|
Jeg har hurtigladet en gang på det 1 1/2 året jeg har hatt el-bil. Så det er en ikke sak for meg, og sikkert de fleste andre.Riktignok har jeg ikke elbil, men ladetid vil ikke være noe problem all den tid kona og jeg har en regel om pause ca hver 2 1/2 time når vi er på langtur.
Ja. Det er det virkelig....spørsmålet er vel mer om man ønsker å ha det.
Når man blir anklaga for å støtte Russland sin krigføring i Ukraina hvis man kjøper kinesisk så kan det jo være interesant å vite hvor grensa gårSer ikke poenget i å krangle om dette. De som vil kan jo kjøpe kinesisk og de som ønker å unngå det i størst mulig grad gjør det. Om man ikke klarer det 100% betyr da ikke noe.
Det stemmer godtSe litt på den videoen fra BMW jeg lenket til lenger oppe. Man behøver ikke se hele. Det er den veien BMW (og sikkert også Mercedes) tenker på å optimalisere dagens teknologi for å utnytte det vi allerede har bedre. Og det ser jo lovende ut.
At det vil komme nyere, og sikkert bedre, teknologier etter hvert er rimelig sikkert, men vi skal jo leve nå og ikke gå og vente på det som kanskje kommer om 10 år.
Man ser jo allerede effekten. Lavere pris (nye iX med Gen6 batterier), lengre rekkevidde (700 km WLTP på 84 kW batteripakke), lettere biler (30% vektreduksjon på batteripakken), raskere lading osv...
Indirekte, gjør du det eller ikke?Når man blir anklaga for å støtte Russland sin krigføring i Ukraina hvis man kjøper kinesisk så kan det jo være interesant å vite hvor grensa går
Tulle problemstilling! Verden er ikke svart hvit! Du kan gjøre et valg. Velger du å kjøpe kina bil, så har det mye å si. Velger du en BMW med kina batteri, så er det mindre problem. Det handler om valg og hvordan man kan påvirke.Sikkert riktig det, men er det ok å kjøpe halve bilen fra Kina eller er det også Haram?
Dette er eit evig spørsmål når det gjeld boikott.Når man blir anklaga for å støtte Russland sin krigføring i Ukraina hvis man kjøper kinesisk så kan det jo være interesant å vite hvor grensa går
Ja gir mening å boikotte Kina men bare når det passer ens egen agenda.Så var det dette med to tanker i hodet da...
Poenget er at det er fætte umulig å lage en elektrisk drivlinje uten kina, alt fra mineraler, til celler, til produksjonsutstyr, you name it er Kina. Hvis holdningen er at man ikke skal støtte Kina og ultimativt Russland i ukraina så bør man vel kjøpe en dieselbil?Dette er eit evig spørsmål når det gjeld boikott.
Forbrukarboikott nedanfrå har tradisjonelt ikkje først og fremst vore eit veldig slagkraftig verkemiddel for å skada den ein prøver å ramma. Poenget har vore politisk mobilisering rundt eit spørsmål, og ein måte å gjera noko i kvardagen for spørsmål ein bryr seg om. Å boikotta noko, same kvar frå, er ofte upraktisk på ein eller annan måte. Kanskje forbrukarboikott er noko meir effektivt no (med supermobilisering på Internet) enn det var før, men eg tvilar framleis på den direkte effekten på td. kinesisk økonomi.
Bilar er noko litt anna enn å boikotta israelske nypoteter:
- store og dyre, og vi kjøper dei ganske sjeldan
- så få (antal) at ei enkeltbeslutning om å vera etisk i kjøpsaugneblinken kan ha litt å seia
- manglande kjøp råkar forhandlar og serviceapparat (kven vil sertifisera seg for Dongfeng dersom ingen kjøper)
- bilar er levande reklameplakatar: vi vert interessert i dei bilane vi ser rundt oss
Å boikotta på grunn av komponentar ingen ser, og som du (og andre!) må grava djupt for å finna ut at er eit problem, er noko litt anna.
Du skjønner virkelig ingenting. Og nei, jeg tror ikke noen gidder å forklare. Igjen.Ja gir mening å boikotte Kina men bare når det passer ens egen agenda.
Helt korrekt, diesel er topp og funke året rundt, i sol, regn, kulde, sny, varme og alt det der. Uendelig lang rekkevidde, kan stå timevis i Kolonnekø med full fyr i varmeapparatet, trekke digre hengere, med alt som en moderne mann på bøgda trenger for å skikkelig trivesPoenget er at det er fætte umulig å lage en elektrisk drivlinje uten kina, alt fra mineraler, til celler, til produksjonsutstyr, you name it er Kina. Hvis holdningen er at man ikke skal støtte Kina og ultimativt Russland i ukraina så bør man vel kjøpe en dieselbil?
Har selv en GR Yaris 2021 modell og den du viser til der er MK2 utgaven som kom i 19 eks her i Norge. Ligger ett par på finn til 1.1 mill nå ser jeg. GR Yaris var en WRC homologeringsmodell på lik linje med Lancia Delta HF Integrale, Escort Cossi etc.. Ganske så unikt av Toyota å lage en sånn bil i dagens elbil samfunn. Og ja, bilen er helt rå på smil pr milJeg så nylig på Toyota Norge sine sider .... en Yaris racing, spesial supertunet ---- for over NOK 1.000.000
Men kan ikke se den lenger ......... det er nok ikke så stort marked her for slikt nå![]()
De nevnte sny, men glømte Webasto?Helt korrekt, diesel er topp og funke året rundt, i sol, regn, kulde, sny, varme og alt det der. Uendelig lang rekkevidde, kan stå timevis i Kolonnekø med full fyr i varmeapparatet, trekke digre hengere, med alt som en moderne mann på bøgda trenger for å skikkelig trives
Ikke nåkka sånn der byfis opplegg…
I hate to break it to you: You are in an off-topic thread.bortkastet tid her ........ har bedre ting å drive med ........
Det var jo konseptet til Northvolt - kun Europeiske råvarer og materialer.Poenget er at det er fætte umulig å lage en elektrisk drivlinje uten kina, alt fra mineraler, til celler, til produksjonsutstyr, you name it er Kina. Hvis holdningen er at man ikke skal støtte Kina og ultimativt Russland i ukraina så bør man vel kjøpe en dieselbil?
Alt lagd med kinesisk maskinpark?Det var jo konseptet til Northvolt - kun Europeiske råvarer og materialer.
Det overrasket meg hvor umulig er var å bygge noe så enkelt som et par strømforsyninger uten Kina-deler i fjor. I den grad det fortsatt finnes europeiske leverandører er det kun i store kvanta til OEM’s. Det har endret seg mye de siste årene siden sist jeg bygget noe.Poenget er at det er fætte umulig å lage en elektrisk drivlinje uten kina, alt fra mineraler, til celler, til produksjonsutstyr, you name it er Kina.
Dette er jo mildt besynderleg, særleg at det ser ut til å skje i nærast identisk setting. Det ser jo ikkje ut til at alt kan forklarast med feil girskift eller feil pedal, heller, sjølv om det ville vore første innfall. På hi sida er neppe desse sjåførane heilt pålitelege når det gjeld å vita kva dei har gjort. Har du gjenteke for deg sjølv, politi og forsikring at du sette bilen i P og hadde foten på bremsen før bilen brasa gjennom porten, så er du temmeleg sikker på at det var slik når avisa spør.Enda en xc40-eier som ikke vet forskjell på gass og brems. Begynner å bli mange som ikke vet forskjell på gass og brems nå, som tilfeldig nok har Volvo xc40.
De som vet forskjell på gass og brems kjører ikke xc40 jf ny forskning.
Tror det er flere, opptil mange?. Mener jeg så en artikkel om dette en eller annen plass. Det finnes helt sikkert et forum eller FB for dette....
Skulle likt å vita om a) XC40 har mange liknande uhell der sjåføren ikkje meiner det er bilen som har handla på eigenhand, og b) kor ofte dette skjer med sjåførar av andre bilar, og korleis sjåførane forklarar det som har skjedd.
Det er en tråd på Elbilforum med alle tilfellene. Volvo er vel fornøyd med konklusjonene om ingen feil på bil og brukerfeil fra Vegvesenet. Mye billigere enn å redesigne elektronikken og bygge om x antall tusen biler... Jeg tror noe er feil...Tror det er flere, opptil mange?. Mener jeg så en artikkel om dette en eller annen plass. Det finnes helt sikkert et forum eller FB for dette..
Noko kan jo vera både bilen og brukar/bil-grensesnitt.Jeg tror noe er feil...
En av førerne vasket bilen dagen før og opplevde at alle kamera systemer gikk i svart, men feilen ble borte. Vet ikke hvordan biler testes med hensyn til fuktighet men noe kan ligge der. Sikkert dyrt og tidkrevende og ikke noe Volvo bruker penger på så lenge Vegvesenet konkluderer som de gjør...Noko kan jo vera både bilen og brukar/bil-grensesnitt.
Det siste: er det ein impuls for brukar til å korrigera dersom hen merkar at noko er feil? Eg har sagtens gjort 1. gir/reversfeil, eller drive/reversfeil, sjølv, og sjeldan trilla meir enn 20-30 cm før eg får korrigert.
Korleis ville du gått fram for å bekrefta eller avkrefta ein feil?
Det har jeg ingen formening om. Aner ikke hva slags produksjonsutstyr/innretninger de benyttet for å fremstille en battericelle fra råvarematerialene. Ei heller hvor mange arbeidsprosesser slik produksjon krever.Alt lagd med kinesisk maskinpark?
Jeg ser det ikke som hverken posering eller boikott, bare rent nøkternt hva man faktisk kan påvirke som har en effekt. Tankerekken er omtrent slik:Hva gjelder retorikk fremstår de amoralske dydsposører som whataboutistenes mer kyniske men like eiegode lillesøstre, der ute i allmenningen.
Asbjørn har tidligere linket til info. Du kan ev google selvDet har jeg ingen formening om. Aner ikke hva slags produksjonsutstyr/innretninger de benyttet for å fremstille en battericelle fra råvarematerialene. Ei heller hvor mange arbeidsprosesser slik produksjon krever.
Det har neppe du noe innsikt i heller.
Det eneste jeg kjenner til er hvordan en ferdig celle ser ut - og den kan minne litt om en VHS-kassett, rent visuelt.
Nei det tror jeg ikke fordi Tesla Y utgående har vært lagervarebiler med null leveringstid, og nye Tesla Y ble først mulig å bestille etter Musk went crazyDet er vel biler som er bestilt for en god stund siden? Vi får se på tallene neste kvartal.
Jepp, stemmer det. Det var jo en sak rundt noe Kinesisk produksjonsutstyr. Akkurat hva slags type maskiner det var og til hvilket formål i produksjonen kom vel ikke frem.Asbjørn har tidligere linket til info. Du kan ev google selv