3" Tang Band fulltone og Cyburgs Needle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    3" fulltone minihøyttaler

    Synes bassresponsen så rimelig bra ut til å være en 3", jeg :)

    Johan-Kr
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Fenalaar skrev:
    Synes bassresponsen så rimelig bra ut til å være en 3", jeg :)

    Johan-Kr
    Ikke rimelig bra......enormt bra :)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    3" fulltone minihøyttaler

    Fenalaar skrev:
    Synes bassresponsen så rimelig bra ut til å være en 3", jeg :)

    Johan-Kr
    Det er nok ikke bare 3" som gjør bassen, men kabinettkonstruksjonen er svært effektiv. Konstruksjonen har også en ulempe, hvorvidt vi kan kalle det ulempe; Den tripler bassresponsen, men med økt tidsforsinkelse for hver gang bassresponsen adderes inni og utenfor kabinettet. Dette gir ikke verdens mest presise bass, og bruker derfor litt tid på å bygge opp responsen. Rompåvirkningene er i fra før en katastrofe for bassresponsen, så det er i grunn relativt lite å tape på denne konstruksjonen totalt sett.

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Vidar: Hva må endres på det eksisterende notch filteret for å få ned 9 hz osv?

    Tofter: Notch filteret er laget med de originale verdiene ja, se foto på inlegg #68
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    3" fulltone minihøyttaler

    Det eksisterende notch-filteret er beregnet uten impedanskorreksjon for elementet. Ingenting gjøres med det eksisterende - det fungerer i et annet frekvensområde. Jeg prøvde for få minutter siden å temme kulen rundt 9k. Er ikke helt i mål, men flere forsøk kommer etterhvert. Jeg har ikke åpnet høyttalerne - bare testet et filter eksternt før terminalen. Det vil (og gjør) påvirke funksjonen til det notchfilteret som allerede sitter inni der.

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    3" fulltone minihøyttaler

    Low-Q skrev:
    Det eksisterende notch-filteret er beregnet uten impedanskorreksjon for elementet. Ingenting gjøres med det eksisterende - det fungerer i et annet frekvensområde. Jeg prøvde for få minutter siden å temme kulen rundt 9k. Er ikke helt i mål, men flere forsøk kommer etterhvert. Jeg har ikke åpnet høyttalerne - bare testet et filter eksternt før terminalen. Det vil (og gjør) påvirke funksjonen til det notchfilteret som allerede sitter inni der.

    Vidar
    Supert. Det er bare å teste i vei. Jeg er som nevnt ikke redd for dem da finishen kun er midlertidig. Ha dem så lenge du vil. Nå må vi få til "The perfect Cyburg Needle Norwegian edition" 8)

    PS! Kom over en tråd fra Berndt Cyburg (konstruktøren) hvor han skrev at det var lurt å lage skrå spor på baksiden av baffelen hvor 3 tommeren sitter. Dette fordi magneten er så diger relativt sett og luftpassasjen er så trang. Det bør være enkelt å fikse i ettertid med en Dremel?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Idee. Lage synlige skjøter ala Vienna. Male med hvit vannbasert blank gulvmaling. Den svarte foten er også stilig.

    Hva med å kjøre bassen ut under?
     

    Vedlegg

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    ingen dum ide. Er ting vanskelig å skjule uthev det istedet det kan fungere godt.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    3" fulltone minihøyttaler

    hel skrev:
    Low-Q skrev:
    Det eksisterende notch-filteret er beregnet uten impedanskorreksjon for elementet. Ingenting gjøres med det eksisterende - det fungerer i et annet frekvensområde. Jeg prøvde for få minutter siden å temme kulen rundt 9k. Er ikke helt i mål, men flere forsøk kommer etterhvert. Jeg har ikke åpnet høyttalerne - bare testet et filter eksternt før terminalen. Det vil (og gjør) påvirke funksjonen til det notchfilteret som allerede sitter inni der.

    Vidar
    Supert. Det er bare å teste i vei. Jeg er som nevnt ikke redd for dem da finishen kun er midlertidig. Ha dem så lenge du vil. Nå må vi få til "The perfect Cyburg Needle Norwegian edition" 8)

    PS! Kom over en tråd fra Berndt Cyburg (konstruktøren) hvor han skrev at det var lurt å lage skrå spor på baksiden av baffelen hvor 3 tommeren sitter. Dette fordi magneten er så diger relativt sett og luftpassasjen er så trang. Det bør være enkelt å fikse i ettertid med en Dremel?
    Jeg skal jobbe med saken angående en mer optimal konstruksjon - de kan jo foldes hvis høyden blir et problem f.eks en 150% Cyburgs. Skråningen innvendig kan jo uten håndoverfres gjøres ved å tilte stikksaga så innerdiameter blir større enn monteringsdiameter - hvis du skjønner.
    Det hadde vært artig å testet et annet element også - et som sitter i disse små horn-kitene D3-1 vi har et par prøver av. Der sitter det elementer som ikke selges som løssalg, men som er konstruert kun til dette kitet. De har ikke så stor magnet (Neodym) så det blir bedre passasje bak elementet. Kan jeg teste disse elementene i Cyburgsene dine? D3-1 kitene låter ikke helt som jeg hadde håpet, men kunne altså tenke meg å teste disse litt spesielle elementene i kassene dine.

    Vidar
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    31
    hel skrev:
    Idee. Lage synlige skjøter ala Vienna.

    Nikko03 skrev:
    ingen dum ide. Er ting vanskelig å skjule uthev det istedet det kan fungere godt.
    Veldig enig! :)

    Innen DIY så må vel dette være helt genialt og forebygger for en enorm mengde frustrasjon og ekstra arbeid hos de som prøver bygge kabinetter selv og som får problemer med skjøter når MDF`en reagerer med det de måtte bli satt inn med. Smart og veldig forenklende vil jeg tro!
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Noe som også fungerer er et tips fra HEL. Det går ut på å lage en bred "grøft" langs alle skjøtene og fylle med tokomponent sparkel. Fikk prøver her om dagen av HEL på Novablack Magic guffe som må prøves til formålet. Hvis grøftene gjøres et par-tre mm dype og fyller med sånn guffe, vil det neppe bli synlig overgang etter lakkering.
    Time vill sjåvv.

    Vidar
     
    J

    J.J

    Gjest
    Low-Q skrev:
    Noe som også fungerer er et tips fra HEL. Det går ut på å lage en bred "grøft" langs alle skjøtene og fylle med tokomponent sparkel. Fikk prøver her om dagen av HEL på Novablack Magic guffe som må prøves til formålet. Hvis grøftene gjøres et par-tre mm dype og fyller med sånn guffe, vil det neppe bli synlig overgang etter lakkering.
    Time vill sjåvv.

    Vidar
    Det er ikke en grøft... Det er noe en har ute i bakken ;)

    Det kalles å fase platene - og der en bra måte og få enkel finnish ... MEN dere kan også lage en minimal fas, og la det være sånn, ser ikke galt ut det heller. Og da slipper en problemer med MDF/sparkel siden, da det ofte syntes etter en tid. Sparkelen "vokser ut av lakken..... Sparkelen krymper. Pga luftfuktighet og MDF jobber ,......
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Test i vei Vidar. Det er bare å skru opp og ned og bort og frem....

    Jeg skal bygge et par til som skal være en gave. Da skal jeg vær mer nøye. Skal i tillegg bygge en T-amp med DAC basert på disse komponentene:

    T-amp kr 90 inkl frakt: http://cgi.ebay.com/2x15-watt-Class...498?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35ad71edca

    USB DAC kr 130 inkl frakt: http://cgi.ebay.com/MINI-PCM2704-HI..._HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item3cb15238d7

    Jeg har et slikt T-amp board fra før og det låter veldig bra sammen med Cyburg Nålene. Har hatt 5-6 venner innom og alle er råimponeret.

    TIPS: Et lite 12 volt batteri gir langt bedre lyd på T-Amp enn med en 2-3 Ah strømforsyning. Biltema har 12V 4,5 Ah til kr 139,-. Totalt uten støy blir det også :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Mens Cyburg Nålene er på ferie hos Vidar så fikk jeg litt tid i ettermiddag til å bore hull i de små røde Tekton clonene:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Kuuult. Dette låter også stoooooort 8)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Det låter fantastisk men jeg lurer på om de er tunet litt for lavt nå. Kan bli litt skrangling når jeg spiller høyt (forer småtassene med 160 Malmin watt) må være forsiktig så jeg ikke guffer på for mye men det låter så flott, varmt og åpent. Mellomtonen er magisk.

    Vidar er du online? Hva gjør jeg videre nå?

    - Kassene er ca b10 x d14 x h24 innendig
    - Jeg har ikke kappet bassrefleksrøret. Det er 10 cm langt og 1 tomme i diameter
    - Filteret består av 1mh spole og motstand på 10w-8,2 ohm
    (PS jeg har motstander på både 10 og 12 ohm liggende)
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Dette er helt sykt. Mulig at det har med at forventningene til disse var mindre enn med Cyburgenee. Hakesleppet er hvertfall enda større her. Finner kun en feil med dem, kan ikke spille grisehøyt. Har såååååå lyst å dytte alle 160 Malmin wattene inni disse knøttene 8)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Så morro at det fungerer så godt :) Hvordan låter i forhold til h6 klonene?
    Det er det eneste referansepunktet jeg har :)
    Og jeg er litt nyskjerrig på hvordan disse konstruksjonene låter for å si det mildt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Vanskelig å si men for 199.- pr elememt og en 20 kroning i komponenter + 12 mm mdf som du får gratis på nærmeste byggevare (det er nemlig emballasje for mdf panelplater) så er dette fantastisk. Mellomtomne og perspektiv er i stjerneklassen.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.440
    Antall liker
    2.876
    Torget vurderinger
    3
    Ja du sier noe der. Det er jo egentlig bare å bygge de og høre selv ;D
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Du skulle ha prøvd å lage noen litt større "Proto-type" kasser og på en måte laget evnt 3-veis av dette.
    Hvis du deler av den tangband saken litt høyere og ikke lar den gå helt ned mot resonansfrekvensen,
    så tipper jeg at de elementene tåler en del mere guffe. Mindre vandring på 3" eren.
    Evnt bruke 2 stk av dem. Vet da at "enkelheten" forsvinner litt.
    Men kunne jo vært morro og prøvd.
    Kanskje et dedikert 6 1/2" subelement montert i bak-kant?
    Med en kopp over /eller kammer til tangband 3"
    Det beste er å prøve og feile. Det er jo morro da.
     

    government

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2007
    Innlegg
    265
    Antall liker
    6
    Jeg hadde et par 6" Supravox liggende ,og snekret derfor sammen ett par kasser for disse på Torsdag. Samtidig kom jeg over ett par Coral 5",så supra"ene blir vel fortsatt liggende en stund. Jeg har flere par av diise Supravoxhorna stående,storebror av disse,bestykket med 8".Meget velspillende,enkle horn som er enkle å bygge. Jeg funderer litt på disse Needlene med 3",men med en følsomhet på 87db,er jeg i tvil. Det kraftigeste forsterkeriet her er 8w 300b. Hva trengs for å få noe fornuftig utav dem?
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har tegnet litt. Ideen er å lage cyburgene lavere. Da må de innvendige banene foldes. Jeg finner ingen annen løsning enn å plassere porten bak.

    Vidar, hva syns du? :D
     

    Vedlegg

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Ser ur som et fint utgangspunkt der der HEL. Bare 33cm dyp er ikke værst det heller. Stilig at de står litt i kursiv bakover!
    Kanskje jeg også skulle gjøre noe sånt med 5", men 150% størrelse?

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    W4-1320 som jeg kjøpte et par av. Hvor mange % bør jeg øke tegningen over med?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Gemme Audio Vivace md Fostex 4" er 90x24x40. Blir ganske dyp den og. Skulle likt å kappe den i to med båndsag :p
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    4" må vel bli 133% størrelse det da?
     

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    hel skrev:
    Jeg har tegnet litt. Ideen er å lage cyburgene lavere. Da må de innvendige banene foldes. Jeg finner ingen annen løsning enn å plassere porten bak.

    Vidar, hva syns du? :D
    Om du ønsker å halvere høyden blir det mange folder med Needle som utgangspunkt.

    Jeg vil heller foreslå å ta utgangspunkt i en rett MLTL; TABAQ
    Da holder det med én fold for å få en høyde på knapt halvmeteren.

    Simulert frekvensrespons med W3-871 blir faktisk penere enn Cyburgs Needle.


    Om du setter inn W4-1320 trenger du ikke øke størrelsen, men bortimot en cm. mere bredde kan kanskje være greit for å gi plass -avhengig av om du har rund eller oval front på 1320.
    Simulert frekvenskurve for 1320 i samme kabinett som over:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Hvorfor trenger jeg ikke øke størrelsen? 4 tommers elementet er 33% større, burde ikke kabinettet økes like mye?
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    hel skrev:
    Hvorfor trenger jeg ikke øke størrelsen? 4 tommers elementet er 33% større, burde ikke kabinettet økes like mye?
    Det viktigste er å se på hvilke arbeidsområde elementene jobber i, og hvilke andre parametere som måtte passe inn med lengde og størrelse på kabinettet.
    Selv tok jeg utgangspunkt i resonansfrekvensen - som første skudd i blinde. Det funket bra på 5". Har ikke testet 4" ennå.

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Low-Q skrev:
    hel skrev:
    Hvorfor trenger jeg ikke øke størrelsen? 4 tommers elementet er 33% større, burde ikke kabinettet økes like mye?
    Det viktigste er å se på hvilke arbeidsområde elementene jobber i, og hvilke andre parametere som måtte passe inn med lengde og størrelse på kabinettet.
    Selv tok jeg utgangspunkt i resonansfrekvensen - som første skudd i blinde. Det funket bra på 5". Har ikke testet 4" ennå.

    Vidar
    Hva er det ideelle gulvstående kabinettet til W4-1320 da?
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    hel skrev:
    Low-Q skrev:
    hel skrev:
    Hvorfor trenger jeg ikke øke størrelsen? 4 tommers elementet er 33% større, burde ikke kabinettet økes like mye?
    Det viktigste er å se på hvilke arbeidsområde elementene jobber i, og hvilke andre parametere som måtte passe inn med lengde og størrelse på kabinettet.
    Selv tok jeg utgangspunkt i resonansfrekvensen - som første skudd i blinde. Det funket bra på 5". Har ikke testet 4" ennå.

    Vidar
    Hva er det ideelle gulvstående kabinettet til W4-1320 da?
    Hvis du venter litt så skal jeg stappe inn 1320 i 150%'ene jeg har på kontoret. Disse er jo aktive med DSP, men skal teste uten EQ. Bruker utkanalen på forsterkeren så det er mulighet for å teste passive filtere. Ikke hold pusten, for det vil sikkert ta litt tid (Driver midt opp i annonsetider som sluker tid).

    Det var egentlig 4" 1337 eventuellt 1320 som skulle sitte i disse 150%'ene i utgangspunktet.

    Vidar
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    31
    Spesielt utseende på den der:




    Hvordan får man frem den fysiske bassen med slike? Er det mulig, eller blir den mer ren og pen men ikke så veldig kroppslig og punchy?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Det er umulig å få til ren, pen og punchy bass med en 3 tommer.......men det lignere. I Cyburgen får man et hint av ren dypbass, i de små røde får man et hint av punchy, dynamisk, rett i fleisen PA bass. Hvis det var det du lurte på ;D
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Med mange nok 3" blir det vel punch/dypbass om man setter dem i linesource/transmisjonslinje?

    McLaren
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn