2A3/300b kit

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Det bliver spennede å høre dine Altec sammen med LD91, sikker på det blir riktig fint.

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Det bliver spennede å høre dine Altec sammen med LD91, sikker på det blir riktig fint.
    Ja det bliver spennende, er overbevist om at LD91 vil passe godt mine altec 604 :)

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Her er kittene klare til første undersøkelse og selvfølgelig prøvefitting av rør :)
    Større en jeg ventede. Kraftige og allikevel elegante kabinetter.

Vedlegg

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    image.jpg
    Har bygget lidt i dag. Dette er ikke lige ud av landeveien. Upresis veiledning samt impulsiv Bygger. ;)
    Ikke aller billeder av samme byggesett i veiledning. Tentlabs er også en ekstra, måtte bore noen huller. Men med lidt googling, passende tankevirksomheten samt sund skepsis til manual .. Skrider det fremad. Nummer to får ryddigere ledningsføring :)

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Så er nr 1 klar til testing. Mangler at skaffe meg 8 ohm effektmodstand eller billig 8 ohms høyttaler til testing.
    Fikk en nesten ny Ortofon 2M Black i dag til en god pris. Den skal supplere min gamle Shure når jeg er i MM humør :)

Vedlegg

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har noen effekt motstander til deg. Du kan hente dem I morgen hvis du vil

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ok flott, ringer i morgen.
    Mvh

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    76
    Du kan da tjekke gløden ved at lodde ht fra !

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Troubleshooting.
    Jeg mangler noe assistanse fra mer erfarne en meg.
    Tændte først uten rør. Glød på ensretter og 310 er ok. Ensretter med lidt over 800 volt over pin 4 og 6 (274b), ok sålangt.

Satte rør i. Gammel høyttaler på utgang (4 ohm bilhøyttaler). Kortsluttet indgang.
    Tændte på. Konstant men lavt brum i høyttaler. Tentlab forsyner 300b med ca 5v - ok. 310a (pin 2) anode til jord - 223v ( lidt i overkant men svarer til 1k8 på catode i stedet for 1k2ohm som giver ca 180v) men sandsynligvis ok.

Problem kommer når jeg måler 300b. Adode til jord kun 184v (i steden for 420v DC). Mellem anode og catode (pin 2 og 1), også 184v burde være 360v. Over catode resistor ( ca 900k ) kun ca 40v burde være 70v.

Har tracet alle forbindelser frem og tilbake spesielt vedr 300b ( samt byttet rør) men kan ikke finde feil.

Kan nogen hjælpe mig med videre troubleshooting?

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    1
    Regner med katodemotstanden på 300B er rundt 900 Ohm og ikke 900K. Det er vel ikke uvanlig at spenningen over denne er 40 Volt med kun 184 volt på anoden med self bias. Du måler vel ikke over 220 Volt på 310 når 300B bare har 184 Volt på anoden? Begge rørene i samtidig?
    Virker som noe er galt i poweret ut fra disse målingene. Nå er det lenge siden jeg så på denne forsterkeren, men det er vel en pentode som driver 300B?
    VH. Bernt.

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Regner med katodemotstanden på 300B er rundt 900 Ohm og ikke 900K. Det er vel ikke uvanlig at spenningen over denne er 40 Volt med kun 184 volt på anoden med self bias. Du måler vel ikke over 220 Volt på 310 når 300B bare har 184 Volt på anoden? Begge rørene i samtidig?
    Virker som noe er galt i poweret ut fra disse målingene. Nå er det lenge siden jeg så på denne forsterkeren, men det er vel en pentode som driver 300B?
    VH. Bernt.
    Ja unskyld katodemodstanden er 882 ohm. Loddede den fra og justerte lidt ned fra knapt 1k.
    spenningen over kaodemodtand er kun lid over 4v ikke 40. Målte 310 pentoden igen og det passer omkring 240v fra pin 2 anode til jord. Begge rør i. Et eller andet vedr forsyning til 300b røret.

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    VH. Bernt.
    Ja unskyld katodemodstanden er 882 ohm. Loddede den fra og justerte lidt ned fra knapt 1k.
    spenningen over kaodemodtand er kun lid over 4v ikke 40. Målte 310 pentoden igen og det passer omkring 240v fra pin 2 anode til jord. Begge rør i. Et eller andet vedr forsyning til 300b røret.
    Det er forsyningen. B+ er kun 264v og B+1 er 257v. Et eller andet kludder på forsyningsprintet, eller forbindelse til forsyningsprint.
    Eller ... Choken ?

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette er alt for lav spenning. Burde ligget rundt 400 Volt minimum.

DIY HiFi Supply Lux 91 Mono Max

Ut fra dette skjemaet ( nederst ) bruker denne 400V ac inn på likeretter, men dette er vel en spesialutgave. Uansett bør du sjekke spenningsforsyningen.
    Sjekk også at 300B røret står riktig. Jeg har en gang satt det feil ned i sokkelen. Gløder det står det riktig. VH. Bernt.

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette er alt for lav spenning. Burde ligget rundt 400 Volt minimum.

DIY HiFi Supply Lux 91 Mono Max

Ut fra dette skjemaet ( nederst ) bruker denne 400V ac inn på likeretter, men dette er vel en spesialutgave. Uansett bør du sjekke spenningsforsyningen.
    Sjekk også at 300B røret står riktig. Jeg har en gang satt det feil ned i sokkelen. Gløder det står det riktig. VH. Bernt.
    Takk BerntJ. Sover på det. Kan ikke finde feilen. Har tegnet stor del av kredsløbet opp fra de forbindelser som jeg har lavet. Det passer med det medfølgende diagram i manualen. Hvis jeg piller rørene ut så har jeg over 800v over pinnene på likeretterrøret. 300b sokkel er en teflonsokkel med trange kobber foringer så man kan ikke vende det forkert. Har prøvet at bytte alle rørene, heller ikke til nytte.
    Har også sjekket alle lodninger med ohmmmeter, finder ikke noget forkert.
    Choken er vel kun en simpel spole, der kan ikke være meget galt.
    Kan være en defekt komponent, men har alligevel mere tro på at der er et eller andet som jeg overser.

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    76
    Har ikke pejling på din psu,men mistænker at der mangler en kondensator foran choken!!

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke pejling på din psu,men mistænker at der mangler en kondensator foran choken!!
    Jeg har sett meget nøye på supplysiden og der er en 10uf kondensator før choke. Supply printet var på plass i forsterkeren når jeg fikk den med choke montert til print (2 ledninger).

Dette print var sikkert brukt til flere konstruksjoner hos DIYHiFi. Instruksjon er mangelfuld på dette område, men siger at choke forbindes til ensretter sammen med det ene ben av 10uf condensator (så jeg av-loddede den ene chokeforbindelse fra printpl.)- den anden side av choke er forbundet til printpladen og neste komponent i serie er 180ohm.
    Hvis mand ikke løsner den ene side av choke fra print og kopler til ensretter og kun tar en ledning fra print til ensretter så ville 180k resistor være parallelt over choke (som i forhold til diagram er forkert) i stedet for serielt etter choke som på diagram.
    Tror jeg monterer den anden monoblock mens jeg tenker over mulige feilkilder.
    Mvh
    Kjartan

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    76
    180kohm lyder som størrelsen på en bleedermodstand,altså koblet parallelt med kondensatoren.
    I almindelige CLC psu har en seriemodstand (i dette tilfælde 180 ohm) efter en choke ingen fornuftig funktion,medmindre man ønsker at reducere spændingen drastisk!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.658
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja bleeder høres fornuftig ut
    mvh
    Leif

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill sander og LMC. Tar billede av kredsløp og sender når jeg kommer fra arbeide.
    mvh
    Kjartan

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Her er kredsløbet. Der er for lidt strøm allerede før choke. Et eller andet jord problem eller defekt 10uf?

Vedlegg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Vilken spenning har du før og etter choken?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Rart du har 800ACV inn på likeretterrør og under 400VDC før choke.Kan likeretter røret vere problemet? Prøvd med et annet?
    Vet heller ikke hvor mye 274 tåler,ifølge denne linken så ser det ut som der er en max anbefaling på 550VAC inn og da skal man kunne få 450VDC ut. 274A Data sheet. Emission Labs.

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Rart du har 800ACV inn på likeretterrør og under 400VDC før choke.Kan likeretter røret vere problemet? Prøvd med et annet?
    Vet heller ikke hvor mye 274 tåler,ifølge denne linken så ser det ut som der er en max anbefaling på 550VAC inn og da skal man kunne få 450VDC ut. 274A Data sheet. Emission Labs.
    Ja jeg har prøvet at bytte likeretterrør. Det eneste som jeg ser nu som muligthet er problem med centertap ( 0v er nu forbundet med jord ifølge veiledning). Hvad burde skje hvis jeg avkopler den?

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    76
    De 800vac er mellem de to yderpunkter i viklingerne,som begge tilsluttes ensretterrrøret og dermed er plus i forhold til stel som udgør minus...
    Dvs hver vikling repræsenterer 400vac i forhold til stel - hvilket igen med en 10uf kondensator bør give ca 450vdc plus/minus pga tab i ensretter samt formodstand og kobbertab i viklingerne....
    Kobler du midterudtaget/centertap fra vil der således ikke være noget potentiale/spænding!

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    De 800vac er mellem de to yderpunkter i viklingerne,som begge tilsluttes ensretterrrøret og dermed er plus i forhold til stel som udgør minus...
    Dvs hver vikling repræsenterer 400vac i forhold til stel - hvilket igen med en 10uf kondensator bør give ca 450vdc plus/minus pga tab i ensretter samt formodstand og kobbertab i viklingerne....
    Kobler du midterudtaget/centertap fra vil der således ikke være noget potentiale/spænding!
    Problemet er at jeg får ikke 450vdc fra ensretter pin 8 i forhold til jord. Forstår ikke hvorfor. Lader centertap være i fred forbundet til grnd.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Det høres ut som den arbejder som en choke input psu, så jeg ville sjekka den 10uf kondisen. Hvis du fyrer opp ampen kun med likeretter (274B) kan spenningen i PSU overstige ratingen på kondisen. Har du sjekka at alt er montert som skjema viser?
    Puma

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Det høres ut som den arbejder som en choke input psu, så jeg ville sjekka den 10uf kondisen. Hvis du fyrer opp ampen kun med likeretter (274B) kan spenningen i PSU overstige ratingen på kondisen. Har du sjekka at alt er montert som skjema viser?
    Puma
    Det er en 630 v kondensator. Men jeg kan prøve at bytte ut med en fra den anden monoblokk. Ja jeg har sjekket flere en 2-3 gange. Tror jeg bygger den anden monoblokk og ser om jeg får samme problem med den.
    Jeg har faktisk ikke fyret den opp kun med likeretter, enten alle rør eller ingen.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.932
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Dersom 10uF kondisen var blåst ville vel hele psuet kortsluttet (kondensatoren blir vel en ledning når den går i stykker)
    Men kanskje er det ikke kontakt på en av sidene av kondensatoren slik at psuet jobber som et lc ?

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Dersom 10uF kondisen var blåst ville vel hele psuet kortsluttet (kondensatoren blir vel en ledning når den går i stykker)
    Men kanskje er det ikke kontakt på en av sidene av kondensatoren slik at psuet jobber som et lc ?
    Sjekkede lodninger, de var ok.

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    76
    Bare lod det ene ben på lytten af og mål om det giver en forskel.

sander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.02.2012
    Antall liker
    76
    Hmm så var lytten god nok...
    De 400 - 0 - 400vac du målte på trafoen - svarer de til specs?

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hmm så var lytten god nok...
    De 400 - 0 - 400vac du målte på trafoen - svarer de til specs?
    Ja trafoen skal være 400-0-400. Uten ensretterrør målte jeg 405 og 405vac på plates (pin 4 og 6)

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    1
    "Dersom 10uF kondisen var blåst ville vel hele psuet kortsluttet"
    Ehhh, nei. Dersom kondensatoren har kortsluttet fullstendig ville dette skjedd, men dersom den ikke har den kapasitansen den skal ha ( brudd ) virker poweret som et choke input supply og da synker spenningen ut dramatisk. Kondensatorer med metallfolie kan ofte kortslutte et øyeblikk, men så brenner kortslutningen bort og den er som ny. Bare litt tykkere for den utvider seg litt. De blir litt "gravid" og etter hvert blir de større og større når dette skjer flere ganger. Gamle TV-er hadde dette i høyspenningen og kondenstaorene var etter hvert ganske runde.

Western Electric

Ut fra databladet på likeretteren skulle spenningen falt fra ca. 450 Volt til 320 Volt ( verdiene er ikke helt de samme som ditt power ) om første kondensator har brudd. Regner 80 mA strømtrekk da, men ditt 300B trekker langt fra dette med så lav spenning.
    Er glødespenningene ok? 274 skal ha 5 Volt. Den ligger og flyter på høyspenningen så ikke ta på målepinnene når du måler. VH. Bernt

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    668
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    "Dersom 10uF kondisen var blåst ville vel hele psuet kortsluttet"
    Ehhh, nei. Dersom kondensatoren har kortsluttet fullstendig ville dette skjedd, men dersom den ikke har den kapasitansen den skal ha ( brudd ) virker poweret som et choke input supply og da synker spenningen ut dramatisk. Kondensatorer med metallfolie kan ofte kortslutte et øyeblikk, men så brenner kortslutningen bort og den er som ny. Bare litt tykkere for den utvider seg litt. De blir litt "gravid" og etter hvert blir de større og større når dette skjer flere ganger. Gamle TV-er hadde dette i høyspenningen og kondenstaorene var etter hvert ganske runde.

Western Electric

Ut fra databladet på likeretteren skulle spenningen falt fra ca. 450 Volt til 320 Volt ( verdiene er ikke helt de samme som ditt power ) om første kondensator har brudd. Regner 80 mA strømtrekk da, men ditt 300B trekker langt fra dette med så lav spenning.
    Er glødespenningene ok? 274 skal ha 5 Volt. Den ligger og flyter på høyspenningen så ikke ta på målepinnene når du måler. VH. Bernt
    Glød på 274 målt uten noen rør i var 5v.

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.932
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Er det en ide å lodde likeretterrøret ut av kretsen og bekrefte at glød og utspenning er ok ?

ps takk for forklaringen om kondensatorene Bernt

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Tenker du skal måle glødespenningen på 274 når det sitter i. Er det flere tilkoblingsmuligheter på choken? Synes 40v dropp virker litt mye.
    Asbjørn

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    203
    Torget vurderinger
    1
    Ja, spesielt når det nesten ikke går strøm i 300B røret. VH. Bernt

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning