Å NAVe

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.199
Torget vurderinger
23
HFS mot SNYLTERE!!

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
pengesluk skrev:
HFS mot SNYLTERE!!
Kunne ha ignorert den, men greide ikke....

Jeg har søkt rundtom 40 jobber de siste 3-4mnd uten å lande så mye som en ukes vikariat...er nok dessverre tvunget til å bli stemplet, gett...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Å NAVe

kenneth1979 skrev:
pengesluk skrev:
HFS mot SNYLTERE!! 

Jeg har søkt rundtom 40 jobber de siste 3-4mnd uten å lande så mye som en ukes vikariat...er nok dessverre tvunget til å bli stemplet, gett...
Det er da ikke NAVing. At samfunnet tar vare på deg mens du prøver, det skulle bare mangle.

Hold motet oppe, og lykke til!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.199
Torget vurderinger
23
Det har ingen ting med snylting å gjøre. Snylting er noe ganske annet. Snylting er å bevisst benytte seg av et gode, URETTMESSIG, når en vitterligen har andre muligheter.

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
pengesluk skrev:
Det har ingen ting med snylting å gjøre. Snylting er noe ganske annet. Snylting er å bevisst benytte seg av et gode, URETTMESSIG, når en vitterligen har andre muligheter.
Zomby_Woof skrev:
kenneth1979 skrev:
pengesluk skrev:
HFS mot SNYLTERE!!

Det er da ikke NAVing. At samfunnet tar vare på deg mens du prøver, det skulle bare mangle.

Hold motet oppe, og lykke til!
Nei det er ikke det :)

Kjenner en kar som drar den greia vel langt..han får sender meldekort på nett, mens han tar tre-fire mnd'rs turer til asia og lever fett på trygdekronene, så drar han hjem å sparer til ny flybillett og reiser ut igjen.

C

Cyber

Gjest
kenneth1979 skrev:
pengesluk skrev:
HFS mot SNYLTERE!!

Overhodet ikke stemplet. Som du ser i mitt startinnlegg så snakker vi om trenden blant unge med at de urettmessig går på trygd fra NAV etter VGS istedetfor å søke jobb eller videre utdanning. At de tar et "sløveår" på skattebetalernes bekostning.

De som faktisk har behovet for å gå på NAV som deg skal gå med rak rygg. Du prøver jo å komme i arbeid!

Ha ei god helg!

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
cybervision_ skrev:
kenneth1979 skrev:
pengesluk skrev:
HFS mot SNYLTERE!!

Overhodet ikke stemplet. Som du ser i mitt startinnlegg så snakker vi om trenden blant unge med at de urettmessig går på trygd fra NAV etter VGS istedetfor å søke jobb eller videre utdanning. At de tar et "sløveår" på skattebetalernes bekostning.

De som faktisk har behovet for å gå på NAV som deg skal gå med rak rygg. Du prøver jo å komme i arbeid!

Ha ei god helg!
Joa, sant det ;) God helg!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.122
Torget vurderinger
0
Kenneth, du må prøve å markedsføre deg her inne da. Det kan jo være at noen her trenger en som kan det du kan!? ;)

kenneth1979

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2010
Antall liker
2
Spiralis skrev:
Kenneth, du må prøve å markedsføre deg her inne da. Det kan jo være at noen her trenger en som kan det du kan!? ;)
Haha ja ikke sant. Rop ut hvis noen i barteby trenger en med truck og traverskransertifikat T1,2,4 og G4, 11, har erfaring med lagerarbeid og som barista med mer :) Godt brukt med noen huller i cv'n, men gjør en god jobb!

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
Loevhagen skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hvis jeg kunne pensjonert meg i morgen og kunne levd tålelig greit på pengene hadde jeg ikke nølt et sekund. Jeg har all forståelse for dem som her muligheten til dette.
Søke om (uføre)trygd?
Er bare en catch med det. Jeg er ikke ufør.
Å ikke være de facto ufør er jo ikke et hinder. ;) Eventuelt kombinere (og øke oddsen) ved å flytte til ett av de tre nordligste fylkene...

Hilsen en som har ytelsespensjon. :)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Gjestemedlem skrev:
Loevhagen skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hvis jeg kunne pensjonert meg i morgen og kunne levd tålelig greit på pengene hadde jeg ikke nølt et sekund. Jeg har all forståelse for dem som her muligheten til dette.
Søke om (uføre)trygd?
Er bare en catch med det. Jeg er ikke ufør. Så jeg får vel slave videre og glede meg til pensjonisttilværelsen. Bare 25 år igjen nå til jeg blir minstepensjonist og må emigrere til et lavkostland for å overleve. Så kanskje jeg bør lage dimmelenke.
Du får bare ta taxi lappen sverte fjeset og så klage på dårlig rygg, så får du uføretrygd på dagen ...

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Viktig å gjøre det i DEN rekkefølgen. Ikke nok å gjøre de riktige tingene, men også i rett rekkefølge.

C

Cyber

Gjest
http://www.aftenposten.no/jobb/Foreldre-ber-Nav-betale-for-barna-6797128.html
I to rapporter har Nav kartlagt hvem de unge arbeidsledige er, og hvordan saksbehandlerne opplever å samarbeide med dem. Svarene de har funnet gjør dem urolige.

-Så godt som ingen arbeidsledige under 20 år har fullført videregående. Bare en av fem ledige i alderen 20- 24 år har fullført videregående skole.
-Stadig flere sliter med helseproblemer, og andelen som enten går på, eller har gått på trygd, øker.
-Mange har foreldre som selv går på trygd, og som i flere tilfeller motarbeider Navs forsøk på å få ungdommen ut i arbeid.
Rettigheter, ikke plikter

Saksbehandlerne forteller også at ungdommer som har vært fulgt opp av barnevernet, kjenner Nav-systemet svært godt. De vet hva de skal si og er veldig klar over hvilke rettigheter de har.

« de er godt drevne på systemene […] De vet hva de skal si, […] De har ordformuleringer som forundrer meg mange ganger, […] vokabular som en bruker i helsevesenet», opplyser ett kontor.

« de er veldig tydelige på rettighetene sine, men de mangler pliktene. […] da blir det sånn at bestillingen er ’Jeg skal ha det og det og det’, og det første de spør om er ’Hvor lenge… Hvor tidlig kan jeg ta ut sykmelding? Hvor tidlig kan jeg være borte fra jobb?’», forteller et annet.
Det minner meg om en som fortalte om et familiemedlem som pleide å sitte på med en kollega til jobb, men en morgen ringte hun og sa hun ikke skulle på jobb den dagen. Hun hadde nemlig vært å trent dagen i forveien og var så støl i kroppen.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
cybervision_ skrev:
http://www.aftenposten.no/jobb/Foreldre-ber-Nav-betale-for-barna-6797128.html
I to rapporter har Nav kartlagt hvem de unge arbeidsledige er, og hvordan saksbehandlerne opplever å samarbeide med dem. Svarene de har funnet gjør dem urolige.

-Så godt som ingen arbeidsledige under 20 år har fullført videregående. Bare en av fem ledige i alderen 20- 24 år har fullført videregående skole.
-Stadig flere sliter med helseproblemer, og andelen som enten går på, eller har gått på trygd, øker.
-Mange har foreldre som selv går på trygd, og som i flere tilfeller motarbeider Navs forsøk på å få ungdommen ut i arbeid.
Rettigheter, ikke plikter

Saksbehandlerne forteller også at ungdommer som har vært fulgt opp av barnevernet, kjenner Nav-systemet svært godt. De vet hva de skal si og er veldig klar over hvilke rettigheter de har.

« de er godt drevne på systemene […] De vet hva de skal si, […] De har ordformuleringer som forundrer meg mange ganger, […] vokabular som en bruker i helsevesenet», opplyser ett kontor.

« de er veldig tydelige på rettighetene sine, men de mangler pliktene. […] da blir det sånn at bestillingen er ’Jeg skal ha det og det og det’, og det første de spør om er ’Hvor lenge… Hvor tidlig kan jeg ta ut sykmelding? Hvor tidlig kan jeg være borte fra jobb?’», forteller et annet.
Det minner meg om en som fortalte om et familiemedlem som pleide å sitte på med en kollega til jobb, men en morgen ringte hun og sa hun ikke skulle på jobb den dagen. Hun hadde nemlig vært å trent dagen i forveien og var så støl i kroppen.
Men det finnes lyspunkter, som vel andre har vært inne på før i denne eller en lignende tråd: Prisen for denne holdningen og livsstilen er for mange, kanskje de fleste, å dø fattig, ulykkelig og ikke minst tidlig, så Folketrygden sparer en del alderspensjon.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.028
Torget vurderinger
1
Provokatør, slask eller sett feil på kalenderen

Hva er det med slike folk, vil gi et annet perspektiv ???

http://www.dagbladet.no/2012/03/31/kultur/debatt/nav/trygdesnylter/20924592/

Vel Vegard slike som deg er beregnende parasitter som tydelig vis ikke mangler motivasjon for å stjele fra de som virkelig trenger støtten. Du har tydeligvis reflektert over situasjonen og tar et bevist valg og det er verre en ren latskap!

Håper virkelig noen på NAV tar tak i dette og kutter støtten tvert, etter noen uker med å pante flasker er jeg sikker på at
motivasjonen til lønnet arbeid vender tilbake.

V

vredensgnag

Gjest
Problemet, Roald, er ikke at fyren utnytter muligheten - det er vi mennesker predisponert for. Alt som lever søker enkleste overlevelsesvei i forhold til behov, og vi er intet unntak.

Problemet er at "vi" som utgjør samfunnet har utviklet denne muligheten for dem som søker enkleste overlevelsesvei.

Jeg syns denne kommentaren under innlegget sier det godt:

I et darwinistisk perspektiv er det det kanskje stupdumt å ikke la seg 100% uføretrygde, slik at man kan bruke flere av døgnets timer på å lete etter potensielle sexpartnere å få unger med - sammenlignet med dem som står i fast arbeid. Forleden leste jeg i Aftenposten at mange foreldre avleverer avkommet til NAV etter fylte 18 år, og regner med at nå skal fellesskapet ta over ansvaret.
I det hele tatt mange spennende filosofiske betraktninger man kan gjøre seg når det gjelder relasjonen individ-samfunn i verdens beste land, og hvor denne relasjonen er på vei.

Det er godt mulig at man i tidlige skoleår skulle brukt mer tid på å undervise omkring Samfunnskontrakten - men jeg registrerer også her inne at mange syns denslags er bortkastet møye. Vi er i økende grad i ferd med å innse prisen for en unnlatelsessynd som kommer til å "bite oss i ræva," for å bruke et amerikansk uttrykk.

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.808
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg har fulgt med i kommentarene til kronikken. Jeg håper at kronikken ble skrevet som en provokasjon. Alternativet er nesten uutholdelig.
mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er vel ganske begrenset hva de har å leve på som velger denne livsstilen en stund. De går nok lei av å være fattig etter en stund, men har kanskje i mellomtiden lært seg å leve sparsommelig og nøkternt, og har forhåpentligvis brukt tiden sin til noe positivt.

Lønnsarbeid er jo bare en ordning for oss som er så griske på materielle goder at vi velger å ofre all vår tid, og hele vårt liv i andres tjeneste.

Så kan man jo spørre seg hvem som egentlig er taperne her...

Alle skal ha penger til livsopphold om de jobber eller ikke. Ikke mye, men nok til å klare seg i det daglige som fattigfolk. I det store og hele er det nok ikke disse tilfellene som er de store utgiftspostene i sosialbudgettet uansett. Jeg vil nok tro at organisert trygdesvindel står for en mye mye større utgiftspost for det offentlige, og at det er viktigere å konsentrere seg om dette enn å hundse en og annen døgenikt. Men som opphausende symbolsak til politisk formål for de enkle og sinte egner det seg sikkert utmerket.

V

vredensgnag

Gjest

Roald skrev:
Håper virkelig noen på NAV tar tak i dette og kutter støtten tvert, etter noen uker med å pante flasker er jeg sikker på at
motivasjonen til lønnet arbeid vender tilbake.
Han oppfyller regelverkets krav. NAVs saksbehandlere er pålagt å følge regelverket. Det har utviklet seg rene undergrunnsskolesystemet i hvordan man utnytter og utbytter ulike NAV-styrte og andre støtteordninger, og denne ukulturen har vokst seg stor fordi belønningen er stor, til dem som er skamløse nok til å utnytte den.

Og der ligger nøkkelen. Samfunnet har sluttet å dele ut "skam" til dem som fortjener det.

Det er ikke NAV som skal stramme inn, men samfunnet, gjennom lovgivende forsamling. Om folkeviljen ønsker det må lovgiverne omformulere regelverket.
Men i et land der offentlig sektor ansetter en brorpart, der en tilsvarende stor andel er avhengige av slike støtteordninger, og der generell tidsånd synes å være "at dette har rike Norge råd til," er det godt mulig at oppslutningen rundt et parti (partier) som ønsker innstramming vil bli liten.

Ellers forunderlig at et folk som en gang var verdensmestere i selvberging så innbitt har satset på det motsatte.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.199
Torget vurderinger
23
Dessverre er jeg bare så alt for ening i dette siste innlegget.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Det er 6000 kroner i måneden det er snakk om, det er knapt til salt på maten. Rent personlig synes jeg det er bra at ordningen finnes som et sikkerhetsnett så ingen skal sulte.

Summen er så liten at det kun er tilstrekkelig til å dekke et minimum av nødvendige artikler og i lengden tror jeg ingen vil gå på NAV uten at det er et reelt behov.

G

Gjestemedlem

Gjest

vredensgnag skrev:
Og der ligger nøkkelen. Samfunnet har sluttet å dele ut "skam" til dem som fortjener det.
Vi kjenner jo historier om folk som har mistet jobben, men som hver dag likevel reiser "på jobb" og blir borte fra hjemmet for å opprettholde fasaden for familie og naboer, i ren skam.

Kan ikke se at slike holdninger er noe å ønske seg tilbake til. Det er en slavementalitet som jeg ikke finner det spor sympatisk eller ønskelig. Da sympatiserer jeg mer med døgeniktens skamløse slaraffenliv.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Anonym skrev:
Det er 6000 kroner i måneden det er snakk om, det er knapt til salt på maten. Rent personlig synes jeg det er bra at ordningen finnes som et sikkerhetsnett så ingen skal sulte.

Summen er så liten at det kun er tilstrekkelig til å dekke et minimum av nødvendige artikler og i lengden tror jeg ingen vil gå på NAV uten at det er et reelt behov.
de fleste bor nok hjemme hos mor. 6000 kr i lommepenger er mer enn ok for enn 19-20 åring

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
65finger skrev:
Anonym skrev:

de fleste bor nok hjemme hos mor.
De fleste har nok ingen plan om å bo der de til blir 40.

Om noen "utnytter" systemet i et år eller to spiller ingen rolle.

G

Gjestemedlem

Gjest
Anonym skrev:

Presis.

Så når rike mennesker ikke engang unner folk såpass å leve for uten å forvente at de skal settes til tvangsarbeid eller utsettes for offentlig skam og gapestokk, så lander nok min sympati lettere hos de som klarer seg med lite, og gjør enda mindre.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.808
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Gjestemedlem skrev:
vredensgnag skrev:
Vi kjenner jo historier om folk som har mistet jobben, men som hver dag likevel reiser "på jobb" og blir borte fra hjemmet for å opprettholde fasaden for familie og naboer, i ren skam.

Kan ikke se at slike holdninger er noe å ønske seg tilbake til. Det er en slavementalitet som jeg ikke finner det spor sympatisk eller ønskelig. Da sympatiserer jeg mer med døgeniktens skamløse slaraffenliv.
Flott ord, det der: Døgenikt. Taugenichts. Duger ikke til noe.

mvh

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Anonym skrev:

Så når rike mennesker ikke engang unner folk såpass å leve for uten å forvente at de skal settes til tvangsarbeid eller utsettes for offentlig skam og gapestokk, så lander nok min sympati lettere hos de som klarer seg med lite, og gjør enda mindre.
Godt skrevet, jeg føler det på samme måten.

V

vredensgnag

Gjest
De 6000 kronene er bare én av mange tilskuddsordninger man kan søke om. Og har man vært i arbeid er det fort gjort å få helt andre beløp, uten å behøve å gjøre stort. Har man forsørgeransvar kommer det penger i tillegg. Og så kan man være student, og få låne/stipend/tilskudd.
I universitetskretser diskuterer man om det er rimelig at noen er student i femten år, eller om man skal sette en grense for hvor lenge man kan forvente å "stå i Lånekassen."

Det hele begynte i sin tid som en prisverdig ordning, for dem som virkelig ikke kunne hjelpe seg selv, og er blitt en ordning for dem som er skamløse nok til å forsyne seg selv.

Noe må da være galt, et eller annet sted? Vi er Europas sykeste befolkning, med renest luft, vann, mat - i følge hva vi blir fortalt. Med mengder av friluftsmuligheter, åpne områder, tradisjon for aktivitet og helse.

Et mysterium.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
De 6000 kronene er bare én av mange tilskuddsordninger man kan søke om. Og har man vært i arbeid er det fort gjort å få helt andre beløp, uten å behøve å gjøre stort. Har man forsørgeransvar kommer det penger i tillegg. Og så kan man være student, og få låne/stipend/tilskudd.
I universitetskretser diskuterer man om det er rimelig at noen er student i femten år, eller om man skal sette en grense for hvor lenge man kan forvente å "stå i Lånekassen."

Det hele begynte i sin tid som en prisverdig ordning, for dem som virkelig ikke kunne hjelpe seg selv, og er blitt en ordning for dem som er skamløse nok til å forsyne seg selv.

Noe må da være galt, et eller annet sted? Vi er Europas sykeste befolkning, med renest luft, vann, mat - i følge hva vi blir fortalt. Med mengder av friluftsmuligheter, åpne områder, tradisjon for aktivitet og helse.

Et mysterium.
Nå er det bare 2 land i Europa som har 100% dekningsgrad og 0 karensdager men vi ser vel ikke på fakta.

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Antall liker
381
Sted
South of heaven
Jeg tror flere av disse NAV`erne velger denne vinklingen som en "overlevelsesstrategi". Mange her er faktisk marginale på arbeidsmarkedet og sliter med å finne innpass i samfunnet. Jeg tror flere synes det er lettere å si at de er bevisste "snyltere" enn "tapere". Da kan man si at det er en valgt strategi og et bevisst valg for å fremstå som mer ressurssterke enn rett og slett ikke være i stand til å skaffe seg jobb eller bli værende i jobb.
Jobb er fortsatt i 2012 noe av det viktigste vi identifiserer oss med, og jeg er sikker på at mange føler skam over ikke å være en del av "jobbfellesskapet".

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er ikke noen samfunnsmessig ulempe å inkludere alle i økonomien, selv om de ikke nødvendigvis bidrar produksjonsmessig. De pengene de får pløyes tilbake i økonomien og kommer andre til gode. Kjøpmenn, utleiere og tjenestetilbydere får fort tak i disse pengene. De blir neppe syltet ned i sveitsiske bankkonti.

Systemet, selv om noen utvilsomt utnytter det, er godt. Alternativet er sosial nød og fattigdom som vi ser i andre land, og det er ikke noe å trakte etter. Selv ikke for å tekkes irritasjonen for dem som helst skulle sett alle arbeidsledige sent til arbeidsleire.

Vi har et godt sosialt samfunn, og det er ikke de sosiale godene til de aller fattigste som man bør kaste seg over på konservativt vis om man ønsker et enda bedre samfunn. Tvang og avstraffing er generelt ingen god motivasjonsfaktor i et samfunn. Da er det bedre å helle godta at, joda det er noen som utnytter systemet litt.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.808
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Det er ikke noen samfunnsmessig ulempe å inkludere alle i økonomien, selv om de ikke nødvendigvis bidrar produksjonsmessig. De pengene de får pløyes tilbake i økonomien og kommer andre til gode. Kjøpmenn, utleiere og tjenestetilbydere får fort tak i disse pengene. De blir neppe syltet ned i sveitsiske bankkonti.
-I motsetning, mener du, til om pengene hadde vært tjent ved arbeid??

mvh

V

vredensgnag

Gjest
Problemet er vel snarere at moderne samfunn har prøvd å avskaffe det gjensidige avhengighetsforholdet som har preget alle samfunn, inntil forholdsvis ny tid. Medlemmer i samfunn inngikk tradisjonelt i klart tegnede roller, der bidrag og ytelse ble oversiktlig forstått.

Befolkningseksplosjonen som fulgte med petroleumsdrevet teknologi har sannsynligvis tøyd tydeligheten i avhengighetsforholdene dithen at vi tror det er konsekvensfritt å velge å selv ikke bidra, siden det oljedrevne overflødighetshornet har mer enn nok til alle. (Og nå er det altså ikke Nordsjøoljen jeg tenker på, men hva som har skjedd etter at menneskeheten bemektiget seg energi fra petroleum).
Man kan muligens påstå at demokratisering og oljeutvinning har gått hånd i hånd, med temmelig like tidslinjer og utviklingsløp. Og at vi nå avdemokratiseres i takt med at vi også avoljes.

Som vi ser rundt omkring i Europa er man nå i ferd med å redefinere bidrag/ytelse kvotienten, fordi overskuddet som tillot en kunstig samfunnsform er ved å bli borte.
Her hjemme har vi dessverre egen olje, og omstillingen vil vel av den grunn ta lenger tid. At den kommer er det liten tvil om.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Ser man rundt seg i Europa ser man også at de rike blir stadig rikere.

Jeg tror ikke en omstilling vil komme folk flest til gode. Det er bare å se til Tyskland hvor postbud tjener 5 Euro i timen.

Du må gjerne komme med eksempler på en kunstig samfunnsform som er ved å bli borte.

V

vredensgnag

Gjest
Anonym skrev:
Ser man rundt seg i Europa ser man også at de rike blir stadig rikere.

Jeg tror ikke en omstilling vil komme folk flest til gode. Det er bare å se til Tyskland hvor postbud tjener 5 Euro i timen.

Du må gjerne komme med eksempler på en kunstig samfunnsform som er ved å bli borte.
Dette er jo nettopp poenget. Vi er på vei tilbake til føydalismen og penge/maktkonsentrasjoner, der det store flertallet er eiendoms- og ressursløse. At det ikke var slik, i en kort periode fra allmenn stemmerett ble tilkjent til nå, er et petroleumsdrevet overskuddsfenomen, og nå som det er begynt å skorte på oljen, og overskuddene, skorter det også på allmenngjøringen av tilgang til rikdom, makt og ressurser.

Cameron i UK er vel nærmest i bresjen her. Verdt å følge med på hva han og hans mener er rett og rimelig. "It will soon be in theatres near you."

V

vredensgnag

Gjest
Anonym skrev:
Det handler om bærekraft. Når et samfunn gjør seg avhengig av eksterne faktorer det ikke kontrollerer, og som dets overlevelse er bygget på, så er det en kunstig konstruksjon, sammenlignet med en naturlig konstruksjon.

Dette kan skaleres helt ned til den opprinnelige betydningen av oikos nomos, økonomi, reglene man skulle følge for å skikke sitt hus vel.
Bor man på egen grunn, med tilstrekkelig innsikt og utkomme til å berge seg selv og sine, så lever man ikke kunstig, men naturlig.

I den grad man forlater et slikt levesett, og legger mer og mer av sin skjebne i andres hender, så lever man i en kunstig fundert samfunnsform der gehalten i gjensidig tillit medlemmene i mellom er altavgjørende.
Denne gjensidige tilliten er underminert i dagens samfunn, og blir tydeligvis ikke bedre etter som dagene går.

Samfunnskontrakten er krevende. Kant, Hegel, Marx og andre stilte høye krav til samfunnsmedlemmene, med sterke innslag av plikter, om man skulle våge å slippe selvstendig bærekraft og stole på andre for sin overlevelse.
Den samfunnskontrakten ser det ut som om vi har revet i filler i Verdens Beste Land.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
blir neppe noen av-oljing de nærmeste 100 år, tvert imot så vil etterspørselen med all sansynlighet øke kontinuerlig for hvert år og det ser også ut til at det ikke blir tomt med det første.

vredensgnag skrev:
Problemet er vel snarere at moderne samfunn har prøvd å avskaffe det gjensidige avhengighetsforholdet som har preget alle samfunn, inntil forholdsvis ny tid. Medlemmer i samfunn inngikk tradisjonelt i klart tegnede roller, der bidrag og ytelse ble oversiktlig forstått.

Befolkningseksplosjonen som fulgte med petroleumsdrevet teknologi har sannsynligvis tøyd tydeligheten i avhengighetsforholdene dithen at vi tror det er konsekvensfritt å velge å selv ikke bidra, siden det oljedrevne overflødighetshornet har mer enn nok til alle. (Og nå er det altså ikke Nordsjøoljen jeg tenker på, men hva som har skjedd etter at menneskeheten bemektiget seg energi fra petroleum).
Man kan muligens påstå at demokratisering og oljeutvinning har gått hånd i hånd, med temmelig like tidslinjer og utviklingsløp. Og at vi nå avdemokratiseres i takt med at vi også avoljes.

Som vi ser rundt omkring i Europa er man nå i ferd med å redefinere bidrag/ytelse kvotienten, fordi overskuddet som tillot en kunstig samfunnsform er ved å bli borte.
Her hjemme har vi dessverre egen olje, og omstillingen vil vel av den grunn ta lenger tid. At den kommer er det liten tvil om.

V

vredensgnag

Gjest
val skrev:
blir neppe noen av-oljing de nærmeste 100 år, tvert imot så vil etterspørselen med all sansynlighet øke kontinuerlig for hvert år og det ser også ut til at det ikke blir tomt med det første.

vredensgnag skrev:

Billig, enkelt tilgjengelig petroleum, reservert for en liten gruppe I-land, er over. Det er det avgjørende her.

Topp Bunn