3" Tang Band fulltone og Cyburgs Needle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Har også begynt med et sett av de røde. Kappet ferdig mdf i dag, hente element + delefilter komp. i morgen. Lyd i morgen eller lørdag.

    mvh
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Stivert skrev:
    Har også begynt med et sett av de røde. Kappet ferdig mdf i dag, hente element + delefilter komp. i morgen. Lyd i morgen eller lørdag.

    mvh
    Delefilteret du nevnte er til Cyburg nålene
    De røde har kun et enkelt baffel step filter: 1,0 mh spole + 10 ohm motstand
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Mine står og spiller nå. Må si jeg er litt imponert ja. Supre pc høytallere ;D

    mvh
     

    Zoxc

    Medlem
    Ble medlem
    17.12.2007
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Jeg også fikk lyst til å lage de lille røde. Siden jeg har ingen erfaring med å bygge høyttalere (eller treverk generelt) trur jeg jeg burde gå for en bass port. Burde jeg fremdeles bruke Vidar sin mindre modell og bare bytte ut slot-porten med en bass-port? Hvor høyt burde jeg plassere denne? Hvor mye dempemateriale trengs i høyttalerne?

    Jeg la til en illustrasjon lagd i SketchUp :)

    Edit: Er det noen andre enn Parts Express som selger 1" bassrør?

    Edit2: Modellerer WinISD effekten baffel step korreksjonsfilteret skal motvirke og kan du modellere dette filteret i WinISD? Hva er ufordelen med et mindre kabinett og større bassport?
     

    Vedlegg

    Zoxc

    Medlem
    Ble medlem
    17.12.2007
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Hvor mye dempemateriale bør jeg bruke i denne? Jeg har forresten skiftet bass-porten med en slot-port.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Winisd sin kurve forutsetter at du har fikset baffelstep.
    Mulig at Monacor har 1" rør
    En god neve dempemateriale mot over, under og baksiden er nok
    Mindre kabinett og større port gir vel mindre bass?
     

    Zoxc

    Medlem
    Ble medlem
    17.12.2007
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Vil du definere 2-3 cm med Akustilux som en handfull?
    Ser at Dynabel har en generisk anbefaling med 2 lag i ryggen, 1 lag i veggene.

    Bør jeg legge dempemateriale kun i toppen og baksiden (pga. slot-porten)?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Zoxc skrev:
    Vil du definere 2-3 cm med Akustilux som en handfull?
    Ser at Dynabel har en generisk anbefaling med 2 lag i ryggen, 1 lag i veggene.

    Bør jeg legge dempemateriale kun i toppen og baksiden (pga. slot-porten)?
    Alt høres ok ut :)
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    hel skrev:
    Test i vei Vidar. Det er bare å skru opp og ned og bort og frem....

    Jeg skal bygge et par til som skal være en gave. Da skal jeg vær mer nøye. Skal i tillegg bygge en T-amp med DAC basert på disse komponentene:

    T-amp kr 90 inkl frakt: http://cgi.ebay.com/2x15-watt-Class...498?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35ad71edca

    USB DAC kr 130 inkl frakt: http://cgi.ebay.com/MINI-PCM2704-HI..._HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item3cb15238d7

    Jeg har et slikt T-amp board fra før og det låter veldig bra sammen med Cyburg Nålene. Har hatt 5-6 venner innom og alle er råimponeret.

    TIPS: Et lite 12 volt batteri gir langt bedre lyd på T-Amp enn med en 2-3 Ah strømforsyning. Biltema har 12V 4,5 Ah til kr 139,-. Totalt uten støy blir det også :)
    Halloys,
    ser etter prosjekt til høsten med 3" eller 4" i mini kabinett, T-ampen passer prosjektet perfekt.
    Men det må bli aktive høytalere , har du prøvd å bygge inn en T-amp inn i kabinettet?
    og next Q hvordan funker det å brokoble forsterkerne og sette en i hver høytaler?

    Hmmm lure lure.... ???
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    T-amp kam ikke brokobles. Du kan enten biampe to veis eller kjøpe T-amp monoblokker.
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Her er mitt første par, med W4-1320sj, bygget på bestilling til en kompis. Det var han som valgte fargen.

    Flott mellomtone og de går overraskende langt ned i frekvens. Men, de egner seg ikke til så nærlytting som på en kontorpult uten å bli hevet. Så jeg skal forsøke å bygge et par som luter bakover slik at de spiller mer mot ørene på kort hold.

    Noen som vet hvilken frekvens baffelstepfilteret kutter ved?
     

    Vedlegg

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Hehe, jepp. Han har en 944 som jeg såvidt kommer inn i, og jeg får ikke neven mellom rattet og låret. Merkelig siden vi er like høye, men det må vel være ben/overkropp ratioen som er forskjellig. :)

    Så om noen skulle finne igjen noen kassetter med Modern Talking på loftet må dere gjerne si fra! Jeg er på utkikk etter noen sånne å spille i porschen (The Disco Infernomobil).
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.863
    Antall liker
    5.743
    Sted
    oslo
    Her er mitt første par, med W4-1320sj, bygget på bestilling til en kompis. Det var han som valgte fargen.
    funker "low-q kabinettet" fint med de større w4 driverene, eller har du justert målene?

    har et par drivere liggende, og kunne trengt et sett små HT, men er jo litt skeptisk til å smelle sammen et par kasser uten å vite om elementene passer til jobben :p
     

    Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    Husker ikke helt, men tror det var de originale målene. Funket fint på de elementene der, men sikkert ikke optimalt.

    Om noen har w3-1878 til salgs er jeg interessert!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn