Det er vel et tegn i tiden, som mye annet.![]()
KI-chatboten som får skylden for et selvmord, vokser blant unge
Character AI er tatt til retten. Henriette (19) chatter daglig med den.www.nrk.no
Vet ikke helt hva jeg skal si her…
For å vera ærleg, eg trur dei nyttar for lite nynorsk. Då går ting åt skogen.Vis vedlegget 1105802
Bryr meg ikkje så veldig om tog; det er ikkje ein centimeter skinner her eg bur, og ungane tenkjer på tog som noko eksotisk vi gjer på ferie.
Men snart lurer eg på kor mykje tid og pengar det vil kosta å byggja heilt nytt, evt på gamal trasé, framfor å få dette til å verka.
Er ikke helt sikker på om du er en person, eller et konsept, @palmaris -men for meg vil du for alltid være et eksempel på hva som har gått riktig i Norge.For å vera ærleg, eg trur dei nyttar for lite nynorsk. Då går ting åt skogen.
På 1600-talet var det visst ikkje heilt uvanleg å stilla dyr for retten om dei for uvanleg ille åt.Det er vel et tegn i tiden, som mye annet.
Jeg er høggsekker på at min kjære gamle fader, ex Telegrafmester på Marienborg, ville ha sagt sitt om dette.Vis vedlegget 1105802
Bryr meg ikkje så veldig om tog; det er ikkje ein centimeter skinner her eg bur, og ungane tenkjer på tog som noko eksotisk vi gjer på ferie.
Men snart lurer eg på kor mykje tid og pengar det vil kosta å byggja heilt nytt, evt på gamal trasé, framfor å få dette til å verka.
![]()
SUS sliter med milliardgjeld - nå vil flere endre sykehusmodellen
En rekke stortingspolitikere tar til orde for å vurdere alternativer til den omdiskuterte helseforetaksmodellen fra 2002.www.aftenbladet.no
Kanskje. Problemet er at bompengar er to ting:Nei, nei, nei. Veiprising som går på kjørte kilometer vil være katastrofe for alle som bor usentralt og har avstander til nesten alt som skjer.
Bare for å klargjøre så er jeg sterk motstander av bomringer også, som jeg mener er usosialt og urettferdig. Problemet med slike beskatninger som bompenger og kilometeravgift er at de rammer jo hardest de med lavere inntekter, og det kan være nok til at noen med dårlig råd velger bort å være med på forskjellige aktiviteter eller besøke venner og familie fordi disse kostnadene kommer på toppen av alt annet som koster penger.Kanskje. Problemet er at bompengar er to ting:
1. Brukarbetaling for prosjekt som stadig oftare er eit samarbeid mellom stat, fylke og kommune (der det lokale bidraget i hovudsak er bompengar).
2. Eit trafikkregulerande tiltak for å unngå trafikk, og bruka inntektene på buss og sykkel.
Då eg budde i Oslo, budde vi like utanfor bomringen, og sjølv om satsane var lågare den gongen (då var framleis diesel det snille drivstoffet, forresten), kjentest det veldig urettferdig. Tilsvarande kjenst det sikkert kjipt for dei som har flytta litt bort frå sentrum for å få litt BOA, og så får ein bomring i trynet utan at kollektivtrafikken er veldig bra. No skal det seiast at kollektivtrafikken ofte er betre enn ein trur, men dei som flyttar til einebustad rett utanfor bygrensa er gjerne dei same som også tenkjer at mobilitet = privatbil.
Kunne vegprising med ulikt kostnadsnivå vore noko? Det er jo ein reell skilnad på om du skal rett innafor det som i dag er ringa inn av bomring, eller fisa rundt der heile dagen?
Det hadde ikkje vore noko problem å finansiera vegutbygging over skatten. Då vert det samferdselsdepartementet som får avgjera behovet, også. Transportøkonomar har det med å vera veldig skeptiske til utbyggingar som folk har veldig lyst på.Både bompenger og veiprising er idiotisk, alle bruker veiene så et ørlite påslag på skatten og man slipper overbetalte direktører i bomselskaper og all unødig kost i forbindelse med administrasjon. Bom på grensen slik at utenlandsk transport er tvunget å bidra, dette vil også hjelpe norsk transportbransje om enn så lite.
Enig i et økonomisk perspektiv og det burde vært et krav om at utenlandske biler måtte kjøpe en "Vignet" på grensen slik det er i mange andre Europeiske land. Men kostnaden har også en annen funksjon med å fordele trafikkbelastningen og dette ville da blitt vanskelig.Både bompenger og veiprising er idiotisk, alle bruker veiene så et ørlite påslag på skatten og man slipper overbetalte direktører i bomselskaper og all unødig kost i forbindelse med administrasjon. Bom på grensen slik at utenlandsk transport er tvunget å bidra, dette vil også hjelpe norsk transportbransje om enn så lite.
helt hærlig, prisen på et relativt stort stykke norsk natur finnes i postboksene i Zug og andre utenlandske byer der det er lav eller ingen skatt, og det finnes åpenbart ingen postmann som henter ut posten.. men det behøves ikke, det sees på kontoutskriften![]()
I Zug bader de i penger fra norsk vindkraft
Utenlandskeid vindkraft betaler gjennomgående mindre skatt enn norsk, kan NRK avdekke. Store beløp ender i skatteparadis.www.nrk.no
Bak mur, så jeg ser bare overskriften. Dersom overskriften representerer det Wara mener så tror jeg veldig mange trygdede blir glade. Tenk, det er bare å redusere ytelsene så blir de friske nok til å jobbe!! Tenk det, hvis min psykisk utviklingshemmede sønn mister endel av den allerede lave trygden så blir han frisk. Hurra!!!!![]()
– Vi kan ikke ha det slik at de som ikke vil jobbe, kommer hit mens de som jobber hardest flytter ut, sier Tor Mikkel Wara. (+)
Frps Tor Mikkel Wara vil gjøre det langt mer lønnsomt å jobbe enn å motta trygd. Han vil tredoble minstefradraget for folk i jobb og liberalisere arbeidsmarkedet.www.dn.no
Det står ingenting om å redusere trygd.Bak mur, så jeg ser bare overskriften. Dersom overskriften representerer det Wara mener så tror jeg veldig mange trygdede blir glade. Tenk, det er bare å redusere ytelsene så blir de friske nok til å jobbe!! Tenk det, hvis min psykisk utviklingshemmede sønn mister endel av den allerede lave trygden så blir han frisk. Hurra!!!!
Wara burde se "Team Pølsa" så ser han endel av fremtidens trygdemottagere.
Han vil øke netto lønn og la trygden være der den er. Gapet blir større, altså trygdemottageren taper.Det står ingenting om å redusere trygd.
Gapet blir større, men ingen taper noen ting. Klassisk snu på hodet logikk du driver med her.Han vil øke netto lønn og la trygden være der den er. Gapet blir større, altså trygdemottageren taper.
Er alle trygdemottakere og sykemeldte lamme fra nakken og ned?Så du mener at dersom jeg får mer i lønningsposen så vil det inspirere en som er lam fra nakken og ned til å begynne å jobbe?