Kunne ha ignorert den, men greide ikke....pengesluk skrev:HFS mot SNYLTERE!!
Det er da ikke NAVing. At samfunnet tar vare på deg mens du prøver, det skulle bare mangle.kenneth1979 skrev:Kunne ha ignorert den, men greide ikke....pengesluk skrev:HFS mot SNYLTERE!!
Jeg har søkt rundtom 40 jobber de siste 3-4mnd uten å lande så mye som en ukes vikariat...er nok dessverre tvunget til å bli stemplet, gett...
pengesluk skrev:Det har ingen ting med snylting å gjøre. Snylting er noe ganske annet. Snylting er å bevisst benytte seg av et gode, URETTMESSIG, når en vitterligen har andre muligheter.
Nei det er ikke detZomby_Woof skrev:Det er da ikke NAVing. At samfunnet tar vare på deg mens du prøver, det skulle bare mangle.kenneth1979 skrev:Kunne ha ignorert den, men greide ikke....pengesluk skrev:HFS mot SNYLTERE!!
Jeg har søkt rundtom 40 jobber de siste 3-4mnd uten å lande så mye som en ukes vikariat...er nok dessverre tvunget til å bli stemplet, gett...
Hold motet oppe, og lykke til!
Overhodet ikke stemplet. Som du ser i mitt startinnlegg så snakker vi om trenden blant unge med at de urettmessig går på trygd fra NAV etter VGS istedetfor å søke jobb eller videre utdanning. At de tar et "sløveår" på skattebetalernes bekostning.kenneth1979 skrev:Kunne ha ignorert den, men greide ikke....pengesluk skrev:HFS mot SNYLTERE!!
Joa, sant det God helg!cybervision_ skrev:Overhodet ikke stemplet. Som du ser i mitt startinnlegg så snakker vi om trenden blant unge med at de urettmessig går på trygd fra NAV etter VGS istedetfor å søke jobb eller videre utdanning. At de tar et "sløveår" på skattebetalernes bekostning.kenneth1979 skrev:Kunne ha ignorert den, men greide ikke....pengesluk skrev:HFS mot SNYLTERE!!
De som faktisk har behovet for å gå på NAV som deg skal gå med rak rygg. Du prøver jo å komme i arbeid!
Ha ei god helg!
Haha ja ikke sant. Rop ut hvis noen i barteby trenger en med truck og traverskransertifikat T1,2,4 og G4, 11, har erfaring med lagerarbeid og som barista med mer Godt brukt med noen huller i cv'n, men gjør en god jobb!Spiralis skrev:Kenneth, du må prøve å markedsføre deg her inne da. Det kan jo være at noen her trenger en som kan det du kan!?
Å ikke være de facto ufør er jo ikke et hinder. Eventuelt kombinere (og øke oddsen) ved å flytte til ett av de tre nordligste fylkene...Gjestemedlem skrev:Er bare en catch med det. Jeg er ikke ufør.Loevhagen skrev:Søke om (uføre)trygd?Gjestemedlem skrev:Hvis jeg kunne pensjonert meg i morgen og kunne levd tålelig greit på pengene hadde jeg ikke nølt et sekund. Jeg har all forståelse for dem som her muligheten til dette.
Du får bare ta taxi lappen sverte fjeset og så klage på dårlig rygg, så får du uføretrygd på dagen ...Gjestemedlem skrev:Er bare en catch med det. Jeg er ikke ufør. Så jeg får vel slave videre og glede meg til pensjonisttilværelsen. Bare 25 år igjen nå til jeg blir minstepensjonist og må emigrere til et lavkostland for å overleve. Så kanskje jeg bør lage dimmelenke.Loevhagen skrev:Søke om (uføre)trygd?Gjestemedlem skrev:Hvis jeg kunne pensjonert meg i morgen og kunne levd tålelig greit på pengene hadde jeg ikke nølt et sekund. Jeg har all forståelse for dem som her muligheten til dette.
I to rapporter har Nav kartlagt hvem de unge arbeidsledige er, og hvordan saksbehandlerne opplever å samarbeide med dem. Svarene de har funnet gjør dem urolige.
-Så godt som ingen arbeidsledige under 20 år har fullført videregående. Bare en av fem ledige i alderen 20- 24 år har fullført videregående skole.
-Stadig flere sliter med helseproblemer, og andelen som enten går på, eller har gått på trygd, øker.
-Mange har foreldre som selv går på trygd, og som i flere tilfeller motarbeider Navs forsøk på å få ungdommen ut i arbeid.
Det minner meg om en som fortalte om et familiemedlem som pleide å sitte på med en kollega til jobb, men en morgen ringte hun og sa hun ikke skulle på jobb den dagen. Hun hadde nemlig vært å trent dagen i forveien og var så støl i kroppen.Rettigheter, ikke plikter
Saksbehandlerne forteller også at ungdommer som har vært fulgt opp av barnevernet, kjenner Nav-systemet svært godt. De vet hva de skal si og er veldig klar over hvilke rettigheter de har.
« de er godt drevne på systemene [ ] De vet hva de skal si, [ ] De har ordformuleringer som forundrer meg mange ganger, [ ] vokabular som en bruker i helsevesenet», opplyser ett kontor.
« de er veldig tydelige på rettighetene sine, men de mangler pliktene. [ ] da blir det sånn at bestillingen er Jeg skal ha det og det og det, og det første de spør om er Hvor lenge Hvor tidlig kan jeg ta ut sykmelding? Hvor tidlig kan jeg være borte fra jobb?», forteller et annet.
Men det finnes lyspunkter, som vel andre har vært inne på før i denne eller en lignende tråd: Prisen for denne holdningen og livsstilen er for mange, kanskje de fleste, å dø fattig, ulykkelig og ikke minst tidlig, så Folketrygden sparer en del alderspensjon.cybervision_ skrev:http://www.aftenposten.no/jobb/Foreldre-ber-Nav-betale-for-barna-6797128.html
I to rapporter har Nav kartlagt hvem de unge arbeidsledige er, og hvordan saksbehandlerne opplever å samarbeide med dem. Svarene de har funnet gjør dem urolige.
-Så godt som ingen arbeidsledige under 20 år har fullført videregående. Bare en av fem ledige i alderen 20- 24 år har fullført videregående skole.
-Stadig flere sliter med helseproblemer, og andelen som enten går på, eller har gått på trygd, øker.
-Mange har foreldre som selv går på trygd, og som i flere tilfeller motarbeider Navs forsøk på å få ungdommen ut i arbeid.Det minner meg om en som fortalte om et familiemedlem som pleide å sitte på med en kollega til jobb, men en morgen ringte hun og sa hun ikke skulle på jobb den dagen. Hun hadde nemlig vært å trent dagen i forveien og var så støl i kroppen.Rettigheter, ikke plikter
Saksbehandlerne forteller også at ungdommer som har vært fulgt opp av barnevernet, kjenner Nav-systemet svært godt. De vet hva de skal si og er veldig klar over hvilke rettigheter de har.
« de er godt drevne på systemene [ ] De vet hva de skal si, [ ] De har ordformuleringer som forundrer meg mange ganger, [ ] vokabular som en bruker i helsevesenet», opplyser ett kontor.
« de er veldig tydelige på rettighetene sine, men de mangler pliktene. [ ] da blir det sånn at bestillingen er Jeg skal ha det og det og det, og det første de spør om er Hvor lenge Hvor tidlig kan jeg ta ut sykmelding? Hvor tidlig kan jeg være borte fra jobb?», forteller et annet.
Han oppfyller regelverkets krav. NAVs saksbehandlere er pålagt å følge regelverket. Det har utviklet seg rene undergrunnsskolesystemet i hvordan man utnytter og utbytter ulike NAV-styrte og andre støtteordninger, og denne ukulturen har vokst seg stor fordi belønningen er stor, til dem som er skamløse nok til å utnytte den.Roald skrev:Håper virkelig noen på NAV tar tak i dette og kutter støtten tvert, etter noen uker med å pante flasker er jeg sikker på at
motivasjonen til lønnet arbeid vender tilbake.
Vi kjenner jo historier om folk som har mistet jobben, men som hver dag likevel reiser "på jobb" og blir borte fra hjemmet for å opprettholde fasaden for familie og naboer, i ren skam.vredensgnag skrev:Og der ligger nøkkelen. Samfunnet har sluttet å dele ut "skam" til dem som fortjener det.
de fleste bor nok hjemme hos mor. 6000 kr i lommepenger er mer enn ok for enn 19-20 åringAnonym skrev:Det er 6000 kroner i måneden det er snakk om, det er knapt til salt på maten. Rent personlig synes jeg det er bra at ordningen finnes som et sikkerhetsnett så ingen skal sulte.
Summen er så liten at det kun er tilstrekkelig til å dekke et minimum av nødvendige artikler og i lengden tror jeg ingen vil gå på NAV uten at det er et reelt behov.
De fleste har nok ingen plan om å bo der de til blir 40.65finger skrev:de fleste bor nok hjemme hos mor.Anonym skrev:Det er 6000 kroner i måneden det er snakk om, det er knapt til salt på maten. Rent personlig synes jeg det er bra at ordningen finnes som et sikkerhetsnett så ingen skal sulte.
Summen er så liten at det kun er tilstrekkelig til å dekke et minimum av nødvendige artikler og i lengden tror jeg ingen vil gå på NAV uten at det er et reelt behov.
Presis.Anonym skrev:Det er 6000 kroner i måneden det er snakk om, det er knapt til salt på maten. Rent personlig synes jeg det er bra at ordningen finnes som et sikkerhetsnett så ingen skal sulte.
Flott ord, det der: Døgenikt. Taugenichts. Duger ikke til noe.Gjestemedlem skrev:Vi kjenner jo historier om folk som har mistet jobben, men som hver dag likevel reiser "på jobb" og blir borte fra hjemmet for å opprettholde fasaden for familie og naboer, i ren skam.vredensgnag skrev:Og der ligger nøkkelen. Samfunnet har sluttet å dele ut "skam" til dem som fortjener det.
Kan ikke se at slike holdninger er noe å ønske seg tilbake til. Det er en slavementalitet som jeg ikke finner det spor sympatisk eller ønskelig. Da sympatiserer jeg mer med døgeniktens skamløse slaraffenliv.
Godt skrevet, jeg føler det på samme måten.Gjestemedlem skrev:Så når rike mennesker ikke engang unner folk såpass å leve for uten å forvente at de skal settes til tvangsarbeid eller utsettes for offentlig skam og gapestokk, så lander nok min sympati lettere hos de som klarer seg med lite, og gjør enda mindre.Anonym skrev:Det er 6000 kroner i måneden det er snakk om, det er knapt til salt på maten. Rent personlig synes jeg det er bra at ordningen finnes som et sikkerhetsnett så ingen skal sulte.
Nå er det bare 2 land i Europa som har 100% dekningsgrad og 0 karensdager men vi ser vel ikke på fakta.vredensgnag skrev:De 6000 kronene er bare én av mange tilskuddsordninger man kan søke om. Og har man vært i arbeid er det fort gjort å få helt andre beløp, uten å behøve å gjøre stort. Har man forsørgeransvar kommer det penger i tillegg. Og så kan man være student, og få låne/stipend/tilskudd.
I universitetskretser diskuterer man om det er rimelig at noen er student i femten år, eller om man skal sette en grense for hvor lenge man kan forvente å "stå i Lånekassen."
Det hele begynte i sin tid som en prisverdig ordning, for dem som virkelig ikke kunne hjelpe seg selv, og er blitt en ordning for dem som er skamløse nok til å forsyne seg selv.
Noe må da være galt, et eller annet sted? Vi er Europas sykeste befolkning, med renest luft, vann, mat - i følge hva vi blir fortalt. Med mengder av friluftsmuligheter, åpne områder, tradisjon for aktivitet og helse.
Et mysterium.
-I motsetning, mener du, til om pengene hadde vært tjent ved arbeid??Gjestemedlem skrev:Det er ikke noen samfunnsmessig ulempe å inkludere alle i økonomien, selv om de ikke nødvendigvis bidrar produksjonsmessig. De pengene de får pløyes tilbake i økonomien og kommer andre til gode. Kjøpmenn, utleiere og tjenestetilbydere får fort tak i disse pengene. De blir neppe syltet ned i sveitsiske bankkonti.
Dette er jo nettopp poenget. Vi er på vei tilbake til føydalismen og penge/maktkonsentrasjoner, der det store flertallet er eiendoms- og ressursløse. At det ikke var slik, i en kort periode fra allmenn stemmerett ble tilkjent til nå, er et petroleumsdrevet overskuddsfenomen, og nå som det er begynt å skorte på oljen, og overskuddene, skorter det også på allmenngjøringen av tilgang til rikdom, makt og ressurser.Anonym skrev:Ser man rundt seg i Europa ser man også at de rike blir stadig rikere.
Jeg tror ikke en omstilling vil komme folk flest til gode. Det er bare å se til Tyskland hvor postbud tjener 5 Euro i timen.
Du må gjerne komme med eksempler på en kunstig samfunnsform som er ved å bli borte.
Det handler om bærekraft. Når et samfunn gjør seg avhengig av eksterne faktorer det ikke kontrollerer, og som dets overlevelse er bygget på, så er det en kunstig konstruksjon, sammenlignet med en naturlig konstruksjon.Anonym skrev:Du må gjerne komme med eksempler på en kunstig samfunnsform som er ved å bli borte.
vredensgnag skrev:Problemet er vel snarere at moderne samfunn har prøvd å avskaffe det gjensidige avhengighetsforholdet som har preget alle samfunn, inntil forholdsvis ny tid. Medlemmer i samfunn inngikk tradisjonelt i klart tegnede roller, der bidrag og ytelse ble oversiktlig forstått.
Befolkningseksplosjonen som fulgte med petroleumsdrevet teknologi har sannsynligvis tøyd tydeligheten i avhengighetsforholdene dithen at vi tror det er konsekvensfritt å velge å selv ikke bidra, siden det oljedrevne overflødighetshornet har mer enn nok til alle. (Og nå er det altså ikke Nordsjøoljen jeg tenker på, men hva som har skjedd etter at menneskeheten bemektiget seg energi fra petroleum).
Man kan muligens påstå at demokratisering og oljeutvinning har gått hånd i hånd, med temmelig like tidslinjer og utviklingsløp. Og at vi nå avdemokratiseres i takt med at vi også avoljes.
Som vi ser rundt omkring i Europa er man nå i ferd med å redefinere bidrag/ytelse kvotienten, fordi overskuddet som tillot en kunstig samfunnsform er ved å bli borte.
Her hjemme har vi dessverre egen olje, og omstillingen vil vel av den grunn ta lenger tid. At den kommer er det liten tvil om.
Billig, enkelt tilgjengelig petroleum, reservert for en liten gruppe I-land, er over. Det er det avgjørende her.val skrev:blir neppe noen av-oljing de nærmeste 100 år, tvert imot så vil etterspørselen med all sansynlighet øke kontinuerlig for hvert år og det ser også ut til at det ikke blir tomt med det første.
vredensgnag skrev:Problemet er vel snarere at moderne samfunn har prøvd å avskaffe det gjensidige avhengighetsforholdet som har preget alle samfunn, inntil forholdsvis ny tid. Medlemmer i samfunn inngikk tradisjonelt i klart tegnede roller, der bidrag og ytelse ble oversiktlig forstått.
Befolkningseksplosjonen som fulgte med petroleumsdrevet teknologi har sannsynligvis tøyd tydeligheten i avhengighetsforholdene dithen at vi tror det er konsekvensfritt å velge å selv ikke bidra, siden det oljedrevne overflødighetshornet har mer enn nok til alle. (Og nå er det altså ikke Nordsjøoljen jeg tenker på, men hva som har skjedd etter at menneskeheten bemektiget seg energi fra petroleum).
Man kan muligens påstå at demokratisering og oljeutvinning har gått hånd i hånd, med temmelig like tidslinjer og utviklingsløp. Og at vi nå avdemokratiseres i takt med at vi også avoljes.
Som vi ser rundt omkring i Europa er man nå i ferd med å redefinere bidrag/ytelse kvotienten, fordi overskuddet som tillot en kunstig samfunnsform er ved å bli borte.
Her hjemme har vi dessverre egen olje, og omstillingen vil vel av den grunn ta lenger tid. At den kommer er det liten tvil om.