2L Sampler CD 2007

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
HoJ skrev:
Denne innmerkingen, er dette det jeg hører "mellom" pianoslutten og fiolinbegynnelsen? Gleder meg til å høre om jeg hører dette igjen..

Takker Lindberg!
Først har pianoet en tre sekunders bevegelse i lyst register. Mens pianoet triller spiller så fiolinen to toner (en rask oktav, nedenfra og opp). Deretter "gjentar" pianoet sin første bevegelse, men nå med en dobling ned i bass. Videre derfra er det ingen "avslutning" i panoet, men en "smygende" viderføring gjennom fermaten.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Veldig kjekt med disse entusiast foretakene.
Har Immortal, men det ble litt for sakralt i lengden.
Håper 2L satser mer på trio-jazz fremover, så skal jeg stå foran i køen.
Kongshaug på Rainbow mener at markedet ikke etterspør SACD nok til at produksjon er regningssvarende etter det jeg forstod på ham.
Tenke seg Jarle Vespestad m/Tord Gustavsen Being There på SACD....

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13
Distinctive skrev:
Veldig kjekt med disse entusiast foretakene.
Har Immortal, men det ble litt for sakralt i lengden.
Håper 2L satser mer på trio-jazz fremover, så skal jeg stå foran i køen.
Kongshaug på Rainbow mener at markedet ikke etterspør SACD nok til at produksjon er regningssvarende etter det jeg forstod på ham.
Tenke seg Jarle Vespestad m/Tord Gustavsen Being There på SACD....
Det er summen av hva man gjør som må være "regningssvarende". Dersom hver dag og hver uke skulle vært "lønnsom" hos oss, så hadde vi pakket inn for ti år siden.
Jeg skulle mer enn gjerne gått inn Sofienberg eller Jar kirke med en jazztrio, men desverre er ikke tiden moden ennå for at norske jazzmusikere våger å gi slipp på "kontrollen" de tror de har i et studio.

PS: Det koster 1,80 mer per eksemplar å lage en hybrid SACD enn en vanlig RB. Når man først har investert i utstyr for surround og SACD authoring er det også svært begrenset merarbeid helt frem til formateringen av fabrikkmastere.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.230
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det er forundelig at ikke flere bruker deg som produsent - med den lyden du "skaper". Makan til detaljer og sjelefred må en lete lenge etter.. Helt utrolig Lindberg

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
13

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.446
Torget vurderinger
4
Grattis til både deg og utøverne !

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Morten Lindberg skrev:
Veggen skrev:
Har lastet ned stereo 24/96 flac filen.
Den fungerer utmerket i mitt oppsett med slim devices transporter.
Det høres veldig bra ut, men skikkelig finlytting må vente til jeg har fred og ro i huset.

Regner med den er identisk med første spor på 2L sampler cd'en, slik at det går an å sammenligne direkte med 16/44 sporet derfra? Er det evt noe nivåforskjeller, eq, eller annet man må ta hensyn til ved sammenligning?
Stereo FLAC 24/96 er identisk med stereosektoren fra SACD'en MOZART. På RedBook-laget (samme som på sampler) derimot er dynamikken redusert noe, slik at CD'en klinger subjektivt 3 dB sterkere enn FLAC.
Jeg har i dag endelig hatt huset for meg selv noen timer og har kunnet foreta en sammenligning av 24/96 versjonen mot 16/44 versjonen fra sampler CD'en.

De er begge svært gode lydmessig, det er en sann fryd å høre på denne innspillingen og jeg hadde både nupper og frysninger nedover ryggen av Marianne Torsens håndtering av bue og strenger.
Jeg hadde nok ikke hatt følelsen av å mangle noe om jeg kun hadde hørt 16/44 versjonen. Men når jeg kan spille begge utgaver rett etter hverandre mener jeg å kunne detektere visse forskjeller. 24/96 utgaven føles mer luftig, og de høyeste tonene fra fiolinen virker som de klinger ut bedre. Synes også jeg får et bedre inntrykk av innspillingslokalet.

Når jeg gikk fra 24/96 til 16/44 hadde jeg følelsen av at lydbildet falt sammen et lite hakk.

Det er ikke store forskjeller, men detaljer som har en viss betydning. Jeg er ihvertfall villig til å betale litt for forskjellen.

Metoden jeg brukte for å teste var å legge begge sporene inn i en spilleliste og velge repeat og shuffle funksjonen slik at jeg ikke visste hvilket spor som spilte. Tittet innom displayet innimellom for å sjekke hvilken versjon det var etter å ha gjort meg opp en formening.
Ikke en skikkelig blindtest altså, men godt nok til å overbevise meg selv om at jeg kunne høre forskjeller. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å identifisere sporene pålitelig i en kontrollert blindtest.

Takk til Morten Lindberg for lydsporene, det har vært en interessant øvelse.
Håper at du bestemmer deg for å satse på 24/96 nedlastingstjeneste.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:
Det er forundelig at ikke flere bruker deg som produsent - med den lyden du "skaper". Makan til detaljer og sjelefred må en lete lenge etter.. Helt utrolig Lindberg
Lindberg Lyd har nå MAJORITETEN av alle klassiske innspillingsjobber som gjøres i Norge. Mye gis ut på andre selskaper enn 2L. Det er bare å krysse fingrene og håpe på at de også får slippe til i andre sjangre slik som jazz, blues, etc i inn- og utland!

K

Konrad_Johnsen

Gjest
.Marcus skrev:
Har hørt igjennom spor 13, 00.02 til 00.06 ørten ganger nå, og er helt sikker på at det ikke er noe galt med opptaket. Pianoet er helt rent hele veien, og "ulyden" i ca det fjerde sekund er fiolinen.
Jau, samme her. Måtte jo prøve jeg også :)

Selv er jeg helt satt ut av spor nr 9, vakkert!!

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.230
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Morten Lindberg skrev:
HoJ skrev:
Denne innmerkingen, er dette det jeg hører "mellom" pianoslutten og fiolinbegynnelsen? Gleder meg til å høre om jeg hører dette igjen..

Takker Lindberg!
Først har pianoet en tre sekunders bevegelse i lyst register. Mens pianoet triller spiller så fiolinen to toner (en rask oktav, nedenfra og opp). Deretter "gjentar" pianoet sin første bevegelse, men nå med en dobling ned i bass. Videre derfra er det ingen "avslutning" i panoet, men en "smygende" viderføring gjennom fermaten.
Dere har rett - jeg har feil.. sorry!

Topp Bunn