Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.815
    Antall liker
    4.862
    Torget vurderinger
    4
    Ser ikke poenget i å krangle om dette. De som vil kan jo kjøpe kinesisk og de som ønker å unngå det i størst mulig grad gjør det. Om man ikke klarer det 100% betyr da ikke noe.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    3.089
    Ser ikke poenget i å krangle om dette. De som vil kan jo kjøpe kinesisk og de som ønker å unngå det i størst mulig grad gjør det. Om man ikke klarer det 100% betyr da ikke noe.
    Når man blir anklaga for å støtte Russland sin krigføring i Ukraina hvis man kjøper kinesisk så kan det jo være interesant å vite hvor grensa går
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Bergen
    Se litt på den videoen fra BMW jeg lenket til lenger oppe. Man behøver ikke se hele. Det er den veien BMW (og sikkert også Mercedes) tenker på å optimalisere dagens teknologi for å utnytte det vi allerede har bedre. Og det ser jo lovende ut.
    At det vil komme nyere, og sikkert bedre, teknologier etter hvert er rimelig sikkert, men vi skal jo leve nå og ikke gå og vente på det som kanskje kommer om 10 år.

    Man ser jo allerede effekten. Lavere pris (nye iX med Gen6 batterier), lengre rekkevidde (700 km WLTP på 84 kW batteripakke), lettere biler (30% vektreduksjon på batteripakken), raskere lading osv...
    Det stemmer godt
    Inlog men man skjønner ka d går i ved den tilgjengelige teksten
    Og dette er antagelig den veien det går i fra det øyeblikket bilen ble transformert til en litt stor PC
    Biler får et enda større tap en før og det grønne er kasta på søppeldynga
    En ny bil til 100 000 kr, det er jo bare litt mer en en ordinær el terrengsykkel
    Tipper neste generasjon bytter bil like fort som de nå bytter mobil eller smart klokke
    Aksjer i gruvedrift..
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.120
    Antall liker
    3.688
    Sted
    Liten by
    Når man blir anklaga for å støtte Russland sin krigføring i Ukraina hvis man kjøper kinesisk så kan det jo være interesant å vite hvor grensa går
    Indirekte, gjør du det eller ikke?
    Poenget er at man må begynne å være litt mere bevist på hva man gjør og handler!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    3.089
    Sikkert riktig det, men er det ok å kjøpe halve bilen fra Kina eller er det også Haram?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.120
    Antall liker
    3.688
    Sted
    Liten by
    Sikkert riktig det, men er det ok å kjøpe halve bilen fra Kina eller er det også Haram?
    Tulle problemstilling! Verden er ikke svart hvit! Du kan gjøre et valg. Velger du å kjøpe kina bil, så har det mye å si. Velger du en BMW med kina batteri, så er det mindre problem. Det handler om valg og hvordan man kan påvirke.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.365
    Antall liker
    5.712
    Sted
    Sunnmøre
    Når man blir anklaga for å støtte Russland sin krigføring i Ukraina hvis man kjøper kinesisk så kan det jo være interesant å vite hvor grensa går
    Dette er eit evig spørsmål når det gjeld boikott.

    Forbrukarboikott nedanfrå har tradisjonelt ikkje først og fremst vore eit veldig slagkraftig verkemiddel for å skada den ein prøver å ramma. Poenget har vore politisk mobilisering rundt eit spørsmål, og ein måte å gjera noko i kvardagen for spørsmål ein bryr seg om. Å boikotta noko, same kvar frå, er ofte upraktisk på ein eller annan måte. Kanskje forbrukarboikott er noko meir effektivt no (med supermobilisering på Internet) enn det var før, men eg tvilar framleis på den direkte effekten på td. kinesisk økonomi.

    Bilar er noko litt anna enn å boikotta israelske nypoteter:

    - store og dyre, og vi kjøper dei ganske sjeldan
    - så få (antal) at ei enkeltbeslutning om å vera etisk i kjøpsaugneblinken kan ha litt å seia
    - manglande kjøp råkar forhandlar og serviceapparat (kven vil sertifisera seg for Dongfeng dersom ingen kjøper)
    - bilar er levande reklameplakatar: vi vert interessert i dei bilane vi ser rundt oss

    Å boikotta på grunn av komponentar ingen ser, og som du (og andre!) må grava djupt for å finna ut at er eit problem, er noko litt anna.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.718
    Antall liker
    3.089
    Dette er eit evig spørsmål når det gjeld boikott.

    Forbrukarboikott nedanfrå har tradisjonelt ikkje først og fremst vore eit veldig slagkraftig verkemiddel for å skada den ein prøver å ramma. Poenget har vore politisk mobilisering rundt eit spørsmål, og ein måte å gjera noko i kvardagen for spørsmål ein bryr seg om. Å boikotta noko, same kvar frå, er ofte upraktisk på ein eller annan måte. Kanskje forbrukarboikott er noko meir effektivt no (med supermobilisering på Internet) enn det var før, men eg tvilar framleis på den direkte effekten på td. kinesisk økonomi.

    Bilar er noko litt anna enn å boikotta israelske nypoteter:

    - store og dyre, og vi kjøper dei ganske sjeldan
    - så få (antal) at ei enkeltbeslutning om å vera etisk i kjøpsaugneblinken kan ha litt å seia
    - manglande kjøp råkar forhandlar og serviceapparat (kven vil sertifisera seg for Dongfeng dersom ingen kjøper)
    - bilar er levande reklameplakatar: vi vert interessert i dei bilane vi ser rundt oss

    Å boikotta på grunn av komponentar ingen ser, og som du (og andre!) må grava djupt for å finna ut at er eit problem, er noko litt anna.
    Poenget er at det er fætte umulig å lage en elektrisk drivlinje uten kina, alt fra mineraler, til celler, til produksjonsutstyr, you name it er Kina. Hvis holdningen er at man ikke skal støtte Kina og ultimativt Russland i ukraina så bør man vel kjøpe en dieselbil?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.240
    Antall liker
    4.053
    Jeg skal gi Tesla for å flytte grenser innen industrien. Og da tenker jeg ikke på puslette dataduppeditter med mer eller mindre nytte for bileier. Men det samme som den norske elbilsatsing Think i sin tid var stor på. Nemlig effektivisering av produksjonsprosesser hvor man i sin tid tok ut flere patenter.

    Det som bekymrer meg mest med det Tesla driver med er at bilene er kostnadsoptimalisert slik som mobiltelefoner. Som støpes som store moduler og limes sammen for å spare pener. Men som vanskeliggjør reprasjoner ved mekanisk skade. Selv minimalistiske bulker kan kondemnere bilene. Som på sikt meget trolig vil gjenspeile seg i forsikringskostnader og trolig økte miljøavgifter. Så jeg er ikke spesielt optimistisk om resten av industrien ser seg nødt til å kopiere hva Tesla holder på med.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    3.093
    Sted
    Bergen
    Poenget er at det er fætte umulig å lage en elektrisk drivlinje uten kina, alt fra mineraler, til celler, til produksjonsutstyr, you name it er Kina. Hvis holdningen er at man ikke skal støtte Kina og ultimativt Russland i ukraina så bør man vel kjøpe en dieselbil?
    Helt korrekt, diesel er topp og funke året rundt, i sol, regn, kulde, sny, varme og alt det der. Uendelig lang rekkevidde, kan stå timevis i Kolonnekø med full fyr i varmeapparatet, trekke digre hengere, med alt som en moderne mann på bøgda trenger for å skikkelig trives
    Ikke nåkka sånn der byfis opplegg…

    jaja, jeg vet, OT…
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.859
    Antall liker
    11.332
    Sted
    Trondheim
    Det er jo ingen tvil om at Tesla spilte en sentral rolle i det å få folk til å begynne å kjøpe elbiler. Så de skrev første kapittel. Men en bok består ikke bare av et kapittel.

    Men akkurat som Trump jo stort sett skryter av at det er ingen som vet så mye om det temaet det snakkes i øyeblikket som ham, så mener jo Musk at det er ingen i verden som vet så mye om produksjonsprosesser som ham. Og når man er kommet dit er det nødt til å gå utforbakke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn