Å NAVe

C

Cyber

Gjest
Jeg satte meg til rette for å se på nyhetene i går og der var det et innslag som fortalte om en ny trend blant unge som gikk ut på å NAVe. De gidder rett og slett ikke å ta utdannelse eller å jobbe og søker istedet penger fra NAV og lever på de 6000 de får ut per mnd og driver bare dank et år. De fortalte også at 1 av 4 som får utbetalinger fra NAV var under 25 år.

Jeg synes dette er en skremmende utvikling - hvordan skal det gå i fremtiden hvis de skal begynne å "melke" systemet i så ung alder? Og at det i det hele tatt går an?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7281310
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.8053044

N

nb

Gjest
Alle spårk og land har sine særegenheter. Russik er visstnok det eneste språket i verden som har et eget verb for å late som man arbeider, noe som oppstod i GULAGene da det var viktig å late som man gjorde noe for ikke å bli straffet, men samtidig ikke gjøre noe for å bruke opp unødvendig energi.

At det oppstår et eget ord for å snylte på velferdssystemet i Norge burde således ikke komme som noen overraskelse.

Trist, selvsagt. Men jeg er ikke det minste overrasket.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.432
Torget vurderinger
12
Det eneste som er nytt er begrepet.

Men hvorfor har vi oppdratt barna våre til disse holdningene?
Er det en konsekvens av velferdsstaten?
Og analogt til gründeres barnebarnsyndrom?
Er det rett og slett uunngåelig?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Trondmeg skrev:
Det eneste som er nytt er begrepet.

Men hvorfor har vi oppdratt barna våre til disse holdningene?
Er det en konsekvens av velferdsstaten?
Og analogt til gründeres barnebarnsyndrom?
Er det rett og slett uunngåelig?
Det skulle nå slett ikke forundre meg om enkelte av disse NAVerne er tredjegenerasjons trygdemisbrukere, ser ikke for meg at fenomenet er så gjengs blant ungdommer som mediene vil ha det til. Om foreldrene er skilt, drikker og går på trygd virker det kanskje som en naturlig ting kutte ut utdanning og ambisjoner. Har vært borti noen slaurer i jobbsammenheng, og foreldrene er deres er ikke det jeg vil kalle ressursterke.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Enig nb!
Men, som man ser, så er det flere som har foreldre som gjør akkurat det samme.
Å snylte på den norske stat har blitt sosialt akseptert.
Hvorfor skal jeg gjøre noe for pengene, når jeg kan få det samme for å ikke gjøre noen ting?
Problemet er at dette påvirker velferdsstaten, og man får flere som går på dagpenger.
Utgiftene til staten øker, og de må ta ut penger på nye måter siden inntektene ikke rekker over. Skatter, avgifter...
Kanskje Rune Gerhardsen hadde rett? At "snillismen" holder på å konsumere landet?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
6000 kroner er uansett så lite penger at det ikke er mange som gidder å gå på det i lengden.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Total arbeidsstyrke i Norge: 2,62 millioner
Andel nordmenn i arbeidsfør alder på trygd: 22 % (inkluderer ikke kontantstøtte, barnebidrag o.l.)
Andel nordmenn som er uføre: 13 %
Andel nordmenn som er arbeidsledige: 3 %
Totale utbetalinger til uføre i 2008: 56,53 milliarder

(kilde: http://www.dn.no/valg/article1737680.ece )

Ikke filla om 13% av de arbeidsføre de facto er uføre i ordets folkelige tolkning. Og, 22% av arbeidstyrken på trygd. Ren latskap.

C

Cyber

Gjest
Anonym skrev:
6000 kroner er uansett så lite penger at det ikke er mange som gidder å gå på det i lengden.
Selvsagt, men det er jo endel om dette gjelder mange ungdommer, er jo tross alt over 70 000 per hode i året. Pengene er uansett ikke problemet, men holdningen. Det virker som flere og flere er opptatt av å suge maksimalt ut av fellesskapet i stedet for å bidra til felleskapet.

BT: Jeg synes det virker snodig å bli uføretrygdet i den alderen om man ikke har en fysisk eller psykisk utviklingshemning, og mange som er i den situasjonen må jo også kunne gjøre et eller annet. Har også en lokal person som har oppført "uføretrygdet hos NAV" som arbeidsplass og følger i sine foreldres fotspor med lang ansiennitet der. Veldig snodig da både barn og opphavet er i helt utmerket fysisk form og burde kunne gjøre mye rart uten problemer.

Jeg blir rett og slett litt provosert når slik ordninger blir utnyttet og ikke tilgodekommer de som faktisk har behovet og er dem vel unt.

C

Cyber

Gjest
Loevhagen skrev:
Total arbeidsstyrke i Norge: 2,62 millioner
Andel nordmenn i arbeidsfør alder på trygd: 22 % (inkluderer ikke kontantstøtte, barnebidrag o.l.)
Andel nordmenn som er uføre: 13 %
Andel nordmenn som er arbeidsledige: 3 %
Totale utbetalinger til uføre i 2008: 56,53 milliarder

(kilde: http://www.dn.no/valg/article1737680.ece )

Ikke filla om 13% av de arbeidsføre de facto er uføre i ordets folkelige tolkning. Og, 22% av arbeidstyrken på trygd. Ren latskap.
Og det er nok ikke mindre utbetalinger i 2011. :(

22% er jo nesten 580 000 mennesker.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg kan tenke meg at ulike typer rusmisbruk og psykiske lidelser er utbredt i de 22 prosentene. Det er ikke sikkert man ønsker å ha dem som kolleger.

C

Cyber

Gjest
Bach_Man skrev:
Jeg kan tenke meg at ulike typer rusmisbruk og psykiske lidelser er utbredt i de 22 prosentene. Det er ikke sikkert man ønsker å ha dem som kolleger.
Kan det være en halv million i Norge som er ruset eller med psykiske problemer i så stor grad at de ikke engang kan gjøre nytte for seg med parkarbeid i kommunen eller annet fysisk arbeide? Jeg mener vi må stille hardere krav til de som faktisk kan gjøre noe. Dette gjelder også endel asylsøkere og innvandrere som "driver gatelangs", få dem i arbeid - lediggang er roten til alt ondt. Det å få en jobb og bli inkludert er godt for både kropp og psyken.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
cybervision_ skrev:
Bach_Man skrev:
Kan det være en halv million i Norge som er ruset eller med psykiske problemer i så stor grad at de ikke engang kan gjøre nytte for seg med parkarbeid i kommunen eller annet fysisk arbeide?
Med kravet om effektivitet og konkurranse forsvant den sosiale sysselsettingen i kommunene.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Arbeidslivet har ikke lenger plass til døgenikter. Det er mye enklere å få inn en litauer som ønsker å jobbe enn en som bare er der fordi han/hun må, og som bare sprer negativitet og misstemning på arbeidsplassen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er et sunnhetstegn at unge ikke ønsker å jobbe mer enn absolutt nødvending. Det er vi som er hjernevaskejde tullinger som kaster bort store deler av våre liv som slaver for kun å sitte igjen med nok penger til å klarer seg fra måned til måned.

Vi burde i mye større grad levd på importert billig arbeidskraft fra jallaland, og selv brukt livet på mer vesentlige ting enn lønnsslaveri.

Hvis jeg kunne pensjonert meg i morgen og kunne levd tålelig greit på pengene hadde jeg ikke nølt et sekund. Jeg har all forståelse for dem som her muligheten til dette.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
Hvis jeg kunne pensjonert meg i morgen og kunne levd tålelig greit på pengene hadde jeg ikke nølt et sekund. Jeg har all forståelse for dem som her muligheten til dette.
Søke om (uføre)trygd?

G

Gjestemedlem

Gjest
Loevhagen skrev:
Gjestemedlem skrev:
Søke om (uføre)trygd?
Er bare en catch med det. Jeg er ikke ufør. Så jeg får vel slave videre og glede meg til pensjonisttilværelsen. Bare 25 år igjen nå til jeg blir minstepensjonist og må emigrere til et lavkostland for å overleve. Så kanskje jeg bør lage dimmelenke.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Bach_Man skrev:
Det skulle nå slett ikke forundre meg om enkelte av disse NAVerne er tredjegenerasjons trygdemisbrukere
Krøvel Vellevold fra Joker Nord var vel 5. generasjons trygdemottaker.
-Ja det e' korsele' med tradisjona!

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
792
Gjestemedlem skrev:
Loevhagen skrev:
Gjestemedlem skrev:
Søke om (uføre)trygd?
Er bare en catch med det. Jeg er ikke ufør. Så jeg får vel slave videre og glede meg til pensjonisttilværelsen. Bare 25 år igjen nå til jeg blir minstepensjonist og må emigrere til et lavkostland for å overleve. Så kanskje jeg bør lage dimmelenke.
Men blir du minstepensjonist hvis du har hatt lønnet arbeid da?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Gubra skrev:
Gjestemedlem skrev:
Loevhagen skrev:
Gjestemedlem skrev:
Søke om (uføre)trygd?
Ja, hvis lønna var lav.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gubra skrev:
Gjestemedlem skrev:
Loevhagen skrev:
Gjestemedlem skrev:
Søke om (uføre)trygd?
Ja regner med det. Med de gamle reglene der man bare telte de 30 beste årene hadde jeg kommet greit ut, men med de nye reglene ender jeg sikkert opp med minstepensjon selv om jeg har en normalt dårlig lønnet jobb i dag. (Mange år med studium, utenlandsopphold, sesongjobbing og annet) Hvis jeg skal kunne leve av det må jeg enten drive privat pensjonssparing, vinne i tipping eller belage meg på å emigrere. Jeg vil ikke ha råd til å bo i Norge ellers.

25 bra år teller litt, men som sagt kun med den gamle ordningen. Med den nye teller ALLE år, både de gode og de dårlige og da er jeg fucket samme hva jeg gjør fremover.

Forskjellen hadde ikke vært all verden om jeg hadde levd på støtte fra nav de neste 25 årene. Problemet er at jeg ikke kvalifiserer til det (heldigvis kan man jo si), og jeg har ingen planer om å sage av meg en fot heller. :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Alle som har jobbet de siste årene har en tjenestepensjon i tillegg da. Det blir akkurat nok til litt salt i sårene.

Bortsett fra de som er smarte nok til å ha en arbeidsgiver som skjemmer bort sine ansatte ned en brukbar ytelsespensjonsordning da.
70 % av sluttlønn resten av livet er ikke å forakte.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Alle som har jobbet de siste årene har en tjenestepensjon i tillegg da. Det blir akkurat nok til litt salt i sårene.
Sist jeg sjekket saldoen der var den vel 6000 kroner eller noe slikt. Det holder nok til en flybillett men ikke noe mer.

Jeg innser at jeg er totalt fucket med dagens pensjonssystem, men lite jeg kan gjøre med det annet enn å spare for å klare meg selv når den tid kommer. Det er egentlig ikke noe dumt prinsipp det.

Men tilbake til tema har jeg all sympati for dem som velger et enklere liv, istedet for å være en godt betalt slave.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.396
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bach_Man skrev:
Arbeidslivet har ikke lenger plass til døgenikter. Det er mye enklere å få inn en litauer som ønsker å jobbe enn en som bare er der fordi han/hun må, og som bare sprer negativitet og misstemning på arbeidsplassen.
Jammen, då må vi trygde denne døgenikten som vert sparka når den energiske lithauaren overtek.....altså må lithauaren (og, om det skulle finnest; norske, svoltne & effektive arbeidsvillege) jobbe endå hardare for å forsørge dei som berre er 40 - 50 -60 - 70 - 80 - 90 % så effektive, og som altså ikkje kan brukast i arbeidslivet....

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.533
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
BT skrev:
Sist jeg sjekket saldoen der var den vel 6000 kroner eller noe slikt. Det holder nok til en flybillett men ikke noe mer.

Jeg innser at jeg er totalt fucket med dagens pensjonssystem, men lite jeg kan gjøre med det annet enn å spare for å klare meg selv når den tid kommer. Det er egentlig ikke noe dumt prinsipp det.

Men tilbake til tema har jeg all sympati for dem som velger et enklere liv, istedet for å være en godt betalt slave.
Det er bare et problem.
Hvis alle tenkte sånn og gjør alvor av det, så gikk det fort åt skogen med hele Norge.
Men bevares, sikkert fint å gå å drive dank.
Stå opp seint, kaffelatte med VG hver dag i byen, liten formmidagshvil, gradis til middag, middagshvil.
Not, trur ikke det....

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
Jammen, då må vi trygde denne døgenikten som vert sparka når den energiske lithauaren overtek.....altså må lithauaren (og, om det skulle finnest; norske, svoltne & effektive arbeidsvillege) jobbe endå hardare for å forsørge dei som berre er 40 - 50 -60 - 70 - 80 - 90 % så effektive, og som altså ikkje kan brukast i arbeidslivet....
Eller døgenikten søker aldri på jobben fordi han har tenkt å NAVe og kan derfor ikke bli sparket, og utlendingene blir hentet inn fordi det ikke finnes interesse blant nordmenn. Det skal vel egentlig ganske mye udugelighet til for at en nordmann faktisk blir sparket til fordel for en utlending som kanskje ikke kommuniserer så godt. Vanlige passivt-aggresive surpomper og sigeromper med egen- og sykemeldinger i fleng kan jo vanligvis beholde jobben så lenge de vil.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.301
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
nb skrev:
Alle spårk og land har sine særegenheter. Russik er visstnok det eneste språket i verden som har et eget verb for å late som man arbeider
Engelsk (dvs amerikansk engelsk) har uttrykket "goldbricking," som betyr å late som en arbeider...

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
RJEL skrev:
Det er bare et problem.
Hvis alle tenkte sånn og gjør alvor av det, så gikk det fort åt skogen med hele Norge.
Det kan du si om det meste. Hvis alle ville bli frisører og gjorde alvor ut av det ville vi hatt et gigantisk samfunnproblem med mangel på all annen arbeidskraft (men pene på håret), hvis alle ville flytte til Tønsberg også ville det blitt et salig kaos med ekstrem boligmangel, flyktningleire, trafikkproblemer, og byer som Oslo, Bergen og Bodø ville blitt stående tomme som spøkelsesbyer.

Heldigvis er ikke alle mennesker make, og "tenker sånn" om noe som helst. Mange er dessuten godt dresserte og egnet til å være slaver. De liker det sogar. Trygt og godt.

Hvis noen absolutt vil leve for 6000kr/m i livsopphold og drive dank og slaraffenliv og drikke politisk ukorrekt kaffe så la dem nå for all del få lov til det. Vi eier dem ikke, selv om mange liker å tenke slik og helst vil sette sine slaver til tvangsarbeid.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Borten Moe er vel lei av at Støre og Lysbakken har tatt all oppmerksomheten de siste månedene.

Det er ikke utenkelig at BM er inne på noe. Men nå får han nok føle Flåthens vrede.

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Borten Moe er vel lei av at Støre og Lysbakken har tatt all oppmerksomheten de siste månedene.

Det er ikke utenkelig at BM er inne på noe. Men nå får han nok føle Flåthens vrede.
Borten Moe vil bli SPs nye leder om ikke så lenge. Forhåpentligvis vil han gjenreise SP som et borgerlig part og en gang for alle skrote Landsteins rosagrønne sosialistflørterier. SP bør igjen bli et borgerlig sentrumsparti.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.199
Torget vurderinger
23
Begynner NESTEN å bli litt imponert av SV, rettere sagt først Lusbaken, som pælmer ut selveste riks-julenissen Solheim, og nå Borten Moe som faktisk tør å kalle en spade for et graveredskap. Forfriskende takter.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.229
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det som er faen er at snylterne ødelegger for de som virkelig trenger og skal ha hjelp. Dessuten bidrar snylterne til debatt om å stramme inn noe som også rammer de som trenger hjelp.

Ta snylterne - la de som trenger hjelp får det det de må ha!

Topp Bunn