Ikke rimelig bra......enormt braFenalaar skrev:Synes bassresponsen så rimelig bra ut til å være en 3", jeg
Johan-Kr
Det er nok ikke bare 3" som gjør bassen, men kabinettkonstruksjonen er svært effektiv. Konstruksjonen har også en ulempe, hvorvidt vi kan kalle det ulempe; Den tripler bassresponsen, men med økt tidsforsinkelse for hver gang bassresponsen adderes inni og utenfor kabinettet. Dette gir ikke verdens mest presise bass, og bruker derfor litt tid på å bygge opp responsen. Rompåvirkningene er i fra før en katastrofe for bassresponsen, så det er i grunn relativt lite å tape på denne konstruksjonen totalt sett.Fenalaar skrev:Synes bassresponsen så rimelig bra ut til å være en 3", jeg
Johan-Kr
Supert. Det er bare å teste i vei. Jeg er som nevnt ikke redd for dem da finishen kun er midlertidig. Ha dem så lenge du vil. Nå må vi få til "The perfect Cyburg Needle Norwegian edition" 8)Low-Q skrev:Det eksisterende notch-filteret er beregnet uten impedanskorreksjon for elementet. Ingenting gjøres med det eksisterende - det fungerer i et annet frekvensområde. Jeg prøvde for få minutter siden å temme kulen rundt 9k. Er ikke helt i mål, men flere forsøk kommer etterhvert. Jeg har ikke åpnet høyttalerne - bare testet et filter eksternt før terminalen. Det vil (og gjør) påvirke funksjonen til det notchfilteret som allerede sitter inni der.
Vidar
Jeg skal jobbe med saken angående en mer optimal konstruksjon - de kan jo foldes hvis høyden blir et problem f.eks en 150% Cyburgs. Skråningen innvendig kan jo uten håndoverfres gjøres ved å tilte stikksaga så innerdiameter blir større enn monteringsdiameter - hvis du skjønner.hel skrev:Supert. Det er bare å teste i vei. Jeg er som nevnt ikke redd for dem da finishen kun er midlertidig. Ha dem så lenge du vil. Nå må vi få til "The perfect Cyburg Needle Norwegian edition" 8)Low-Q skrev:Det eksisterende notch-filteret er beregnet uten impedanskorreksjon for elementet. Ingenting gjøres med det eksisterende - det fungerer i et annet frekvensområde. Jeg prøvde for få minutter siden å temme kulen rundt 9k. Er ikke helt i mål, men flere forsøk kommer etterhvert. Jeg har ikke åpnet høyttalerne - bare testet et filter eksternt før terminalen. Det vil (og gjør) påvirke funksjonen til det notchfilteret som allerede sitter inni der.
Vidar
PS! Kom over en tråd fra Berndt Cyburg (konstruktøren) hvor han skrev at det var lurt å lage skrå spor på baksiden av baffelen hvor 3 tommeren sitter. Dette fordi magneten er så diger relativt sett og luftpassasjen er så trang. Det bør være enkelt å fikse i ettertid med en Dremel?
hel skrev:Idee. Lage synlige skjøter ala Vienna.
Veldig enig!Nikko03 skrev:ingen dum ide. Er ting vanskelig å skjule uthev det istedet det kan fungere godt.
Det er ikke en grøft... Det er noe en har ute i bakkenLow-Q skrev:Noe som også fungerer er et tips fra HEL. Det går ut på å lage en bred "grøft" langs alle skjøtene og fylle med tokomponent sparkel. Fikk prøver her om dagen av HEL på Novablack Magic guffe som må prøves til formålet. Hvis grøftene gjøres et par-tre mm dype og fyller med sånn guffe, vil det neppe bli synlig overgang etter lakkering.
Time vill sjåvv.
Vidar
Om du ønsker å halvere høyden blir det mange folder med Needle som utgangspunkt.hel skrev:Jeg har tegnet litt. Ideen er å lage cyburgene lavere. Da må de innvendige banene foldes. Jeg finner ingen annen løsning enn å plassere porten bak.
Vidar, hva syns du?
Det viktigste er å se på hvilke arbeidsområde elementene jobber i, og hvilke andre parametere som måtte passe inn med lengde og størrelse på kabinettet.hel skrev:Hvorfor trenger jeg ikke øke størrelsen? 4 tommers elementet er 33% større, burde ikke kabinettet økes like mye?
Hva er det ideelle gulvstående kabinettet til W4-1320 da?Low-Q skrev:Det viktigste er å se på hvilke arbeidsområde elementene jobber i, og hvilke andre parametere som måtte passe inn med lengde og størrelse på kabinettet.hel skrev:Hvorfor trenger jeg ikke øke størrelsen? 4 tommers elementet er 33% større, burde ikke kabinettet økes like mye?
Selv tok jeg utgangspunkt i resonansfrekvensen - som første skudd i blinde. Det funket bra på 5". Har ikke testet 4" ennå.
Vidar
Hvis du venter litt så skal jeg stappe inn 1320 i 150%'ene jeg har på kontoret. Disse er jo aktive med DSP, men skal teste uten EQ. Bruker utkanalen på forsterkeren så det er mulighet for å teste passive filtere. Ikke hold pusten, for det vil sikkert ta litt tid (Driver midt opp i annonsetider som sluker tid).hel skrev:Hva er det ideelle gulvstående kabinettet til W4-1320 da?Low-Q skrev:Det viktigste er å se på hvilke arbeidsområde elementene jobber i, og hvilke andre parametere som måtte passe inn med lengde og størrelse på kabinettet.hel skrev:Hvorfor trenger jeg ikke øke størrelsen? 4 tommers elementet er 33% større, burde ikke kabinettet økes like mye?
Selv tok jeg utgangspunkt i resonansfrekvensen - som første skudd i blinde. Det funket bra på 5". Har ikke testet 4" ennå.
Vidar
De er dyre. Virker som om Vidar er sugne på dem siden han har dem i avataren ;Dtofter skrev:Hva tror dere om W3-1878 i lag med nålene?
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w3-1878.htm
Apropos dette, så har jeg prøvd, men elementet har støpt chassis som ikke passer helt. Må spørre HEL om jeg får lov å file litt i hullet for å få plass - samt fjerne notchfilteret.tofter skrev:Hva tror dere om W3-1878 i lag med nålene?
Vel, jeg er et følelsesmenneske - fikk nesten tårer i øynene da jeg plukket dem opp første, andre, tredje og fjerde gang ;Dhel skrev:De er dyre. Virker som om Vidar er sugne på dem siden han har dem i avataren ;Dtofter skrev:Hva tror dere om W3-1878 i lag med nålene?
Hans Erik