Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.365
    Antall liker
    5.712
    Sted
    Sunnmøre
    Ikke panegyrisk. Syns bare kritikken mot Musk og spesielt Tesla har nådd et komisk nivå her. Tesla lager fremdeles bra og etter min mening de beste elbilene.
    Det er eit ærleg svar, for så vidt. Eg har ikkje peiling, og er for så vidt ikkje heilt sikker på at det er så viktig at bilane er «best», heller.

    Eg ønskjer meg først og fremst eit frodig økosystem når det gjeld elbilar, med mange produsentar og helst teknologisk utvikling langs fleire spor. Difor er det lite som gler meg meir enn at europeiske produsentar (og kinesiske) er i ferd med å ta att det forspranget Tesla hadde.

    Så er det ein del politiske grunnar til å ikkje kjøpa Tesla, akkurat som det er politiske grunnar til å ikkje kjøpa kinesisk, eller ikkje handla på Amazon. Det er grunnar som ikkje har så mykje med kvaliteten på tenesta å gjera.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.371
    Antall liker
    924
    Det er eit ærleg svar, for så vidt. Eg har ikkje peiling, og er for så vidt ikkje heilt sikker på at det er så viktig at bilane er «best», heller.

    Eg ønskjer meg først og fremst eit frodig økosystem når det gjeld elbilar, med mange produsentar og helst teknologisk utvikling langs fleire spor. Difor er det lite som gler meg meir enn at europeiske produsentar (og kinesiske) er i ferd med å ta att det forspranget Tesla hadde.

    Så er det ein del politiske grunnar til å ikkje kjøpa Tesla, akkurat som det er politiske grunnar til å ikkje kjøpa kinesisk, eller ikkje handla på Amazon. Det er grunnar som ikkje har så mykje med kvaliteten på tenesta å gjera.
    Jeg tror vel dessverre toget er gått for europeisk bilproduksjon, mens kinerserne er på et høyt nivå.

    Liker du høy teknologisk utvikling bør du heie på Tesla spør du meg. Tesla har alene drevet utviklingen de siste 15 årene syns jeg, mens tyskerne helst vil fortsette å levere det de har levert de siste 50 årene.

    Prøv biligste Tesla 3 så blir du kanskje overrasket.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.371
    Antall liker
    924
    Man kan hente slike sensasjonsartikler om tyske biler også, men velger å utheve fra artikkelen din:

    Den høye kjørelengden kan ikke skjule Model 3s dårlige prestasjon. I tillegg til feil på bremser og aksler, har Tesla spesielt mange lysfeil. Dette tyder på mangler i service og vedlikehold.

    Tesla er forøvrig eneste merke som ikke stiller krav til at det tas service på sine modeller. Det er trolig med på å påvirke tallene
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    3.089
    Man bør vel egentlig se på kineserne om man ønsker seg den nyeste techen, men både kinabiler og tesla er blitt helt umulig å diskutere pga politikken, som på død og liv alltids skal draes inn. Så egentlig best å ikke si så mye.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    3.076
    Antall liker
    2.763
    Sted
    Endor
    Man bør vel egentlig se på kineserne om man ønsker seg den nyeste techen, men både kinabiler og tesla er blitt helt umulig å diskutere pga politikken, som på død og liv alltids skal draes inn. Så egentlig best å ikke si så mye.

    sånn blir det når alle skal være så politisk korrekte hele tiden....
    Unnskyld ser dere hva som foregår her? o_O

    Dette handler ikke om politikk..... det handler om at Kina muliggjør ruzzland sin sinnsyke krigføring i Ukraina hvor barn voldtas av soldater, kvinner massakreres, ruzzere sender fosforbomber til høybygninger som gjør at disse brennes opp med sinnsyke temperaturer ... inkludert folkene som er inne i bygningene ....

    ruzziske soldater som voldtar 5 årige barn....

    Det handler om at et helt land i Europa voldtas og massakreres... hver eneste dag.....

    Hvis du i Donbas blir utpekt av naboer til å være Ukraina vennlig så kan det komme soldater uanmeldt på døren med maskingevær for å ta deg ut i skogen og finne en løsning på problemet .....

    De ruzziske jagerflyene i ØstUkraina flyr så lavt at folk i husene kan se ansiktene på piolotene .....
    Tenåringer som ikke tør å sove om natten fordi de er redd for at ruzziske jagerfly skal komme og bombe dem i stykker og drepe dem alle

    Kina og India muliggjør dette med sine kraftige økonomiske fornbindelser til ruzzland....

    Hva tenker dere om å leve i en slik situasjon @Dr_BASS @morbid ?
    Dere er kjepphøye og veldig kjekt å sitte her trygt og godt i Norge og kalle det bare politikk .... fytttikatta :mad:

    Den som kjøper en Kinesisk produsert bil er implisitt med på å støtte ruzzland sin krig mot Ukraina IMHO :mad:
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    3.076
    Antall liker
    2.763
    Sted
    Endor
    spesiell logikk, men du treffer spikeren på hodet der.
    Ikke noe spesiell logikk, Kina kjøper for milliarder av olje hver måned fra ruzzland, og det muliggjør krigen ... ikke noe rocket science .... selv en 5 åring forstår det
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    3.089
    Men det har fortsatt absolutt ingenting med tech i en bil å gjøre.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    3.089
    Det har med at det er umoralsk, idioti og sinnsykt sløkket å kjøre Kinesisk elbil

    Hvis du kjøper Kinesisk elbil så er du med på å støtte folkemord i Ukraina!
    Hvis jeg kjøper bmw med kinabatteri eller vw med kinasoftware da? Er det greit på tross av at begge i tillegg har store operasjoner og fabrikker i Kina hvis penger i tillegg bidrar til utvikling av nye biler og plattformer? Hva med volvo som er kinesisk eid men bygget i Gøteborg, er det innafor?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.858
    Antall liker
    11.332
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror ikke at det finnes noen europeiske bilmerker der myndighetene krever at de dataene du samler inn (som bilder, videoer og annet) skal deles med militære myndigheter slik som de kinesiske bilprodusentene er lovpålagt å gjøre. Det er mer enn posisjons- og persondata som sendes fra bilen.
    Argumentet om at man ikke kan kjøpe noe som har kinesiske komponenter i seg faller på egen urimelighet.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.120
    Antall liker
    3.688
    Sted
    Liten by
    Jeg tror ikke at det finnes noen europeiske bilmerker der myndighetene krever at de dataene du samler inn (som bilder, videoer og annet) skal deles med militære myndigheter slik som de kinesiske bilprodusentene er lovpålagt å gjøre. Det er mer enn posisjons- og persondata som sendes fra bilen.
    Argumentet om at man ikke kan kjøpe noe som har kinesiske komponenter i seg faller på egen urimelighet.
    Til en viss grad. Kinesiske kameraer brukt i biler gjør eksakt det samme. Sender data tilbake uavhengig av bilen i seg selv. Så hvem vet hva andre komponenter kan gjøre...

    Men utover det, enig! De som kjøper kina biler skjønner rett og slett ikke hva de gjør og hva de i flere tilfeller skriver under på!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    3.089
    Jeg tror ikke at det finnes noen europeiske bilmerker der myndighetene krever at de dataene du samler inn (som bilder, videoer og annet) skal deles med militære myndigheter slik som de kinesiske bilprodusentene er lovpålagt å gjøre. Det er mer enn posisjons- og persondata som sendes fra bilen.
    Argumentet om at man ikke kan kjøpe noe som har kinesiske komponenter i seg faller på egen urimelighet.
    Men det var ikke datainnsamling som var argumentet fra Haraldo. Kan være en fordel å få med seg kontekst av et innlegg.

    Den som kjøper en Kinesisk produsert bil er implisitt med på å støtte ruzzland sin krig mot Ukraina IMHO :mad:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.858
    Antall liker
    11.332
    Sted
    Trondheim
    Alt henger sammen. Mitt innlegg var ikke et direkte svar til din kommentar til @haraldos innlegg, men Kinas støtte til Russland er et annet aspekt av det hele.
    @haraldo snakker om det moralske aspektet, mitt innlegg dreier seg om sikkerhetsaspektet.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.120
    Antall liker
    3.688
    Sted
    Liten by
    Men det var ikke datainnsamling som var argumentet fra Haraldo. Kan være en fordel å få med seg kontekst av et innlegg.
    Med alle de negative følgene som er av å kjøpe fra Kina (og Amerika...og Russland), så burde det være en no-brainer å kjøpe Sør-Koreansk, Japansk eller Europeisk!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    3.089
    Med alle de negative følgene som er av å kjøpe fra Kina (og Amerika...og Russland), så burde det være en no-brainer å kjøpe Sør-Koreansk, Japansk eller Europeisk!
    Men, når BMW og VW ikke har noe kvaler med å skyffle penger inn i kinesisk økonomi, og da ifølge Haraldo gir direkte støtte til Russlands krig i Ukraina, hva gjør du da? Bare ignorerer det? Holder for nesa? Eller hva?
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.580
    Antall liker
    3.531
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Men utover det, enig! De som kjøper kina biler skjønner rett og slett ikke hva de gjør og hva de i flere tilfeller skriver under på!

    Når / hvis den tid kommer at el er på innkjøpsplanen; en kinabil kommer aldri til å havne i min garasje - ei heller dette Musk raklet. Koreansk eller japansk kan være aktuelt, men pr. nå er det BMW som frister. Flott bil!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.858
    Antall liker
    11.332
    Sted
    Trondheim
    Det er vel batteriene som i stor grad kjøpes fra Kina.
    BMW har bygd 6 batterifabrikker for de forskjellige markedene. 2 i Europa, 2 i USA og 2 i Kina. De brukes vel i biler som produseres for de markedene. Det beste er jo å produsere der markedet er. Så det er ikke kinesiske batterier i BMWer som selges i Europa. Men det er jo riktig at BMWer som selges i Kina bygges i Kina og dermed gir skatteinntekter til kinesiske myndigheter.

    Det interessante med BMWs Gen6 batterier er at det ser ut som om det skal bli lettere å reparere batterier. Når et batteri ikke fungerer lenger er det stort sett batteristyreenheten som svikter, ikke battericellene. I den gamle batterikonfigurasjonen er denne enheten så integrert i selve batteriet at det er vanskelig å reparere det. I Gen6 er dette en egen enhet som kan fjernes og repareres (i følge BMW). I tillegg er lettere å kjøle ned batteriet (mer luft mellom cellene). Dette gir lettere og mer effektive batterier - i følge BMW 30% lettere og de gir også 30-40% lenger rekkevidde. Og batteriene blir billigere, som igjen gir billigere biler. Det ser vi jo allerede i de nye iX modellene.
    Alt i følge BMW selvfølgelig.

    PS: Det er jo mulig at cellene som inngår i batteriene kommer fra Kina, men det vet jeg lite om.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.365
    Antall liker
    5.712
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg tror vel dessverre toget er gått for europeisk bilproduksjon, mens kinerserne er på et høyt nivå.
    Tja. Europa har vel hatt litt same problema som GM & Ford i USA og delvis også japanske produsentar: Enorme, etablerte produksjonslinjer for bilar med fossil drivlinje, i tillegg til eit velregulert arbeidsliv med sterke fagforeiningar. Det siste ser eg på som ein ubetinga fordel, og ein av grunnane til at eg heiar på europeisk bilproduksjon.

    Teknologisk tykkjer eg det verkar som om både Mercedes og BMW har gode ting på gang, og etter kvart kanskje også Toyota (etter at å ha brukt veldig mange år på andre drivlinjer). Ja, førebels har det handla mykje om å putta elektriske motorar inn i karosseri designa for ICE-motorar («det ser ut som ein bil»). Men både den hysteriske Vision One-Eleven (prototyp), CLA som nett vart diskutert og BMW Neue Klasse ymtar om at det ikkje er eintydig korleis dette vil gå frametter.

    Liker du høy teknologisk utvikling bør du heie på Tesla spør du meg. Tesla har alene drevet utviklingen de siste 15 årene syns jeg, mens tyskerne helst vil fortsette å levere det de har levert de siste 50 årene. Prøv biligste Tesla 3 så blir du kanskje overrasket.
    Dette høyrest sikkert litt rart ut, i ein teknisk tråd i på eit teknisk forum, men:

    Eg er strålande fornøgd med med min ti år gamle Leaf mk1, som dekkjer dei fleste transportbehova våre i dagleglivet. For ein del langtransport og tungtransport kompenserer vi med VW-diesel (14 år gamal). Realistisk held kombinasjonen i tre år til; optimistisk i fem. Vi køyrer vel til saman dei to bilane 20-25'000 km/året (kanskje meir?), så heilt gjennomsnitteleg norsk bilisme, trur eg. Lite motorveg.

    Ja, sjølvsagt er det meir komfort og meir attraktive «køyreeigenskapar» i nyare bilar, men ikkje noko eg har lyst til å betala for. Avanserte styringsstøtte-system og superbil-akselerasjon hadde vore nice, men det eg har fungerer heilt greitt. Ein fordel er også at det manglar sensor-overkill som finst i nyare bilar. At dette ikkje er bilar som skrik pengar, er eg også glad for.

    Så er eg interessert i den tekniske utviklinga.

    Delvis fordi det er spanande å sjå kva som er mogleg (aksialfluksmotorar, steer-by-wire, ny batteriteknologi og plattformer spesialtilpassa elektrisk drift), men aller mest fordi eg vonar teknologien kan verta «commodified» om tilstrekkeleg mange år, slik at heilt vanlege bilar kan få eit reelt funksjonsløft. Som tidlegare nemnt, gjev Dongfeng Nammi Box meg litt gode vibbar, fordi det ymtar om korleis ein kan laga skikkeleg billige el-bilar. Sidan han er kinesisk, har eg ei liste med reservasjonar, men eg liker konseptet. Akkurat som eg liker konsepta med japanske kei-cars og Lada Niva.

    Tesla har definitivt vore langt framme ei god stund, iallfall i vår marknad: både på software og på service/support i etterkant. Eg kan godt klappa for det, men det gler meg enno meir at andre produsentar byrjar å ta Tesla att. Det er få ting som er så drepande som ein marknad der ein aktør er totalt dominerande.
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.421
    Antall liker
    7.107
    Når / hvis den tid kommer at el er på innkjøpsplanen; en kinabil kommer aldri til å havne i min garasje - ei heller dette Musk raklet. Koreansk eller japansk kan være aktuelt, men pr. nå er det BMW som frister. Flott bil!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    3.089
    Det er vel batteriene som i stor grad kjøpes fra Kina.
    BMW har bygd 6 batterifabrikker for de forskjellige markedene. 2 i Europa, 2 i USA og 2 i Kina. De brukes vel i biler som produseres for de markedene. Det beste er jo å produsere der markedet er. Så det er ikke kinesiske batterier i BMWer som selges i Europa. Men det er jo riktig at BMWer som selges i Kina bygges i Kina og dermed gir skatteinntekter til kinesiske myndigheter.

    Det interessante med BMWs Gen6 batterier er at det ser ut som om det skal bli lettere å reparere batterier. Når et batteri ikke fungerer lenger er det stort sett batteristyreenheten som svikter, ikke battericellene. I den gamle batterikonfigurasjonen er denne enheten så integrert i selve batteriet at det er vanskelig å reparere det. I Gen6 er dette en egen enhet som kan fjernes og repareres (i følge BMW). I tillegg er lettere å kjøle ned batteriet (mer luft mellom cellene). Dette gir lettere og mer effektive batterier - i følge BMW 30% lettere og de gir også 30-40% lenger rekkevidde. Og batteriene blir billigere, som igjen gir billigere biler. Det ser vi jo allerede i de nye iX modellene.
    Alt i følge BMW selvfølgelig.

    PS: Det er jo mulig at cellene som inngår i batteriene kommer fra Kina, men det vet jeg lite om.
    Disse "batterifabrikkene" til BMW setter jo bare sammen batteripakkene, alle cellene produseres i Kina, også cellene i GEN6. Så spørsmålet er fortsatt, supporterer man krigen i Ukraina hvis man bare kjøper batteriet fra Kina, eller supporterer man bare krigen i Ukraina hvis man kjøper hele bilen?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.422
    Antall liker
    11.607
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man supportere krigen i mindre grad om man bare kjøper batteriene. Dette er ikke vanskelig
    I tillegg slipper man den suspekte kinesiske softwaren.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.858
    Antall liker
    11.332
    Sted
    Trondheim
    Disse "batterifabrikkene" til BMW setter jo bare sammen batteripakkene, alle cellene produseres i Kina, også cellene i GEN6.
    Ja, gjør de det? Det er det jeg ikke har funnet noe svar på. Har du dokumentasjon på det? Er det virkelig sånn at alle batterier kommer fra Kina? Jeg tviler faktisk litt på det.
    Så vidt jeg kan se skal battericellene komme fra Samsung, men jeg vet ikke hvor Samsung produserer disse.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.965
    Antall liker
    2.430
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    her driver vi med samvittighetsvasking ser jeg. Enten så mener man at å kjøpe fra Kina er direkte å støtte drap på sivile ukrainerne som nevnt over her og da kan man ikke kjøpe litt fra Kina, det er ikke noe bedre det.
    Ellers så mener man ikke dette eller evt ikke bryr seg og da kan man handle kinesisk på både temu og alibaba
    Faktum er at de aller fleste lar lommeboka komme foran de fleste andre aspekter rundt et bilkjøp.
    I bunn og grunn er det moralsk sett feil å kjøpe ny bil uansett hvor i verden den kommer fra uten at jeg tror vi ser noe stopp på kjøp av ny bil
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.858
    Antall liker
    11.332
    Sted
    Trondheim
    Det må vel kreve spesielle ladestasjoner? Det er vel ingen av dagens stasjoner som kan levere så mye strøm så raskt?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.422
    Antall liker
    11.607
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke se at den infrastrukturen blir enkel eller billig å bygge. Kanskje i Høyanger, når Trump har flyttet all aluminiumproduksjonen til USA (ironi)
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    4.416
    Antall liker
    3.092
    Sted
    Bergen
    Vi får anta helt nye stasjoner; på den ene siden, lav lading m musk, på den andre siden the real hurtiglading ved kinesere
    Slik som verden nå ser ut til å gå
    Det er jo en grunn til at
    Ingen amerikanske motorsykler i MotoGP
    Ingen amerikanske biler i F1
    Så nå må vi bare lære dette og implementere tilsvarende i andre markeder og teknologier
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.858
    Antall liker
    11.332
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes kanskje at når man kan lade for 300 km på 10 min så skulle det være greit. Det er jo ikke uvanlig at når man fyller bensin parkerer man bilen etterpå og går inn og kjøper et eller annet, så det går fort med 10+ min. Når man lader parkerer man bilen ved ladestasjonen og går inn og kjøper et eller annet mens bilen lader. Tidsforskjellen blir ikke så stor, annet enn at man kanskje må lade en gang mer enn man fyller bensin.

    PS: En ting er at ladestasjonene må kunne levere så smye strøm til bilen, en annen er at ladestasjonene må også får tilført mye strøm. Så 10 stasjoner der man kan bruke 10 min for å lade og 2 stasjoner der man kan bruke 5 min for å lade. Ser ikke den helt store forskjellen egentlig.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    9.323
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Riktignok har jeg ikke elbil, men ladetid vil ikke være noe problem all den tid kona og jeg har en regel om pause ca hver 2 1/2 time når vi er på langtur.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.834
    Antall liker
    1.502
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo heilt etter bruken, men eg bruker mykje mindre tid på lading av bil i løpet at eit år enn eg brukte på å fylla 80 liter diesel i veka tidlegare.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.422
    Antall liker
    11.607
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke all verdens ladehastighet på min, men slik jeg bruker bilen betyr det at jeg i løpet av et år kaster bort 4-5-6 timer (som jeg har nok av) i forhold til en bil med optimal ladehastighet. I forhold til alt annet er det en tradeoff det er lett å leve med, særlig om man planlegger ladingen såpass at man kan bruke den tiden til noe relativt nyttig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.858
    Antall liker
    11.332
    Sted
    Trondheim
    Se litt på den videoen fra BMW jeg lenket til lenger oppe. Man behøver ikke se hele. Det er den veien BMW (og sikkert også Mercedes) tenker på å optimalisere dagens teknologi for å utnytte det vi allerede har bedre. Og det ser jo lovende ut.
    At det vil komme nyere, og sikkert bedre, teknologier etter hvert er rimelig sikkert, men vi skal jo leve nå og ikke gå og vente på det som kanskje kommer om 10 år.

    Man ser jo allerede effekten. Lavere pris (nye iX med Gen6 batterier), lengre rekkevidde (700 km WLTP på 84 kW batteripakke), lettere biler (30% vektreduksjon på batteripakken), raskere lading osv...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.120
    Antall liker
    3.688
    Sted
    Liten by
    her driver vi med samvittighetsvasking ser jeg. Enten så mener man at å kjøpe fra Kina er direkte å støtte drap på sivile ukrainerne som nevnt over her og da kan man ikke kjøpe litt fra Kina, det er ikke noe bedre det.
    Ellers så mener man ikke dette eller evt ikke bryr seg og da kan man handle kinesisk på både temu og alibaba
    Faktum er at de aller fleste lar lommeboka komme foran de fleste andre aspekter rundt et bilkjøp.
    I bunn og grunn er det moralsk sett feil å kjøpe ny bil uansett hvor i verden den kommer fra uten at jeg tror vi ser noe stopp på kjøp av ny bil
    Så var det dette med to tanker i hodet da...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    3.089
    Ja, gjør de det? Det er det jeg ikke har funnet noe svar på. Har du dokumentasjon på det? Er det virkelig sånn at alle batterier kommer fra Kina? Jeg tviler faktisk litt på det.
    Så vidt jeg kan se skal battericellene komme fra Samsung, men jeg vet ikke hvor Samsung produserer disse.
    Det er Catl og eve energy som skal levere battericeller til bmw's nye batterier, det er godt dokumentert

    Så igjen, hvis man kjøper batteriet sitt fra Kina, støtter man da aktivt Russland sin krig i Ukraina?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    3.089
    Ellers så er det jo fiffig å observere at superrask lading som åpner for mye mindre batterier og lettere biler er negativt fordi kommer fra Kina. Argumentet er da at pensjonerte hifigamlinger har så god tid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn