2A3/300b kit

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du ikke bliver tilfreds med LL1627 køber jeg dem gerne af dig.
    Og så har du et af verdens fineste drivertrin i ec86/1660 og kan sætte fx 2A3 eller næsten enhver normal triode efter,ved at lave en passende psu og finde opt der matcher
    Imo passer loadlines for 6c41 ikke til 1693!
    Ok, da er vel LL1627 med "core airgap" på 240u, 185mA dc og 9H det rette valg?
    Hvis 6c41c leverer, bliver der ikke bruk for 2A3 ..... i noe tid i hvertfald :)

Sist redigert:

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    JA
    Køb dem direkte ved Lundahl og spar en masse penge til en evt importør...den danske importør forlangte 80% oveni!!

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    JA
    Køb dem direkte ved Lundahl og spar en masse penge til en evt importør...den danske importør forlangte 80% oveni!!
    Hvilken LL1660 skal jeg velge? SE-SE Interstage, 10mA dc, med ratio 4:4.5 eller 2:4.5 ?

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Der er kun den samme model mig bekendt omend den findes gappet til 30ma,og ratio kan du konfigurere efter behov

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.061
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    KjartanB
    som du nevnte i pm er 1693 en "forstørret" beregnet på rør med høyere utgangs effekt. .Hvilken rolle det spiller her kan sikkert Lundahl svare på.
    av skjemaet ser du at den kan koples for såvel 1000 og 600 ohm reflektert last.
    gap i en se trafo settes tilsvarende strømmen i utgangsrøret.Det skader ikke at en er spot on ,hvilke avvik som er greit vet jeg ikke.

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Fant en interessant fransk tråd som viser russisk EC86 - (6S3P) - IT - 300B implementering.
    Svarer til filosofien i EC86 - IT - 6S41S (6C41C) forsterkeren.
    Se diagram:

ec86 300b it.jpg

Regner med at 6C41C er den russiske betegnelse for 6S41S ... eller er det omvendt ;)

Sist redigert:

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen fortelle hvilken rolle R4 har på IT sekundærsiden?

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Tænker det er en pre-belastning
    Imo er kredsløbet tåbeligt da det er fyldt med unødvendige kondensatorer
    Iøvrigt tager du ganske fejl af at det skulle være samme filosofi som mit skema til 6C41,der lidt uforvaret læner sig op af Sakuma`s
    Ideen med at lade driver og effekt trække strøm på skift aflaster psuèn,og er kun mulig pga IT driften som jo sætter rørene i modfase.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.264
    Sted
    '
    Ideen med at lade driver og effekt trække strøm på skift aflaster psuèn,og er kun mulig pga IT driften som jo sætter rørene i modfase.
    Et trafobasert drivertrinn, slik som skissert her, trekker ikke annet en hvilestrøm. Drivertrinnet har spenningssving med trekker ikke signalstrøm. Unntaket er når utgangen drives til klasse A2, men da trekkes det kun strøm-peaker i den ene halvperioden av signalet.
    Så argumentet om "avlasting" av psu virker litt søkt..

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Iøvrigt tager du ganske fejl af at det skulle være samme filosofi som mit skema til 6C41,der lidt uforvaret læner sig op af Sakuma`s
    Du må regne med at du har med en amatør at gøre, dette var ikke innlysende for mig.
    Men jeg kan se denne brug av psu, nu, i Sakuma sine design. Gjælder dette ikke også mange av Thomas Meier sine konstuksjoner?
    Simon Shilton SJS SE108it Mk 2 har på den anden side separate forsyninger til hvert trinn og bias, mens hans tidligere SJS SE104it burger felles forsyning for it koblet amp.
    Men betyder dette nogen for lyden andet en at optimere bruken av en felles psu? Separate forsyninge må da være det optimale lydmæssigt... Eller misforstår jeg dette igjen?

Så ikke Jane sitt innlegg før jeg hadde skrevet mitt.

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Et trafobasert drivertrinn, slik som skissert her, trekker ikke annet en hvilestrøm. Drivertrinnet har spenningssving med trekker ikke signalstrøm. Unntaket er når utgangen drives til klasse A2, men da trekkes det kun strøm-peaker i den ene halvperioden av signalet.
    Tag du den med Sakuma og Thomas Meier!

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Du må regne med at du har med en amatør at gøre, dette var ikke innlysende for mig.
    Men jeg kan se denne brug av psu, nu, i Sakuma sine design. Gjælder dette ikke også mange av Thomas Meier sine konstuksjoner?
    Simon Shilton SJS SE108it Mk 2 har på den anden side separate forsyninger til hvert trinn og bias, mens hans tidligere SJS SE104it burger felles forsyning for it koblet amp.
    Men betyder dette nogen for lyden andet en at optimere bruken av en felles psu? Separate forsyninge må da være det optimale lydmæssigt... Eller misforstår jeg dette igjen?

Så ikke Jane sitt innlegg før jeg hadde skrevet mitt.
    Da driver og effektrør trækker i hver sin halvperiode,kan man nøjes med en rigtig god fælles psu,og det er vel ikke så værst endda!
    Jane glemmer i sin kritik at anføre de positive sider af tingene.

Men er du glad i mange forsyninger kan en
    Tube Power Regulator PCB w/parts,ref Jadis amp/LS-65
    jo bruges til drivertrinnet

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.264
    Sted
    '
    Tag du den med Sakuma og Thomas Meier!
    Jeg tar det med hvem som helst som greier å argumentere..

En annen ting er jo at du ikke trenger noen trafo for å kjøre to påfølgende felles-katode-trinn i motfase, de er i utgangspunktet i motfase med vanlig RC-kobling.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.264
    Sted
    '
    Da driver og effektrør trækker i hver sin halvperiode,kan man nøjes med en rigtig god fælles psu,og det er vel ikke så værst endda!
    Det virker som du glemmer er at driveren ikke trekker (AC-strøm).
    Kan du forklare oss hvorfor driveren trekker strøm? Hvor går denne strømmen?

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Jeg ved ikke hvad "to påfølgende felles-katode-trinn" betyder på dansk - men det lyder positivt..

Har du nogen konstruktive bemærkninger ang kredsløbet,eller liker du bare at krangle?

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    ....,kan man nøjes med en rigtig god fælles psu,og det er vel ikke så værst endda!

Det er fint at kunne nøjes med en god felles psu. Og passer fint til mitt prosjekt.
    Men hvis plass og penge var underordnet.. Må da separate forsyninger være bedre?
    Ellers er der ingen grund til krangel jeg ønsker at man kan lufte sine synspunketr i tråden.
    Jeg har bruk for at kunne stille dumme spørsmål og så kan hver og en svare ut fra sin egen overbevisning.
    mvh
    Kjartan

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.264
    Sted
    '
    Har du nogen konstruktive bemærkninger ang kredsløbet
    Jeg liker kretsløsningen godt. Den er enkel med få komponenter.
    LED-bias i drivertrinnet er en elegant løsning (men har sine svakheter når vi snakker om rør med høy transkonduktans). IS-trafo er overlegen RC-kobling når det kommer til f eks blocking. Fixed bias i utgangen vs katodebias kan slå begge veier..

..,eller liker du bare at krangle?
    Nei.

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    ....,kan man nøjes med en rigtig god fælles psu,og det er vel ikke så værst endda!

Det er fint at kunne nøjes med en god felles psu. Og passer fint til mitt prosjekt.
    Men hvis plass og penge var underordnet.. Må da separate forsyninger være bedre?
    Ellers er der ingen grund til krangel jeg ønsker at man kan lufte sine synspunketr i tråden.
    Jeg har bruk for at kunne stille dumme spørsmål og så kan hver og en svare ut fra sin egen overbevisning.
    mvh
    Kjartan
    Altså lidt uddybende må det siges kresløbet opstod pga et væddemål..
    Væddemålet gik ud på om jeg kunne lave en amp (som alternativ til en eksisterende 2A3 hos en ven) med ganske få og billige komponenter (primært rør!)
    Googlede på inddirekte opvarmede effekttrioder og fandt så 6C41 til ca 50kr stk
    På samme side solgte de russiske varianter af ec86 som jeg finder er et vældig godt rør og bruger i min AN dac
    Med vennes Sowter opt og hans Lundahl 1660 fra 2A3èren,skruede vi ampen sammen med en gammel Radiometer rørregulering som har glød og bias samt variabel højspænding
    Da ec86 trækker de 10ma som passer optimalt med 1660 ved 180v - blev det udgangspunktet for spændingen over begge rør,og bortset fra en væsentlig detalje som nær havde ødelagt aftenen,nemlig at ec86 benforbindelser ikke er de samme som russervarianten (pyyh det er svært at læse kyrrilisk!) så lød ampen altså meget mere magtfuld end 2A3èren,og mindst ligeså godt på andre parametre.
    Valgte så at bygge en til mig selv (vennen ville ikke i starten sælge sin 2A3 for at financiere et sæt Lundahl 1627) og endte med det kredsløb du så fint har tegnet.
    Ved godt det helt optimale vil være 160v og 185ma for 6C41,men så skal jeg bygge den om og da den i nuværende udgave spiller og måler særdeles tilfredsstillende,mangler incitatmentet.

Imo er en til formålet veltilpasset regulering altid at foretrække,men også meget dyr og pladskrævende - dvs indtil tråden her som inspirerede til at google endnu engang på regulerede psuèr,som man åbenbart kan erhverve sig for 68 dollar plus rør og nettrafo og moms og toll osv osv
    De teoretiske indvendinger finder jeg mindre interessante end sounden,og til drivere har jeg kun godt at sige om reg. psu - da de giver ro og fokus som ellers kun voldsomt store passive psu kan gøre imo.

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Har du nogen konstruktive bemærkninger ang kredsløbet
    Jeg liker kretsløsningen godt. Den er enkel med få komponenter.
    LED-bias i drivertrinnet er en elegant løsning (men har sine svakheter når vi snakker om rør med høy transkonduktans). IS-trafo er overlegen RC-kobling når det kommer til f eks blocking. Fixed bias i utgangen vs katodebias kan slå begge veier..

..,eller liker du bare at krangle?
    Nei.

Tak jane
    Mange ønsker at bygge amps helt fri for C i signalvejen,så ud over at have friheden til at regulere hvilestrøm i effektrøret med fixed bias,slipper man også for signalet skal gennem en katodelyt,hvilket i min bog er to fluer med et smæk aka winwin situation!

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Takk Sander for historien om forstærkerens tilblivelse. Den gør forstærkeren meget mere interessant :)
    mvh
    Kjartan

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Tak til jer begge :)
    Glemte at fortælle prisen for den russiske variant af ec86 er 10kr..

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei, en lille endring i planer. Fikk tilbudt LD91 mk II 300b monoblokk kit til rimelige penge. Slår til og kjøper det. Har hørt fra Altec 604 eiere at gode WE91 300b kopier passer meget fint til højtalerne. Passer sikkert og fint til min Leben rs28cx.
    Bygging fra bunnen av vil derfor vente i noe tid. ... Men samler nok gradvist komponenter. Har jo rør på vei, LL1660 og passende OPT kan kjøpes ved leilighet. Med LD91, Hypex ncore og QuickSilver kt88 monoblokker, mangler kun en god interstage trafo løsning og så er man effekforsterkermessigt kledt på til hver leilighet :)
    Mvh
    Kjartan

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Kender ikke LD91 men forstår fint hvis tilbuddet er til rimelige penge.
    Måske du så skulle bygge en pre baseret på LL1660 :rolleyes:

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ja eller en Ec86 analog del til DAC selvbygg :cool:
    kk
    Kjartan

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ja eller en Ec86 analog del til DAC selvbygg :cool:
    kk
    Kjartan
    ¨Hehe
    DET spiller
    Vil du sælge dine 6C41 og et sæt russiske ec86 er jeg køber.
    Jeg tenker på deg, hvis jeg skal selge. Tror jeg sidder på dem et stykke tid. Har to teenagere og voksen datter som alle er musikk interesserte og har bruk for bedre systemer. Minn søn siger han har et av de kooleste computer spill lydanleggene han har sett i vennekredsen. Renoverede Carlson oa-50 drevet av eldre Hypex 400wattere og DAC/forforsterker :)
    mvh
    Kjartan

Sist redigert:

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøper som før nevnt et DIYhifisupply LD91 Stage 3 kit av eldre dato (2008), samt tentlabs reguleringer.
    Er der noen oppgraderinger/ mods til denne utgave som jeg burde være oppmerksom på og evt utføre som del av byggeprosessen?

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Det er jo en "fuld pakke",så eneste anbefaling herfra er at købe aktiv bias kredsene,så er det svært at gøre noget bedre imo.
    Skriv endelig om dine indtryk og erfaringer efterfølgende!

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville bygd den som den var og modda etterpå. Det jeg ville sjekka var om den har delay på B+, eller separat trafo for tentlabs modulene så utgangsrørene kan nå 5V før høyspenningen settes på. Jeg er ikke sikker, men jeg tror de regulatorene er litt langsomme til å få gløden opp.

Puma

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Med ensretterrør tænker jeg ikke det bliver et problem hr Puma!

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo en "fuld pakke",så eneste anbefaling herfra er at købe aktiv bias kredsene,så er det svært at gøre noget bedre imo.
    Skriv endelig om dine indtryk og erfaringer efterfølgende!
    Tak, jeg holder tråden oppdatert når jeg kommer igang :)

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville bygd den som den var og modda etterpå. Det jeg ville sjekka var om den har delay på B+, eller separat trafo for tentlabs modulene så utgangsrørene kan nå 5V før høyspenningen settes på. Jeg er ikke sikker, men jeg tror de regulatorene er litt langsomme til å få gløden opp.

Puma
    Skal være oppmerksommpå dette Nightpuma.

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Må prisen røbes her Kjartan?
    Ingen grund til det. Vi fandt et tall vi kunne enes om og praktisk afhentning/levering. Tror vi kan være tilfreds med handelen begge to.
    mvh
    Kjartan

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    77
    Ensrettren er en 5u4 såvidt linket
    Kommer op via en snedig langsom dedikeret psu kreds som nøje modsvarer glødemodulet i tidsdomænet - smart og til at købe i løs udgave.
    Tjek linket

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    674
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ensrettren er en 5u4 såvidt linket
    Kommer op via en snedig langsom dedikeret psu kreds som nøje modsvarer glødemodulet i tidsdomænet - smart og til at købe i løs udgave.
    Tjek linket
    Det bliver faktisk 274b ensretterrør, men de varmes forholdsvis langsomt opp. Kender dem fra en Ming da forforsterker som jeg hadde før jeg fikk den Leben rs28cx jeg har i dag..
    mvh
    Kjartan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn