Morten Lindberg skrev:
Veggen skrev:
Har lastet ned stereo 24/96 flac filen.
Den fungerer utmerket i mitt oppsett med slim devices transporter.
Det høres veldig bra ut, men skikkelig finlytting må vente til jeg har fred og ro i huset.
Regner med den er identisk med første spor på 2L sampler cd'en, slik at det går an å sammenligne direkte med 16/44 sporet derfra? Er det evt noe nivåforskjeller, eq, eller annet man må ta hensyn til ved sammenligning?
Stereo FLAC 24/96 er identisk med stereosektoren fra
SACD'en MOZART. På RedBook-laget (samme som på sampler) derimot er dynamikken redusert noe, slik at CD'en klinger subjektivt 3 dB sterkere enn FLAC.
Jeg har i dag endelig hatt huset for meg selv noen timer og har kunnet foreta en sammenligning av 24/96 versjonen mot 16/44 versjonen fra sampler CD'en.
De er begge svært gode lydmessig, det er en sann fryd å høre på denne innspillingen og jeg hadde både nupper og frysninger nedover ryggen av Marianne Torsens håndtering av bue og strenger.
Jeg hadde nok ikke hatt følelsen av å mangle noe om jeg kun hadde hørt 16/44 versjonen. Men når jeg kan spille begge utgaver rett etter hverandre mener jeg å kunne detektere visse forskjeller. 24/96 utgaven føles mer luftig, og de høyeste tonene fra fiolinen virker som de klinger ut bedre. Synes også jeg får et bedre inntrykk av innspillingslokalet.
Når jeg gikk fra 24/96 til 16/44 hadde jeg følelsen av at lydbildet falt sammen et lite hakk.
Det er ikke store forskjeller, men detaljer som har en viss betydning. Jeg er ihvertfall villig til å betale litt for forskjellen.
Metoden jeg brukte for å teste var å legge begge sporene inn i en spilleliste og velge repeat og shuffle funksjonen slik at jeg ikke visste hvilket spor som spilte. Tittet innom displayet innimellom for å sjekke hvilken versjon det var etter å ha gjort meg opp en formening.
Ikke en skikkelig blindtest altså, men godt nok til å overbevise meg selv om at jeg kunne høre forskjeller. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å identifisere sporene pålitelig i en kontrollert blindtest.
Takk til Morten Lindberg for lydsporene, det har vært en interessant øvelse.
Håper at du bestemmer deg for å satse på 24/96 nedlastingstjeneste.