Å NAVe

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Det faktum at en liten gruppe nordmenn har gitt seg selv særpensjoner, og utsatt behandlingen av pensjonsreformen for å få det til, er ikke av betydning for statsfinansene, men for demokratiet.
Enig i det. Og det latterligste er at de som blir busted påberoper seg at de ikke visste bedre eller at "det pleide å være slik".

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.006
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Tror dere de såkalte naverne er det som senker velfredsstaten?

Det er viktig å skille mellom vår moralske forargelse over «gratispassasjerer» på individnivå og det systemiske nivå. Og det er vel på systemnivå endringene må gjøres.

C

Cyber

Gjest
nb skrev:
vredensgnag skrev:
Det faktum at en liten gruppe nordmenn har gitt seg selv særpensjoner, og utsatt behandlingen av pensjonsreformen for å få det til, er ikke av betydning for statsfinansene, men for demokratiet.
Enig i det. Og det latterligste er at de som blir busted påberoper seg at de ikke visste bedre eller at "det pleide å være slik".
Ja, det smaker godt å jobbe kommunalt, de sitter på tinget med 12 års opptjening til pensjon og gikk samtidig inn for å heve min opptjeningsgrense så høyt at jeg aldri ville klart å oppnå full pensjon selv om jeg stod til siste slutt. 44 år tror jeg det var. Heldigvis ble det stoppet.

N

nb

Gjest
Dr Dong skrev:
Tror dere de såkalte naverne er det som senker velfredsstaten?
Selvsagt ikke, det er et års tid og små utbetalinger og neppe så mange det er snakk om. Men det er et sykdomstegn at NAV ses på som en serviceinstitusjon man oppsøker ved enhver form for misnøye med tilværet. Og oppfatningen om at staten får værsågod betale.

Arbeidsleidighetstrygd (eller arbeidsavklaringspenger som det heter nå) utgjør heller ikke det helt store, det er de livsvarige ytelsene som slår tungt inn.

V

vredensgnag

Gjest
65finger skrev:
vredensgnag skrev:
65finger skrev:
nb skrev:
Som skrivekunst var det en artig kronikk, innholdet er delvis håpløst.

Man kan mene mye om lønningene og ikke minst pensjonsavtalene til de som sitter på stortinget, men siden det utgjør et begrenset antall personer er det rimelig irrelevant for statsfinansene på både kort og lang sikt. Det samme kan man ikke si om trygdebudsjettene eller den kostanden det faktisk har for samfunnet at folk ikke jobber.
signaleffekten er viktigere enn hvilken betydning det har for statsfinansene
Helt enig. Det var budskapet i forrige innlegg. Muligens uklart ;D
Jeg var enig med deg, så jeg endrer din sad-face til en smiley! Kommenterte mest nbs innspill om betydning for statsfinansene.

Det at stortinget utsatte behandling av pensjonsreformen så de kunne få gjennom sine kremavtaler er temmelig merkelig.

V

vredensgnag

Gjest
nb skrev:
vredensgnag skrev:
Jeg tror du tenker på dem som ble tatt i å få utbetalt etterlønn og pensjon, når de tok nytt arbeid.

Det jeg tenker på (og Finger65) er den fantastiske pensjonspakken som stortingspolitikere og statsråder hadde innvilget seg selv, der de fikk full pensjon etter 12 år på tinget. Da denne pakken ble besluttet avviklet, så utsatte de sluttbehandlingen slik at så mange som mulig skulle komme over 12-årsstreken før nye regler skulle gjelde. (30 års opptjeningstid)

Og det er denne pakken kronikkforfatteren henviser til.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Det jeg tenker på (og Finger65) er den fantastiske pensjonspakken som stortingspolitikere og statsråder hadde innvilget seg selv, der de fikk full pensjon etter 12 år på tinget. Da denne pakken ble besluttet avviklet, så utsatte de sluttbehandlingen slik at så mange som mulig skulle komme over 12-årsstreken før nye regler skulle gjelde. (30 års opptjeningstid)

Det var det jeg tenkte på med "mangt og meget om stortingspensjonene" - ordningen har alltid vært latterlig gunstig og den evige treneringen av behandlingen en skandale, så ingen uenighet derom.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Å NAVe

nb skrev:
Arbeidsleidighetstrygd (eller arbeidsavklaringspenger som det heter nå) utgjør heller ikke det helt store, det er de livsvarige ytelsene som slår tungt inn.
Arbeidsavklaringspenger er det som het attføring i gamle dager. Det er gjerne siste ledd i en rekke som starter med langvarig sykemelding og ender med uføretrygd (for de som ikke finner veien tilbake til arbeidslivet).

Altså: Ikke akkurat noe naturlig førstevalg for NAV'erne...

Vicarious

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2010
Antall liker
381
Sted
South of heaven
Zomby_Woof skrev:
nb skrev:
Arbeidsavklaringspenger er det som het attføring i gamle dager. Det er gjerne siste ledd i en rekke som starter med langvarig sykemelding og ender med uføretrygd (for de som ikke finner veien tilbake til arbeidslivet).

Altså: Ikke akkurat noe naturlig førstevalg for NAV'erne...
Yrkesrettet attføring, rehabiliteringspenger og tidsbegrenset uførestønad ble slått sammen til det som nå heter arbeidsavklaringspenger.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mange takk for saklig og nyttig innspill.

Tråder som denne sklir ofte ut i moralsk forargelse og mildt sagt surrete begrepsbruk. Fint med litt fakta. :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.390
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
vredensgnag skrev:
nb skrev:
vredensgnag skrev:
Jeg tror du tenker på dem som ble tatt i å få utbetalt etterlønn og pensjon, når de tok nytt arbeid.

Nå skal man heller ikke glemme at stortingspensjonen regulerer opp i mot enhver tid gjeldende kompensasjon for Stortingsrepresentanter, og ikke folketrygdens grunnbeløp!

Så dette er en meget attraktiv pensjonsordninge!

Når det er sagt - så synes jeg faktisk ikke jobben som Stortingsrepresentant eller statsråd er spesiellt godt betalt. Så en god pensjonsordnigner er i grunn vel fortjent - problemet er forksjellsbehandlingen og mangelen på åpenhet!

Mvh
OMF

Z

Zomby_Woof

Gjest
OMF skrev:
Når det er sagt - så synes jeg faktisk ikke jobben som Stortingsrepresentant eller statsråd er spesiellt godt betalt.

Mvh
OMF
Enig med deg i at lønnsnivået i politikken ikke er spesielt høyt. På den annen side: Meget kort opptjeningstid, høy pensjon, en glimrende arena for nettverksbygging, CV-fyll som burde gi muligheter i arbeidsmarkedet. Alt dette skulle gi gode muligheter for høy inntekt når de forlater politikken. Stortingspolitikere og statsråder lider neppe noen nød etter at de slutter.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.781
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Enig med deg i at lønnsnivået i politikken ikke er spesielt høyt.
???
Politikere, byrådsmedlemmer og mange ordførere har ca. 3X ingeniørlønn. Statsministeren tjener like mye som statsministeren i England; et land vi ikke ønsker å sammenligne oss med når det gjelder forskjell på folk. Det er spesielt godt betalte jobber. Betalt av felleskapet. Deres ekstreme lønnsøkning de siste ti år er gjenspeilt i det offentlige forfall i samme periode. I dag brøytes knapt veiene, men ordførerne skal være millionærer....det har vi råd til...

Dette er ferd med undergrave hele velferdsstaten; ikke en og annen snylter hos NAV. Vi godar et høyt skatte- og avgiftsnivå fordi det gir oss goder tilbake samt at politikere og byråkrater historisk sett har hatt moderat lønn. Dette har gitt tillit. Erosjonen av dette de ti siste år er katastrofal. Ti nye år med tilraning av felelskapets resurser av den styrende, øvre middelklasse vil medføre en kollaps i folks skattevilje..

Z

Zomby_Woof

Gjest
For all del. De tjener til og med mer enn meg, men så omgås de flere kriminelle også... ;)

Men.... Det er ikke naturlig å sammenligne statsministeren med begynnerlønna til en ingeniør. Det er naturlig å sammenligne politikernes lønnsnivå med tilsvarende i det private næringsliv, og da kommer de veldig dårlig ut. Det vil si til de 'pensjonerer' seg, og begynner i butikken til pølse-Hansen.

Jeg er forresten ikke lenger ut på venstresida enn at jeg synes det er helt greit at det er forskjell på folk.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Har mer respekt for en som drar inn 100tusen pr mnd på og selge billig alkohol til vanlige folk enn de som sitter på stortinget og lurer det norske folk!

V

vredensgnag

Gjest
eddie1 skrev:
Har mer respekt for en som drar inn 100tusen pr mnd på og selge billig alkohol til vanlige folk enn de som sitter på stortinget og lurer det norske folk!
Det norske folk "lar seg lure" fordi det ikke engasjerer seg, ikke setter seg inn i prosessene, ikke bidrar selv, og ikke lar sin stemme høre.

Alle kan ta del i politikken og påvirke politikere. Om du virkelig mener det du skrev så tror jeg du vil finne Somalia er idealsamfunnet du leter etter.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
792
vredensgnag skrev:
eddie1 skrev:
Det norske folk "lar seg lure" fordi det ikke engasjerer seg, ikke setter seg inn i prosessene, ikke bidrar selv, og ikke lar sin stemme høre.

Alle kan ta del i politikken og påvirke politikere. Om du virkelig mener det du skrev så tror jeg du vil finne Somalia er idealsamfunnet du leter etter.
Neppe noen stor forretningside å selge alkohol i Somalia...........

V

vredensgnag

Gjest
Gubra skrev:
vredensgnag skrev:
eddie1 skrev:

Tvert i mot, somalisk øl er av ypperlig kvalitet, og usedvanlig billig, slik at flest mulig skal få drikke det. Her hos oss sørger fanatikerne i Krf for at vi har heftige avgifter på alkohol, mens somalierne nyter verdens billigste øl.

Kanskje verden ikke er slik du tror? ;D

http://www.thesun.co.uk/sol/homepag...he-world-Cheapest-pint-is-10p-In-Somalia.html

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
792
vredensgnag skrev:
Gubra skrev:
vredensgnag skrev:
eddie1 skrev:

Tvert i mot, somalisk øl er av ypperlig kvalitet, og usedvanlig billig, slik at flest mulig skal få drikke det. Her hos oss sørger fanatikerne i Krf for at vi har heftige avgifter på alkohol, mens somalierne nyter verdens billigste øl.

Kanskje verden ikke er slik du tror? ;D

http://www.thesun.co.uk/sol/homepag...he-world-Cheapest-pint-is-10p-In-Somalia.html
10p for en pint, hva blir det? 1 kr. litern? Da kan man jo vanne blomstene med øl.
Blir litt vanskelig å forklare at det lukter øl av blomsterbedet når islamgutta banker på døra, men likevel, 1 kr/liter!

Topp Bunn