteknologi med bedre kapasitet og lavere vekt ikke akkurat er med på å redusere prisen :unsure:
    Kanskje ikke, men den nye iX-modellen med de nye batteriene er billigere enn forrige modell hvis jeg ikke husker feil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn