Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.190
    Antall liker
    3.355
    Torget vurderinger
    1
    Jøss...trodde rekkeviddeangsten var nærmest utryddet og tilbakevist hos alle jeg...
    Men her lever den i beste velgående. Interessant. Hifi folk er litt trege?
    Neida, det er høyst reelle problemer. Jeg kan bikke 30 mil på en dag og har prøvd både en XC40 og en Hyundai Ionic. Greit nok, det holdt for det meste, men jeg syntes det ble snaut til tider, særlig vinterstid med mye varmeapparat, snøføre og kaldt. Måtte hurtiglade med Volvo'en pga lite strøm flere ganger. Ikke spesielt kjekt klokka ti på kvelden og det fremdeles var 8 mil og en fergetur før man var i hus. Enkelte av oss har ikke 9 til 4 jobb.

    Alternativet er jo å dra noen 100k til ut av Caddyen i påvente utviklingen. Det går det å.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.385
    Antall liker
    15.045
    Neida, det er høyst reell problemer. Jeg kan bikke 30 mil på en dag og har prøvd både en XC40 og en Hyundai Ionic. Greit nok, det holdt for det meste, men jeg syntes det ble snaut til tider, særlig vinterstid med mye varmeapparat, snøføre og kaldt. Måtte hurtiglade med Volvo'en pga lite strøm flere ganger. Ikke spesielt kjekt klokka ti på kvelden og det fremdeles var 8 mil og en fergetur før man var i hus. Enkelte av oss har ikke 9 til 4 jobb.

    Alternativet er jo å dra noen 100k til ut av Caddyen i påvente utviklingen. Det går det å.
    Det generelle prinsippet om at en elbils rekkevidde bør dekke det daglige behovet med grei margin uten lading gjelder jo uansett hva det daglige behovet måtte være. Rekkevidden har generelt blitt mye bedre og det er mulig en del etter hvert har innsett at man faktisk ikke kjører dritlangt med fullastet henger hele tiden og det ikke er så farlig om man må lade en gang underveis når man faktisk gjør noe slikt.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.686
    Antall liker
    7.454
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Mtp ID Buzz - Ikke kjøp kjipolainen-utgaven med billigste interiør. Den er ikke spesielt trivelig å kjøre.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.686
    Antall liker
    7.454
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    det er mulig en del etter hvert har innsett at man faktisk ikke kjører dritlangt med fullastet henger hele tiden og det ikke er så farlig om man må lade en gang underveis når man faktisk gjør noe slikt.
    Det er der kortslutningen hos mange diesel-fans skjer.

    Om en kjører 10-15000 i året og må hurtiglade en gang eller to i måneden, så får en veldig bra timebetaling for den tida en må stå på ladestasjonen.

    Må en hurtiglade opptil flere ganger i uka, så er rekkeviddeproblemet reelt.

    Johan-Kr
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.190
    Antall liker
    3.355
    Torget vurderinger
    1
    For de aller fleste er teknologien mer enn bra nok nå så det er ingen grunn til å vurdere annet enn elbil hvis man skal ha ny bil. Lave utslipp og lave, løpende driftsutgifter er en vinn-vinn. Så er det noen få med litt mer ekstreme behov og der er det vel bare å vente litt til. Utviklingen går fort og batterikapasitet i forhold til vekt/volum på bilen blir stadig bedre.

    Min 2012 Caddy får nytt eksosanlegg nå og skal EU-godkjennes til høsten, det vil gå greitt, tenker jeg. Den store kostnaden kommer ved neste registerreim-bytte, på 630k. Det er omlag 1,5 til to år fram i tid. Vi får se hvordan det blir.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.042
    Antall liker
    12.585
    Blir ikke model Y eller annet fra Tesla. Velger å kjøpe europeisk, evt sørkoreansk. I tillegg må jeg helst ha rett bakende, med bakluke jeg kan stå under når det regner. Da utgår såpestykkene. Jeg har en jobb der jeg må bak i bilen 10 ganger om dagen. Da er egentlig en varebil det beste også fordi skilleveggen gjør at ikke all varmen foran forsvinner med åpen bakluke.

    Dessverre er små varebiler absolutt siste bilkategori som får den nyeste teknologien så det er bare å glemme disse foreløpig. Derfor blir det vel helst en litt firkantig SUV. Siden jeg kjører mye på smale veier er det best med en liten bil.

    Foreløpige kandidater:
    Kia EV3 - spent på om firehjulstrekket (kommer neste år) stjeler mye rom bakerst i forhold til dagens forhjulstrekker.
    Mercedes EQB - hendig å kjøre, praktisk. Men må komme med oppdatert teknologi før det blir aktuelt.
    Opel Grandland - veldig fin, men for lite batteri på 4WD- utgaven. Muligens litt stor og bred.
    BMW er både effektive og skikkelige. Og dyre.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.362
    Antall liker
    5.705
    Sted
    Sunnmøre
    For de aller fleste er teknologien mer enn bra nok nå så det er ingen grunn til å vurdere annet enn elbil hvis man skal ha ny bil. Lave utslipp og lave, løpende driftsutgifter er en vinn-vinn. Så er det noen få med litt mer ekstreme behov og der er det vel bare å vente litt til. Utviklingen går fort og batterikapasitet i forhold til vekt/volum på bilen blir stadig bedre.

    Min 2012 Caddy får nytt eksosanlegg nå og skal EU-godkjennes til høsten, det vil gå greitt, tenker jeg. Den store kostnaden kommer ved neste registerreim-bytte, på 630k. Det er omlag 1,5 til to år fram i tid. Vi får se hvordan det blir.
    Problemet er kanskje at modellspekteret er meir spesialisert?

    Varebil som familiebil har jo vore det geniale med både HiAce, Caddy, Berlingo og Caravelle. Det vart ekstra tydeleg for meg etter at vi flytta på bygda, men det har eigentleg vore ei oppfatning heilt sidan barndomen: foreldra til bestekompisen min hadde ein Mitsubishi L300 (og fem ungar, om eg hugsar rett). Det var ekstra stas då vi fekk sitja på i bagasjerommet.

    HiAce, Caddy og Caravelle vart jo folkebilane på Vestlandet, særleg etter at dei kom med firehjulstrekk (ei stund var "kombi", varebil med fem sete, ein tilgjengeleg og veldig populær registeringskategori). Kanskje funksjonen til desse i er overtekne av SUV, iallfall i den elektriske tidsalderen. Samtidig ser det ut som om dei elektriske varebilane i større grad har vorte reine handverkar- og bodbilar.

    Då ramlar handverkarar som har behov for å køyra langt mellom to stolar (eller sete).
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.827
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det generelle prinsippet om at en elbils rekkevidde bør dekke det daglige behovet med grei margin uten lading gjelder jo uansett hva det daglige behovet måtte være. Rekkevidden har generelt blitt mye bedre og det er mulig en del etter hvert har innsett at man faktisk ikke kjører dritlangt med fullastet henger hele tiden og det ikke er så farlig om man må lade en gang underveis når man faktisk gjør noe slikt.
    Mitt krav var komfortabelt t/r Tønsberg Oslo uten å lade og uten topplue og votter. Lenge var det bare Tesla som fikset det. Har hatt Kona'n i snart 6 år og 160' km.
    Hurtiglading har vært ved årets tur til Assen. Ellers hjemmelading.
    Brodern har en IdBuz og den går knapt nok Tønsberg Oslo på vinterføre og motorvei hastighet...
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.190
    Antall liker
    3.355
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er kanskje at modellspekteret er meir spesialisert?

    Varebil som familiebil har jo vore det geniale med både HiAce, Caddy, Berlingo og Caravelle. Det vart ekstra tydeleg for meg etter at vi flytta på bygda, men det har eigentleg vore ei oppfatning heilt sidan barndomen: foreldra til bestekompisen min hadde ein Mitsubishi L300 (og fem ungar, om eg hugsar rett). Det var ekstra stas då vi fekk sitja på i bagasjerommet.

    HiAce, Caddy og Caravelle vart jo folkebilane på Vestlandet, særleg etter at dei kom med firehjulstrekk (ei stund var "kombi", varebil med fem sete, ein tilgjengeleg og veldig populær registeringskategori). Kanskje funksjonen til desse i er overtekne av SUV, iallfall i den elektriske tidsalderen. Samtidig ser det ut som om dei elektriske varebilane i større grad har vorte reine handverkar- og bodbilar.

    Då ramlar handverkarar som har behov for å køyra langt mellom to stolar (eller sete).
    Jeg har hatt omtrent alle bilene du er innom der. Et par Hiacer (den første var best) Caravelle (brant opp, et velkjent problem), Partner (ingen Caddy nei) og en L300 kombi.( Kjempebil, men tørst på dieselen. Og man sitter jo 20 cm bak frontlysene, så det bør ikke skje noe).

    Jeg savner forsåvidt slike biler, familie varebiler som er enkle og rimelige. Jeg foretrekker også helst enkle biler uten luksus. Det er ikke så mye sånt i dagens marked der alle skal oppover og det lesses på med fancy plingplong. Den XC40'en var et sant 'hælvet' på vinteren da fronten snødde igjen og ca 20 forskjellige sensorer måtte varsle meg uavlatelig om at de ikke virket. Savner ikke den bilen!
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    3.076
    Antall liker
    2.760
    Sted
    Endor
    Rekkevidden er WLTP selvfølgelig - det er det alle oppgir.
    Min i5 med WLTP-rekkevidde på 46 mil greide 52 mil på tur Trondheim-Bergen i fjor i relativt pent vær og rundt 15°C og vindstille. Så det er selvfølgelig avhengig av hvordan man kjører, noe som jo gjelder alle biler.

    Både CLA og Neue Klasse med slik rekkevidde kommer selvfølgelig ikke til å bli billige.
    Tipper vel at ny batteriteknologi med bedre kapasitet og lavere vekt ikke akkurat er med på å redusere prisen :unsure:
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    8.973
    Torget vurderinger
    1
    Det er der kortslutningen hos mange diesel-fans skjer.

    Om en kjører 10-15000 i året og må hurtiglade en gang eller to i måneden, så får en veldig bra timebetaling for den tida en må stå på ladestasjonen.

    Må en hurtiglade opptil flere ganger i uka, så er rekkeviddeproblemet reelt.

    Johan-Kr

    Vel, jeg har akkurat kjørt 555km i dag med min ID 7 GTX. Forbruk Evenes - Svolvær på tvilsomt føre var 18.5 kWh...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.960
    Antall liker
    2.429
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    endelig en el bil jeg fikk lyst på
    Dessverre datt jeg av når det ble snakk om pris £140-200k
    Latterlig pris for en renault
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    3.076
    Antall liker
    2.760
    Sted
    Endor
    endelig en el bil jeg fikk lyst på

    Dessverre datt jeg av når det ble snakk om pris £140-200k
    Latterlig pris for en renault
    Jeg så nylig på Toyota Norge sine sider .... en Yaris racing, spesial supertunet ---- for over NOK 1.000.000 o_O
    Men kan ikke se den lenger ......... det er nok ikke så stort marked her for slikt nå :ROFLMAO:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    3.076
    Antall liker
    2.760
    Sted
    Endor
    endelig en el bil jeg fikk lyst på

    Dessverre datt jeg av når det ble snakk om pris £140-200k
    Latterlig pris for en renault
    Husk ... Renault kommer ofte med udokumenterte features, jeg har i alle fall opplevd det .....
    Hvis du slår på blinklyset, så blinker det... hvis du samtidig begynner å bremse, så slokner blinklyset og bremselyset begynner å blinke :ROFLMAO:
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.371
    Antall liker
    924
    IMG_1148.jpeg Despite recent protests – some violent and destructive – a Tesla delivers good bang for the buck and comes with technology you won’t find on other EVs.


    Tesla has roughly 125,000 employees and only one of them is Elon Musk. Yes, he’s the object of intense scrutiny and criticism. But he doesn’t design and build the cars and create the software. That’s the other tens of thousands of employees.


     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    3.076
    Antall liker
    2.760
    Sted
    Endor
    Despite recent protests – some violent and destructive – a Tesla delivers good bang for the buck and comes with technology you won’t find on other EVs.


    Tesla has roughly 125,000 employees and only one of them is Elon Musk. Yes, he’s the object of intense scrutiny and criticism. But he doesn’t design and build the cars and create the software. That’s the other tens of thousands of employees.


    Nå kommer en del nye Tesla med "Steering by wire", hvor trygt er det, hvis du får computer crash? .... på motorveien i 140Km/h, hvor mye redundancy er det her?
    Jeg vet at Airbus kjører trippelredundans på fly-by-wire.... såvidt jeg forstår har tesla kun dobbel-redundans, og er det virkelig godt nok? :unsure:

    Feil her gir vel garantert en fatal ulykke... hvor bra er faktisk kvalitetskontroll på det som skjer her?
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.371
    Antall liker
    924
    Nå kommer en del nye Tesla med "Steering by wire", hvor trygt er det, hvis du får computer crash? .... på motorveien i 140Km/h, da er det nesten garantert en fatal ulykke... hvor bra er faktisk kvalitetskontroll på det som skjer her?
    Nå har vi flydd i årtier vha steering by wire, uten uhell, så ikke bekymret. ABS/ESP computer har biler hatt i 50 år uten at disse har klikket og sendt bilen i fjellveggen.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.577
    Antall liker
    15.008
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Nå har vi flydd i årtier vha steering by wire, uten uhell, så ikke bekymret. ABS/ESP computer har biler hatt i 50 år uten at disse har klikket og sendt bilen i fjellveggen.
    Och du tänker det är samma krav till redundancy, certifiering och backup på en Tesla som i fly, sedan du använder det som direkt sammanlikning? (Till info har det inte varit utan uhell där heller)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.371
    Antall liker
    924
    Och du tänker det är samma krav till redundancy, certifiering och backup på en Tesla som i fly, sedan du använder det som direkt sammanlikning? (Till info har det inte varit utan uhell där heller)
    Edit: trippel redundant på Tesla steer by wire, samme som fly, jagerfly osv

     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.331
    Antall liker
    10.942
    Hvor lovlig er kameraovervåkinge som enkelte biler, f.eks. Tesla, er utstyrt med. Spør for en som er beskyldt for å ha kommet borti øyestenen til en på en parkeringsplass. Ble påstått å ha laget en liten ripe da min venn åpnet døren.
    Jeg trodde at kameraovervåket område skulle være tydelig merket, men jeg har ikke sett noen bil med slike opplysninger.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.390
    Antall liker
    2.002
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 1106497 Despite recent protests – some violent and destructive – a Tesla delivers good bang for the buck and comes with technology you won’t find on other EVs.


    Tesla has roughly 125,000 employees and only one of them is Elon Musk. Yes, he’s the object of intense scrutiny and criticism. But he doesn’t design and build the cars and create the software. That’s the other tens of thousands of employees.


    Hvordan fungerer FSD i Norge? Er systemet trygt på dårlig merket lokalveier? Hva med snø og dårlige kjøreforhold?

    Jeg tror på slike systemer, men dette ligger kanskje litt frem? Musk mente vel opprinnelig at dette skulle være klart i 2016?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    3.076
    Antall liker
    2.760
    Sted
    Endor
    Och du tänker det är samma krav till redundancy, certifiering och backup på en Tesla som i fly, sedan du använder det som direkt sammanlikning? (Till info har det inte varit utan uhell där heller)
    Ikke helt ... en Qantas Airbus 330 gikk gjentatte ganger i ukontrollert dive, uten at noen noengang har forstått hva som skjedde, sannsynlig dobbel eller trippel computer glitch uten at noen har greid å gjenskape. mange superalvorlige skader på passasjerer inkludert brukket rygg og jeg tror flere som er blitt permanent invalid .... feil skjer ....

    En Airbus 320 krasjet på et flyshow, fordi flyet ikke svarte på kommando fra pilotene men fant ut at det skulle gå i "retard mode" = idle thrust ..... når pilotene ga TOGA thrust (full throttle på motorene) for å komme seg opp og fri .... men flyet nektet, ville ikke, krasjet i en skog ved enden av rullebanen ....

    Tror det er flere eksempler .....

    Så lenge det er to linjer med kode i et program, så er det bugs ...... hvis det er steer-by-wire i en bil så vil noen krasje en gang på grunn av computer glitch, garantert, håper bare det ikke er meg!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.577
    Antall liker
    15.008
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Ikke helt ... en Qantas Airbus 330 gikk gjentatte ganger i ukontrollert dive, uten at noen noengang har forstått hva som skjedde, sannsynlig dobbel eller trippel computer glitch uten at noen har greid å gjenskape. mange superalvorlige skader på passasjerer inkludert brukket rygg og jeg tror flere som er blitt permanent invalid .... feil skjer ....

    En Airbus 320 krasjet på et flyshow, fordi flyet ikke svarte på kommando fra pilotene men fant ut at det skulle gå i "retard mode" = idle thrust ..... når pilotene ga TOGA thrust (full throttle på motorene) for å komme seg opp og fri .... men flyet nektet, ville ikke, krasjet i en skog ved enden av rullebanen ....

    Tror det er flere eksempler .....

    Så lenge det er to linjer med kode i et program, så er det bugs ...... hvis det er steer-by-wire i en bil så vil noen krasje en gang på grunn av computer glitch, garantert, håper bare det ikke er meg!
    Vet inte helt vad du menar med ”ikke helt…” men det var precis det jag skrev.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    3.076
    Antall liker
    2.760
    Sted
    Endor
    Vet inte helt vad du menar med ”ikke helt…” men det var precis det jag skrev.
    Ikke helt betyr: Det har vært fatale og neste-fatale ulykker som skyldes fly-by-wire bugs .... det kommer helt sikkert fatale ulykker som skyldes computer bugs med steer-by -wire, 100%
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.331
    Antall liker
    10.942
    10 års utvikling hos VW ser tilsynelatende ut til å gi en faceliftet e-UP:
    Nåja, ble litt lattermild da TV2s (tror jeg) Teslafanboy presenterte den nye, revolusjonerende Y. Ble presentert som en ny bil med ny, fantastisk front med LED-lys. Også hekken var nyskapende, med en nydelig rød LED-list over hele bredden. Også var det nye, fantastiske forseter på den. Forøvrig så er denne nyheten ganske så lik den utgåtte modellen.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.371
    Antall liker
    924
    Hvordan fungerer FSD i Norge? Er systemet trygt på dårlig merket lokalveier? Hva med snø og dårlige kjøreforhold?

    Jeg tror på slike systemer, men dette ligger kanskje litt frem? Musk mente vel opprinnelig at dette skulle være klart i 2016?
    FSD er ikke tillatt ennå. Tesla har 3 nivåer, autopilot som er inkludert, Enhanced autopilot og øverst Full Self Driving FSD. Tesla får nå tillatelse til FSD og FSD supervised i flere land og kontinenter.

    Klart Musk har lovet mye, men på en annen side kan mye også tenkes å være regulatorisk, altså at FSD stoppes av manglende regelverk osv. som nevnt.

    Tesla FSD har fått en voldsom fart de siste siden Tesla har masse opptak de kan lære AIen sin med. Tesla bruker bare kamera, ikke Lidar, så AI trener FSD basert på opptak fra reell trafikk.

    Waymo feks bruker lidar men er geofenched og veiene er manuelt mappet opp, så Waymo kan kun brukes på svært begrensese geografiske områder. Nå finnes det videoer på Youtube av FSD hvor Teslaer klarer seg bra på umerka landeveier på landsbygda i Kina.

    Fra Forbes:
    The difference between Tesla and the rest is local roads and back streets. (Where Waymo shines too.) This is where competing automakers throw in the towel. But there is a reason for that. Local roads and back streets are strewn with risk and unpredictability. More so than highway driving.

    The point is autonomy doesn’t necessarily need to be limited to highway driving. And, I would argue, the higher the level of autonomy, the better. You won’t get that from any other carmaker outside of Tesla.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    3.076
    Antall liker
    2.760
    Sted
    Endor
    Ikke panegyrisk. Syns bare kritikken mot Musk og spesielt Tesla har nådd et komisk nivå her. Tesla lager fremdeles bra og etter min mening de beste elbilene.
    Må iaffall ikke bruke FSD 😲

    Hvis det er en bil som har problemer med lys og blender deg "SINNSYKT" .... 98% sikkert at det er en Tesla, de greier jo ikke lage hovedlykter som fungerer engang o_O
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.960
    Antall liker
    2.429
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvis jeg vil bli kjørt et sted tar jeg taxi eller sitter på med noen, hvis jeg skal kjøre et sted, ja da kjører jeg.
    forstår ikke helt hvorfor det er så mye mas om full self driving
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn