408Hk og 602Km range på basismodellen iX Drive45Kanskje ikke, men den nye iX-modellen med de nye batteriene er billigere enn forrige modell hvis jeg ikke husker feil.

|
408Hk og 602Km range på basismodellen iX Drive45Kanskje ikke, men den nye iX-modellen med de nye batteriene er billigere enn forrige modell hvis jeg ikke husker feil.
Det er eit ærleg svar, for så vidt. Eg har ikkje peiling, og er for så vidt ikkje heilt sikker på at det er så viktig at bilane er «best», heller.Ikke panegyrisk. Syns bare kritikken mot Musk og spesielt Tesla har nådd et komisk nivå her. Tesla lager fremdeles bra og etter min mening de beste elbilene.
Jeg tror vel dessverre toget er gått for europeisk bilproduksjon, mens kinerserne er på et høyt nivå.Det er eit ærleg svar, for så vidt. Eg har ikkje peiling, og er for så vidt ikkje heilt sikker på at det er så viktig at bilane er «best», heller.
Eg ønskjer meg først og fremst eit frodig økosystem når det gjeld elbilar, med mange produsentar og helst teknologisk utvikling langs fleire spor. Difor er det lite som gler meg meir enn at europeiske produsentar (og kinesiske) er i ferd med å ta att det forspranget Tesla hadde.
Så er det ein del politiske grunnar til å ikkje kjøpa Tesla, akkurat som det er politiske grunnar til å ikkje kjøpa kinesisk, eller ikkje handla på Amazon. Det er grunnar som ikkje har så mykje med kvaliteten på tenesta å gjera.
Man kan hente slike sensasjonsartikler om tyske biler også, men velger å utheve fra artikkelen din:
Man bør vel egentlig se på kineserne om man ønsker seg den nyeste techen, men både kinabiler og tesla er blitt helt umulig å diskutere pga politikken, som på død og liv alltids skal draes inn. Så egentlig best å ikke si så mye.
Unnskyld ser dere hva som foregår her?sånn blir det når alle skal være så politisk korrekte hele tiden....
Ikke noe spesiell logikk, Kina kjøper for milliarder av olje hver måned fra ruzzland, og det muliggjør krigen ... ikke noe rocket science .... selv en 5 åring forstår detspesiell logikk, men du treffer spikeren på hodet der.
Det har med at det er umoralsk, idioti og sinnsykt sløkket å kjøre Kinesisk elbilMen det har fortsatt absolutt ingenting med tech i en bil å gjøre.
Hvis jeg kjøper bmw med kinabatteri eller vw med kinasoftware da? Er det greit på tross av at begge i tillegg har store operasjoner og fabrikker i Kina hvis penger i tillegg bidrar til utvikling av nye biler og plattformer? Hva med volvo som er kinesisk eid men bygget i Gøteborg, er det innafor?Det har med at det er umoralsk, idioti og sinnsykt sløkket å kjøre Kinesisk elbil
Hvis du kjøper Kinesisk elbil så er du med på å støtte folkemord i Ukraina!
Til en viss grad. Kinesiske kameraer brukt i biler gjør eksakt det samme. Sender data tilbake uavhengig av bilen i seg selv. Så hvem vet hva andre komponenter kan gjøre...Jeg tror ikke at det finnes noen europeiske bilmerker der myndighetene krever at de dataene du samler inn (som bilder, videoer og annet) skal deles med militære myndigheter slik som de kinesiske bilprodusentene er lovpålagt å gjøre. Det er mer enn posisjons- og persondata som sendes fra bilen.
Argumentet om at man ikke kan kjøpe noe som har kinesiske komponenter i seg faller på egen urimelighet.
Men det var ikke datainnsamling som var argumentet fra Haraldo. Kan være en fordel å få med seg kontekst av et innlegg.Jeg tror ikke at det finnes noen europeiske bilmerker der myndighetene krever at de dataene du samler inn (som bilder, videoer og annet) skal deles med militære myndigheter slik som de kinesiske bilprodusentene er lovpålagt å gjøre. Det er mer enn posisjons- og persondata som sendes fra bilen.
Argumentet om at man ikke kan kjøpe noe som har kinesiske komponenter i seg faller på egen urimelighet.
Den som kjøper en Kinesisk produsert bil er implisitt med på å støtte ruzzland sin krig mot Ukraina IMHO![]()
Med alle de negative følgene som er av å kjøpe fra Kina (og Amerika...og Russland), så burde det være en no-brainer å kjøpe Sør-Koreansk, Japansk eller Europeisk!Men det var ikke datainnsamling som var argumentet fra Haraldo. Kan være en fordel å få med seg kontekst av et innlegg.
Men, når BMW og VW ikke har noe kvaler med å skyffle penger inn i kinesisk økonomi, og da ifølge Haraldo gir direkte støtte til Russlands krig i Ukraina, hva gjør du da? Bare ignorerer det? Holder for nesa? Eller hva?Med alle de negative følgene som er av å kjøpe fra Kina (og Amerika...og Russland), så burde det være en no-brainer å kjøpe Sør-Koreansk, Japansk eller Europeisk!
Men utover det, enig! De som kjøper kina biler skjønner rett og slett ikke hva de gjør og hva de i flere tilfeller skriver under på!
Tja. Europa har vel hatt litt same problema som GM & Ford i USA og delvis også japanske produsentar: Enorme, etablerte produksjonslinjer for bilar med fossil drivlinje, i tillegg til eit velregulert arbeidsliv med sterke fagforeiningar. Det siste ser eg på som ein ubetinga fordel, og ein av grunnane til at eg heiar på europeisk bilproduksjon.Jeg tror vel dessverre toget er gått for europeisk bilproduksjon, mens kinerserne er på et høyt nivå.
Dette høyrest sikkert litt rart ut, i ein teknisk tråd i på eit teknisk forum, men:Liker du høy teknologisk utvikling bør du heie på Tesla spør du meg. Tesla har alene drevet utviklingen de siste 15 årene syns jeg, mens tyskerne helst vil fortsette å levere det de har levert de siste 50 årene. Prøv biligste Tesla 3 så blir du kanskje overrasket.
Når / hvis den tid kommer at el er på innkjøpsplanen; en kinabil kommer aldri til å havne i min garasje - ei heller dette Musk raklet. Koreansk eller japansk kan være aktuelt, men pr. nå er det BMW som frister. Flott bil!
Disse "batterifabrikkene" til BMW setter jo bare sammen batteripakkene, alle cellene produseres i Kina, også cellene i GEN6. Så spørsmålet er fortsatt, supporterer man krigen i Ukraina hvis man bare kjøper batteriet fra Kina, eller supporterer man bare krigen i Ukraina hvis man kjøper hele bilen?Det er vel batteriene som i stor grad kjøpes fra Kina.
BMW har bygd 6 batterifabrikker for de forskjellige markedene. 2 i Europa, 2 i USA og 2 i Kina. De brukes vel i biler som produseres for de markedene. Det beste er jo å produsere der markedet er. Så det er ikke kinesiske batterier i BMWer som selges i Europa. Men det er jo riktig at BMWer som selges i Kina bygges i Kina og dermed gir skatteinntekter til kinesiske myndigheter.
Det interessante med BMWs Gen6 batterier er at det ser ut som om det skal bli lettere å reparere batterier. Når et batteri ikke fungerer lenger er det stort sett batteristyreenheten som svikter, ikke battericellene. I den gamle batterikonfigurasjonen er denne enheten så integrert i selve batteriet at det er vanskelig å reparere det. I Gen6 er dette en egen enhet som kan fjernes og repareres (i følge BMW). I tillegg er lettere å kjøle ned batteriet (mer luft mellom cellene). Dette gir lettere og mer effektive batterier - i følge BMW 30% lettere og de gir også 30-40% lenger rekkevidde. Og batteriene blir billigere, som igjen gir billigere biler. Det ser vi jo allerede i de nye iX modellene.
Alt i følge BMW selvfølgelig.
PS: Det er jo mulig at cellene som inngår i batteriene kommer fra Kina, men det vet jeg lite om.
Ja, gjør de det? Det er det jeg ikke har funnet noe svar på. Har du dokumentasjon på det? Er det virkelig sånn at alle batterier kommer fra Kina? Jeg tviler faktisk litt på det.Disse "batterifabrikkene" til BMW setter jo bare sammen batteripakkene, alle cellene produseres i Kina, også cellene i GEN6.
Så var det dette med to tanker i hodet da...her driver vi med samvittighetsvasking ser jeg. Enten så mener man at å kjøpe fra Kina er direkte å støtte drap på sivile ukrainerne som nevnt over her og da kan man ikke kjøpe litt fra Kina, det er ikke noe bedre det.
Ellers så mener man ikke dette eller evt ikke bryr seg og da kan man handle kinesisk på både temu og alibaba
Faktum er at de aller fleste lar lommeboka komme foran de fleste andre aspekter rundt et bilkjøp.
I bunn og grunn er det moralsk sett feil å kjøpe ny bil uansett hvor i verden den kommer fra uten at jeg tror vi ser noe stopp på kjøp av ny bil
...spørsmålet er vel mer om man ønsker å ha det.Så var det dette med to tanker i hodet da...
Det er Catl og eve energy som skal levere battericeller til bmw's nye batterier, det er godt dokumentertJa, gjør de det? Det er det jeg ikke har funnet noe svar på. Har du dokumentasjon på det? Er det virkelig sånn at alle batterier kommer fra Kina? Jeg tviler faktisk litt på det.
Så vidt jeg kan se skal battericellene komme fra Samsung, men jeg vet ikke hvor Samsung produserer disse.