3" Tang Band fulltone og Cyburgs Needle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Det var godt å høre. Ikke særlig praktisk med elementet 40-50 cm over gulvet.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    3" fulltone minihøyttaler

    hel skrev:
    Har fått et tips på pm og det lyder:

    Idealmåling med WinISD gir et volum på
    5,8 liter og rørtuning til 74,5 Hz
    => rør; Ø=4,7 cm L=12,4 cm.


    Så flott at forumkolleger med dataprogram bidrar :)
    Bygde du etter disse dataene?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Du tenker på de små røde? De står hos Dynabel nå (Vidar).

    Bassporten er 1 tomme og 10 cm lang. Husker ikke helt volumet på kabinettet men det er ikke langt unna det som jeg tegnet på side 1. BSC filteret består av en spole på 1,0 mH og en 10 watts motstand på 10 Ohm.

    Her er målingen som Vidar gjorde og kommentaren hans i epost til meg (håper det er greit du blir sitert Vidar :) )

    Her er frekvensresponsen på de røde høyttalerne - målt med et gratisprogram - men nokså avansert - fra Home Theatre Shack dått com (LEAP LMS måler omtrent identisk, men jeg har denne på en annen PC som ikke er koblet i nettverket). Det er ikke summert riktig med bassporten, så frekvensresponsen lyver litt i bassen. For høyttalerne gir mer bass enn det det måler her. Den dip'en du ser rundt 4khz kommer av at elementet er plassert symetrisk avstand fra topp og sider. Plasserte en liten baffel på toppen av kassa, og da ble dumpa mindre. Elementet har en peak ved 15khz, men dette er slik elementene måler uansett. W3-1878 måler bedre i dette området.

    Høyttalerne er målt på kontorpulten riktig nok.

    Ser for øvrig ut som det var et heldig valg av spole og motstand.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Vidar. Vil du legge ut utvendige mål på høyttalern slik at flere kan få gleden av å lage "verdens beste og billigste PC høyttaler"? (De er laget av 12 mm MDF)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    hel skrev:
    Vidar. Vil du legge ut utvendige mål på høyttalern slik at flere kan få gleden av å lage "verdens beste og billigste PC høyttaler"? (De er laget av 12 mm MDF)
    Rask regning sier at dine kabinetter er på ca. 3,4 liter innvendig, da.

    Vi vet jo at de funker, så...

    Ble bare litt nysgjerrig av de idéelle dimensjonene du siterte. Det er ikke noen sak å sjonglere litt med kassevolumet og bassrefleksporten. Hva het dette gratisprogrammet for høyttalerberegning igjen? ???

    Edit: Det heter WinISD.

    For moro skyld plottet jeg inn 3,4l kasse, 10cm 25mm bassport, og fikk ut at det tuner bassrefleksen til 60Hz. ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Tror nok at de gir 60 hz også. Stemmer nok det. Synes å huske at jeg ikke fulgte Gunnar Bs råd om kassevolum og laget dem mindre!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Fikk disse i posten fra meniscus i dag. Skal teste dem i Cyburgene.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Leste litt i TABAQ linken du henviste til Svein_B og der skriver dansken som har laget TABAQ at han testet/målte alternativet med elementet høyere opp. Han forteller at det funger utmerket dersom man stapper 100 gram dempemateriale i øverste halvpart av kassa. Dersom man ikke demper er elementet nødt til å være lenger ned.

    Vel vel. Fri i romjula. Fått innvilget okkupasjon av stua av min bedre halvdel. Nå lager jeg "high end TABAQ" med luksus 3 tommern til Tang Band.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Sånn:

    1) Grunnet med vannbasert.
    2) Malt 3 strøk med skumgummirulle med vannbasert, svart, 70 glans.
    3) Pusset med 180 papir i mellom.
    4) Dratt over med fordriver etter rulling.

    Fornøyd ;D
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    wow strøkent. Blir jammen bra de prosjekta dine. Veldig morro å se på :)
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    705
    Antall liker
    490
    Torget vurderinger
    5
    Flotte. Spent på hvordan det låter. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bør vel ikke si til kona at dette låter aldeles fortreffelig. Hun liker ikke store høyttalere.

    Nå har jeg ryddet lytterommet. Klipschene er på loftet. Alle akkuplatene har også havnet på loftet. Sofaen er sentrert. Det begynner å ligne på et rom. Det blir litt mer klang i rommet som ikke er positivt men jeg kan leve med det. Skal spandere noen kroner på å få noen proffe til å fikse rommet akkustisk. Det gidder jeg ikke sette meg inn i.

    Vel vel. TABAQ med Tang Band W3-1878. Ekstra stor spole på BSC filteret. Den var så stor at jeg såvidt fikk den inn i hullet. Eneste endringen i forhold til standard TABAQ er at elementet er flyttet lenger opp.

    Lyden:
    Fulltonens åpenhet. Trenger ikke superdiskant. Har prøvd. Det så ganske snålt ut med et par superdiskanter på toppen ;D Blir ikke lyttetrett, deilig mellomtone. Kanskje litt mer "hifi" enn de billige 3" til 199,-, men tåler mer juling. Bedre midbass og enda bedre dypbass, den er faktisk sjokkerende god. Tror disse jammen meg spiller ned i 35-40 hz. Når jeg setter dem en halvmeter fra bak- og sidevegg øker bassnivået. Perspektivet er veldig bra. Nå spiller jeg Lars Danielsson på SACD. Hadde jeg satt en gardin foran og holdt meg til moderate lyttenivåer så skulle jeg lurt folk trill rundt. Disse småtassene har virkelig evnen til å absorbere kvalitets kilder og forsterkere. Dette låter high end. Punktum. Det er kun et minus og det er at jeg ikke kan spille høyere. ;D
     

    Vedlegg

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    705
    Antall liker
    490
    Torget vurderinger
    5
    Nice work.

    Tross forskjellige elementer, har du noen mening om TABAQ's egenskaper i forhold til nålene?
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    hel skrev:
    Vidar. Vil du legge ut utvendige mål på høyttalern slik at flere kan få gleden av å lage "verdens beste og billigste PC høyttaler"? (De er laget av 12 mm MDF)
    Har en ferdig modell i google scetchup - med slot-port. Legger den ut på mandag - hvis jeg husker det. Ring meg på dagen og minn meg på det da @hel ;D

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    tofter skrev:
    Nice work.

    Tross forskjellige elementer, har du noen mening om TABAQ's egenskaper i forhold til nålene?
    Vet ikke.

    Det blir litt urettferdig. Nålene har den billige 3 tommern med notch filter. Tabaqen har de fete 3 tommerne uten notch, kun baffelstep, med større spoler og med sølvbelagte kobberkabler fra Meniscus. Når jeg forer Tabacene med deilige signaler fra Audio Note og First Watt 25 watt klasse A, ja så er det ikke til å tro.

    Jeg leser at Tabaqene måler bedre. Mulig jeg hører det. På den annen side så vil el nålene gi mer bass og volum ihht naturlovene?

    Jeg har et lite lytterom, kun 10m2, vet ikke helt hvordan de vil oppføre seg hos Vidar i det dempede demorommet?
     

    wol

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2007
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Hvordan oppleves egentlig forskjellen på disse "eksklusive" TB fulltonene i forhold til titan-mebran typen.
    Tenker da spesielt på 4" 1337 mot 1879. Ser ut sam man ungår denne opprytning i toppen med 1879.

    Lars
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Er ikke papir bedre enn alskens metall da?

    Skal oppom Vidar og hente de små røde til uka, tar med meg Tabaqene så kan han låne dem en stund. Anbefaler alle som har mulighet til å stikke innom Dynabel og lytte på disse.

    Mulig de trenger litt mer dempeull øverst men den vurderingen overlater jeg til Vidar :)

    Hans Erik
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Low-Q skrev:
    hel skrev:
    Vidar. Vil du legge ut utvendige mål på høyttalern slik at flere kan få gleden av å lage "verdens beste og billigste PC høyttaler"? (De er laget av 12 mm MDF)
    Har en ferdig modell i google scetchup - med slot-port. Legger den ut på mandag - hvis jeg husker det. Ring meg på dagen og minn meg på det da @hel ;D

    Vidar
    Her er tegninger til "de små røde", men med slot-port.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Lekker tegning. Løp og kjøp og bygg!
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Heisann!
    Var innom Dynabel sammen med min datter for å kjøpe en loddebolt.

    Så noen nåletynne søte saker stilt opp der så vi ba om en lytt.

    Kopla til 250 w låt det morsomt og musikalsk. 300 pr element er jo værdt penga bare som pynt !

    Tabaq kalte de høyttalerne og viste meg sida her på sentralen :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Gøy at andre får høre dem. Jeg er svært fornøyd med lyden. Magisk mellomtone, fin topp og tom litt dypbass.
    Dynabels lytterom suger både bass og lydstyrke. Når du plassere disse småtassene 50 cm fra bak- og sidevegg i hvert sitt hjørne i et lite rom. Da blir lyden stooor. ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Jeg syns vi må repetere et foto av TABAQene:
     

    Vedlegg

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Hel t enig :)

    Det er en CD og ikke LP vel , du har foran ?

    De sto plassert inntil racket m masse større saker utover (i skyggen :) )

    Ansatt virka fornøyd og ba oss sitte på huk for å få med godlyden.

    Med en liten sokkel vil de bli stødig og.

    Ps: Min datter på 21 var mest opptatt av høyttalerkablene: De var ca 1/3 av bredden på høyttalerne!

    (hun som kjører rød Opel vet du ! )
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Takker. Er veldig fornøyd selv. Når jeg har spilt på dem hjemme har jeg tatt meg i å glemme at det er disse småtassene jeg hører på. Lyden er eksepsjonelt god opp til moderate lyttenivåer. I et rom på 10 m2 blir det faktisk ikke gæærnt høyt.

    Husker den røde opelen ja. Er du fornøyd med MIMIRene?

    PS! Å sitte på huk er vel å ta hardt i. Regner med at stolen var opptatt. Poenget er at fulltoner har trangere sweet spot. Jeg ser på det som en stoooooor fordel da de fleste lytterom sliter med førsterefleksjoner.
     

    Huldra57

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.02.2009
    Innlegg
    732
    Antall liker
    110
    Sted
    Oslo
    Opel er fin å ha når man handler DIY og retrofile godbiter!

    Tenkte bruke kassene dine til Mimir i Seas Excel DIY, men en prøvelytt på 5 sekunder gjorde slutt på den tanken....

    Det er noe spesielt med Seas og papp-elementer :)

    De tok plassen til Qln Modell One i Denon S1/S10 anlegget, high end anlegg (Focal Diva/Chapter Precise) ble parkert i 3 uker og jeg satt i kjellerstua til langt på natt m Jazz, Blues og Syngedamer :)

    Kassene passer rett inn i Retro-kjelleren, som dog er blitt litt trang !

    Tang Band ga litt av samme følelsen ; tar 5 sekunder så vet du at du liker det. Hørte den bassen og ja, må ha et par sånne og etterhvert....

    Ps: Kan jo bare gjemme de i syskrinet om det blir trangt :)
     

    lurer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2007
    Innlegg
    205
    Antall liker
    0
    Heisann.
    Skal lage meg noen små fulltone høyttalere som skal brukes sammen med en sub. De skal brukes i stedet for høyttalerne på TV og jeg tenker spesielt på PS3 og film som er irriterende med flatskjermshøyttalere.

    3" element virker litt puslete? Kommer til å bruke en hjemmekinoreceiver og dele bassen på høyttalerne så subben får fra 100-120hz og nedover.
    Spiller heller ikke høyt hverken på film eller når jeg spiller.

    Vil disse klonene gjøre en grei jobb? Eventuelt så jeg nevnt noen 4" element nevnt tidligere i tråden. Ble det noen enighet hvor stor kasse man burde ha da? Endringer i filteret?

    Bra jobb @hel :)

    EDIT: På Dynabel (som tipset meg om denne tråden) ble det nevnt at så lenge en beholder baffel-dimensjonene (bredden på baffel og avstanden fra elementet til toppen av høyttaler), så kunne en endre volum på kassen uten å ta hensyn til filteret.
    Spørsmålet mitt er da hvilken fordeler vil en ha ved å øke volumet noen liter? Dypere og mer tyngde i bassen?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    lurer skrev:
    Heisann.
    Skal lage meg noen små fulltone høyttalere som skal brukes sammen med en sub. De skal brukes i stedet for høyttalerne på TV og jeg tenker spesielt på PS3 og film som er irriterende med flatskjermshøyttalere.

    3" element virker litt puslete? Kommer til å bruke en hjemmekinoreceiver og dele bassen på høyttalerne så subben får fra 100-120hz og nedover.
    Spiller heller ikke høyt hverken på film eller når jeg spiller.

    Vil disse klonene gjøre en grei jobb? Eventuelt så jeg nevnt noen 4" element nevnt tidligere i tråden. Ble det noen enighet hvor stor kasse man burde ha da? Endringer i filteret?

    Bra jobb @hel :)

    EDIT: På Dynabel (som tipset meg om denne tråden) ble det nevnt at så lenge en beholder baffel-dimensjonene (bredden på baffel og avstanden fra elementet til toppen av høyttaler), så kunne en endre volum på kassen uten å ta hensyn til filteret.
    Spørsmålet mitt er da hvilken fordeler vil en ha ved å øke volumet noen liter? Dypere og mer tyngde i bassen?
    Bygg etter tegningene til LowQ. Kjøp det billige elementet. Kjør 1.0 mh spole og 10 ohm motstand parallelt med +. Med sub vil du få råbra lyd. Billig og enkelt. Du trenger ikke endre volumet på kassen, det låter bra som det gjør.
     

    lurer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.05.2007
    Innlegg
    205
    Antall liker
    0
    3" fulltone minihøyttaler

    hel skrev:
    Har fått et tips på pm og det lyder:

    Idealmåling med WinISD gir et volum på
    5,8 liter og rørtuning til 74,5 Hz
    => rør; Ø=4,7 cm L=12,4 cm.


    Så flott at forumkolleger med dataprogram bidrar :)
    Dette virker interessant. Med innvendige mål på (BxHxD) 98x270x220mm havner man på 5,82 liter. Da er bredden på baffle helt lik som opprinnelig tegning av trådstarter.
    Med total høyde 302mm er dette innenfor det jeg kan akseptere. Tenkte først på noe i størrelse 1-2 liter.

    @hel
    Hvilke tegninger av LowQ mener du?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Svar 182 i denne tråden (lenger opp på denne siden)
     

    bendik2000

    Fersking
    Ble medlem
    17.10.2010
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei!

    Kom over denne tråden litt tilfeldig, men dette er jo midt i blinken for T-amp'en som jeg har liggende i en skuff. Tandberg beolabene jeg fant på loppis viste seg å ha ganske lav WAF, så de selges.

    Tror jeg skal prøve på "den lille røde" selv om jeg er ganske n00b på DIY, håper noen kan svare meg på et par spm selv om tråden har ligget død en stund:

    1. Hva er fordeler/ulemper med bassrefleksrør kontra slot-port designet?
    2. Hvor får jeg tak i komponenter til notchfilter?

    Både needle og de små rød ser forøvrig skikkelig lekre ut!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    1: ingen særlig forskjell
    2: Dynabel
     

    bendik2000

    Fersking
    Ble medlem
    17.10.2010
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Takk for kjapt svar!

    Så hvis jeg har forstått det riktig så er det dette jeg trenger:

    SP4410 Spole Luft 0,68mH 0,8mm tråd NOK 33.00 NOK 66.00
    MM0680 Motstand Metalloksyd 6,8ohm NOK 20.00 NOK 40.00
    KO0990 Kondensator Glattfolie 8,2uF NOK 22.00 NOK 44.00
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn