Ja, du slet iherdig for å skaffe deg den utgivelsen, Valentino, og op. 95 nevnes rett som det er. Hva med D 887?
Jeg har i dag lyttet til Beethovens 1. klaverkonsert med Pletnev/RNO/Gansch på DG. Har en mange virkelig fremragende tolkninger under vesten, som er tilfelle i dette repertoaret, legges listen høyt. For min del har Michelangelis innspilling med Wiener Symphoniker og Giulini hatt en spesiell plass. Også den er en live-innspilling, men bærer på langt nær samme preg av spontanitet. Begge har ekstremt øre for struktur, linjer og klangbehandling, og tilsvarende ekstreme pianistiske ferdigheter for å omsette forståelsen i musisering på et nivå få er i nærheten av. RNO er et bedre orkester, der særlig treblåserne følger Pletnev til døren mht. uttrykksevne, artikulasjon og musikkforståelse.
Slike innspillinger erstatter ikke, men utfyller hverandre.
Etter pausen Sibelius' 5. symfoni med Maazel og Pittsburg på Sony, Sibelius' mest eksistensielle verk ved siden av den 4. og den mest tvetydige. Hans summa, eller Mona Lisa. Problemet med så ladede, ekspressive verk er at fristelsen for dirigenten til å skrive sin livshistorie inn i tolkningen nesten er overveldende, med den følge at vi som lyttere ikke levnes så store ditto muligheter. Jeg synes dette problemet er større i Sibelius enn i Mahler: Sibelius' dype, finske skoger er noe annet enn Mahlers - eller R. Strauss' - tysk-østerrikske erkjennelsesfilosofi. Ikke et ondt ord om den, men settingen er unektelig en annen og krever derfor en annerledes tilnærming. Maazel/Pittsburg (og Sony!) bretter 5. symfoni ut i all sin strukturelle og klanglige prakt for oss, og nøyer seg med det.
Disse herlighetene kan du anskaffe til reduserte priser, hvis det skulle ha noen betydning.