Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    va gjør en Napsc på nac202 for lyden? er d en billig oppgradering?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.044
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    nilsen64 skrev:
    gamle dager het de at NAIM er for snobber.
    ...og de går fremdeles kledd i Saville Row, Bowler og så bærer de paraply. Helt sant.
    Pythons Ministry of Funny Walks er egentlig en naimistparodi.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    nilsen64 skrev:
    ...og de går fremdeles kledd i Saville Row, Bowler og så bærer de paraply. Helt sant.
    Pythons Ministry of Funny Walks er egentlig en naimistparodi.
    For mye kooperativ-vin fra Rheingau i kveld? :)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Bitter, Sir! Last call!
    Får håpe at England klarer å holde på "last call"-tidspunktene sine (er det ikke 11 PM fortsatt?); for oss som ikke liker tømmermenn, men er desto mer begeistret for bitter.

Smakte Adnam's Bitter fra fat på engelsk pub på Gotland sist uke; gav et hint av hvor gode de er de lokale håndpumpede bittere i "gamlelandet" for oss her i tråden :)

Mvh Vidar P

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    542
    Torget vurderinger
    1
    Er det andre merker pr. idag som benytter seg utelukkende av klasse-B konstruksjoner?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    nilsen64 skrev:
    Så stygt som Naim var i gamle dager så må det da tvertimot ha vært et merke for ekte gentlemen.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Stygt?

Hva har du røyka?

Makan til gjennomført design skal man lete lenge etter.

K

Kaarelars

Gjest
    Man skrev:
    Er det andre merker pr. idag som benytter seg utelukkende av klasse-B konstruksjoner?
    Høyst sannsynlig ;)
    Sitat fra Naims første forum:

Date: March 29, 1998 03:55 AM
    Author: julian vereker
    Subject: Bias

All Naim power amps are class B and they have as low a bias as we can
    manage, just a few milliamps.

There are two reasons for doing this, in order to make a good
    push/pull power amp, the two halves need to match very closely since
    there is only one common feedback loop - this applies whatever the
    'class' of the amp. If one achieves this degree of precision then one
    only needs a very small bias current.

Also it is extremely wasteful of resources making class A power amps,
    since they use large amounts of electricity even when they are not
    playing music, this means the waste heat has to be dissipated into the
    atmosphere without overheating the components and thus shortening
    their lives, which implies large heatsinks, big heavy and expensive in
    terms of resources pieces of equipment.

There are quite a few power amps about, that are called class A for
    marketing reasons, but are in fact to all intents and purposes, class
    B. (Save the planet - buy class B).

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    C. Alshus skrev:
    Stygt?

Hva har du røyka?

Makan til gjennomført design skal man lete lenge etter.
    Naim har vel mer moderne design (WAF) for dagens kvinnfolk nå. Hvordan Naim så ut for dem som levde når Olive kom osv vet ikke jeg. Noen som har tanker om det? Vanskelig å dømme over noe som ble designet før man var født, men vet at jeg ikke hadde fått Olive inn i huset uten noen stygge kommentarer :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg husker designen på Naim's Chrome Bumper og Olive apparater som veldig "hårete" og tøffe, virkelig et design som appelerte til "gutta med hår på brystet" på den tiden, industrielt no-nonsense design som bar tydelige likheter med profesjonelt laboratorieutstyr man finner på kjemilab'er, medisinske lab'er osv, og som fikk US designer til å virke håpløst gammeldagse, usofistikerte og overdone, japseutstyr til å virke pinglete og jålete.

Vel, det var iallefall noe slik jeg (og mine hifibuddyer) opplevde Naim-designene dengang.
    Det var heller ingen ulempe for overbevisningen at lyd sto i stil med design; heftig, tøft og hårete.

Mvh Vidar P

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som designet på den tiden var kult mens det nå er mer "understatement"

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jo henge sammen med hva man er blitt vant til; idag ser jo mange hifiapparater ut som krusifikser på alteret til badtaste gudommelighet. Imo :)

Designmessig soberhet var langt vanligere før i verden.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Uansett virker det som om Naim har endret filosofi: Der produktene i gamle dager hadde et solid og funksjonelt utseende, de første modellene så nesten hjemmelagde ut, så fremstår komponentene nå som luksuriøse og nærmest uangripelige skulpturer der de står i fraimrackene sine. "Hair shirt" er det på ingen måte lenger.

En lignende utvikling ser man jo også hos Linn, tidligere en produsent av kantete bokser i eksepsjonell gråfarge. Nå nevnes de gjerne sammen med B&O.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Inspirert av en annen heit tråd her om det innvendige innholdet i dyre komponenter, så passer det seg kanskje å legge ut noen bilder fra innsiden av Naim-produkter. Her er det iallefall ikke tatt innmaten fra billigapparater og satt inni disse boksene iallefall, såpass er sikkert :)

Dette er fra headuniten til en NAC552;

Dette er en NAP250.2;

Dette er headunit i NAP300 (psu er jo i separat kabinett);

Dette er insiden i en eldre Naim CDI. Man ser den klassiske TDA1541A dac-chip'en nederst mot venstre hjørne på bildet;

Mange andre bilder også på nett.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.044
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mye pent kvalitetshåndarbeid, det er sikkert.
    Igjen en stor forskjell fra Linn, hvor man finner høy automatisert kvalitet innvendig.

Jorden er flat på flere måter, hehe.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.641
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    sånn skal det se ut ja :) naim er tydeligvis en seriøs produsent .
    flotte bilder vidar.

mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Naim er vel veldig konservative mens Linn er cutting edge. Forskjellen blir jo slående om man sammenligner merkenes beste systemer, med Naim blir det vel tre Fraimer fylt med store bokser mens Linn sitt beste system består av Klimax DS + Klimax pre koblet rett i aktive høytalere. Likevel er det jo få ting som er tøffere enn et stort Naimsystem.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Her er headunit Naim SuperLine riaa, denne er jo også uten intern psu. Kommer i HiCap-size kabinett.
    Legg merke til den nesten 5 kg tunge messingplata som printene står på, den er opphengt i fjæring ala platespillere. Ses best i 2. bilde. Samme opphengssystem er det forresten på de største preamper og cdp'er.

Litt olive Naim må man også ha med, her er en CDX på høykant;

..og den eksterne XPS (også olive) psu'en for cdp'ene;

..her er en olive HiCap;

Mvh Vidar P

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    385
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Inspirert av en annen heit tråd her om det innvendige innholdet i dyre komponenter, så passer det seg kanskje å legge ut noen bilder fra innsiden av Naim-produkter. Her er det iallefall ikke tatt innmaten fra billigapparater og satt inni disse boksene iallefall, såpass er sikkert
    Hvor kommer innmaten fra da ?

Sonicfrontiers

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Naim utvikler sine egne kretsløp, helt ned til softwaren; ja faktisk lager de egne transistorer, høyttalerelementer etc også. De modifiserer ikke bare andres kretser, det var det jeg mente.

Mvh Vidar P

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

Nærmer seg styggfort innflytting på mine kanter og lurer derfor på hvor mange Fraim-deler jeg trenger for å huse 3 enheter, hvor 1 står på toppen. Blir det 1 base + 2 hyller? Det er nok ikke lenge til jeg bestiller og det skader jo ikke å være forberedt.

Mvh

Eivinn

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    e-h skrev:
    Hei,

Nærmer seg styggfort innflytting på mine kanter og lurer derfor på hvor mange Fraim-deler jeg trenger for å huse 3 enheter, hvor 1 står på toppen. Blir det 1 base + 2 hyller? Det er nok ikke lenge til jeg bestiller og det skader jo ikke å være forberedt.

Mvh

Eivinn
    1 base og to hyller er korrekt.

Mvh Vidar P

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Takk for info Vidar!

Det er nok noen dager å overbevise meg til å kjøpe noe annet enn maple/silver også om noen har noen gode argumenter mot lakkert eikeparkett og maple høyttalere. Andres meninger er alltid morro selv om jeg mest sannsynlig har bestemt meg ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    sonicfrontiers skrev:
    Her er det iallefall ikke tatt innmaten fra billigapparater
    Forstod det slik at du tok Edge for å ta innmaten fra billigapparater jeg.
    Da misforstod jeg bare ;)
    Beklager.

Sonicfrontiers
    Har ikke noe imot Edge jeg; jeg fikk bare inspirasjon fra den tråden til å legge ut noen bilder fra innsiden av noenav mine tidligere og nåværende Naim-produkter her i Naim-tråden, som er av interesse for naimister.

Hvor Edge tar sin innmat fra aner ikke jeg, og har ingen mening om heller; det var vel heller du som spurte hvor NAIM tar sin innmat fra :)

Jeg har lagt ut masse bilder av Naim-produkter i denne tråden før også jeg, ikke i den hensikt å sverte andre produkter.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    e-h skrev:
    Takk for info Vidar!

Det er nok noen dager å overbevise meg til å kjøpe noe annet enn maple/silver også om noen har noen gode argumenter mot lakkert eikeparkett og maple høyttalere. Andres meninger er alltid morro selv om jeg mest sannsynlig har bestemt meg ;)
    Base og 2 hyller for SuperNait?

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, jeg prøver å ikke banne for høyt i kirka ::)

Bruker en SB3 og er forsåvidt godt fornøyd, men vurderer som nevnt tidligere å supplementere med en platespiller, ny eller brukt. Alternativet kan være å gå for en HDX, men da etter å ha hørt den først siden prisen er hinnsides min SB3 jeg er fornøyd med til nå.
    I tillegg så må jeg jo ha en Hi-Cap bare for å teste hva den gjør med lyden. Det blir 3 høyder nå i første omgang.
    Det betyr både PS3 og HD-DVD spilleren måtte skamme seg i kroken :)

Jeg får unnskylde siden dette ble litt rotete skrevet.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    542
    Torget vurderinger
    1
    Ikke for å sverte NAIM, men:
    Printene gir meg ikke frysninger akkurat, jeg får mest lett vintage rats nest vibes av innmaten jeg. Allikevel setter jeg pris på det, og liker det, selv med overkill av plaststrips:) Jeg har sans for funksjon over form, men som du selv har sagt (dog i en litt annen kontekst), det er ikke cutting edge.
    Noen produkter har både form og funksjon (og cutting edge i tilleg i noen få tilfeller) , det er sær ting å sette pris på, det innrømmer jeg gjerne.

S

Stover

Gjest
    e-h skrev:
    Takk for info Vidar!

Har du Maple høyttalere liker du sannsynligvis den finishen ;)
    Blir mest rolig visuellt å ha samme finish i rack.

Sorte høyttalere gir mer muligheter synes jeg, flere finish som harmonerer. Personlig liker jeg at racket bryter med de sorte Naim boksene ( som forøvrig er helt i min smak), frisker opp litt.
    Her er smaken som baken selvfølgelig.

HDX. For tidlig etter min mening. Sjøl har jeg langt på vei tenkt pc/ dac som en løsning.
    Har en SB3 som er koblet direkte i 252. Til prisen spiller den uforskammet bra, men har aldri sett den som et alternativ til CDS3.

Når Stereoplay rangerer Linn Klimax DS høyere enn CD555/PS, kan det godt være basert på hifiparametre (slik mange magasiner baserer seg på) og det er jo ikke vi Naim folk interessert i ;)

S

Stover

Gjest
    Man skrev:
    Ikke for å sverte NAIM, men:
    Printene gir meg ikke frysninger akkurat, jeg får mest lett vintage rats nest vibes av innmaten jeg. Allikevel setter jeg pris på det, og liker det, selv med overkill av plaststrips:) Jeg har sans for funksjon over form, men som du selv har sagt (dog i en litt annen kontekst), det er ikke cutting edge.
    Noen produkter har både form og funksjon (og cutting edge i tilleg i noen få tilfeller) , det er sær ting å sette pris på, det innrømmer jeg gjerne.
    Sitter du og ser på elektronikken når du spiller? :)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    542
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men vissheten gjør at jeg sover bedre om nettene:)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    e-h skrev:
    Takk for info Vidar!

HDX. For tidlig etter min mening. Sjøl har jeg langt på vei tenkt pc/ dac som en løsning.
    Har en SB3 som er koblet direkte i 252. Til prisen spiller den uforskammet bra, men har aldri sett den som et alternativ til CDS3.
    Det var en på Naim forumet som hadde et glimrende forslag til Naim: Ta HDX og fjern cd-skuffen og de to interne harddiskene, behold displayet og UI og sett prisen ned 50%.

S

Stover

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Stover skrev:
    e-h skrev:
    Takk for info Vidar!

Det var en på Naim forumet som hadde et glimrende forslag til Naim: Ta HDX og fjern cd-skuffen og de to interne harddiskene, behold displayet og UI og sett prisen ned 50%.
    Godt forslag! Mao for tidlig.

e-h

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må vel bare innrømme at magefølelsen sier det samme som Stover. Likevel en morsom tanke med en god highend harddisk-spiller. Desverre viser SB3 hvor billig det kan være. At CDS3 er bedre har jeg ingen tvil om, men pengene blir for meget da jeg liker å være i "early adopters" boksen :eek:

Jeg har heldigvis god tid til å bestemme meg. Fraim og power kommer kjapt i hus så får vi se om jeg liker LP eller ikke. En god venn har nettopp prøvd en ny platespiller til 9000 for første gang og han ble overbevist om at SB3 + LP kan sameksistere godt. Han hadde tidligere avfeid LP som tull etter å ha prøvd diverse utslitte Rega P3 tidligere...

Ha en god dag dere! Vi snakkes nok mere utover om dette med spillere. Og en takk til deg Stover for å ha gitt meg litt info allerede :)

S

Stover

Gjest
    Vidar P får bare klikke seg forbi denne posten :D

Jeg har planer om å deponere en Lavry DA10 dac og koble den direkte til laptop. Siden jeg har mer enn 1 laptop stående blir dette en rimelig løsning IMO.

Mac-lavry DA10 har vært omtalt i en tråd på N-Forum og skal visstnok utkonkurrere både cdx2 og CDS3. dette vil jeg gjerne høre med egne ører.
    Pga XLR utganger fra DAC må jeg bestille overgangskabel fra Flashback. USB/ SPdif omformer er allerede i levering fra Hagman.

Som nevnt er SB3 god til prisen, men spiller tåkete, livløst og uten engasjement ift cdp. Det skulle forresten bare mangle og har aldri trodd noe annet heller. det man skal huske på mht nettverksløsninger er brukergrensesnitt. Både SB3 og pc er IMO totalt underlegen cd inntil videre.
    I tillegg skal en huske på langtidsvirkningene. Det som høres flott ut ved første lytting kan bli kjedelig og uengasjerende over tid. Musikkinteressen avtar eller ønsket om å spille musikk.

Uansett. Jeg prøver å unngå å anta, mene noe uten å vite og prøver derfor ut sjøl, med egne preferanser, ønsker og forutsetninger.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hva med å koble SB3 sammen med DACen da? Begrensningen blir jo at det ikke støtter hirez.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn