Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Kaarelars

    Gjest
    Har lyttet noen døgn med forsterkersettet direktekoblet, dvs signalet går ikke gjennom psu men direkte fra forforsterker til effekt.



    Koblet på denne måten låter det skarpere og mer detaljert. Lydbildet blir vesentlig større med mer luft og rom ::) HAr koblet litt frem og tilbake og direktekoblingen låter totalt sett litt mer "hifi". Høyttalerne står ikke optimalt plassert omdagen så med et lite forbehold. Bildet under viser hvordan jeg delvis oppfatter dette tweaket pr. i dag ;)

     
    S

    Stover

    Gjest
    Dette er høyttaleren jeg venter på.
    Finishen avviker og den jeg venter på er i sort pianolakk.

    Forhåpentlig ankomst om 1 uke.
    Spennende.

     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    24
    Torget vurderinger
    5
    Stover skrev:
    Dette er høyttaleren jeg venter på.
    Finishen avviker og den jeg venter på er i sort pianolakk.

    Forhåpentlig ankomst om 1 uke.
    Spennende.


    Det må jeg si :) - Hvor skal dette ende?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    costello har vel ferie som mange andre på denne tia. bor ikke han på vestlandet?

    har selv billigste naim forsterkersett, men har hørt større naim hos en naboby.

    duverden.

    flotte høytalere stover. har du hørt neat?
     
    S

    Stover

    Gjest
    nilsen64 skrev:
    costello har vel ferie som mange andre på denne tia. bor ikke han på vestlandet?

    har selv billigste naim forsterkersett, men har hørt større naim hos en naboby.

    duverden.

    flotte høytalere stover. har du hørt neat?
    Lurte på om du var samme person, siden samme navn :)

    Har lest endel om Neat og har vært nære på kjøp, særlig Motive Two og Elite SE.
    Motive two ble testa i Fidelity og har lest andre omtaler av den. Virkelig spennende.

    Må sikkert høres for å danne seg et (lyd) bilde.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lange ferier på vestlandet da :) ?

    Stover; det skal bli en sann fryd og glede å bli kjent med dine PL300; jeg har en distinkt følelse av at dette er en suveren høyttaler; en highend høyttaler av dimensjoner; med en utsalgspris som er tilnærmet et varp.

    Om MA lager en toppklasse høyttaler som ikke går suverent med Naim, så har de røykt noe de ikke har tålt i det siste :)  Deres høyttalere har alltid hatt evne til rytmikk og musikalsk flyt, som Naim er så gode på.

    Mvh Vidar P
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    hvorfor så lite fuzz om ma blant naim eiere i GB?

    nu er det kudos, neat, litt sonus faber og ikke minst zu druid det dreier seg om.

    har de skylapper?

    har de røkt noe rart?
     
    S

    Stover

    Gjest
    Det må jeg si :) - Hvor skal dette ende?
    Vel, tro det eller ei, men jeg har en plan og jeg er vel nærmest ved veis ende for en stund....om jeg får denne til å fungere.

    Angående plan. Tidligere har det vært dårlig med akkurat det. bare vimset rundt, kjøp, selg osv.
    Noen som kjenner seg igjen?

    Håper planen holder ;D
    Egon Olsen sa forresten også det...jeg har en plan

    Gennialt.....



    nilsen64 skrev:
    hvorfor så lite fuzz om ma blant naim eiere i GB?

    nu er det kudos, neat, litt sonus faber og ikke minst zu druid det dreier seg om.

    har de skylapper?

    har de røkt noe rart?
    Det kan være mange årsaker til akkurat det Mr. Nelson. (husker du han med brillene, og Pernille)?

    -MA har ikke laget noen reference serie siden Studio serien etter hva jeg forstår. Derav laber interesse ift Naim?

    -Forhandlere i UK har sitt sortiment og det kan sikkert også variere, hva som trykkes ut i markedet. Dette er ikke noe statisk marked over år. Ting endrer seg, nye aktører kommer til.

    - Platiniumserien til MA er relativt ny. Det kommer tester i blader fremdeles.

    - Det virker som om du kun har lest de siste trådene, særlig med tanke på ZU og SF. Ingen av dem er obvious og må høres av hver enkelt er hva jeg leser om dem. har sjøl hatt SF Cremona hjemme for lån og de låt nydelig på sitt vis, men jeg vil ikke ha dem nei.

    Jeg skrev inn "Naim og Monitor Audio" og fikk frem 14 sider.
    Skrev inn "MA" og fikk 16 sider.
    Skrev inn "Monitor Audio" og fikk opp 31 sider.

    Det vil heller ikke si at MA ikke er Naimvennlig fordi de omtales sjelden på forumet. Etter å ha lest/ lett etter omtaler om PL300, fant jeg litt om PL100 i ZU trådene. PL100 fikk veldig god repons.

    Vidar er inne på noe lenger opp i tråden. Om man ønsker å lese noe på naimforum er det bare å lete så finner man. Det finnes alltid noe som vil rettferdiggjøre akkurat ditt valg.

    Den beste musikkgjengivelsen jeg har hørt har kommet fra Vidar P`oppsett. Jeg har hørt flere av dem. Jeg tror ikke det bare har med dyre komponenter å gjøre. Det har også noe med forståelse for hvordan gå frem, hva en satser på for å oppnå synergi.

    Jeg har valgt å gå samme vei til en viss grad. Jeg vil ha et ferdig og godt musikkanlegg og heller kjøpe og lytte til musikk. Ikke fortsette å løpe rundt etter noe annet hele tida.
    Kunne klart meg med en Nait også forsåvidt, men sånn ble det ikke. Ikke spør hvorfor :D
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Vel, jeg skulle gjerne valgt og gjøre det samme, men inntil jeg får råd må jeg kose meg med veien frem dit. Uansett blir det jo ulike naim-bokser og fokus på å spille og kjøpe plater, så det er jo bare et spørsmål om god tid og å nyte det underveis. Rom var ikke bygd på en dag :D

    Stover skrev:
    Angående plan. Tidligere har det vært dårlig med akkurat det. bare vimset rundt, kjøp, selg osv.
    Noen som kjenner seg igjen?

    Jeg vil ha et ferdig og godt musikkanlegg og heller kjøpe og lytte til musikk. Ikke fortsette å løpe rundt etter noe annet hele tida.
    Kunne klart meg med en Nait også forsåvidt, men sånn ble det ikke. Ikke spør hvorfor :D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Vel, jeg skulle gjerne valgt og gjøre det samme, men inntil jeg får råd må jeg kose meg med veien frem dit. Uansett blir det jo ulike naim-bokser og fokus på å spille og kjøpe plater, så det er jo bare et spørsmål om god tid og å nyte det underveis. Rom var ikke bygd på en dag  :D

    Stover skrev:
    Angående plan. Tidligere har det vært dårlig med akkurat det. bare vimset rundt, kjøp, selg osv.
    Noen som kjenner seg igjen?

    Jeg vil ha et ferdig og godt musikkanlegg og heller kjøpe og lytte til musikk. Ikke fortsette å løpe rundt etter noe annet hele tida.
    Kunne klart meg med en Nait også forsåvidt, men sånn ble det ikke. Ikke spør hvorfor  :D
    Maha; jeg ser ikke noen grunn til å bytte høyttalere jeg... du liker de jo så godt. Det er mye lærdom i det å beholde utstyr over litt tid. Man lærer seg bl.a at resultatet kan variere stort med mange variabler utover det å bytte bokser. Løper man rundt og bytter bokser til en stadighet hver gang en ny boks såvidt har rukket å bli varm, så vil jeg hevde at man egentlig ikke lærer seg noe nevneverdig om oppsett og bruk av hifi. Selv om man har eid fjørten bokser.
    Alt man da har gjort er å bytte rundt og skapt et uendelig antall variabler som selv den mest fokuserte ikke har sjans til å sette i system i en lærekontekst.

    Vil man lære litt om å bygge opp et musikksystem så kan man godt gjøre det på hvilket som helst prisnivå. Det viktigste er bare å fokusere på seg selv og sine lyttevaner først og fremst; først da vil man være i en posisjon hvor man vet hva man er ut etter.

    Med virkelig gode enkeltmerkesystemer som f.eks Naim er det hele veldig enkelt, som Stover sier. Man slipper å fly rundt å bytte bokser i et sett; bokser med himmelvidt forskjellige egenskaper som man bare blir mer forvirret og lydfokusert av. Derfor har jeg også sagt det til kjedsommelighet på HFS at jeg ikke skjønner hvorfor så få faktisk velger det som antakelig for svært mange vil være den aller sikreste og beste innfallsvinkel til et godt musikkanlegg, nemlig et balansert sammensatt enkeltmerkesystem hvor komponentene er lagd for å passe med hverandre som hånd i hanske. For meg er det uforståelig at så mange har så vidt sprikende apparater i så og si hvert ledd i signalkjeden. Jeg tror ikke at det er den beste innfallsvinkel i utgangspunktet.

    Først kjøper man bokser fra vidt forskjellige produsenter, bokser som knapt noen har satt sammen før i mange tilfeller, så skal man bytte rør, så er det kabler, og er man ikke fornøyd så blir det en evig runddans med kabler eller høyttalere. Og kanskje krydre litt med strømkabler og satse på at løsningen ligger i egen skjermet jordet kurs... det gjør det jo sjelden, tross eureka-ropene fra de som satte opp kurs for 5 minutter siden. Så er det noen som roper at du må ha mer effekt, så blir det en watt-search ei stund, så blir jo ikke det 100% selvsagt; hva da? Jo da skal man begynne med romakustikktiltak for så å ta en ny runde med rørbytter, kabelrunddanser etc etc. Det er jo fornøyelig. På dette tidspunktet stormer jo snakeoil-produsentene reddende til, med en eller annen slags magisk remedie som er "obligatorisk" og mangel på den er årsak til at det ikke blir 100%... så snille de er.
    Romakustikktiltak utover normalt gode rom, for å sitere den svenske Linn-importøren, er for folk som har systemer som ikke fungerer. I rom hvor man kan få et live piano, en gitar eller en vokal for den del, til å låte bra, bør man få et sett høyttalere til å låte bra også. Om systemet er godt nok. Sier han. Jeg tenderer til å være enig.

    Setter man sammen 5-stjerners testvinnere av f.eks cd, forsterker, høyttalere og kabler... får man så et supert system totalt sett? Fetter Anton ville vel ha fått til det, men han har mer flaks enn de fleste.
    Nei, det viktige er å finne en presentasjonstype som er iht egne preferanser og ønsker, som sagt må man jo da ha definert de i en musikalsk kontekst (ikke bare "passe trøkk i bassen" og alt det hifitøvet) på ordentlig vis først, og når man har funnet en slik produsent som passer så gjelder det å holde nogenlunde stø kurs synes jeg, ikke vingle i alle himmelretninger ved å bytte ut en ting mot en diametralt forskjellig ting osv osv. Da først lærer man seg å bygge opp en god hifi; det handler om å vite hvor man vil, og evne å komme dit. Fokus og prioriteringer.

    Slik er jo Naim-hierarkiet helt genialt bygd opp. Er man først inne der og elsker produktene, så er det superlett å vite hvor evt veien videre bør gå. Gratis fokus. Prioriteringer er satt f.eks i Sugg Systems. Ingen avsporinger eller noe. Veldig bra av en enkelt produsent å levere en så komplett hifi-portefølje; jeg tror ikke det fins maken på kloden i så henseende :)

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    MaHa skrev:
    Vel, jeg skulle gjerne valgt og gjøre det samme, men inntil jeg får råd må jeg kose meg med veien frem dit. Uansett blir det jo ulike naim-bokser og fokus på å spille og kjøpe plater, så det er jo bare et spørsmål om god tid og å nyte det underveis. Rom var ikke bygd på en dag :D

    Stover skrev:
    Angående plan. Tidligere har det vært dårlig med akkurat det. bare vimset rundt, kjøp, selg osv.
    Noen som kjenner seg igjen?

    Jeg vil ha et ferdig og godt musikkanlegg og heller kjøpe og lytte til musikk. Ikke fortsette å løpe rundt etter noe annet hele tida.
    Kunne klart meg med en Nait også forsåvidt, men sånn ble det ikke. Ikke spør hvorfor :D
    Det viktigste er ikke å effektuere planen over kort tid, som jeg har gjort. Det viktigste IMO er å HA en plan.

    Kunne ikke være mer enig i at Naim langt på vei har gjort jobben for oss forbrukere. Noen kaller det forretningssans. Greit for meg, men se forbi akkurat det og tenk egne behov eller ønsker.
    Da vil saken være grei spør du meg.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Kunne ikke vært mer enig, veldig gode poenger. Nei da, det var elektronikken jeg gjerne skulle gjort det samme med som Stover, Studionene skal ikke noe sted de, de er helt suverene, kort og greit :D


    Vidar P skrev:
    MaHa skrev:
    Vel, jeg skulle gjerne valgt og gjøre det samme, men inntil jeg får råd må jeg kose meg med veien frem dit. Uansett blir det jo ulike naim-bokser og fokus på å spille og kjøpe plater, så det er jo bare et spørsmål om god tid og å nyte det underveis. Rom var ikke bygd på en dag :D

    Stover skrev:
    Angående plan. Tidligere har det vært dårlig med akkurat det. bare vimset rundt, kjøp, selg osv.
    Noen som kjenner seg igjen?

    Jeg vil ha et ferdig og godt musikkanlegg og heller kjøpe og lytte til musikk. Ikke fortsette å løpe rundt etter noe annet hele tida.
    Kunne klart meg med en Nait også forsåvidt, men sånn ble det ikke. Ikke spør hvorfor :D
    Maha; jeg ser ikke noen grunn til å bytte høyttalere jeg... du liker de jo så godt. Det er mye lærdom i det å beholde utstyr over litt tid. Man lærer seg bl.a at resultatet kan variere stort med mange variabler utover det å bytte bokser. Løper man rundt og bytter bokser til en stadighet hver gang en ny boks såvidt har rukket å bli varm, så vil jeg hevde at man egentlig ikke lærer seg noe nevneverdig om oppsett og bruk av hifi. Selv om man har eid fjørten bokser.
    Alt man da har gjort er å bytte rundt og skapt et uendelig antall variabler som selv den mest fokuserte ikke har sjans til å sette i system i en lærekontekst.

    Vil man lære litt om å bygge opp et musikksystem så kan man godt gjøre det på hvilket som helst prisnivå. Det viktigste er bare å fokusere på seg selv og sine lyttevaner først og fremst; først da vil man være i en posisjon hvor man vet hva man er ut etter.

    Med virkelig gode enkeltmerkesystemer som f.eks Naim er det hele veldig enkelt, som Stover sier. Man slipper å fly rundt å bytte bokser i et sett; bokser med himmelvidt forskjellige egenskaper som man bare blir mer forvirret og lydfokusert av. Derfor har jeg også sagt det til kjedsommelighet på HFS at jeg ikke skjønner hvorfor så få faktisk velger det som antakelig for svært mange vil være den aller sikreste og beste innfallsvinkel til et godt musikkanlegg, nemlig et balansert sammensatt enkeltmerkesystem hvor komponentene er lagd for å passe med hverandre som hånd i hanske. For meg er det uforståelig at så mange har så vidt sprikende apparater i så og si hvert ledd i signalkjeden. Jeg tror ikke at det er den beste innfallsvinkel i utgangspunktet.

    Først kjøper man bokser fra vidt forskjellige produsenter, bokser som knapt noen har satt sammen før i mange tilfeller, så skal man bytte rør, så er det kabler, og er man ikke fornøyd så blir det en evig runddans med kabler eller høyttalere. Og kanskje krydre litt med strømkabler og satse på at løsningen ligger i egen skjermet jordet kurs... det gjør det jo sjelden, tross eureka-ropene fra de som satte opp kurs for 5 minutter siden. Så er det noen som roper at du må ha mer effekt, så blir det en watt-search ei stund, så blir jo ikke det 100% selvsagt; hva da? Jo da skal man begynne med romakustikktiltak for så å ta en ny runde med rørbytter, kabelrunddanser etc etc. Det er jo fornøyelig. På dette tidspunktet stormer jo snakeoil-produsentene reddende til, med en eller annen slags magisk remedie som er "obligatorisk" og mangel på den er årsak til at det ikke blir 100%... så snille de er.
    Romakustikktiltak utover normalt gode rom, for å sitere den svenske Linn-importøren, er for folk som har systemer som ikke fungerer. I rom hvor man kan få et live piano, en gitar eller en vokal for den del, til å låte bra, bør man få et sett høyttalere til å låte bra også. Om systemet er godt nok. Sier han. Jeg tenderer til å være enig.

    Setter man sammen 5-stjerners testvinnere av f.eks cd, forsterker, høyttalere og kabler... får man så et supert system totalt sett? Fetter Anton ville vel ha fått til det, men han har mer flaks enn de fleste.
    Nei, det viktige er å finne en presentasjonstype som er iht egne preferanser og ønsker, som sagt må man jo da ha definert de i en musikalsk kontekst (ikke bare "passe trøkk i bassen" og alt det hifitøvet) på ordentlig vis først, og når man har funnet en slik produsent som passer så gjelder det å holde nogenlunde stø kurs synes jeg, ikke vingle i alle himmelretninger ved å bytte ut en ting mot en diametralt forskjellig ting osv osv. Da først lærer man seg å bygge opp en god hifi; det handler om å vite hvor man vil, og evne å komme dit. Fokus og prioriteringer.

    Slik er jo Naim-hierarkiet helt genialt bygd opp. Er man først inne der og elsker produktene, så er det superlett å vite hvor evt veien videre bør gå. Gratis fokus. Prioriteringer er satt f.eks i Sugg Systems. Ingen avsporinger eller noe. Veldig bra av en enkelt produsent å levere en så komplett hifi-portefølje; jeg tror ikke det fins maken på kloden i så henseende :)

    Mvh Vidar P
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    "30/07/2008 12:00 Leeds - UK Shipment picked up
    30/07/2008 17:31 Leeds - UK
    30/07/2008 18:46 Leeds - UK Departing origin
    30/07/2008 19:37 Leeds - UK Departed from DHL facility in Leeds - United Kingdom
    30/07/2008 20:50 East Midlands - UK Arrived at DHL facility in East Midlands - United Kingdom"

    Hmm, hva venter trådens jypling på nå?
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    "30/07/2008 12:00 Leeds - UK Shipment picked up
    30/07/2008 17:31 Leeds - UK
    30/07/2008 18:46 Leeds - UK Departing origin
    30/07/2008 19:37 Leeds - UK Departed from DHL facility in Leeds - United Kingdom
    30/07/2008 20:50 East Midlands - UK Arrived at DHL facility in East Midlands - United Kingdom"

    Hmm, hva venter trådens jypling på nå?
    Kan jo komme med et forslag ;)
     

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Vidar P skrev:
    Lange ferier på vestlandet da :) ?

    Stover; det skal bli en sann fryd og glede å bli kjent med dine PL300; jeg har en distinkt følelse av at dette er en suveren høyttaler; en highend høyttaler av dimensjoner; med en utsalgspris som er tilnærmet et varp.

    Om MA lager en toppklasse høyttaler som ikke går suverent med Naim, så har de røykt noe de ikke har tålt i det siste :) Deres høyttalere har alltid hatt evne til rytmikk og musikalsk flyt, som Naim er så gode på.

    Mvh Vidar P
    Tror ikke MA-folket har tydd til illegale substanser.. Jeg bedrev litt mailutveksling med markedsdirektøren i MA før jeg kjøpte mine PL300, bl.a mht. elektronikk, og han var ikke uventet ganske åpen og klar på at Naim (fra den øvre hyllen) var helt utmerket til PL300. Det samme sa han forøvrig om Sim Audio og Chapter Audio (sistnevnte visstnok benyttet på lanseringen av Platinum i UK) - - skjønt slikt bør man vel helst ikke nevne i Naim-tråden :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    vsk skrev:
    Vidar P skrev:
    Lange ferier på vestlandet da :) ?

    Stover; det skal bli en sann fryd og glede å bli kjent med dine PL300; jeg har en distinkt følelse av at dette er en suveren høyttaler; en highend høyttaler av dimensjoner; med en utsalgspris som er tilnærmet et varp.

    Om MA lager en toppklasse høyttaler som ikke går suverent med Naim, så har de røykt noe de ikke har tålt i det siste :)  Deres høyttalere har alltid hatt evne til rytmikk og musikalsk flyt, som Naim er så gode på.

    Mvh Vidar P
    Tror ikke MA-folket har tydd til illegale substanser.. Jeg bedrev litt mailutveksling med markedsdirektøren i MA før jeg kjøpte mine PL300, bl.a mht. elektronikk, og han var ikke uventet ganske åpen og klar på at Naim (fra den øvre hyllen) var helt utmerket til PL300. Det samme sa han forøvrig om Sim Audio og Chapter Audio (sistnevnte visstnok benyttet på lanseringen av Platinum i UK) - - skjønt slikt bør man vel helst ikke nevne i Naim-tråden :)
    Det høres betryggende ut. MA sine topp-modeller (tidl Studio-serien) har alltid vært svært Naim-vennlige, med sin kombinasjon av medium følsomhet og impedans, hurtig transientrespons, lett upfront presentasjon, sammenheng og gode timing-egenskaper.

    Om man går endel år tilbake i tid til årene omkring 1990 og fremover så var det slett ikke uvanlig med Studio-serie høyttalere og highend Naim elektronikk. Studio 2 (svært liten stativhøyttaler) var faktisk endel brukt, det samme var Studio 6, Studio 10 (som jeg selv brukte, bl.a med Naim elektronikk) og Studio 15/20. Det ble lansert en Studio 50 og like etter en Studio 60 (med halvsirkelformet topp-plate). En Studio 100 (pyramidisk design ala Respons, 3-veis med 10" bass) ble utviklet og vist på messer, men aldri markedsført før Mo Iqbal solgte MA. Alle Studio-modeller hadde alle elementer i alu-keramikk sandwich, ja unntatt diskantene da som var gullanodisert alu.

    Disse passet alltid godt til Naim, og var et godt alternativ for de som syntes at datidens Spendor'er, Harbeth, Isobarik'er osv ble litt tunge og trege lydmessig. Også et godt alternativ for de som syntes Naim's modeller ble litt for "rare" og tørre, og Epos sine litt vel enkle og rett-frem lydmessig. Dette var teknisk veldig avanserte høyttalere, de fleste med Chebychev filtre og elementteknologi som var langt mer avansert enn de fleste konkurrenter. Mo Iqbal og hans crew hadde en eiendommelig evne til å tune høyttalerne til å låte både smooth og friskt på samme tid.

    I mange år har ikke MA hatt en slik toppserie høyttalere, og når de nå skal markedsføre en slik serie igjen, så ville det vært svært rart om de ikke sørget for at disse var veldig kompatible med UK's største highend hifiprodusent.. ergo har jeg levd i den overbevisning om at dette antakelig vil passe svært så godt med Naim, og når MA selv sier det, så er det betryggende.

    Men dette er nok høyttalere for Naim-elektronikk fra den øverste hylle vil jeg tro. Gleder meg til å høre!

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Spennende lesning dette.
    PL300 ankommer meg imorra i tolvtiden og det ser jeg frem til.

    Tilbakemelding kommer.
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Beklager hvis jeg blander meg inn med en digresjon her, men:

    Har de siste månedene sittet på gjerdet mht Naim. Har lyttet til 122x/150x med en CD5x og ble forelsket. Problemet er a) prisen og b) at jeg aldri kommer til å bruke CD-spiller hjemme.
    Kilden min er pc med et Onkyo lydkort (som forøvrig spiller mye mye bedre enn en RCD-1072 fra Rotel som jeg testet på anlegget mitt. Kjører lydkortet rett inn i effekt fra Rotel nå.) Høyttalere en småttiser fra B&W og om en måned småttiser fra WB.
    Så noen alternativer spretter frem:
    1) Nait 5i med pc som kilde
    2) 122x/flatcap2x i Rotel effekt med pc som kilde (og kanskje en 150x senere)
    3) 120x/150x med pc som kilde
    4) Spare og kjøpe en Supernait. Synes imidlertid den blir litt dyr selv om jeg sparer.

    Takk for tips.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror Naim pre og Rotel effekt kan bli en liten kræsj. Men det er bare gjettinger. De Rotel-forsterkere jeg har hatt (930, 990, Michi), har vært gode nok på mange måter, men PR&T har de aldri hatt; og de har hatt sine svakheter akkurat på de områder hvor Naim har hatt sine styrker; og derfor tror jeg det blir en veldig unaimsk kombo. Bedre å bruke Rotel hele veien da vil jeg mene. Eller Naim hele veien.

    Som sagt bare gjettinger.

    Kostnaden for et sett WB er vel nokså høy, noe som med sikkerhet sier litt om hvor transparent den vil være for elektronikken, noe som igjen hinter til hvilket nivå man bør legge seg på for å få balanse i systemet.
    Om kilden er pc og that's it, så er det jo endel gode argumenter for SuperNait da; driveevne for WB (som vel har lav følsomhet?), signalkvalitet i stil med WB's oppløsningsevne, innebygd dac etc etc.

    Har man sagt A (i dette tilfellet WB) så får man vel finne seg i å si B også når man først har satt så høyt nivå for høyttalerne :)  Forelskelser skal jo koste, en manns byrde. Du vil uansett ikke angre på å gå for det beste; slik er gjerne livet innrettet imo.
    Det er uansett litt omvendt vei å tenke på for en naimist, som er vant til å tenke kilde først, så nedover signalveien, så du får ha meg unnskyldt om jeg høres utradisjonell ut.

    Mvh Vidar P
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Forøvrig har jeg fått ny fjernkontroll:



    Noen som ser hva det kan være?
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Takk for tips. Har kjøpt et par (demobrukte) WB Square One ja, skal hente dem om et par uker og gleder meg som en unge. De er visstnok designet for å stå nær bakvegg, noe som er et must hos meg grunnet layout på rommet. Økonomi og økonomi, de koster rundt 20K i Norge, så ikke spesielt rimelig. ARC ligger vel på 30+.

    Synes det frister og spelle litt lenger på mine gamle Rotel effekter og heller spare til en Supernait, ev kjøpe en Nait 5i i mellomtiden.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Da spiller NAC 52/SC. ;D Kjøpt hos Class A med pot 8 oppgradering og full service.

    Frontet med en CD3.5 (NAP110 og SBL) spiller det over all forventning. MYE mer distinkt, klarere, bedre rytme. Voksenprat dette her. (Takk til Stover for beskrivende utrykk)
     
    K

    Kaarelars

    Gjest
    Gratulerer!
    En test av den første utgaven 52/52PS hvor den blir sammenlignet med 72 i et naimsystem nokså identisk til ditt med (fantastiske;) SBL i enden.


     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    dtddiver skrev:
    Takk for tips. Har kjøpt et par (demobrukte) WB Square One ja, skal hente dem om et par uker og gleder meg som en unge. De er visstnok designet for å stå nær bakvegg, noe som er et must hos meg grunnet layout på rommet. Økonomi og økonomi, de koster rundt 20K i Norge, så ikke spesielt rimelig. ARC ligger vel på 30+.

    Synes det frister og spelle litt lenger på mine gamle Rotel effekter og heller spare til en Supernait, ev kjøpe en Nait 5i i mellomtiden.
    Har sett nærmere på specs, jeg vil tro at denne bør fungere med alle tre nevnte Naim-forsterkere jeg; ie Nait 5i, 122x/150x, SuperNait. Men det er bare gjettinger. Resultatet blir vel som vanlig iht nivået elektronikk.

    Man kan jo alltids kontakte WB og forhøre seg om de har gjort noen erfaringer med disse og Naim elektronikk; som sagt er jo Naim UK's største highend hifiprodusent, og det er vel en god sjanse for at de har noe meningsfylt å si, enten fra egen lytting eller tilbakemeldinger fra sine forhandlere.

    Du bør uansett sette av rom på budsjettet til en realt god dac; jeg vil tro at dette vil avgjøre mer for signalkvaliteten enn akkurat hvilken av disse forsterkerne du velger.

    Alshus; gratulerer. Dette er en skikkelig preamp!

    Mvh Vidar P
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Har sett nærmere på specs, jeg vil tro at denne bør fungere med alle tre nevnte Naim-forsterkere jeg; ie Nait 5i, 122x/150x, SuperNait. Men det er bare gjettinger. Resultatet blir vel som vanlig iht nivået elektronikk.

    Du bør uansett sette av rom på budsjettet til en realt god dac; jeg vil tro at dette vil avgjøre mer for signalkvaliteten enn akkurat hvilken av disse forsterkerne du velger.

    Mvh Vidar P
    Du har nok sikkert rett mht DAC, men er helt grønn på slike. Hvis jeg kombinerer WB'ene med en Nait 5i, har du noen formening om hva slags DAC som vil passe i et slikt oppsett?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    C. Alshus skrev:
    Voksenprat dette her. (Takk til Stover for beskrivende utrykk)
    trur det va costello som kom med dette utrykket i beskriving av dyrt NAIM.

    men grattulere herr Alshus.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Aiaiaiai!!! Ser de bra ut "live" Stover?

    Mvh Vidar P
    Vet ikke, har kun hørt musikk ;)

    For meg er de klassiske, voksne på et vis i utseendet, ikke på noen måte spektakulære egentlig.
    Bare veldig fine og naturlige.

    Mht lyden er førsteinntrykket veldig, veldig bra. Veldig bra.
    Levende musikk, drama, innsiktsfulle. Lettflytende. LP12 er totalforvandlet og spiller på hele følelsesregisteret.

    De får gå seg til en stund. Har ikke brukt mange minuttene på å plassere osv.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    fantastiske utseende høytalere, det enste du mangler nå er fraim med svarte upraights.

    for unndertegnede er veien til voksenprat

    a) selge bilen og gå til 282-250-CDX2-Hicap og XPS2 som jeg har hørt

    b) gå over til gammelNaim olive? 82 og 250 er vel på samme nivå?

    høyttalere? mine neat Elite får greie seg men det frister med momentum4.

    Olive Naim er billig, men black er finere.

    er d trykt å handle i England? noen med erfaringer?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    nilsen64 skrev:
    b) gå over til gammelNaim olive? 82 og 250 er vel på samme nivå?

    c) er d trykt å handle i England? noen med erfaringer?
    b) Om du skal ha samme nivå på forforsterker som 282, må du nok opp på 52. Eller kanskje en 82/SC? Skriv inn "282 52" i søkefeltet på Naim forum, så finner du endel svar. Gammel 250 kan nok ikke måle seg med dagens 250 som bruker teknologien fra 500-forsterkeren. Tipper (uten å ha hørt den sistnevnte) at Olive 250 tilsvarer Reference 200.

    c) Kjøpte 52/SC fra Class A (www.hifi-repairs.co.uk) og det gikk meget bra.

    Noen i denne tråden har kjøpt nytt fra www.uhes.com i England. Sies å ha vært en suksess.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.253
    Antall liker
    3.529
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med lekre høyttalere, Stover.

    Hørte disse på Hifi huset og ble ikke overbevist. Men det var nok elektronikkens feil. Yamaha surroundreciever for pre. Chaper effekt og en DVD-spiller (?) som kilde......
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg går og drømmer om et minimalistisk toboks underholdningssystem i stuen, så er det noen som kan fortelle meg hvor DVD5 ligger i landskapet i forhold til Naims dedikerte cd-spillere?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    Jeg går og drømmer om et minimalistisk toboks underholdningssystem i stuen, så er det noen som kan fortelle meg hvor DVD5 ligger i landskapet i forhold til Naims dedikerte cd-spillere?
    Det sies vel at den er omtrent eller minst på kvalitativt nivå med CD5i lydmessig, men en litt annen klangkarakter?

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Grattis med lekre høyttalere, Stover.

    Hørte disse på Hifi huset og ble ikke overbevist. Men det var nok elektronikkens feil. Yamaha surroundreciever for pre. Chaper effekt og en DVD-spiller (?) som kilde......
    Takk.

    Etter min mening sier dette alt om:

    1. Forhandlere som setter opp demo. oppsett med sånn prioritering.
    2. Kunder som feller sin dom basert på samme grunnlag.

    På den annen side, smaken er så forskjellig. Jeg har kjøpt mine brukt og over tid kan jeg kanskje felle samme dom, ikke overbevisende.
    Foreløpig stemmer imidlertid ikke det med mine opplevelser.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn