- Ble medlem
- 23.03.2006
- Antall liker
- 10.958
Fra min livserfaring har jeg virkelig sett eksempler som jeg kunne skrevet mye om.Fra min bransje har jeg virkelig sett eksempler som jeg kunne skrevet mye om.
|
Fra min livserfaring har jeg virkelig sett eksempler som jeg kunne skrevet mye om.Fra min bransje har jeg virkelig sett eksempler som jeg kunne skrevet mye om.
Siden jeg har personalansvar for både norske og svenske ansatte er det nokså åpenbart for meg hvor systemene skiller seg fra hverandre. I Sverige vil en sykemeldt ansatt fortest mulig komme tilbake i en eller annen stillingsprosent. Deretter er det primært arbeidsgivers ansvar å tilrettelegge for at vedkommende etterhvert kommer tilbake i full stilling. I Norge er hovedregelen at vedkommende er det offentliges problem etter et par uker og at arbeidsforholdet kan avsluttes uten videre seremoni etter et år. Hva som skjer etter det er fortsatt det offentliges problem.Det gjelder jo åpenbart ikke alle som mottar penger fra NAV.
Det er ikke tunge diagnoser Wara sikter til, om han nå sikter. Men det er etterhvert ganske stor politisk enighet om at noe må gjøres, selv på venstresiden har det gått opp for mange at vi nå må ta oss litt sammen.
Fra min bransje har jeg virkelig sett eksempler som jeg kunne skrevet mye om.
Den svenske modellen er noe i likhet med den norske IA-avtalen, antar jeg? Selv om bedriftene er bundet opp i denne avtalen så er det ikke så mange som helhjertet jobber for å etterfølge den. Effektivitet og økonomi trumfer avtalen.Siden jeg har personalansvar for både norske og svenske ansatte er det nokså åpenbart for meg hvor systemene skiller seg fra hverandre. I Sverige vil en sykemeldt ansatt fortest mulig komme tilbake i en eller annen stillingsprosent, mens det er arbeidsgivers ansvar å tilrettelegge for at vedkommende etterhvert kommer tilbake i full stilling. I Norge er hovedregelen at vedkommende er det offentliges problem etter et par uker og at arbeidsforholdet kan avsluttes uten videre seremoni etter et år.
Det er ikke noe mystisk ved at sykefravær og uføretrygd blir ca det dobbelte. Jeg ser nokså parallelle tilfeller ende opp med helt ulikt utfall.
Nei, den store forskjellen er bruken av gradert sykemelding og den direkte tydeligheten fra Försäkringskassan ovenfor meg som nærmeste leder at det er mitt ansvar å ta vare på vedkommende. Økonomien i det er også annerledes, kan ikke bare overlate hele problemet til det offentlige og se en annen vei.Den svenske modellen er noe i likhet med den norske IA-avtalen, antar jeg? Selv om bedriftene er bundet opp i denne avtalen så er det ikke så mange som helhjertet jobber for å etterfølge den. Effektivitet og økonomi trumfer avtalen.
Hjertelig velkommen. Been there, done that, ihvertfall et tilfelle med en såpass grundig sykemelding at det ville blitt uføretrygd i Norge. Vedkommende får selv diskutere med legen hvor mye som er medisinsk forsvarlig, men jeg tar heller to halve dager pr uke enn ingen ting. Deretter får vi diskutere for hver ny måned om det er mulig å øke til 25 %, 30 % osv, eller om det kanskje er nødvendig å bakke litt ned igjen en periode, og hvilken tilrettelegging som er nødvendig. Målet er å få vedkommende tilbake for fullt hvis overhodet mulig. Jeg fikk en fra 100 % sykemelding til 100 % jobb på halvannet år, og var vel innom de fleste mulige og umulige prosentsatser på veien.Ok, da lærte jeg noe om Sverige. Dette virker jo greit for arbeidstagere som er sykemeldte, men hvordan stiller du som personalansvarlig deg til en som er 100% trygdet men ønsker (og kan utføre) en 20% stilling og være 80% trygdet?
Spørsmålet var ikke til meg, men vi har faktisk en som ligner for øyeblikket. 50% ufør og 50% sykmeldt fra den stillingen igjen. Fungerer helt greit det, og vi forsøker å legge til rette så godt det går. Jeg ville imidlertid aldri ansatt henne under de forutsetningene, såpass ærlig må jeg være. Og det er vel det som er problemet for mange som ønsker å bidra noe, men må gjøre det på egne premisser.Ok, da lærte jeg noe om Sverige. Dette virker jo greit for arbeidstagere som er sykemeldte, men hvordan stiller du som personalansvarlig deg til en som er 100% trygdet men ønsker (og kan utføre) en 20% stilling og være 80% trygdet?
Ja, det vil være mye vanskeligere å komme inn igjen på et nytt sted med behov for tilrettelegging enn å bite seg fast i bordkanten der man er. Det forstår Försäkringskassan tydeligvis veldig godt.Spørsmålet var ikke til meg, men vi har faktisk en som ligner for øyeblikket. 50% ufør og 50% sykmeldt fra den stillingen igjen. Fungerer helt greit det, og vi forsøker å legge til rette så godt det går. Jeg ville imidlertid aldri ansatt henne under de forutsetningene, såpass ærlig må jeg være. Og det er vel det som er problemet for mange som ønsker å bidra noe, men må gjøre det på egne premisser.
Jeg lever selvsagt i min egen boble, og har aldri snakket med andre om erfaringer, eller lest om det. Jeg har aldri vært på møter eller konferanser og møtt folk fra andre deler av landet. Mine eksempler er helt enestående.Fra min livserfaring har jeg virkelig sett eksempler som jeg kunne skrevet mye om.
Jeg ser at jeg stilte spørsmålet litt feil, jeg burde spurt om viljen til ansettelse.Spørsmålet var ikke til meg, men vi har faktisk en som ligner for øyeblikket. 50% ufør og 50% sykmeldt fra den stillingen igjen. Fungerer helt greit det, og vi forsøker å legge til rette så godt det går. Jeg ville imidlertid aldri ansatt henne under de forutsetningene, såpass ærlig må jeg være. Og det er vel det som er problemet for mange som ønsker å bidra noe, men må gjøre det på egne premisser.
Det er et interessant poeng og det er jo på en måte medaljens bakside med å gi arbeidstakere veldig strenge rettigheter.Selvfølgelig er det endel 100% trygdede som kunne ha jobbet litt, men hvem vil ansette dem?
Eierene av slikt er stort sett pensjonskasser og lignende. Det er de som er interessert i langvarige, stabile kontantstrømmer stort sett. Samme gjelder for næringseiendom i Norge.helt hærlig, prisen på et relativt stort stykke norsk natur finnes i postboksene i Zug og andre utenlandske byer der det er lav eller ingen skatt, og det finnes åpenbart ingen postmann som henter ut posten.. men det behøves ikke, det sees på kontoutskriften
Det er heller ingen som er særlig hypp på å ansette noen som f.eks er mye borte, ofte må kaste inn håndkleet på kort varsel osv. Eller ustabil arbeidskraft, om du vil. Ideen om å "tilrettelegge" fremstår temmelig ofte som en floskel siden det ikke er så lett å se hva denne tilretteleggingen skulle bestå i - stort sett er arbeidsgiver avhengig av at ansatte faktisk dukker opp på jobb og det er også i utgangspunktet ønskelig å ha flest mulig heltidsstillinger og minst mulig deltid, selvasgt med enkelte unntak.Det er et interessant poeng og det er jo på en måte medaljens bakside med å gi arbeidstakere veldig strenge rettigheter.
Dette er et krevende felt, men når stillingsvernet er så strengt som det er i Norge - så er det nok mange arbeidsgivere som vil velge å ikke ansatte arbeidstakere hvor det er usikkerhet rundt arbeidsevne.
Ja, det er det.Det er heller ingen som er særlig hypp på å ansette noen som f.eks er mye borte, ofte må kaste inn håndkleet på kort varsel osv.
Men...I helsesektoren hvor alle i følge politikere og andre selvoppnevnte forståsegpåere er blant de som bare trenger å arbbeide raskerer og smartere, er slitasje / belastnings lidelser svært utbredt.. Det er nokså merkelig at arbeidsforhold og bemanning aldri nevnes som medvirkende årsak... heller ikke arbeidsmiljø som følge av konstant underbemanning som resultat at stadige nedskjæringer og også sykemeldinger og annet fravær...
Nei, det går absolutt ikke av seg selv, og det kommer rett ut av nærmeste leders tid og energi. HR kan i høyden gi gode råd på veien og eventuelt eksekvere papirarbeidet om det ikke lenger finnes håp.Det virker også som om at svært mange innbiller seg at tilrettelegging og oppfølging av deltids sykemeldte er noe som går av seg selv, og ikke tar tid fra de som skal foreta oppfølgingen i en arbeidsdag som er stadig mer presset for de fleste.... Mange synes også å tro at dette er noe som HR tar seg av, der hvor man har en HR avdeling.... det funker kanskje der hvor alle har en kontorpult å aarbeide fra.... i praktisk fagarbeid ikke slik...
- Vi har gratis helsevesen så det er lett å komme til å få behandling for sine plager
Det er også en litt merkelig ide at man forventer at arbeidgivere skal gjøre noe som man aldri ville godtatt selv. Jeg hadde inntil for en del år tid siden vaskehjelp under ordningen med "arbeid i hjemmet", dvs at jeg i praksis var arbeidsgiver om enn i en forenklet versjon. Nå var vedkommende særdeles pålitelig og når hun skulle hjem til Polen, ha ferie eller noe annet sendte hun søsteren som vikar og den ene gangen i løpet av 4-5 år hun var syk og søsteren ikke var tilgjengelig så betalte jeg lønna for de timene hun skulle vært hos meg, som jeg jo skal de første 14 dagene. Hun sa for øvrig at det ikke var noen andre som hadde gjort det.Altså: det er flott dersom det går, men det er kanskje lettare med dei som er i ei stilling og så vert delvis sjukemelde enn å putta inn nokon i ein slik posisjon frå null.