MaHa skrev:
Vel, jeg skulle gjerne valgt og gjøre det samme, men inntil jeg får råd må jeg kose meg med veien frem dit. Uansett blir det jo ulike naim-bokser og fokus på å spille og kjøpe plater, så det er jo bare et spørsmål om god tid og å nyte det underveis. Rom var ikke bygd på en dag
Stover skrev:
Angående plan. Tidligere har det vært dårlig med akkurat det. bare vimset rundt, kjøp, selg osv.
Noen som kjenner seg igjen?
Jeg vil ha et ferdig og godt musikkanlegg og heller kjøpe og lytte til musikk. Ikke fortsette å løpe rundt etter noe annet hele tida.
Kunne klart meg med en Nait også forsåvidt, men sånn ble det ikke. Ikke spør hvorfor
Maha; jeg ser ikke noen grunn til å bytte høyttalere jeg... du liker de jo så godt. Det er mye lærdom i det å beholde utstyr over litt tid. Man lærer seg bl.a at resultatet kan variere stort med mange variabler utover det å bytte bokser. Løper man rundt og bytter bokser til en stadighet hver gang en ny boks såvidt har rukket å bli varm, så vil jeg hevde at man egentlig ikke lærer seg noe nevneverdig om oppsett og bruk av hifi. Selv om man har eid fjørten bokser.
Alt man da har gjort er å bytte rundt og skapt et uendelig antall variabler som selv den mest fokuserte ikke har sjans til å sette i system i en lærekontekst.
Vil man lære litt om å bygge opp et musikksystem så kan man godt gjøre det på hvilket som helst prisnivå. Det viktigste er bare å fokusere på seg selv og sine lyttevaner først og fremst; først da vil man være i en posisjon hvor man vet hva man er ut etter.
Med virkelig gode enkeltmerkesystemer som f.eks Naim er det hele veldig enkelt, som Stover sier. Man slipper å fly rundt å bytte bokser i et sett; bokser med himmelvidt forskjellige egenskaper som man bare blir mer forvirret og lydfokusert av. Derfor har jeg også sagt det til kjedsommelighet på HFS at jeg ikke skjønner hvorfor så få faktisk velger det som antakelig for svært mange vil være den aller sikreste og beste innfallsvinkel til et godt musikkanlegg, nemlig et balansert sammensatt enkeltmerkesystem hvor komponentene er lagd for å passe med hverandre som hånd i hanske. For meg er det uforståelig at så mange har så vidt sprikende apparater i så og si hvert ledd i signalkjeden. Jeg tror ikke at det er den beste innfallsvinkel i utgangspunktet.
Først kjøper man bokser fra vidt forskjellige produsenter, bokser som knapt noen har satt sammen før i mange tilfeller, så skal man bytte rør, så er det kabler, og er man ikke fornøyd så blir det en evig runddans med kabler eller høyttalere. Og kanskje krydre litt med strømkabler og satse på at løsningen ligger i egen skjermet jordet kurs... det gjør det jo sjelden, tross eureka-ropene fra de som satte opp kurs for 5 minutter siden. Så er det noen som roper at du må ha mer effekt, så blir det en watt-search ei stund, så blir jo ikke det 100% selvsagt; hva da? Jo da skal man begynne med romakustikktiltak for så å ta en ny runde med rørbytter, kabelrunddanser etc etc. Det er jo fornøyelig. På dette tidspunktet stormer jo snakeoil-produsentene reddende til, med en eller annen slags magisk remedie som er "obligatorisk" og mangel på den er årsak til at det ikke blir 100%... så snille de er.
Romakustikktiltak utover normalt gode rom, for å sitere den svenske Linn-importøren, er for folk som har systemer som ikke fungerer. I rom hvor man kan få et live piano, en gitar eller en vokal for den del, til å låte bra, bør man få et sett høyttalere til å låte bra også. Om systemet er godt nok. Sier han. Jeg tenderer til å være enig.
Setter man sammen 5-stjerners testvinnere av f.eks cd, forsterker, høyttalere og kabler... får man så et supert system totalt sett? Fetter Anton ville vel ha fått til det, men han har mer flaks enn de fleste.
Nei, det viktige er å finne en presentasjonstype som er iht egne preferanser og ønsker, som sagt må man jo da ha definert de i en musikalsk kontekst (ikke bare "passe trøkk i bassen" og alt det hifitøvet) på ordentlig vis først, og når man har funnet en slik produsent som passer så gjelder det å holde nogenlunde stø kurs synes jeg, ikke vingle i alle himmelretninger ved å bytte ut en ting mot en diametralt forskjellig ting osv osv. Da først lærer man seg å bygge opp en god hifi; det handler om å vite hvor man vil, og evne å komme dit. Fokus og prioriteringer.
Slik er jo Naim-hierarkiet helt genialt bygd opp. Er man først inne der og elsker produktene, så er det superlett å vite hvor evt veien videre bør gå. Gratis fokus. Prioriteringer er satt f.eks i Sugg Systems. Ingen avsporinger eller noe. Veldig bra av en enkelt produsent å levere en så komplett hifi-portefølje; jeg tror ikke det fins maken på kloden i så henseende
Mvh Vidar P