Tusen takk for detaljert og grundig tilbakemelding
@iGran.
Jeg er ikke overrasket over at du klarer å se hvilke sterke og svake sider anlegget har.
Jeg synes du treffer bra.
For å kommentere svakhetene først.
-Synd jeg ikke kunne by på det beste når det kommer til Mahlers symfonier, noe jeg forstår du er ganske opptatt av.
Jeg tror jeg sa det på forhånd at store orkesterverker er Akilleshælen.
Det blir for lite saft i ampen når det skal dras på litt på sånne ting.
Det klapper ikke fullstendig sammen, men det er tydelig mangel på headroom.
Nå er vel slike store orkestere, når alle gir jernet i tutti-partier, noe av det vanskeligste man kan fore et stereoanlegg med.
Det er et fåtall anlegg som klarer å gjengi slikt med troverdighet. Ikke bare det som står hos meg.
Det kreves mye krefter for å holde kontrollen. Helst monoblokker på flere hundre watt, men tror jeg uansett hadde valgt et annet høyttalerprinsipp hvis dette var favorittmusikken.
Det er sjølvsagt en fantastisk opplevelse når man hører slike store symfoniorkester gjengitt uanstrengt med bravur.
Likevel har jeg tilgode å høre et oppsett som klarer å håndtere alt av musikk like godt.
Sjøl om man legger mye penger/innsats og har rom til det, så blir det ofte kompromiss.
Det nærmeste uten slike, er noen av de høykvalitets hjemmebygg jeg har hørt.
Men det er en annen øvelse enn hva jeg holder på med.
Med store transistor-amper får man mer grep, men det blir også tørrere og ofte blassere klangfarger og mindre av det noen kaller timbre. Det er viktig for meg.
Det er dette som gjør musikken livaktig og får meg til å tro på illusjonen.
Nå spiller jeg alt mulig annet uten at lydbildet faller sammen, så det går fint.

Jeg har andre referanser enn Mahler og dame Baker (som jeg helst ikke vil ha mer med å gjøre...

)
Jeg hadde tenkt å spille Ramirez, "Missa Criolla, Kyrie" m Mercedes Soza, for at du skulle få høre et godt eksempel med kor.
Det er flere som sier at det låter spesielt bra her. - Men glemte det.
Ellers er det hyggelig at du observerer kvalitetene som kommer fram ved liveopptak, og også det som Maggie er best på; gjengivelse av vokaler og akustiske instrumenter. Særlig strenger.
Gode iaktagelser som stemmer godt med hvordan jeg sjøl opplever gjengivelse av slike ting.
Rørene bidrar også til livaktigheten jeg tror er vanskelig å skape uten.
Tusen takk for at du spilte musikk fra "Østen". Oud har jeg aldri hørt, så vidt jeg vet. Låter veldig bra på Magnepan!

Fasinerende å høre indisk musikk samtidig som du kan fortelle (en hel historie) rundt hva vi hørte. Spennende!
Du sier noe om at systemet låter litt lyst.
Det gjør det sikkert i fht hva det du er vant til å høre, men det har også vært folk her på besøk som har sagt nærmest det motsatte.(Typisk "hornfolk"

)
Man har med seg den lyden man er vant til å høre mest, som referanse.
Jeg som er vant med oppsettet tenker aldri på at det låter lyst. Jeg synes ikke det.
Jeg vil ikke si at det skjer så stor forandring med andre rør. Altså mindre lyst. Du nevner noe om det. Nå sitter det i Gold Lion KT88. Med Svetlana 6550 Cwing blir det nok litt fetere og varme re, men ikke så mye at det går mot mørkt.
Med Svetlana mister man noe av futt og fart som er godt å ha på rock n roll.

Hadde jeg spilt mye klassisk musikk m f eks opera eller strykere hadde jeg foretrukket Svetlana som gir litt mer fylde.
Forøvrig så bruker jeg nå Mullard cv4003 i pre, og de balanserer lydkarakteren til KT88 i noen grad.
Ettersom du nevnte Bösendorfer :
Som du sier, så gikk tida.

Sjøl om vi tilbragte hele dagen sammen gikk vi ikke tomme for hverken samtaleemner eller musikk. Jeg vil si det var svært givende å ha deg på besøk. Kunnskapsrik på mange områder. Selvfølgelig musikk, særlig klassisk, og musikk fra fremmede deler av verden. Musikkverden er større enn Europa og USA. Lett å glemme, og mye å lære.
Maja viste full tillit fra første stund. Hunder tar sjelden feil. Her er det en bra mann.
Takk for besøket!