Jeg har hurtigladet en gang på det 1 1/2 året jeg har hatt el-bil. Så det er en ikke sak for meg, og sikkert de fleste andre.Riktignok har jeg ikke elbil, men ladetid vil ikke være noe problem all den tid kona og jeg har en regel om pause ca hver 2 1/2 time når vi er på langtur.
Ja. Det er det virkelig....spørsmålet er vel mer om man ønsker å ha det.
Når man blir anklaga for å støtte Russland sin krigføring i Ukraina hvis man kjøper kinesisk så kan det jo være interesant å vite hvor grensa gårSer ikke poenget i å krangle om dette. De som vil kan jo kjøpe kinesisk og de som ønker å unngå det i størst mulig grad gjør det. Om man ikke klarer det 100% betyr da ikke noe.
Det stemmer godtSe litt på den videoen fra BMW jeg lenket til lenger oppe. Man behøver ikke se hele. Det er den veien BMW (og sikkert også Mercedes) tenker på å optimalisere dagens teknologi for å utnytte det vi allerede har bedre. Og det ser jo lovende ut.
At det vil komme nyere, og sikkert bedre, teknologier etter hvert er rimelig sikkert, men vi skal jo leve nå og ikke gå og vente på det som kanskje kommer om 10 år.
Man ser jo allerede effekten. Lavere pris (nye iX med Gen6 batterier), lengre rekkevidde (700 km WLTP på 84 kW batteripakke), lettere biler (30% vektreduksjon på batteripakken), raskere lading osv...
Indirekte, gjør du det eller ikke?Når man blir anklaga for å støtte Russland sin krigføring i Ukraina hvis man kjøper kinesisk så kan det jo være interesant å vite hvor grensa går
Tulle problemstilling! Verden er ikke svart hvit! Du kan gjøre et valg. Velger du å kjøpe kina bil, så har det mye å si. Velger du en BMW med kina batteri, så er det mindre problem. Det handler om valg og hvordan man kan påvirke.Sikkert riktig det, men er det ok å kjøpe halve bilen fra Kina eller er det også Haram?
Dette er eit evig spørsmål når det gjeld boikott.Når man blir anklaga for å støtte Russland sin krigføring i Ukraina hvis man kjøper kinesisk så kan det jo være interesant å vite hvor grensa går
Ja gir mening å boikotte Kina men bare når det passer ens egen agenda.Så var det dette med to tanker i hodet da...
Poenget er at det er fætte umulig å lage en elektrisk drivlinje uten kina, alt fra mineraler, til celler, til produksjonsutstyr, you name it er Kina. Hvis holdningen er at man ikke skal støtte Kina og ultimativt Russland i ukraina så bør man vel kjøpe en dieselbil?Dette er eit evig spørsmål når det gjeld boikott.
Forbrukarboikott nedanfrå har tradisjonelt ikkje først og fremst vore eit veldig slagkraftig verkemiddel for å skada den ein prøver å ramma. Poenget har vore politisk mobilisering rundt eit spørsmål, og ein måte å gjera noko i kvardagen for spørsmål ein bryr seg om. Å boikotta noko, same kvar frå, er ofte upraktisk på ein eller annan måte. Kanskje forbrukarboikott er noko meir effektivt no (med supermobilisering på Internet) enn det var før, men eg tvilar framleis på den direkte effekten på td. kinesisk økonomi.
Bilar er noko litt anna enn å boikotta israelske nypoteter:
- store og dyre, og vi kjøper dei ganske sjeldan
- så få (antal) at ei enkeltbeslutning om å vera etisk i kjøpsaugneblinken kan ha litt å seia
- manglande kjøp råkar forhandlar og serviceapparat (kven vil sertifisera seg for Dongfeng dersom ingen kjøper)
- bilar er levande reklameplakatar: vi vert interessert i dei bilane vi ser rundt oss
Å boikotta på grunn av komponentar ingen ser, og som du (og andre!) må grava djupt for å finna ut at er eit problem, er noko litt anna.
Du skjønner virkelig ingenting. Og nei, jeg tror ikke noen gidder å forklare. Igjen.Ja gir mening å boikotte Kina men bare når det passer ens egen agenda.
Helt korrekt, diesel er topp og funke året rundt, i sol, regn, kulde, sny, varme og alt det der. Uendelig lang rekkevidde, kan stå timevis i Kolonnekø med full fyr i varmeapparatet, trekke digre hengere, med alt som en moderne mann på bøgda trenger for å skikkelig trivesPoenget er at det er fætte umulig å lage en elektrisk drivlinje uten kina, alt fra mineraler, til celler, til produksjonsutstyr, you name it er Kina. Hvis holdningen er at man ikke skal støtte Kina og ultimativt Russland i ukraina så bør man vel kjøpe en dieselbil?