Ønskes kjøpt annonser/Torget generellt: Arroganse, likegyldghet og latskap?

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Jeg vil gjerne rette en pekefinger. De som kjenner seg igjen og føler seg truffet kan tenke seg om.

Til dem som legger ut slike annonser og får svar med et aktuellt produkt, hvorfor da ikke ta seg tid til å i det minste svare?
Gidder man ikke? Det var ikke det jeg så etter? Jeg driter i å vise respekt og verdighet til å bruke 1 minutt å gi tilbakemelding?

Ikke vet jeg. Men en ting kan jeg si, at om du er en av disse, så på godt norsk, gi faen i å legg ut (ønskes kjøpt) annonser.
Du har tydeligvis ikke lært deg vanlig etikette og folkeskikk.

Nå er han der oyvindl85 litt grinete vil mange si.... Korrekt... Når jeg tar meg tid til å gi et konkret tilbud eller tipse noen om
et aktuellt produkt de er på leit etter, ja så forventer jeg at den i andre enden svarer. Hvertfall kort og greit i det minste.

Vil tro ikke jeg er den eneste som har opplevd dette. Og sikkert ikke bare i sammenheng med ønskes kjøpt.
Torget generellt bør ansees som en plass som man må ha i bakhodet og være tilgjengelig og på "vakt".
Det br man tenke på FØR man legger ut annonsen. Kan man ikke inn på Sentralen en gang for dagen og sjekke, så
noter mail evt tlf nr. Personlig svarer jeg folk, følger opp annonser og prøver å vise respekt. Ingen er perfekt for guds skyld.
Men når man ser at en man har henvendt seg til har vært aktiv i etterkant, men ikke svart deg, så syns jeg denne personen ikke skal
annonsere på en plass som HifiSentralen La dette være en plass der likesinnende deler sin lidenskap for denne hobbyen og vis respekt og høflighet.
Ta deg tid å svare hvis noen har tatt seg tid i beste hensikt å gi deg en håndsstrekning.

Takk :)

Mbh Øyvind

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.245
Torget vurderinger
96
Kan godt være enig i dette. Men, det er også noen som prøver å selge deg noe helt annet enn det som ønskes kjøpt.
Dessuten ligger disse tingene gjerne ute på torget allerede, noe som gjør slike henvendelser enda mer unødvendig.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Enig der, nå snakker jeg om henvendelser om aktuellt produkt og ingen sidesprang :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Takker for det Anders :) Ahhh kjipt når slikt skjer, men da bør jo Posten ertatte den?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.245
Torget vurderinger
96
For dårlig pakket. Jeg har sendt sikkert 40 komponenter og høyttalere de siste par år, og ikke opplevd et eneste uhell. Man må pakke med tanke på at det skal tåles dropp på minst en meter, og harde støt og risting.

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Takker for det Anders :) Ahhh kjipt når slikt skjer, men da bør jo Posten ertatte den?
Selger fikk HT. Han skulle se hva han kunne få til. Jeg orker ikke legge meg opp i en krangel med Posten.

@Polkagrisen: De hadde krevd oppkrav ved utlevering. Pakken ble aldri levert med oppkrav, men solgt ved betalingsgaranti fra Finn. Pakken var revet opp på den ene kortsiden ifølge selger. Den var pakket i to lag bobleplast, samt støttet opp i en Norgespakke.

Nå ble vel egentlig dette litt OT...

10705149_10152695135441142_1841314575_n.jpg

Sist redigert:
T

Tittentei

Gjest
Det er ikke alle som svarer hei når man hilser heller. Kassadamer er grinete fordi de har en dårlig dag. Politiet gir deg forelegg fremfor advarsel siden de har kranglet med tenåringen i huset før de kom på jobb. Man kan ikke forvente at alle gjør som man vil og bli sur når de ikke gjør det. :)

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hei

Jeg vil gjerne rette en pekefinger. De som kjenner seg igjen og føler seg truffet kan tenke seg om.

Til dem som legger ut slike annonser og får svar med et aktuellt produkt, hvorfor da ikke ta seg tid til å i det minste svare?
Gidder man ikke? Det var ikke det jeg så etter? Jeg driter i å vise respekt og verdighet til å bruke 1 minutt å gi tilbakemelding?

Ikke vet jeg. Men en ting kan jeg si, at om du er en av disse, så på godt norsk, gi faen i å legg ut (ønskes kjøpt) annonser.

Nå er han der oyvindl85 litt grinete vil mange si.... Korrekt... Når jeg tar meg tid til å gi et konkret tilbud eller tipse noen om
et aktuellt produkt de er på leit etter, ja så forventer jeg at den i andre enden svarer. Hvertfall kort og greit i det minste.

Vil tro ikke jeg er den eneste som har opplevd dette. Og sikkert ikke bare i sammenheng med ønskes kjøpt.
Torget generellt bør ansees som en plass som man må ha i bakhodet og være tilgjengelig og på "vakt".
Det br man tenke på FØR man legger ut annonsen. Kan man ikke inn på Sentralen en gang for dagen og sjekke, så
noter mail evt tlf nr. Personlig svarer jeg folk, følger opp annonser og prøver å vise respekt. Ingen er perfekt for guds skyld.
Men når man ser at en man har henvendt seg til har vært aktiv i etterkant, men ikke svart deg, så syns jeg denne personen ikke skal
annonsere på en plass som HifiSentralen La dette være en plass der likesinnende deler sin lidenskap for denne hobbyen og vis respekt og høflighet.
Ta deg tid å svare hvis noen har tatt seg tid i beste hensikt å gi deg en håndsstrekning.

Mbh Øyvind
Dette er bare tull, Øyvind. Vi vil aldri bli i stand til å tvinge andre til å oppføre seg slik vil vil at de skal gjøre likevel. Hvorfor bruke unødvendig energi og forumplass på det. Dersom du svarer på en slik annonse og ikke får svar, er vel ikke det verdens undergang uansett.

Det er mye her i verdens man kan prioritere å bruke energi og krefter på. Når man skal vurdere hva så bør et vurderingspunkt være hvor stor sjanse har jeg for suksess, hvor stor betydning har det for meg eller andre at jeg er suksessfull og hva kan jeg gjøre som er virkningsfullt for å oppnå suksess. I dette tilfellet virker det som om du ikke har foretatt noen slik evaluering. Derfor foreslår jeg at du gjør det nå og da kommer du 100% sikkert til samme svar som alle andre som igjen medfører at du stopper videre engagement i saken her.

sp kan du takke meg for spart tid og energi etterpå dersom du føler for det. :)

Mvh
Roysen

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.245
Torget vurderinger
96
Selger fikk HT. Han skulle se hva han kunne få til. Jeg orker ikke legge meg opp i en krangel med Posten.

@Polkagrisen: De hadde krevd oppkrav ved utlevering. Pakken ble aldri levert med oppkrav, men solgt ved betalingsgaranti fra Finn. Pakken var revet opp på den ene kortsiden ifølge selger. Den var pakket i to lag bobleplast, samt støttet opp i en Norgespakke.

Nå ble vel egentlig dette litt OT...
2 lag bobleplast? Alt for dårlig når man sender med posten. Noen lag med papp, isopor eller skumgummi, og kanskje bobleplast innerst. Da begynner det å hjelpe.

Hæææ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2014
Antall liker
70
Hei

Mbh Øyvind
Dette er bare tull, Øyvind. Vi vil aldri bli i stand til å tvinge andre til å oppføre seg slik vil vil at de skal gjøre likevel. Hvorfor bruke unødvendig energi og forumplass på det. Dersom du svarer på en slik annonse og ikke får svar, er vel ikke det verdens undergang uansett.

Det er mye her i verdens man kan prioritere å bruke energi og krefter på. Når man skal vurdere hva så bør et vurderingspunkt være hvor stor sjanse har jeg for suksess, hvor stor betydning har det for meg eller andre at jeg er suksessfull og hva kan jeg gjøre som er virkningsfullt for å oppnå suksess. I dette tilfellet virker det som om du ikke har foretatt noen slik evaluering. Derfor foreslår jeg at du gjør det nå og da kommer du 100% sikkert til samme svar som alle andre som igjen medfører at du stopper videre engagement i saken her.

Mvh
Roysen
Enig med trådstarter.En jypling som legger ut annonse bør svare.
Dessuten når det gjelder å spare forumplass og energi med å la være å legge ut en sak som dette på dette forumet???
Forumet er til for å brukes så får den enkelte vurdere om de vil svare å bruke enda mer forumsplass.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hva er det tanken at man skal oppnå? Tror dere at noen endrer atderd fordi noen jyplinger starter denne tråden? Det var mitt poeng. Jeg synes en slik tanke vitner om litt naivitet og umodenhet. Hvor gamle er dere egentlig som kaller andre juplinger og samtidig tror at dette er meningsfullt anvendt energi?

Jeg legger uansett ikke mer energi i å hjelpe dere. Dette var bare ment som gode råd fra min side og blir møtt med den samme arrogansen tilbake som man ønsker til livs. Tenk litt over det. Tror du de som evt leser dette og muligens følte seg troffet i utgangspunktet nå oppfatter at de skylder den arrogansen du utvider noe?

Mvh
Roysen

Sist redigert:

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Det er ikke alle som svarer hei når man hilser heller. Kassadamer er grinete fordi de har en dårlig dag. Politiet gir deg forelegg fremfor advarsel siden de har kranglet med tenåringen i huset før de kom på jobb. Man kan ikke forvente at alle gjør som man vil og bli sur når de ikke gjør det. :)
Neida.... Jeg er ikke SUR, men ønsker å si noe om det. Så får de som føler seg truffet evt ta det til seg. Hvis ikke ok, da velger de å ha en slik adferd.
JEG persolig mener det er frekt å IKKE svare :)

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hva er det tanken at man skal oppnå? Tror dere at noen endrer atderd fordi noen jyplinger starter denne tråden? Det var mitt poeng. Jeg synes en slik tanke vitner om litt naivitet og umodenhet. Hvor gamle er dere egentlig som kaller andre juplinger og samtidig tror at dette er meningsfullt anvendt energi?

Jeg legger uansett ikke mer energi i å hjelpe dere. Dette var bare ment som gode råd fra min side og blir møtt med den samme arrogansen tilbake som man ønsker til livs. Tenk litt over det. Tror du de som evt leser dette og muligens følte seg troffet i utgangspunktet nå oppfatter at de skylder den arrogansen du utvider noe?

Mvh
Roysen
Jeg mener no at din holdning holdning høres litt vridd ut Roysen. Hvis du kommer og kommenterer og kaller meg for jypling kan du hlde deg unna.
Høres ut som DU følte deg truffet. Er du kanskje hevet over etikk og normal folkeskikk? Mener du seriøst det ikke bør svares på et velment råd
og tips når man søker nettopp det? Takk til deg... Og lite fornuftig svar. Og dette er ikke ment som noe angrep, men som du sår høster du mann.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Det var et svar tilbake til personen som kalte andre jyplinger. Men du må vel se at det du kjemper for er en tapt sak allerede før du starter. Ellers har jeg som skrevet avsluttet mitt engagement og stopper mine bidrag i tråden. De var ment som gode råd og ble møtt med arroganse tilbake. Derfor er hellr ikke mine tone sp vennlig som den kunne vært. Det første jeg skrev her inne var dog rettet til deg, så se heller på det som min input til ditt åpningsinnlegg. Resten er farget av jyplinguttalelsen fra den som fortsatte å argumentere for din sak.

Uansett nok er nok. Takk for meg. Dere kommer uansett aldri noen veg med dette.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg er litt enig med deg, trådstarter.
Sendt en del sånne på Ønskes kjøpt. Og da er det merkelig at de ikke spør videre om alder, pris eller noe. Ingen svar.

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Helt enig med trådstarter. Det gjelder nå til selgere også.
Vil nå mene at det er folkeskikk å svare på meldinger, og spesielt når man har en annonse ute.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
De som ikke svarer når jeg har sendt dem et tilbud om å kjøpe eller tilbud om selge, får i løpet av en dag en oppfølgings-PM hvor jeg skriver noe slikt som at "siden jeg ikke har hørt fra deg, anser jeg meg ubundet av mitt tilbud om å kjøpe, evt. mitt tilbud om å selge." Handler ikke med sånne som ikke svarer uansett - selv om de eventuelt skulle gi en slags lyd fra seg lenge etterpå.

Sist redigert:

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jeg ønsker ikke at man skal begi seg ut med hverken kvalme eller personangrep, det var IKKE min intensjon med tråden.
Jeg skjønner jo at folk kan oppfatte det som "normalt" i deres øyne å luke vekk det de mener ikke er vesentlig for dem.
Men det tar jo så fryktelig lite energi, uavhengig om man liker/er enig i en PM eller henvendelse på annonse, å svare
f.eks: Takk for din henvendelse, men det er dessverre ikke hva jeg er ute etter.

Jeg er hvertfall bygd slik at jeg føler det er på sin plass å svare på en henvendelse, uansett :)

Vi er vel totalt sett en gjeng he med samme hobby og lidenskap. La oss ta imot og gi den hjelp vi kan så langt
det lar seg gjøre. Spesielt om man annoserer noe på Torget eller begir seg ut i en diskusjon der noen søker råd,tips og hjelp.

Mvh Øyvind

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Det var et svar tilbake til personen som kalte andre jyplinger. Men du må vel se at det du kjemper for er en tapt sak allerede før du starter. Ellers har jeg som skrevet avsluttet mitt engagement og stopper mine bidrag i tråden. De var ment som gode råd og ble møtt med arroganse tilbake. Derfor er hellr ikke mine tone sp vennlig som den kunne vært. Det første jeg skrev her inne var dog rettet til deg, så se heller på det som min input til ditt åpningsinnlegg. Resten er farget av jyplinguttalelsen fra den som fortsatte å argumentere for din sak.

Uansett nok er nok. Takk for meg. Dere kommer uansett aldri noen veg med dette.
Jo takk for input. Det virket bare vell krasst. Men alle taler sin sak ulikt. Men samtidig sys jeg det er underlig du mener man
ikke kommer noen vei med slikt. Jeg menr man kan nå frem med å si noe om saken enn å tie. Blir det aldri nevnt, hvordan skal
det da komme ut? Man kan ikke løse ting uten en gjennomgang i en sak. Vel, der er nok noen som aldri vil være enig.
De om det. Men her er det et forsøk på å hvertall få noen til å tenke på intensjonen med å legge ut annonser eller innlegg angående
søk om råd og hjelp. Samt PM. Informasjon/diskusjon om et emne som dette kan jo i beste fall være til nytte?? Eller??

Mvh Øyvind

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.635
Torget vurderinger
49
Synes også man stort sett bør svare på pm hvis man har annonse ute.
Selv om jeg har latt være og svare på et par tilbud som har vært, etter min mening helt bak mål.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Ingen er uenig med strådstarter. Men han har ingen sjanse til å nå frem eller endre noe.

Mvh
Roysen

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.806
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Klart trådstarter oppnår noe. Det har en oppdragende effekt og gjenta ting. Med litt flaks vil kanskje EN vil skjerpe seg. Det får vi jo aldri vite da, men lov å håpe.

Det burde iallefall gjøre et inntrykk på de som ikke responderer at vedkommende som viser interesse sier at det ikke blir noe av da du ikke er på ballen når du skal være det. Det burde faktisk være surt for vedkommende som kanskje brenner inne med noe som kun en i dette land vil ha der og da.

Når det kommer til ønskes kjøpt så virker det jo enda merkeligere å ikke respondere. Vedkommende som har denne varen til overs vil jo ikke selge den til en som de har plasser i kategorien useriøs - hverken da eller senere.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.245
Torget vurderinger
96
Jeg skjønner egentlig ikke problemet, når jeg tenker meg om. Hvis man f.eks. leser en annonse som lyder "store gulvstående høyttalere kjøpes", sender en PM med et tilbud, men får ikke svar. Det betyr bare en ting; at vedkommende ikke er interessert. Hva er det som er så kriminelt med dette? Er det vanskelig å forstå at tilbudet ikke er interessant når det ikke kommer svar, og man ligger søvnløs pga. dette? Får man noe som helst pes med at vedkommende ikke svarer, og er definisjonen på en uhøflig person at han ikke svarer på et tilbud han ikke er interessert i?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg skjønner egentlig ikke problemet, når jeg tenker meg om. Hvis man f.eks. leser en annonse som lyder "store gulvstående høyttalere kjøpes", sender en PM med et tilbud, men får ikke svar. Det betyr bare en ting; at vedkommende ikke er interessert. Hva er det som er så kriminelt med dette? Er det vanskelig å forstå at tilbudet ikke er interessant når det ikke kommer svar, og man ligger søvnløs pga. dette? Får man noe som helst pes med at vedkommende ikke svarer, og er definisjonen på en uhøflig person at han ikke svarer på et tilbud han ikke er interessert i?
Ikke noe søvnproblem - og høflighet er ingen dyd - men rent juridisk er man bundet "i rimelig tid" av et tilbud man har sendt avgårde. For å være på den sikre siden - hvis man ønsker å stå fritt igjen - kan det derfor være lurt å tilbakekalle tilbudet - altså å kansellere det - hvis man ikke får noe svar i rimelig tid.

Ble medlem
27.06.2014
Antall liker
26
Sted
Stavanger
Helt enig med deg oyvindl85. Har en annonser ute, være seg kjøp eller salg, så forplikter det i min verden iallfall. En liten kommentar til en som har tatt bryet med å tipse er absolutt på sin plass. Det samme gjelder å fjerne annonser som er utdatert, kjøp/salg har forekommet. Et forum som dette er av entusiaster for entusiaster og det betyr faktisk noe med en liten takk eller en smiley eller noe som "kvittering" på at en har mottatt beskjeden. Fortsatt fin lørdagskveld til alle!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Ikke noe søvnproblem - og høflighet er ingen dyd - men rent juridisk er man bundet "i rimelig tid" av et tilbud man har sendt avgårde. For å være på den sikre siden - hvis man ønsker å stå fritt igjen - kan det derfor være lurt å tilbakekalle tilbudet - altså å kansellere det - hvis man ikke får noe svar i rimelig tid.
Man kan jo også sette en tidsfrist på budet, f.eks. kl 1643 dagen etter. Har man ikke fått svar kl 1643 dagen etter, er man automatisk fri.

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Har et eksempel selv hvor jeg spesifikt hadde et produkt som var ønsket kjøpt. Gir en melding om at man gjerne kan vurdere å selge
nettopp dette. Da mener jeg det er ren HØFLIGHET å svare Gjelder ikke bare slike annonser. Men alt man egentlig foretar seg hva gjelder
kjøp og salg. Jeg kan ikke fatte hva som er problemet med å gi et wink tilbake. Om så bare et par ord. Det kan ikke vøre vanskelig å
gjennoføre om man er en normalt oppegående omgjengelig person. Jeg mister ikke nattesøvnen, men føler en viss irritasjon over emnet
og vil ha det ut der hvor det hører hjemme. Og jeg hadde ikke regnet med å få bare "medhold". Viser jo at det er noen sm mener at de ikke
føler de trenger å gi tilbakemelding på en annonse de selv faktisk har ute og på en måte bør ha litt ansvarsfølelse for.

Mvh Øyvind

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.917
Sted
Smurfeland
Jeg vil mene det er normal folkeskikk å svare på en velment, seriøs henvendelse. Men så er det naturligvis ikke alle som har normal folkeskikk, og det kan man jo mene hva man vil om.

Linda78

Medlem
Ble medlem
04.04.2014
Antall liker
5
Enig i at trådstarter har et poeng!

Ellers er gledelig at visse andre aldri skuffer når det handler om evnen til å havne i polemikk med andre forumdeltagere😃 😉

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.245
Torget vurderinger
96
Har et eksempel selv hvor jeg spesifikt hadde et produkt som var ønsket kjøpt. Gir en melding om at man gjerne kan vurdere å selge
nettopp dette. Da mener jeg det er ren HØFLIGHET å svare Gjelder ikke bare slike annonser. Men alt man egentlig foretar seg hva gjelder
kjøp og salg. Jeg kan ikke fatte hva som er problemet med å gi et wink tilbake. Om så bare et par ord. Det kan ikke vøre vanskelig å
gjennoføre om man er en normalt oppegående omgjengelig person. Jeg mister ikke nattesøvnen, men føler en viss irritasjon over emnet
og vil ha det ut der hvor det hører hjemme. Og jeg hadde ikke regnet med å få bare "medhold". Viser jo at det er noen sm mener at de ikke
føler de trenger å gi tilbakemelding på en annonse de selv faktisk har ute og på en måte bør ha litt ansvarsfølelse for.

Mvh Øyvind
Det er lett å skjønne hvorfor ikke vedkommende svarer; han er ikke interessert. Men, kan du helt konkret forklare hvorfor det er så viktig for deg at han svarer? Hva slags nytte har du av det? Hva bruker du svaret til? Hva forhindrer det av bryderi for deg? Det virker som om du føler at du må gis kred for å ha gitt fyren et tilbud, jeg kan liksom ikke fatte hva du skal med det svaret. Ikke noe svar eller en PM med et "nei takk" går ut på akkurat det samme. Det koker ned til at du vil ha et svar fordi du synes du fortjener det, og etter din oppfatning det eneste riktige å gjøre. Arrogant holdning spør du meg. Jeg synes overhodet ikke dette kvalifiserer til å bli stemplet som en med dårlig folkeskikk.

For ordens skyld, det er selvsagt greit med et svar, og jeg tror jeg selv har svart på de aller fleste PM jeg har fått både ved kjøp og salg. Men jeg kunne aldri finne på å utelukke en handel ved en senere anledning med en person som ikke svarte på en slik hendvendelse. Da er man ALT for hårsår.

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Antall liker
1.190
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Hei

Mbh Øyvind

Mvh
Roysen
"på tide med medisinen?"

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
732
Torget vurderinger
10
Jeg er fullsendig enig med trådstarter ! Jeg har gitt et tilbud på en " ønskes kjøpt "annonse 2 ganger , men vedkommende har ikke svart på mine pm selv om han har vært pålogget her mange ganger etterpå .... Hvorfor legge ut ønskes kjøpt da ?? Mulig han har handlet i mellomtida , men bør vel i det minste da svare , og slette annonsen .

Sist redigert:

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Antall liker
2.249
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17

Mvh Øyvind
Det er lett å skjønne hvorfor ikke vedkommende svarer; han er ikke interessert. Men, kan du helt konkret forklare hvorfor det er så viktig for deg at han svarer? Hva slags nytte har du av det? Hva bruker du svaret til? Hva forhindrer det av bryderi for deg? Det virker som om du føler at du må gis kred for å ha gitt fyren et tilbud, jeg kan liksom ikke fatte hva du skal med det svaret. Ikke noe svar eller en PM med et "nei takk" går ut på akkurat det samme. Det koker ned til at du vil ha et svar fordi du synes du fortjener det, og etter din oppfatning det eneste riktige å gjøre. Arrogant holdning spør du meg. Jeg synes overhodet ikke dette kvalifiserer til å bli stemplet som en med dårlig folkeskikk.

For ordens skyld, det er selvsagt greit med et svar, og jeg tror jeg selv har svart på de aller fleste PM jeg har fått både ved kjøp og salg. Men jeg kunne aldri finne på å utelukke en handel ved en senere anledning med en person som ikke svarte på en slik hendvendelse. Da er man ALT for hårsår.
Konkret hvorfor det er viktig for meg at noen svarer?? Fordi det samsvarer med god kommunikasjon. Blir som om jeg sier hei og ikke får noe svar.
Det er så fundamentalt enkelt å gi et svar i vår digitale verden :) Jeg blir bare oppgitt over noen som ikke kan gi et pip fra seg når det ikke vil
koste dem en kalori å gjøre så..... Så et aldri så LITE håp var det med denne tråden å nå frem til noen. Kanksje.... Da har jeg hvertfall prøvd.
Det er viktig for min del og :)

Forresten godt å se at flertallet deler min oppfatning av viktigheten med god kommunikasjon for å skape et godt miljø og en god tone ;)

Mvh Øyvind

U

Utgatt11378

Gjest
...som profesjonell legger jeg stor vekt på å legge "dårlige-dager ol" hjemme....er IKKE publikum sin feil at jeg har en dårlig dag...får heller ta en "Vival" og en slurk "J Joplin juice" når man kommer hjem...stirre inn i speilet og si "......." ! :D
Vh
S

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.129
Torget vurderinger
2
Jeg er også helt enig med Øyvind.
Dette handler ikke om hvorvidt man mister nattesøvn eller ikke , eller om at man ikke skjønner at vedkommende ikke er interessert , men om vanlig folkeskikk.
Har også hatt noen annonser ute , både her og på Finn. Henvendelsene fra folk her på Sentralen har alltid vært ok , men fra folk som henvender seg via Finn har det vært mye rart. Dem sender mail og spør om div. , men når du svarer dem seriøst på det dem spør om , så hører man ofte ikke noe mer.
Hvis det ikke er interessant , hva er så vanskelig med å gi et svar som "Ok da er det ikke interessant for min del" . Dette er jo veldig greit for selger hvis man får flere henvendelser omtrent samtidig - da vet man jo fort hvem man kan utelukke og ikke .

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Vi bor faktisk i et fritt land. Det innebærer at folk selv bestemmer om de skal følge opp noe som i dette tilfellet da ikke er interessant for de lenger. Hadde det vært av interesse, så hadde de fulgt opp. Når det i tillegg bygges opp under et anonymt system hvor man ikke trenger å stå til ansvar for sine handlinger, er den letteste veien ut av handelen å slutte å svare. Som tidligere bransjeaktør er dette en så vanlig foretakelse at man må regne det inn som et mulig utfall av salget helt frem til du sitter med penga i hånda. Alt annet er dessverre naivt. Se deg om når du er ute å kjører i trafikken hvordan folk oppfører seg. Jeg synes det er et særdeles godt sted å få indikasjon på de holdninger folk flest har. Så kan du overføre det du ser der til et hififorum hvor folk kan være anonyme og det er enda mindre viktige å oppføre seg korrekt. Da går det kanskje opp et lys. Dette er bortkastet tid og energi. Folk som ikke er opptatt av å oppføre seg korrekt kommer ikke til å forandre atferd av at du kaster ut slike brannfakler. Faktisk tror jeg de kan synes det er god underholdning og provosere til ytterligere overtramp. Jeg tror du hadde oppnådd mer ved å la det hele ligge.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0

Mvh Øyvind

Enig. Frem til nå har jeg heller ikke forstått behovet for et svat tilbake. Jeg har ansett trådstarter dit at han har hastverk med å selge noe eget og trenger pengene eller kjenner noen i tilsvarende situasjon. Det som her blir antydet som motivasjonen til åpningsinnlegget er kanskje mer sannsynlig. Det er også vanskeligere å forstå. Tipset man har gitt er jo frivillig og den sommottar tipset har vel ikke forpliktet seg til noe kjøp. Faktisk tror jeg at jeg selv hadde blitt litt småskeptisk dersom jeg hadde lagt ut en ønsker kjøpt annonse og en person uten relasjon til meg eller selger hadde tipset om et produkt til salgs. Det finnes så mye svindel og bedrag ute på nettet om dagen og tredjeparts innblanding helt ut av det blå virker rett og slett mistenkelig. Jeg hadde definitivt ikke ønsket å svare på en slik henvendelse. Man vet aldri hva slike personer egentlig er ute etter eller hva de kan bruke den informasjonen man svarer tilbake med til.

Mvh
Roysen

Topp Bunn