Tusen takk for det @ValentinoDesert Island B side.
Du er hjertelig velkommen til Mjøsutsiktland også, @iGran. Her er dipolene annerledes og hunden bare 8 kg.
Tusen takk for det @gismoSier bare woow…. En rapport som inneholder MYE og som også setter både farger og ord på DIN musikk og lytte evne iGran
gismo
Er versjonen i denne videoen noe som kan anbefales ?....jeg har fortsatt til gode i livet å få lytte til Wagners Tannhauser overture sammen med en entusiast som ikke får allergiske reaksjoner av musikken.
Det er litt uklart hvis det faktisk er Leopold Stokowski som dirigerer eller Klaus Tennstedt i videon, selvom det står en sak i beskrivelsen.Er versjonen i denne videoen noe som kan anbefales ?
Musikktips er alltid velkommen.Det er litt uklart hvis det faktisk er Leopold Stokowski som dirigerer eller Klaus Tennstedt i videon, selvom det står en sak i beskrivelsen.
Uansett så finnes det en slags konsensus bland Wagnerister om at versionen som Valentino viser til i inlegg #485 er den mest kjente referansen; Sir Georg Solti med Vienna Philharmonic 1971 Paris versionen. Det er også den versionen jeg lyttet mest til gjennom årene. Kult at du spør!
Takk for en meget hyggelig tilbakemelding @The Shy ! Det hadde absolutt vært spennende å høre det anlegg som flere her har beskrevet som en ekstraordinær lytteopplevelse. Det er jo også satt sammen på en helt annen måte enn den veien jeg forsiktig trådt inn på, så desto mer interessantIgran , Meget flott tilbakemelding fra besøket i Blåskogen. Her er mannen jeg har lett etter. Pur ung og ører deretter.
Hadde vært meget hyggelig om "konsulenten" tok seg en tur ned til Langesund. Trenger tips og konstruktive tilbakemeldinger for å få litt driv igjen. Minuset her blir jo også at anlegget ikke er tunet til Maler, selv om det er overskudd så det holder.
Helt enig i det du sier her @ou812rh , og kanskje jeg burde presisert at dette er grunnen til min egen lytting sjenerelt. Men selvfølgelig også at gjøre et førsøk å forstå anleggseier sine egne valg både utifra musikk og egen preferanse, som jeg håper fremkommer innimellomNår jeg er på besøk hos noen for første gang så spør jeg som regel om hvordan de har forsøkt å tune anlegget i forhold til lydsignatur og hva de prioriter. Jo mer jeg får innblikk i hvordan de ønsker at anlegget skal låte som jo bedre kan jeg gi tilbakemeldinger. Ja, jeg vet hva jeg liker og setter pris på, men jeg prøver også å legge det litt til side hvis jeg vet at det prioriteres andelenes. Det gjelder egentlig ikke bare lyd, men veldig mange ting. Hvis du ikke helt vet hva du skal bedømme ut ifra så blir det ofte at en kan prate litt forbi hverandre og misforståelser oppstår lett.
Er jo min filosofi dette og er egentlig glad jeg er amatør. Men jeg reagerer ofte på oppsett som legger til i form av forvrengning. Har aldri hørt dette treffe særlig godt.En ide er selvsagt å måle signal inn og signal ut og si at - ved svært liten forvrengning i prosessen - så har man god lyd. Den ideen vil jeg si er for amatørene i lyttingens kunst.
Noe jeg la merke til allerede fra første start, var at det lå et lysere skimmer i klangen over all musikk.
Ikke så at en tenor ble en sopran, men i såpass grad at en Bøsendorfer flygel kunne misstas for en Kawai av lysere modell.
...dette kan muligens også bidra til att klangen i anlegget oppleves som litt lysere når jeg tenker meg om
Jeg hadde tenkt å spille Ramirez, "Missa Criolla, Kyrie" m Mercedes Soza, for at du skulle få høre et godt eksempel med kor.
Det er flere som sier at det låter spesielt bra her. - Men glemte det.
Jeg som er vant med oppsettet tenker aldri på at det låter lyst. Jeg synes ikke det.
Jeg vil ikke si at det skjer så stor forandring med andre rør. Altså mindre lyst. Du nevner noe om det.
Å si at jeg tankemessig har gått i kloster er nok en smule å overdrive det hele. Men jeg har gått noen runder med meg selv utifra litt av de seneste tilbakemeldingene/kommentarene. Er jeg blitt en diskant-allergiker?
Det å oppleve noe som lyst eller frempå kan også misstolkes. Med lyst tenker jeg som oftest på klang, klangfarge såkalt timbre. Noe som er lyst er ikke for meg slitsomt nødvendigvis, men det har en påvirkning på hvordan forskjellige instrument oppleves. Frempå trenger heller ikke å være noe slitsomt, det kan også beskrive en følelse av livlighet og aktivt nærvær i musikken. Men alt trenger sin balanse før at ikke ting skal oppleves kunstig, dominerende eller forskyvet.
Hmmmmm.........oppleves paneler mørkere i lyden........eller oppleves paneler lysere i lyden ?Det er en farging vi har vent oss til , men som kan oppleves annerledes for de som kommer fra andre forhold - da kanskje i form av lysere eller mørkere klang enn hva man er vant til hjemme.
Kommer man fra nærfelt og mere monitorlyd , så kan f.eks lyden fra paneler oppleves som mørkere fordi diskanten ikke kommer fra et lite punkt, men en mye større flate.
Er jo min filosofi dette og er egentlig glad jeg er amatør. Men jeg reagerer ofte på oppsett som legger til i form av forvrengning. Har aldri hørt dette treffe særlig godt.
Har du fått brukt noe tid på rulling av OP-AMP's for å lytte til forskjellene der også ?Siden jeg hører forskjell på rør fra ulike produsenter/årganger, så betyr nok det at det følger med noe farge, kanskje klangfarge?
Nå er det fort å snuble på dørstokken her skjønner je bluesSom vanlig, interessant å lese dine betrakninger.
"Kafkaesk lyd".
DER fikk jeg noe å tygge på gitt!,![]()
Å lytte, må vite, er noe annet enn å høre. Lytting foregår på et høyere oppmerksomhets - og bevissthetsnivå, enten man er musiker, lydtekniker, produsent eller musikkelsker hjemme foran anlegget. Lytting er et språk, en mentalitet, en metode og en tilstand.Jeg vil forsiktig si at jeg tror at jeg er en ganske god lytter. Jeg skjønner ikke alle sammenheng i hifien om hvorfor ting høres si eller sånn ut. Men jeg har aktivt blitt opplært i å være nøye med hva jeg skal høre etter i musikkens detaljer for å skjønne nyanser, fraseringer o.l. Derfor syns jeg det er så spennende med minutiøse forendringer i anlegget med forskjellige høyttalerposisjoner, flytting av lyttestolen og prøve å forstå orsak å virkning bak det. Et eksempel er når jeg fikk inn min subwoofer, jeg hadde aldri tenkt på at både mellomtone- og diskant- register skulle bli så påvirket i positiv bemerkelse. Og hvordan volumet på suben kunne få forskjellige ting å stå ut eller mer tilbaketrukket i samme spektra.
Og ikke glem å fremheve kabler og tweaks på alle besøk, så det blir litt liv i bloggenDu får starta en tråd på hifi generellt med alle dine hjemme hos lyssningar skribblerier så får vi dom samlet på ett sted
GranensTio i Topp
Bäddat för trubbel![]()
Og nasjonalitets fordelerOg ikke glem å fremheve kabler og tweaks på alle besøk, så det blir litt liv i bloggen![]()
Prøvde å spørre ChatGPT om hva du mente, men fikk bare masse svar som kobler det flagget og "ulemper"...Og nasjonalitets fordeler![]()
Tull og tøys til side så syns jeg at de som har kabler og tweaks som en del av hobbyen godt kan ha det, uten at de gang på gang måtte bli sparket ned av bedrevitende på forumet. Ja, også for meg så kan ting virke helt fjernt å rart, men so what? Det er hverken min tid eller penger som går til det.Og ikke glem å fremheve kabler og tweaks på alle besøk, så det blir litt liv i bloggen![]()
Hva står det om hvordan klangfarger varierer med frekvensresponsen i ethvert systemI Store Norske står det; klangens karakteristiske kvalitet kalles klangfarge.
Videre, - at den avhenger av overtonens antall, svingetall og innbyrdes styrkeforhold.
Nei, du skriver "glimrende" slik de fleste gir uttrykk for....når jeg ser høyttalere som peker rett frem, uten noe toe in, med en sofa foran eller et vitrineskap i glass, lurer jeg litt på hvor mye det egentlig betyr å byte forsterkere, dac og platespillere i den sammenhengen. Er jeg for kritisk?
Bra tips i videon, utenom at innenfor det 1:e minuttet var det et hifi-føtter-bilde (en internasjonal plage?), og at fyren blander små og store bokstaver på arket sitt.PS! Toe-In er et viktig element og DALI konstruerer sine høyttalere
for å plasseres til å stå "rett fram" og da feiler både testere og eiere.
Er det så nøye?............er slik mange vil ha det, men hvis ikke?
så kan man følge tipsene i denne videoen....![]()
Dette synes jeg var etNoen tanker og betrakninger over seneste inlegg.
Rommet
Plassering
Fysisk form
Målinger
Hvordan vi lytter
Slutt.